Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 18 okt 2017, 17:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tändare i askkoppen bak?
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 21:55 
Administrator
Administrator

Har fått för mig att jag sett att det finns askkoppar bak som har cigarettändare, istället för den runda räfflade ytan när man öppnar askkoppen.
Vet någon om detta stämmer?

Skulle gärna vilja få tag på en sådan då jag har fullt där framme med stereon. Inte för att jag röker, men bra med el-uttaget :D

Bild

InläggPostat: ons 08 jul 2015, 22:58 
Två stjärnor
Två stjärnor

Klubbdirektör skrev:
Har fått för mig att jag sett att det finns askkoppar bak som har cigarettändare, istället för den runda räfflade ytan när man öppnar askkoppen.
Vet någon om detta stämmer?

Skulle gärna vilja få tag på en sådan då jag har fullt där framme med stereon. Inte för att jag röker, men bra med el-uttaget :D

Jag har sneglat på samma sak, av samma anledning. Allt jag sett tyder på att man kan borra bort den där plastbiten och istället sätta ett cigg-uttag med sprängbricka på samma sätt som i främre askkoppen. T.o.m. -93 finns ju mittkonsolens innerbelysning som går på tändningen bara några cm därifrån att koppla in den på.

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 01:38 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hmm, även jag har ett minne av att ha sett detta.
Slog mig direkt när jag såg titeln, undrar om vi inte hade en sådan i vår CD 1990 som vi hade för läääänge sedan.
Detta var intressant, får testa mig fram med en överbliven askkopp, får dock se om jag vågar mig på trä-askkoppen. :)

Vill du verkligen ha ett uttag kan du ju annars göra som jag, gör ett hål i det nedersta facket och sätt uttaget där. Lätt att byta ut facket om man skulle ändra sig...

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 13:17 
Administrator
Administrator

Har bland annat hittatden här guiden nu till hur man kan göra;
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... lbum=33900

Sant som du säger Långmilare, där finns ju faktiskt redan ström dragit till en lampa.

Har även nu fått det förklarat för mig att på bilar med stora stereon som jag har så satte Saab cigarettuttaget centrerat längst in i plastväggen i det nedre facket i mittkonsolen, precis som du är inne på A.Chr.
Så för att det skall bli som original så blir det nog så jag gör :)

Så kanske fanns det aldrig original med uttag där bak även om det går att fixa..? Fast det hade varit coolt om ni hade det på er 1990 A.Chr

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 15:18 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Har bland annat hittatden här guiden nu till hur man kan göra;
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... lbum=33900

Sant som du säger Långmilare, där finns ju faktiskt redan ström dragit till en lampa.

Har även nu fått det förklarat för mig att på bilar med stora stereon som jag har så satte Saab cigarettuttaget centrerat längst in i plastväggen i det nedre facket i mittkonsolen, precis som du är inne på A.Chr.
Så för att det skall bli som original så blir det nog så jag gör :)

Så kanske fanns det aldrig original med uttag där bak även om det går att fixa..? Fast det hade varit coolt om ni hade det på er 1990 A.Chr

Jag kan inte svära på att det var så, men jag har ett svagt minne av det. Även morsan kände igen det.
Tyvärr såldes bilen 2002, och sen dess har jag aldrig sett den. Nu är den dessutom skrotad, så det blir svårt att kolla upp...

Däremot har jag nu borrat i en gammal, sliten askkopp, och det gick väl ungefär som förväntat, uttaget sitter bra där. Inget mer intressant än så, särskilt inte när du redan hittat en guide. :wink:

InläggPostat: fre 10 jul 2015, 18:24 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Smart uppdatering, blir nog en sån på -97an... med ett USB uttag :D

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: fre 10 jul 2015, 18:27 
Administrator
Administrator

Kanske förblir en olöst fråga då :)

Jag siktar på att göra hål bak i det nedre stora facket.

USB låter smart Timpa

InläggPostat: fre 10 jul 2015, 21:01 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Mej veterligen fanns det inga cigarett tändare i askkoppen bak och att använda kablaget till belysningen i mittenfacket är ingen bra ide, kablarna dit bak är 0,75 mm3 och (Tror att lampan i mittenfacket regleras via reostaten för instrumentbelysningen) kablarna till cigarett tändaren är 1,5 mm3. Jag skulle anpassa ett kablage från den ordinarie anslutningen som sitter bakom panelen till askkoppen i baksätet för att kunna ladda telefon T,ex. Cigarettändaren i nedre mittenfacket var en eftermarknadslösning som gjordes på kunders begäran.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme