Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se
http://forum.saab9000.se/

A50?
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=11&t=15567
Sida 1 av 3

Författare:  Malte [ ons 01 apr 2009, 15:40 ]
Inläggsrubrik:  A50?

har just kollat igenom pärmen för den nyinförskaffade bilen o där står att den är en A50. jag ser som vanligt ut som ett frågetecken. men ni som kan o vet det mesta om dessa bilar kanske kan berätta vad som är anorlunda på den o en "vanlig"9000 Cse2,3t 97. MVH Malte

Författare:  Slättabjörnen [ ons 01 apr 2009, 16:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Hejsan och välkommen till "A50-klubben".

A50-modellen är en synnerligen välutrustad och "värd att bevara bil".

Tillverkades som 97 års modell från årsmodellsbytet aug 97 under hela modellaåret till jun 97.
Sedan tillverkades den som A50 av 98 års modell från aug 97 fram till årsskiftet 97/98.

Om vi utgår från en "vanlig" 9000CS 2,3/170hk, så har den till att börja med E utrustning (CSE)
omfattande:
ACC
Alufälgar
Farthållare
Färddator
Läderratt, (knopp & damask på manuella bilar)
2 X 2 Högtalare
Elantenn.

A50 paketet då:

Tvåtons läderklädsel med Saabs flygplanslogga i relief på framstolarna samt yttre ryggstöd bak.
Bakrutetorkare med spolare
"Extraljus" i spoiler. (Dimljus)
Läder/träratt
Larm inkl startspärr
Aerons spoilerkit, omfattande
bakspoiler, sidokjolar, frontspoiler smat lackerade skärmkantslister
Alufälg "Silver-Spoke"
Om man valde metalliclack fick man det utan kostnad.

Var nu rädd om bilen. :D

Författare:  Malte [ ons 01 apr 2009, 16:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Tack slättabjörnen jo jag har nog det mesta av det där lite osäker på fälgarna det är lättmetal men vet inte om det är orginal.jag försöker att ta väl hand om den men vissa saker eller dom flesta stular ju o lagar man en sak så börjar nästa. o en sak är säkert det är inte helt gratis att laga en saab.jag har orginal sterion med cd spelaren kvar i bilen. kan man på någe sätt få lite mer "kräm"ur en sån?

Författare:  pillee [ tor 02 apr 2009, 18:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Slättabjörnen skrev:
Hejsan och välkommen till "A50-klubben".

A50-modellen är en synnerligen välutrustad och "värd att bevara bil".

Tillverkades som 97 års modell från årsmodellsbytet aug 97 under hela modellaåret till jun 97.
Sedan tillverkades den som A50 av 98 års modell från aug 97 fram till årsskiftet 97/98.

Om vi utgår från en "vanlig" 9000CS 2,3/170hk, så har den till att börja med E utrustning (CSE)
omfattande:
ACC
Alufälgar
Farthållare
Färddator
Läderratt, (knopp & damask på manuella bilar)
2 X 2 Högtalare
Elantenn.

A50 paketet då:

Tvåtons läderklädsel med Saabs flygplanslogga i relief på framstolarna samt yttre ryggstöd bak.
Bakrutetorkare med spolare
"Extraljus" i spoiler. (Dimljus)
Läder/träratt
Larm inkl startspärr
Aerons spoilerkit, omfattande
bakspoiler, sidokjolar, frontspoiler smat lackerade skärmkantslister
Alufälg "Silver-Spoke"
Om man valde metalliclack fick man det utan kostnad.

Var nu rädd om bilen. :D



Hej,jag har allt det du skrev,men min första regdat. är 1996-06-25.
är det då ingen äkta A50? står saab 9000 170A i papprena.
(är en 97:a)
mvh pillee

Författare:  jonnielahti [ tor 02 apr 2009, 19:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

pillee skrev:
Slättabjörnen skrev:
Hejsan och välkommen till "A50-klubben".

A50-modellen är en synnerligen välutrustad och "värd att bevara bil".

Tillverkades som 97 års modell från årsmodellsbytet aug 97 under hela modellaåret till jun 97.
Sedan tillverkades den som A50 av 98 års modell från aug 97 fram till årsskiftet 97/98.

