Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 22 sep 2017, 19:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 02 feb 2009, 14:11 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:10
Inlägg: 8
Ort: mora
hejsan hur gör jag för att ta bort dörrsidorna?

min högra bakörr får jag inte upp innifrån bara utifrån, så jag tänkte jag skulle ta bort dörrsidan å se om jag hittar nått fel. har provat att byta läge på spärren vid låset med det hjälpte inte. även att låsa upp dörren var svårt fick lov att dra i den där pinnen rätt mycket.

har tagit bort skruven på plattan som är runt inre dörrhandtage.
även dom 2 skruvarna innanför den ovannämnda platta.

tagit bort skruvarna till handtaget som är till för att dra igen dörren. men bara fått läs handtaget nertill uppe sitter d fast å jag vågar inet dra hårdare, rädd att ha sönder något. har oxo tagit bort lampglaset som sitter baktill på dörren. och så har jag tagit bort skruvarna till dörrfacket, men jag får inte loss facket.

hur går jag vidare? tack

_________________
Har fått mej en svart Saab 9000CS -92

Är helt ny på saab men vill lära mej så jag kan få ut min saab på vägen.

Letar nu efter Vindruta, Höger lykta, motorhuv, båda framskärmar till min Saab 9000CS -92a.
Kontakta mej om du har delar att sälja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 feb 2009, 17:48 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tor 25 jan 2007, 13:17
Inlägg: 298
Ort: Nyköping
Det sitter en skruv under öppningshandtaget där fönsterhissknappen sitter.
Lossa "panelen" som knappen sitter på så ser du den.
Edit: Såg att du gjort det

Har du tagit bort svruven som sitter innanför lampglaset?
Det borde bara vara att dra dörrsidan uppåt så klämmlisten vid rutan låssar isåfall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 feb 2009, 18:50 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: tis 08 jul 2008, 22:23
Inlägg: 549
Demontering av dörrklädsel Saab 9000.

Detta beskriver främst vänster framdörr, men arbetet är likartat på de övriga.
Små skillnader kan förekomma på olika årsmodeller, men de är minimala.

Tag loss gummipluggarna på inre dörrhandtaget. Lossa de båda skruvarna.
Bild

Tag loss täckplattan eller strämställarpanelen.
Bild

Lossa skruven som sitter därunder och tag bort kåpan vid inre öppningshandtaget.
Bild

Lossa skruven under öppningshandtagets kåpa.
Bild

Tag bort täckkåporna av plast, lossa skruvarna i nederkant av dörrpanelen.
Bild

Skruva loss belysningen i bakkant av dörrpanelen och lossa skruven som finns därunder.

Vik ut panelen en aning i nederkant, samtidigt lyfter man i panelen rakt uppåt så att den lossnar i klämlisten uppe vid rutan där klädseln sitter påhakad på dörren.

_________________
9000 2,3 T 200hk A50 Aut -97 Just nu under rullande renovering.
9-5 2,0t Vector Aut BP 2009 med BSR Steg 2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 feb 2009, 20:38 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:10
Inlägg: 8
Ort: mora
Slättabjörnen skrev:
Demontering av dörrklädsel Saab 9000.

Detta beskriver främst vänster framdörr, men arbetet är likartat på de övriga.
Små skillnader kan förekomma på olika årsmodeller, men de är minimala.

Tag loss gummipluggarna på inre dörrhandtaget. Lossa de båda skruvarna.
Bild

Tag loss täckplattan eller strämställarpanelen.
Bild

Lossa skruven som sitter därunder och tag bort kåpan vid inre öppningshandtaget.
Bild

Lossa skruven under öppningshandtagets kåpa.
Bild

Tag bort täckkåporna av plast, lossa skruvarna i nederkant av dörrpanelen.
Bild

Skruva loss belysningen i bakkant av dörrpanelen och lossa skruven som finns därunder.

Vik ut panelen en aning i nederkant, samtidigt lyfter man i panelen rakt uppåt så att den lossnar i klämlisten uppe vid rutan där klädseln sitter påhakad på dörren.



Robin skrev:
Det sitter en skruv under öppningshandtaget där fönsterhissknappen sitter.
Lossa "panelen" som knappen sitter på så ser du den.
Edit: Såg att du gjort det

Har du tagit bort svruven som sitter innanför lampglaset?
Det borde bara vara att dra dörrsidan uppåt så klämmlisten vid rutan låssar isåfall.



