Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 22 sep 2017, 19:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 19 mar 2016, 22:05 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har en Webasto bensinvärmare originalmonterad i min bil(saab compact heater). När jag köpte bilen för 5 år sen testade jag den och den gick igång och slangarna till och från värmaren blev varma men ingen värme letade sig in i kupén. Efter några minuter stängde den ner och tystnade efter vad jag antar är att värmaren blivit överhettad.
Tråkigt tänkte jag men lät det hela bero eftersom det säkert skulle bli jättedyrt att laga.

Att den inte fungerar har hela tiden legat och gnagt i bakhuvudet och retat mig så jag har under årens lopp googlat ämnet från och till och kommit fram till att kylvätskan inte cirkulerar pga att vattenpumpen är kass.

För några veckor sedan surfade jag in på Saabparts.se i ett annat ärende och klickade runt lite och upptäckte att de sålde en helt ny värmare av samma modell jag har (mycket) billigt. :D

Köpte den, ur med den gamla och i med den nya men blev mycket besviken då jag upptäckte att den nya värmaren beter sig i stort sett likadant. Den startar upp, blir varm men stänger av efter några minuter. Skillnaden är att efter ca 10 minuter startar den igen men stängs åter av efter några minuter och gör så ett par ggr till under den halvtimme den är tänkt att vara igång, vattenpumpen går dock hela halvtimmen.

Vid ett tillfälle kände jag lite noggrannare på slangarna och kände då något hårt i slangen som leder kylvätskan ut från värmaren :?:
Plockar loss slangen och ut ramlar en kula, precis lagom stor för att få plats i slangen. Första tanken var naturligtvis att det var den som blockerade flödet men vid nästa test var det ingen skillnad...

I den anslutningen där man kopplar in värmaren på ordinare kylsystem så ska det vad jag förstått sitta en backventil som jag antar att nämnda kula har en funktion i. Har inte stoppat i kulan efter som det dels är väldigt tight att få i den och jag är inte 100% säker på att den hör hemma där och dels för att med den borta borde det vara fritt flöde från värmaren in i kupén men som sagt, ingen värme kommer dit.

Lång historia som leder till min egentliga fråga:
Hur får jag igång cirkulationen och därmed värme i kupén???

InläggPostat: sön 20 mar 2016, 00:39 
Två stjärnor
Två stjärnor

Darklord skrev:
Plockar loss slangen och ut ramlar en kula, precis lagom stor för att få plats i slangen. Första tanken var naturligtvis att det var den som blockerade flödet men vid nästa test var det ingen skillnad...

I den anslutningen där man kopplar in värmaren på ordinare kylsystem så ska det vad jag förstått sitta en backventil som jag antar att nämnda kula har en funktion i. Har inte stoppat i kulan efter som det dels är väldigt tight att få i den och jag är inte 100% säker på att den hör hemma där och dels för att med den borta borde det vara fritt flöde från värmaren in i kupén men som sagt, ingen värme kommer dit.

Lång historia som leder till min egentliga fråga:
Hur får jag igång cirkulationen och därmed värme i kupén???

Köper denna: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 06829.html

Jag kan tala om att jag för ett år sedan också plockade ut kulan ur just den där slangen, och bytte till den där backventilen...

InläggPostat: sön 20 mar 2016, 11:12 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tackar. Får bli en sån backventil då. :)

InläggPostat: sön 10 apr 2016, 09:39 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Efter många om och men fick jag till slut bytt backventilen men tyvärr gjorde det ingen skillnad alls :evil:
Gick några minuter sen stannade den...

Tänker att det fortfarande är något som gör att cirkulationspumpen inte går igång.
Bytte ut säkringarna och bytte plats på de 2 reläna i reläboxen utan resultat.

Monterade backventilen så att pilen på den pekade mot kupén vilket jag förmodar är rätt?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme