Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 20 sep 2020, 13:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saab 9000 Aero 1990-1991 ?
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 09:48 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 01 mar 2008, 18:27
Inlägg: 87
Hej Jag har en bil med dessa fakta

Fordon: SAAB 9000 T16 CD55L-SR
Chassinummer: CD55L5L1014498
Årsm.: 1990
Reg.datum: 19900207
Tillverkad: 000000
Gruppkod: SA 002258
Kaross: Kombi - Taklucka
Fordonstyp: PB
Färg: SVART

MOTORDATA

Bränsle: Bensin
Motorkod:B202L
Effekt: 121kw
Hk: Minst 200hk
Enhet: DIN
Modifierad: Turbo från fabrik

Utrustning
TCS
ACC
DCC
AS2 + El antenn
Läder: Buffalo- Talladega
Elstolar utan minne Fram
Träpanel Instrumentbräda
16" Aero LM fälgar
Talladega Främre spoiler + sidoskjolar
Bridge Spoiler - Standard Turbo 1985-
4x Elhissar

Finns det fler med likvärdiga utrustning, coder, vet att det finns en likvärdig i Värmland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 11:32 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
Bilen är varken en äkta Aero eller Talladega
Däremot en välutrustad T16
121kW = 165hk , dvs 2,0T med LH/DI styrsystem


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 22:28 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: sön 15 feb 2004, 21:34
Inlägg: 960
Ort: Indal
147kw = 200HK

_________________
Hyundai i30 -11 - Dodge Aspen SE -77 - Volvo 245GL -93


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 23:04 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 01 mar 2008, 18:27
Inlägg: 87
Nya fakta
Någon som kan ge en förklaring angående T13B Motorn ändrad?
Motorfamilj?
Denna bilen är en kopia av en Talladega dock inte reggad som en sådan, men har exakt samma utrustning förutom TCS, då denna bil var provbil för just TCS, då den kördes från 1990-1992 av den personen som var testpilot.
Enligt uppgift från honom är Turbon utbytt från fabrik.
Bilen går för bra för att vara en standard 165hk enligt första ägaren, samt senaste, de jämnställer den snarare med en 9000 Aero 1994-1998 med 225hk i kraft och prestanda.
Chassi.nr: CD55L5L1014498

MOTORFAMILJ: GB202L-89
FORDONSTYP: SAAB 9000 T16 M5 KAT
MOTORNUMMER: B202L4M08L035828
T31B MOTORN ÄNDRAD


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12 mar 2010, 07:34 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
T31B motorn ändrad brukar det stå på bilar som fått någon annan ändring som inte stämmer med vad bilens ursprungliga spec.
Kan t.ex. vara högre effekt (trimsats) eller bara nytt motorstyrsystem.

Min CC Aero har T31B och något med motorfamilj -93 pga den är ombyggd till Trionic och har fått framflyttad kat (nyhet 1993). Effekten är dock oförändrad i regbeviset. Även detta är en gammal testbil.

Min og900 aero -87 har också T31B och den har fått nytt motorstyr (LH 2.4) och kat. Motorstyret är -89 eller -90 på den.
Effekten i regbeviset är lägre än vad Aero normalt har pga bilen haft automalåda
Även denna är en gammal testbil från Saab som dessutom är USA-specad (eller möjligen Canada).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12 mar 2010, 10:24 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 01 mar 2008, 18:27
Inlägg: 87
Intressanta fakta någon mer som sitter inne med fakta.

Min bil har DI-systemet.

I övrigt har den gammla stående fronten med svart grill, dock lite oklart om den ska ha en blank grill från fabrik.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12 apr 2010, 10:21 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2632
Ort: Örnsköldsvik
fanns bara 2,0i 2,0t och talladega år 90 :)

_________________
Mercedes-benz CLA180 Shooting brake 7G-dct AMGsky -18


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12 apr 2010, 16:40 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 24 jun 2006, 17:33
Inlägg: 61
Ort: Öjebyn,Piteå
Fanns ju även 2,3i också,äger en cd med just den motorn årsmodell 90:a :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13 apr 2010, 22:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 01 mar 2008, 18:27
Inlägg: 87
Inte om man har en testbil från Saab då fanns Aero 1990 med T16 motorn som jag har nämt tidigare i denna länk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14 apr 2010, 14:02 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
1990 fanns det även ett antal 2,3T förseriebilar på vägarna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14 apr 2010, 18:28 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
9000_a50 skrev:
Inte om man har en testbil från Saab då fanns Aero 1990 med T16 motorn som jag har nämt tidigare i denna länk


Testbil = förseriebil = ingen Aero även om den har samma utrustning.

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15 apr 2010, 00:02 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 01 mar 2008, 18:27
Inlägg: 87
Om man har alla rätta emblem och utrustning då?

+ TCS??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15 apr 2010, 06:46 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
9000_a50 skrev:
Om man har alla rätta emblem och utrustning då?

+ TCS??


Fortfarande ingen äkta Aero eller Talladega utan bara en ovanligt välutrustad 9000 turbo

Ursprunget kan ju vara allt från en gammal provbil/förseriebil/specialbeställd direktörsbil till en replika byggd på senare år.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15 apr 2010, 06:48 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
SaabAero skrev:
9000_a50 skrev:
Om man har alla rätta emblem och utrustning då?

+ TCS??