Om vi utgår från en "vanlig" 9000CS 2,3/170hk, så har den till att börja med E utrustning (CSE)
omfattande:
ACC
Alufälgar
Farthållare
Färddator
Läderratt, (knopp & damask på manuella bilar)
2 X 2 Högtalare
Elantenn.

A50 paketet då:

Tvåtons läderklädsel med Saabs flygplanslogga i relief på framstolarna samt yttre ryggstöd bak.
Bakrutetorkare med spolare
"Extraljus" i spoiler. (Dimljus)
Läder/träratt
Larm inkl startspärr
Aerons spoilerkit, omfattande
bakspoiler, sidokjolar, frontspoiler smat lackerade skärmkantslister
Alufälg "Silver-Spoke"
Om man valde metalliclack fick man det utan kostnad.

Var nu rädd om bilen. :D



Hej,jag har allt det du skrev,men min första regdat. är 1996-06-25.
är det då ingen äkta A50? står saab 9000 170A i papprena.
(är en 97:a)
mvh pillee

hmm, kan vara en cs/cse som man bytt inredningen på

Författare:  pillee [ tor 02 apr 2009, 19:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

jonnielahti skrev:
pillee skrev:
Slättabjörnen skrev:
Hejsan och välkommen till "A50-klubben".

A50-modellen är en synnerligen välutrustad och "värd att bevara bil".

Tillverkades som 97 års modell från årsmodellsbytet aug 97 under hela modellaåret till jun 97.
Sedan tillverkades den som A50 av 98 års modell från aug 97 fram till årsskiftet 97/98.

Om vi utgår från en "vanlig" 9000CS 2,3/170hk, så har den till att börja med E utrustning (CSE)
omfattande:
ACC
Alufälgar
Farthållare
Färddator
Läderratt, (knopp & damask på manuella bilar)
2 X 2 Högtalare
Elantenn.

A50 paketet då:

Tvåtons läderklädsel med Saabs flygplanslogga i relief på framstolarna samt yttre ryggstöd bak.
Bakrutetorkare med spolare
"Extraljus" i spoiler. (Dimljus)
Läder/träratt
Larm inkl startspärr
Aerons spoilerkit, omfattande
bakspoiler, sidokjolar, frontspoiler smat lackerade skärmkantslister
Alufälg "Silver-Spoke"
Om man valde metalliclack fick man det utan kostnad.

Var nu rädd om bilen. :D



Hej,jag har allt det du skrev,men min första regdat. är 1996-06-25.
är det då ingen äkta A50? står saab 9000 170A i papprena.
(är en 97:a)
mvh pillee

hmm, kan vara en cs/cse som man bytt inredningen på


Hej,det är det inte.
mvh pillee

Författare:  Malte [ tor 02 apr 2009, 20:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

både ja o nej allt handlar om fösäljning. A50 var avsedd för årsmodell 97 pågrund av någe jubeleum men som vanligt så säljs bilarna lite tidigare så en sen 96 blir helt plötsligt en tidig 97 0 vipps så fans A50 96 fast det igentligen är en A49,5 klurit va.men detta är bara mina teorier så dom behöver inte stämma med värkligheten. någon vet det igentliga svaret.MVH Malte

Författare:  Slättabjörnen [ tor 02 apr 2009, 22:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Hmm. Det verkar synnerligen skumt.
10:e bokstaven i chassienumret är ett V ? (Som står för 97)

Lågt löpnummer? (pos. 12-17 i chassienumret)
Om du svarar på det här i tråden, skriv INTE ut hela numret pga att man inte vet vad ljusskygga individer kan hitta på.
Det räcker om numret anges som under hundra, tusen eller tiotusental.

Men kanske Saab stängde ovanligt tidigt för produktionsomställning så 97-tillverkningen komigång före industrisemestern det året?
Eller är det tryckfelsnisse som varit framme på regbeviset?

(Min bil, reggad första gången 970124, har ett löpnummer en liten bit över 14 000).

Författare:  pillee [ fre 03 apr 2009, 17:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Slättabjörnen skrev:
Hmm. Det verkar synnerligen skumt.
10:e bokstaven i chassienumret är ett V ? (Som står för 97)

Lågt löpnummer? (pos. 12-17 i chassienumret)
Om du svarar på det här i tråden, skriv INTE ut hela numret pga att man inte vet vad ljusskygga individer kan hitta på.
Det räcker om numret anges som under hundra, tusen eller tiotusental.

