Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 22 nov 2017, 15:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 22 maj 2016, 21:39 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 22 maj 2016, 20:13
Inlägg: 2
Jag, som är en gammal 9000-entusiast, köpte 2012 en enastående fin 9000 CC -92 med 2,3-litersmotorn åt min äldste sons familj att ha som andrabil. Den hade då bara gått runt 5.000 mil(!) och har väl idag gått knappt 10.000 mil. En granne har skött vanlig service som byte av olja, filter, stift etc. Den är fortfarande i stort sett rostfri och ACC:n funkar.
Nu till det märkliga: Bilen har börjat stanna med ojämna mellanrum, väldigt ofta när det var kallt och fuktigt, mindre ofta nu. När man kört en stund och skall växla ner eller stanna, så dör motorn. Oftast går den sedan inte att starta förrän efter en stund, trots nytt batteri och frisk startmotor. Lamporna lyser och startmotorn snurrar, men förgäves. Den måste "stå till sig". Men sedan kan den gå ett bra tag.

Jag bor i Värmland och sonen m familj i Umeå och de har börjat tröttna på bilen, men den går ju inte att sälja med detta fel, trots att den egentligen är en raritet. Att lämna en fungerande bil för felsökning på verkstad känns meningslöst och kan ju bli hur dyrt som helst, trots att det förmodligen är ett mindre fel i tändsystemet (insprutning) eller bränsletillförseln, men vad?

Bränslepump eller spridare? Knappast, borde väl ha lagt av då felet funnits sen i höstas.
Lambdasond? Knappast det heller, då den knappast lagar sig själv...
Låter det inte mer som en givare av något slag?
Någon som känner igen felet?

Sonen vet inte och jag minns inte, men borde det inte finnas ett enkelt diagnossystem, som man kan koppla in sig på? Många andra tidiga 90-talare hade ju detta. I så fall borde felkoder finnas lagrade där så man åtminstone vet var man skall börja leta.
Någon som vet?

Mycket tacksam för alla tips!

Kenneth B i Brunskog (Arvika)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 22 maj 2016, 22:59 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 68
skulle gissa på tändkasetten som börjar ge upp eller kanske en dålig vevaxelgivare,testa byt,i annat fall kan det vara soppapumpen som int vill vara med å leka.Finns nå relän också som du kan kolla upp.

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 22 maj 2016, 23:52 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 28 jun 2008, 15:40
Inlägg: 95
tomgångsventilen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 29 maj 2016, 14:37 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 22 maj 2016, 20:13
Inlägg: 2
Tomgångsventil, vevaxelgivare eller tändkassett låter vettigt. Har det nåt diagnosuttag och var sitter det i så fall?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 29 maj 2016, 18:33 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 633
Ort: Stockholm
Den har 2st 10-poliga diagnosuttag under passagerarstolen. Men de har du ingen nytta av utan Tech2 (eller ISAT). För motorstyrningen är det det svarta.

Titta efter om du har en tändkassett med "navelsträng" (sladd), dvs saknar kontakten vid tändkassettens kant och i stället bara har en sladd ut. Är det så skulle jag gissa på tändkassetten, det är få av denna variant som överlevt till dags dato, konstruktionen som kom -93 är betydligt tillförlitligare. För att köra med den behövs ett adapterkablage 9321787 (http://www.eeuroparts.com/Parts/6335/Di ... s-9321787/), antingen köper man den eller så går man till skroten och klipper från en nyare bil (både tändkassettsdonet och kontaktdonen som passar till de gamla kontaktdonen, sitter samma sort överallt i motorrummet, foga ihop kabeländarna med vattentäta presshylsor). Finns en tråd här: viewtopic.php?f=12&t=23058

Problem med tomgångsventilen kan man gå runt genom att gasa lite, så den tror jag inte är problemet.

Vevaxelgivaren kan det vara, men på en långmotor är det inte så vanligt som på kortmotorn (samt knöligare att byta). Om varvläknaren rör sig vid misslyckade startförsök är det sannolikt inte vevaxelgivaren, men jag är inte säker på hur det ser ut med kombinationen LH 2.4.2 och den nya varvräknaren som kom 1992 (på de äldre ska den skutta).

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010