Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 05 jun 2020, 01:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 24 mar 2020, 19:01 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 23 mar 2020, 11:40
Inlägg: 11
Jag är nybliven ägare till en 9000 CSE 2,0T/150 -96. Samma ägare 16000 mil. service och skapligt skick. Elektrisk dörrlås funkar ej när jag låser med nyckel i dörren. Säkring nr 16 går, tydligen kortis. Var brukar felet ligga och hur felsöker man ??
Fråga; Vad är långmotorn alt. kortmotorn ??
Fråga; Skillnad på svart och röd tändkassett ??
Fråga; Finns ngt diagnosuttag ??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 26 mar 2020, 18:40 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 945
Det brukar vara en motor(eller fler) som kärvar och då blåser säkringen.
När du bytt säkring ser du vilken motor som inte låser så kan det var den motorn som kärvar.
Sen brukar man få löda om centrallås boxen, vanligaste felet omlödning av diverse reläer.

Det är alltid röd kassett på våra kära 9000.

På din -96a finns OBD2 uttag under ratten. Funkar bra med en billig ELM327 med Blåtand
och Torque App. i en mobil.

"Långmilaren" får skriva vad som är skillnaden mellan lång och kort motorerna.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 31 mar 2020, 22:55 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 752
Ort: Stockholm
Långmotorn är som namnet tyder på just längre än kortmotorn. Det var när man skulle få in B234-blocket i ng900 som man behövde få ner längden en aning för at den skulle passa, så man har packat ihop den på drivremssidan, det rör sig om några cm. Vilket resulterat i att på 9000 är det inte så trångt där som på de flesta andra Saabar.

Den enda större skillnaden är på kortmotorn, utöver att den även finns i 2.0L-utförande (B204), återfinns vevaxelgivaren vid växellådan och har ett läshjul med i princip 60 uttag (3 är sammanslagna så det är egentligen 58) medan långmotorn har en givare med 3 uttag som sitter bakom vevaxelns remhjul vilket ger sämre precision på vevaxellägena. Å andra sidan, är dess givare mindre felbenägen än kortmotorns (vilken dock klarar sig bättre än i 9-5:ans B2x5).

Sedan har kortmotorerna i 9000 alltid Trionic (T5.5), medan långmotorn bara fanns med det (T5.2) på 2.3L turbo 1993 (B234L och B234R, och inte ens på alla marknader), övriga långmotorer har LH-system. Och utöver att Trionic är väsentligt mer strulfritt än LH så är det även så mycket lättare att felsöka (samt har väldigt god förmåga att kompensera för trasiga sensorer - et effektivt sätt att felsöka sensorer på en Trionic-motor är att koppla ur en sensor i taget och se om motorn går bättre ...)

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 06 apr 2020, 12:29 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 23 mar 2020, 11:40
Inlägg: 11
Tack för alla svar. Varit på skroten och rivit förardörren men hittade ingen centralbox för låsningen. Var sitter den monterad ??
Motorn har tydligen dubbla balansaxlar. Hur länge klarar sig kedjor och drev ??
Vilka motorer och årsmodeller har dubbla balansaxlar ??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 06 apr 2020, 20:05 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 752
Ort: Stockholm
Om säkringen går är nog styrboxen hel, det är motorerna som löser ut säkringen så styrboxen kopplar uppenbarligen in dem.

Annars sitter styrboxen under ratten, det är samma 93-98. Den kan ge sig, men de flesta klarar bilens hela livslängd. Det är sällsynt att den har något annat fel än att det blir avbrott/glapp, antingen i lödningarna eller bränt relä, kortslutning i den har jag aldrig sett.

Det behöver inte heller vara motorerna som är trasiga. blir det för smutsigt i låskistorna kan det helt enkelt bli så trögt att den totala strömmen blir för hög (och tröga låskistor sliter förstås även på låsmotorerna).

En sak att se upp med är de manuella låsknapparna för bakdörrarna, de tål i längden inte att man låser/låser upp så, och resulterar i att en plastsprint ger sig - speciellt i kyla. Finns inte något klockrent alternativ till att ersätta plastsprintarna heller, så rådet är att se till att den elektriska låsningen fungerar så man slipper stressa plastsprintarna - och framför allt låt bli att försöka tvinga upp ett fryst bakdörrslås med låsknapparna.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010