Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 22 sep 2017, 19:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 30 maj 2015, 20:41 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ibland händer ingenting när jag försöker låsa. samma resultat om jag använder knappen på mittkonsollen. När jag ska låsa upp fungerar det oftast och då kan jag även stänga igen. Jag har bytt styrenheten ( plockat på skroten direkt från bil) och då fungerade den de första gångerna. Verkar ha något att göra med om bilen har stått eller gått. Någon som har en ide? Bagagelåset fungerar.

InläggPostat: sön 31 maj 2015, 07:07 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Dåligt batteri ? Förardörrens motor som kärvar eller den dörrkontakten
men då får du innerbelysningen som inte släcks.
Om du sitter i och stänger dörren och trycker ner dörrknappen så ska alla dörrar låsa.
Om jag nu minns rätt.... :?

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: sön 31 maj 2015, 12:53 
Två stjärnor
Två stjärnor

Timpa skrev:
Dåligt batteri ? Förardörrens motor som kärvar eller den dörrkontakten
men då får du innerbelysningen som inte släcks.
Om du sitter i och stänger dörren och trycker ner dörrknappen så ska alla dörrar låsa.
Om jag nu minns rätt.... :?

Nej, det är en annan kontakt för innerbelsningen, de kontakter som används i centrallåset har inget med innerbelysningen att göra (utöver att larmet har kopplingar till båda systemen).

Om man har dåligt batteri så kan man få fel, men det borde höras lite klickanden alternativt borde inte bilen gå att starta. Om låset inte fungerar när motorn går och man kan se normala spänningsnivåer på EDU:n så kan man utesluta batteriet.

Fungerar inte knappen på mittkonsollen (har aldrig hört talas om att den någonsin gett sig) när motorn går så skulle jag säga att det antagligen är styrboxen, microswitchen i förardörren eller möjligen, möjligen kabelfel (fast jag kan inte se hur ett enkelfel på kablarna skulle kunna ge den här felbilden).

Om microswitchen är trasig så går det inte att låsa från förardörren eller mittkonsollen. Men däremot går det att låsa från passagerardörren med resultat av att centrallåset omedelbart låser upp igen, så nästa gång det inträffar, lås från passagerardörren och se vad som händer. Om den inte låser och låser upp då så skulle jag säga att felet säkert ligger i styrboxen, i annat fall kan det vara microswitchen (men det utesluter dock inte styrboxen).

Men sannolikheten för styrboxen är dock så hög att man inte kan utesluta att även den från skroten är trasig med dåliga lödningar. Dåliga lödningar tenderar dessutom att fungera en stund om man varit och vickat på sakerna, som att man håller på att plockar in och ut boxen...

InläggPostat: sön 31 maj 2015, 13:31 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Det är bara det att jag märkt att man inte kan låsa och larma när förardörren står öppen medans alla andra dörrar
kan stå öppna och då går det att larma och "låsa" bilen.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/9000/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/13767.pdf

Håller med om att centrallåsenheten beg. inte är någon garanti.
Endast utbytta reläer kan garantera funktion på den delen. Men omlödning brukar för det mesta hjälpa.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: sön 31 maj 2015, 14:45 
Två stjärnor
Två stjärnor

Timpa skrev:
Det är bara det att jag märkt att man inte kan låsa och larma när förardörren står öppen medans alla andra dörrar
kan stå öppna och då går det att larma och "låsa" bilen.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/9000/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/13767.pdf

Håller med om att centrallåsenheten beg. inte är någon garanti.
Endast utbytta reläer kan garantera funktion på den delen. Men omlödning brukar för det mesta hjälpa.

Det finns bara mikroswitch i förardörren, så om övriga dörrar är öppna ser inte centrallåset. Mikroswitchen är väl för att förhindra att föraren låser in nyckeln av misstag eftersom den till stora delar hindrar att förardörren oavsiktligt är i låst läge när den är vidöppen.

Det är inte bara lödningarna som kan ställa till det i styrboxen, hittade denna: http://kjelectronic.com/centrallock.html

Fast i relä-fallet bör man normalt höra att det klickar lite i låsmotorerna, eller åtminstone i reläerna (det bör vara kontakterna som bränner, själva relärörelsen som ger ljudet finns kvar, bör höras bra om när man står still).

InläggPostat: tis 02 jun 2015, 21:04 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag har lött om reläerna men inte satt tillbaka styrenheten ( det regnar) så vet ej om det fungerade. Fråga till er som grottat i frågan. Hur fungerar reläerna. Är en för öppna och en för stänga eller??.
Mikrobrytaren i förardörren var sitter den?

InläggPostat: tis 02 jun 2015, 21:42 
Två stjärnor
Två stjärnor

per149 skrev:
Jag har lött om reläerna men inte satt tillbaka styrenheten ( det regnar) så vet ej om det fungerade. Fråga till er som grottat i frågan. Hur fungerar reläerna. Är en för öppna och en för stänga eller??.
Mikrobrytaren i förardörren var sitter den?

Inne i låsmekanismen.

Men när låset strejkar, får du någon funktion från passagerardörren? Får du inte det så skulle jag lugna mig med mikrobrytaren och börja med styrboxen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme