Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se
http://forum.saab9000.se/

A50?
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=11&t=15567
Sida 3 av 3

Författare:  torakef [ lör 05 maj 2012, 10:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Icecream skrev:
Mockainlägg i stolarna ska det vara o sen så e ja tveksam om 98;orna kallas A50. Är väl bara 97;or som är äkta eller?

Pilotstolar brukar Aerostolarna kallas så vilka menar du egentligen?


Det står A50 i regbeviset på äkta A50! Och det finns 98:or, tillverkade hösten 97.

Författare:  Znatch [ lör 05 maj 2012, 12:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Kollade regpapper på en kollegas a50. Står 9000 cse 2.3t 170A på den med. Och det är en A50 tillverkad 97-04-23. Står exakt samma på mitt papper.

Vi har samma utrustning, fast han har träpanel i sin.

Författare:  jonnielahti [ lör 05 maj 2012, 14:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

står det a så är det en a50 :)

Författare:  mickej92 [ tor 24 maj 2012, 18:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

De flesta begreppen kring vad som är och vad som inte är en A50 är väl utredda vid det här laget men tänkte ändå ge 3 olika exempel. Utklippen tagna från när man klickar in regnummer under "fråga på annat fordon" fliken på transportstyrelsens hemsida..

En -97 tillverkad och uttagen sent 1996, EJ A50!

Fabrikat:SAAB 9000 CSE 2,3T/200
Färg:LGRÅ
Fordonsår:1997

En -97 tillverkad och uttagen våren 1997, en äkta A50. A:et på slutet borde vara det tillräckliga beviset på om det är en A50 eller ej! :)

Fabrikat:SAAB 9000 CSE 2,3T/170 A
Färg:MBLÅ
Fordonsår:1997

En -98 tillverkad och uttagen våren -1998, en classic 225, på många punkter kan den tyckas vara nästan exakt likadan som en äkta A50 men är det alltså EJ!

Fabrikat:SAAB 9000 CSE 2.3T/225 C
Färg:MBLÅ
Fordonsår:1998

Författare:  carl1975 [ sön 11 maj 2014, 12:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

A=Anniversary 1997 50års jubileum modell
C=Classic bilarna som tillverkades under 1998

Såhär tror jag det är Classic var nog som A50 fast andra fälgar tror jag men det kan även vara andra prylar som varierar.


Finns ju även denna modell på 9-3 och 9-5 men det hör ju inte till denna tråd :) https://www.google.se/search?q=annivers ... 20&bih=955

Författare:  rolle [ tis 24 jun 2014, 10:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

SÅ om det bara står såhär :
SAAB 9000 CSE 2.3 TURBO och det är en -98 (första gången i trafik 1997-11-26 )

vad är det då?
http://www.garaget.org/?car=87999&image=3415387

Har :
Tvåtons läderklädsel med Saabs flygplanslogga i relief på framstolarna samt yttre ryggstöd bak.
Bakrutetorkare med spolare
"Extraljus" i spoiler. (Dimljus)
Läder/träratt
Larm inkl startspärr
Aerons spoilerkit, omfattande
bakspoiler, sidokjolar, frontspoiler smat lackerade skärmkantslister
Alufälg

Författare:  Slättabjörnen [ tis 01 jul 2014, 22:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Du har en A50 med tanke på utrustningen och att den är i trafik under nov-97, alltså tillverkad 97.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

Författare:  rolle [ fre 06 mar 2015, 20:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Kan meddela att jag nu även äger en som det står Saab 9000 Cse 2,3t A50 i papperna :) ( är dock en del att göra vid den )
Uttagen okt -97

Författare:  Klubbdirektör [ fre 06 mar 2015, 21:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

rolle skrev:
Kan meddela att jag nu även äger en som det står Saab 9000 Cse 2,3t A50 i papperna :) ( är dock en del att göra vid den )
Uttagen okt -97


Härligt!

Författare:  matte22 [ sön 22 mar 2015, 19:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Har just blivit ägare av en Saab 9000 Cse 2.0T A50-98 .....är det en bil att ta vara på är det nå värde i en sån
eller kommer det bli nå värde i en sån i framtiden??