Men kanske Saab stängde ovanligt tidigt för produktionsomställning så 97-tillverkningen komigång före industrisemestern det året?
Eller är det tryckfelsnisse som varit framme på regbeviset?

(Min bil, reggad första gången 970124, har ett löpnummer en liten bit över 14 000).



Hej,jag har V,en bit över 12000 i nr.

mvh pillee

Författare:  Slättabjörnen [ fre 03 apr 2009, 20:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

pillee skrev:
Slättabjörnen skrev:
Hmm. Det verkar synnerligen skumt.
10:e bokstaven i chassienumret är ett V ? (Som står för 97)

Lågt löpnummer? (pos. 12-17 i chassienumret)
Om du svarar på det här i tråden, skriv INTE ut hela numret pga att man inte vet vad ljusskygga individer kan hitta på.
Det räcker om numret anges som under hundra, tusen eller tiotusental.

Men kanske Saab stängde ovanligt tidigt för produktionsomställning så 97-tillverkningen komigång före industrisemestern det året?
Eller är det tryckfelsnisse som varit framme på regbeviset?

(Min bil, reggad första gången 970124, har ett löpnummer en liten bit över 14 000).



Hej,jag har V,en bit över 12000 i nr.

mvh pillee


Då verkar det te sig omöjligt att din bil har reggats första gången 96-06-25. Eller hur?
knappast att Saab skulle tillverkat över 12 000 9000-bilar av 97 års modell innan midsommar 96. :lol:
Måste vara någon som knappat in fel datum i datorn.


970925 kanske det ska vara?

Författare:  pillee [ fre 03 apr 2009, 20:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Slättabjörnen skrev:
pillee skrev:
Slättabjörnen skrev:
Hmm. Det verkar synnerligen skumt.
10:e bokstaven i chassienumret är ett V ? (Som står för 97)

Lågt löpnummer? (pos. 12-17 i chassienumret)
Om du svarar på det här i tråden, skriv INTE ut hela numret pga att man inte vet vad ljusskygga individer kan hitta på.
Det räcker om numret anges som under hundra, tusen eller tiotusental.

Men kanske Saab stängde ovanligt tidigt för produktionsomställning så 97-tillverkningen komigång före industrisemestern det året?
Eller är det tryckfelsnisse som varit framme på regbeviset?

(Min bil, reggad första gången 970124, har ett löpnummer en liten bit över 14 000).



Hej,jag har V,en bit över 12000 i nr.

mvh pillee


Då verkar det te sig omöjligt att din bil har reggats första gången 96-06-25. Eller hur?
knappast att Saab skulle tillverkat över 12 000 9000-bilar av 97 års modell innan midsommar 96. :lol:
Måste vara någon som knappat in fel datum i datorn.


970925 kanske det ska vara?



Hej,
Typgodkännandedatum: 1996-06-25
I trafik första gången i Sverige: 1996-12-17

var för snabb första gången och tog typg.

mvh pillee

Författare:  Slättabjörnen [ fre 03 apr 2009, 22:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Då var mysteriet löst då. :D

Äkta A50 står på din gård alltså. Vårda ömt. :wink:

Btw, Var på besiktning med min idag. "Rena papper", inte en anmärkning.
Bes.killen tyckte också att det är bevaransvärda bilar.

Synd att man inte, med chassienumret till hjälp, kan avgöra om det är en A50.
Jag mailade Saab Automobile idag för att få reda på hur många A50 de tillverkade av 97 års modell, 98 års modell, hur många av vardera motorupsättningen, lådor, svensksålda, om A50 fick speciella modellkoder hos VV/Nuv.Transportstyrelsen mm. Det skulle vara intressant att se hur många som rullar.
Vem vet, vi kanske kan bilda en egen liten A50-klubb för inbördes beundran?
Vi får se om/när dom svarar. Lägger upp lite info någonstans på forumet i så fall.