Fortfarande ingen äkta Aero eller Talladega utan bara en ovanligt välutrustad 9000 turbo

Ursprunget kan ju vara allt från en gammal provbil/förseriebil/specialbeställd direktörsbil till en replika byggd på senare år.


Oavsett vad det är så är det väl en rolig och trevlig bil och det är väl huvudsaken :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15 apr 2010, 13:01 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2632
Ort: Örnsköldsvik
SaabAero skrev:
SaabAero skrev:
9000_a50 skrev:
Om man har alla rätta emblem och utrustning då?

+ TCS??


Fortfarande ingen äkta Aero eller Talladega utan bara en ovanligt välutrustad 9000 turbo

Ursprunget kan ju vara allt från en gammal provbil/förseriebil/specialbeställd direktörsbil till en replika byggd på senare år.


Oavsett vad det är så är det väl en rolig och trevlig bil och det är väl huvudsaken :D

precis, min bil hör till samma provbilsserie :)
alltså T16 med TCS :)

_________________
Mercedes-benz CLA180 Shooting brake 7G-dct AMGsky -18


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15 apr 2010, 21:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 01 mar 2008, 18:27
Inlägg: 87
Det var väl självaste "pip" att det skulle vara så svårt att förstå att jag har en Aero ingen Talladega eller vanlig snik Turbo 16

Om man läser den specen på bilen jag skrivit är det någon vanlig Turbo 16?

Modifierad Turbo, motor

Aero utrustning

AS stereo, skinklädd växespak, dcc,sdc, taklucka i glas, skinnklädsel med mocka inklägg, el antenn, el stolar, abs, el hissar runt om, acc, 16" lm fälgar intw Cross spoke utan Talladega eller efterföljande version

Dessutom kan jag få bekräftat av första ägaren att han körde den för saab som en förserie för Aero, samt test av TCS.

Har nästan fått ihop all dokumentation om den om någon skulle tvivla om att det är en äkta Aero.

Hur ser en Aero- 91 ut då? någom som har samma spec som min eller mer utrustning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16 apr 2010, 10:07 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
9000_a50 skrev:
Hur ser en Aero- 91 ut då? någom som har samma spec som min eller mer utrustning?


En äkta CC Aero har följande som inte din bil verkar ha:
* CD-fronten
* CC Aero frontspoiler, sidokjolar och bakkjol (ej samma som Talladega)
* Förarstol med minne
* Grövre kränghämmare fram (kanske sitter på din bil?)
* 2,3L turbomotor på 147kW alt 162kW
* Grövre drivknutar
* "Aero" i regbeviset
* Reflexramp på bakluckan (kanske sitter på din bil?)
* 9000 Audio ljudssystem med baslåda i skuffen (kanske sitter på din bil?)
* Intercooler med anslutningarna "snett ner åt sidorna"
* Sportljuddämpare bak?
* Aero-emblem långt ner på bakluckan, under reflexrampen

Edit: Till CC Aero fanns bara tillvalen "taklucka", DCC och TCS. Resten var standardutrustning. Utöver det fanns ju alla tillbehör som t.ex. trimsats och annat skoj.

En äkta Aero har ordet Aero i regbeviset
Att det är en provbil/testbil/förserie-bil innebär inte att det är en ÄKTA aero.
En förserie aero är onekligen en riktigt udda bil som får CC Aero att framstå som en dussinbil i jämförelse ;)
Udda Saabar från den tidsepoken är dock inget jätteunikt - det verkar nästan finnas fler "bastarder" än normala bilar :roll:

En vanlig T16 kunde nog beställas med det mesta av extra utrustning om man ville det. Nu verkar ju detta vara en provbil som har "allt" så den går ju inte att jämföra med en vanlig salubil som gått via en handlare.
Eftersom den inte är reggad varken som TA eller Aero återstår ju bara T16

Ang motorn
Det fanns trimsatser från Saab även till dessa bilar -kan det vara en sån som sitter i?
Utbytt turbo på en provbil lär knappast vara något jätteunikt men det skulle såklart vara intressant att veta vad det är för turbo och mjukvarutrim i bilen.
Jag skulle dock inte bli förvånad om det "bara" är en vanlig T25 alt TE05 turbo och en "rödbox" (192hk) i bilen - hoppas jag har fel och det är något roligare :)

Kan du inte lägga ut några bilder på pärlan ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16 apr 2010, 21:43 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
9000_a50 skrev:
Det var väl självaste "pip" att det skulle vara så svårt att förstå att jag har en Aero ingen Talladega eller vanlig snik Turbo 16


Ja det är väldigt svårt att förstå eftersom det inte är det enligt regbeviset :)

Men som SaabAero skriver är det juh en mycket ovanligt utrustad T16 och förseriebil och det kryllar verkligen inte av dom, så om jag ägde din bil så skulle jag vara väldigt rädd om den!

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 24 aug 2020, 18:41 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 21 jan 2004, 15:28
Inlägg: 14
Ort: Luleå
Kul tråd!

Jag har precis köpt en liknande, fast röd! Årsmod 1990 reggad som vanlig T16 med 165hk.
Talladega kjolpaket, Aero 16” grå med polerad kant! Skinn + mocca. Glastaklucka. Stereo med bandare och slutsteg fram samt basmodul och steg bak. Röd box. Aero-emblem bak. Numrerad till bil nr 48 på mappen till instruktionsboken.

/Mats

_________________
9000 T16 ”Aero” -90


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010