Författare:  Blygfisen [ sön 22 mar 2015, 21:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

matte22 skrev:
Har just blivit ägare av en Saab 9000 Cse 2.0T A50-98 .....är det en bil att ta vara på är det nå värde i en sån
eller kommer det bli nå värde i en sån i framtiden??


Värde att tjäna pengar, nej. Däremot svårt att få så mycket bil för pengarna när det gäller just Saab 9000 jämfört med andra bilar i samma prisklass och årsmodeller.

Författare:  johan_l [ mån 20 apr 2015, 22:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Har köpt en 1998 "CLASS" som väl betyder classic, silverfärg med svart läder med moccainlägg. Verkar ha det mesta som A50 hade men inte trädetaljerna. Vore kul att veta om nåt mera skiljer... I vilket fall en trevlig bil! :)

Författare:  torakef [ mån 20 apr 2015, 22:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Det finns att läsa om detta, en av medlemmarna här, slättabjörnen kan mycket om dessa, men i korthet:

A50 hade jubileumsratten, jubileumsfälgarna, de åttaekrade och flygplansloggad präglad i ryggstöden, skinnklädsel standard.

Classic hade vanlig läderratt, treekrade superaero med synliga hjulskruvar, läderklädsel tillval för 13.000kr.

Utöver detta ytterligare en skillnad. Classicen fanns med 225Hk motor, det fanns inte till A50, där var 200 största.

Författare:  Slättabjörnen [ lör 18 jul 2015, 07:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Träpaneler var inte original på A50, dom såldes som tillval.

A50 fanns visst med 225 hk. - De bilar som tillverkades aug 97-dec 97, alltså årsmodell 98 hade Aeromotorn i de manuella. Automaterna fick dock "bara" ha 200 hk som tidigare.

Författare:  matte22 [ ons 11 nov 2015, 14:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Har en fin Saab 9000 A50-98 som är till salu

Författare:  csan [ tor 12 nov 2015, 19:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

matte22 skrev:
Har en fin Saab 9000 A50-98 som är till salu


Intressant - fyll på med mera info och med många bilder. Eller skicka PM.

Författare:  Timpa [ fre 13 nov 2015, 07:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 ... ?ca=11&w=2
15000mil ! Men om man köper den så vågar man väl inte använda den, milen rullar då...och den blir inte så unik.

Författare:  Exar_Kun [ lör 16 apr 2016, 11:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Slättabjörnen skrev:
Hejsan och välkommen till "A50-klubben".
A50-modellen är en synnerligen välutrustad och "värd att bevara bil".
Tillverkades som super lenny97 års modell från årsmodellsbytet aug 97 under hela modellaåret till jun 97.Sedan tillverkades den som A50 av 98 års modell från aug 97 fram till årsskiftet 97/98. Om vi utgår från en "vanlig" 9000CS 2,3/170hk, så har den till att börja med E utrustning (CSE)
omfattande:
ACC
Alufälgar
Farthållare
Färddator
Läderratt, (knopp & damask på manuella bilar)
2 X 2 Högtalare
Elantenn.

A50 paketet då:

Tvåtons läderklädsel med Saabs flygplanslogga i relief på framstolarna samt yttre ryggstöd bak.
Bakrutetorkare med spolare
"Extraljus" i spoiler. (Dimljus)
Läder/träratt
Larm inkl startspärr
Aerons spoilerkit, omfattande
bakspoiler, sidokjolar, frontspoiler smat lackerade skärmkantslister
Alufälg "Silver-Spoke"
Om man valde metalliclack fick man det utan kostnad.

Var nu rädd om bilen. :D


wow tack för svaret väldigt bra info :) sitter själv på en a50 som jag fått av farsan :)

edit: oj såg inte att tråden var så gammal. Aja tack i alla fall :)

Författare:  A.Chr [ fre 29 apr 2016, 17:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Gick och köpte mig en A50 -98 i veckan.

Scarabegrön, beige (Tvåtons) läderklädsel, träpanel, B234R. 23800 mil, varav de första 20000 avverkades som företagsbil, vilket den användes som fram till 2008.

Med andra ord har den inte rullat särskilt mycket på sistone, men den är nu nybesiktigad och i bruk! :)

Sida 3 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/