Författare:  Tegra pro^ [ sön 05 apr 2009, 12:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Citera:
Synd att man inte, med chassienumret till hjälp, kan avgöra om det är en A50.
Jag mailade Saab Automobile idag för att få reda på hur många A50 de tillverkade av 97 års modell, 98 års modell, hur många av vardera motorupsättningen, lådor, svensksålda, om A50 fick speciella modellkoder hos VV/Nuv.Transportstyrelsen mm. Det skulle vara intressant att se hur många som rullar.
Vem vet, vi kanske kan bilda en egen liten A50-klubb för inbördes beundran?
Vi får se om/när dom svarar. Lägger upp lite info någonstans på forumet i så fall.



på transportstyrelsen står iaf på min nya bil :
Fabrikat: SAAB 9000 CSE 2.0T A50
Färg: MBLÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1998 Fordonsslagsklass: I

eller gör det bara för att den är en -98?

Författare:  Slättabjörnen [ sön 05 apr 2009, 19:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Om min bil står det:

Fabrikat: SAAB 9000 CSE 2,3T/200 A (Här verkar det som att "A50" inte får plats. Jag har tidigare tolkat det som A i Automatväxlad)
Färg: MBLÅ
Fordonsslag: PB
Fordonsslagsklass: I
Fordonsår: 1997
Chassinummer: CE68M6V1014XXX
Typgodkännandenummer: e11*93/81*0006*03
Typgodkännande datum: 19960625
Fordonsstatus: I trafik sedan 1997-01-24
Modellkod: SA 0000
Växellåda: AUTOMAT

Men hur som haver, vi får se om det via Saab Automobile går att få fram hur många bilar som tillverkades.

Författare:  Slättabjörnen [ mån 06 apr 2009, 21:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Idag fick jag svar från Saab Automibile på hur många A50-bilar som tillverkats.

Det ser ut som det verkligen kommer att löna sig att spara dessa bilar för eftervärlden.

Totalt har det tillverkats endast 829 st!

Total produktion:

M/97

EU-marknad inkl Sverige: 172 st
USA 283 st
Canada 82 st
Totalt 537 st

M/98

Eu-marknad inkl Sverige 267 st
Canada 25 st
Totalt 292 st


De skriver sedan följande: "Tyvärr är det ej möjligt att skilja ut Sverige. De bilarna ingår i EU-marknaden.
Det är ingen speciell chassinr-serie för dessa bilar utan de ingår i den totala serien för årsmodellen".

Författare:  jonnielahti [ tis 07 apr 2009, 09:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Slättabjörnen skrev:
Idag fick jag svar från Saab Automibile på hur många A50-bilar som tillverkats.

Det ser ut som det verkligen kommer att löna sig att spara dessa bilar för eftervärlden.

Totalt har det tillverkats endast 829 st!

Total produktion:

M/97

EU-marknad inkl Sverige: 172 st
USA 283 st
Canada 82 st
Totalt 537 st

M/98

Eu-marknad inkl Sverige 267 st
Canada 25 st
Totalt 292 st


De skriver sedan följande: "Tyvärr är det ej möjligt att skilja ut Sverige. De bilarna ingår i EU-marknaden.
Det är ingen speciell chassinr-serie för dessa bilar utan de ingår i den totala serien för årsmodellen".

hur många finns det kvar då?

Författare:  Slättabjörnen [ tis 07 apr 2009, 09:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Det ska vi se om jag/vi/någon kan utröna på något sätt.

Se vidare här: viewtopic.php?f=11&t=15598

:mrgreen:

Författare:  Malte [ tis 07 apr 2009, 15:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

jag har tydligen en men jag tänker sätta i ett steg ett trim i den. men mest för o se om skilnaden blir så stor som folk säger.jag tillhör inte den yngre generationen "37" men jag tycker om när det rör på sig, i övrigt ska den vara orginal.MVH Malte

Författare:  torakef [ tis 07 apr 2009, 18:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Malte skrev:
jag tänker sätta i ett steg ett trim i den. men mest för o se om skilnaden blir så stor som folk säger.


Hå hå hå rakt ner i trimträsket :lol: Det är livsfarligt att börja med sånt där i vuxen ålder, då finns det ingen chans att man sen "växer ifrån det". Snart har du en projekttråd på STCS forum där du beskriver hur du bytt till en quaife rakskuren drevsats för att din låda rasat för elfte gången när du skulle testa ditt matchportade extraktorrör. :mrgreen:

Författare:  Malte [ tis 07 apr 2009, 18:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: A50?

Hehe nä inte jag inte :mrgreen: jag har ingen aning om vad dessa pryttlar som du skrev om är men har man Saab så har man troligen haft en kass växellåda :(

Sida 1 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/