Då är det alltså en skruv vid belysningen som jag har Missat. Själva förfacket behöver man inte ta bort? bara skruvarna som håller fast det?

då äre alltså bara en liten skruv kvar sen lyfta dörrsidan om jag inte missat nått mer. synd att jag just ställt ut bilen i kylan igen:( får ta nya tag en annan dag. Tack för eran Hjälp! :)

Edit: stavning

_________________
Har fått mej en svart Saab 9000CS -92

Är helt ny på saab men vill lära mej så jag kan få ut min saab på vägen.

Letar nu efter Vindruta, Höger lykta, motorhuv, båda framskärmar till min Saab 9000CS -92a.
Kontakta mej om du har delar att sälja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 21:05 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 10 feb 2015, 23:19
Inlägg: 28
Ort: Sollentuna
Jag skulle kolla varför min fönsterruta glappade, och ta av dörrsidan (förardörren), beskrivningen ovan lämnar en viktig detalj, det sitter i mitten av spegelstyrningen ett snäppe som skall lossas genom att man (tror jag) trycker en skruvmejsel från den ände som är bakåt i bilen och trycka den framåt. I mitt fall gick snäppet av. Går nog att få dit på nåt annat sätt, kontrollen sitter tajt som det är utan snäppet...

_________________
SAAB NG9-3 CAB 2004, SAAB 9000 CSE 1998
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower)
Tech2 och CombiAdapter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 23:27 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Slättabjörnen skrev:
Tag loss täckplattan eller strämställarpanelen.
Bild

Varning!

Detta är direkt fel metod, åtminstone för de förardörrsswitchar jag sett. (Fungerar dock på de andra dörrarnas paneler, men inte förardörrens).

Rätt metod är, som johan_l säger, att lossa snäppet som sitter under upp-ner-knappen. Om man vet hur man ska göra är det lätt att få bort den utan våld, en liten flatmejsel med bladet lodrätt som man trycker spärren framåt på så släpper den.

Jag har sett en hel del trasiga dörrpaneler (både den stora och switchpanelen) som blivit resultatet av av bildens metod.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11 jul 2015, 23:31 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
johan_l skrev:
Jag skulle kolla varför min fönsterruta glappade, och ta av dörrsidan (förardörren), beskrivningen ovan lämnar en viktig detalj, det sitter i mitten av spegelstyrningen ett snäppe som skall lossas genom att man (tror jag) trycker en skruvmejsel från den ände som är bakåt i bilen och trycka den framåt. I mitt fall gick snäppet av. Går nog att få dit på nåt annat sätt, kontrollen sitter tajt som det är utan snäppet...

Hämta en ny på en självplockskrot vid tillfälle, skulle jag rekommendera. (Fast kolla att den inte ser massakrerad ut innan du börjar demontera, det är ganska vanligt med spår efter felaktig demontering).

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12 jul 2015, 02:06 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: tis 08 jul 2008, 22:23
Inlägg: 549
Långmilare skrev:
Slättabjörnen skrev:
Tag loss täckplattan eller strämställarpanelen.
Bild

Varning!

Detta är direkt fel metod, åtminstone för de förardörrsswitchar jag sett. (Fungerar dock på de andra dörrarnas paneler, men inte förardörrens).

Rätt metod är, som johan_l säger, att lossa snäppet som sitter under upp-ner-knappen. Om man vet hur man ska göra är det lätt att få bort den utan våld, en liten flatmejsel med bladet lodrätt som man trycker spärren framåt på så släpper den.

Jag har sett en hel del trasiga dörrpaneler (både den stora och switchpanelen) som blivit resultatet av av bildens metod.

Ja ja, skyll inte på mig. Det är kopior från Saab's original verkstadshandbok 85-91 jag postat. - Enklare att kopiera tillverkarens uppgifter än att beskriva med egna ord, (uppfinna hjulet igen), själv använder jag sällan handböcker till Saab då jag jobbat med dom professionellt sedan 1975.

_________________
9000 2,3 T 200hk A50 Aut -97 Just nu under rullande renovering.
9-5 2,0t Vector Aut BP 2009 med BSR Steg 2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12 jul 2015, 02:51 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Slättabjörnen skrev:
Ja ja, skyll inte på mig. Det är kopior från Saab's original verkstadshandbok 85-91 jag postat. - Enklare att kopiera tillverkarens uppgifter än att beskriva med egna ord, (uppfinna hjulet igen), själv använder jag sällan handböcker till Saab då jag jobbat med dom professionellt sedan 1975.

Jag gissade det. Nej, jag skyller inte på dig, men jag vill helst inte höra om fler kvaddade förardörrpaneler...

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12 jul 2015, 06:39 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 884
Ändrades inte konstruktionen under åren ?
På dom äldre (-89) jag haft tror jag inte snäppet under knappen fanns.
Men som sagt tidigare minnet kan svika :?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010