Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 sep 2017, 19:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 03 maj 2017, 19:34 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej!

I min Saab 9000 -96 med ACC kommer det ingen värme. Bara kyla. Vad kan det bero på? Vet att det finns flera liknande trådar men känner att ingen direkt hjälper mig. Har läst att man kan kalibrera ACC:n eller något sådant på något vis. Hur gör man det?

Sen har jag även ett annat problem. Det börjar lukta skitkonstigt i kupén ibland! Det är bara när man har kört bilen varm och sedan kör väldigt sakta eller stannar en stund, typ vid ett rödljus, som det börjar lukta. Tror det kommer från luftutblåsen. Det luktar verkligen konstigt. Kan inte sätta fingret på vad för sorts lukt det är. Kanske avgaser eller glykol, men det luktar inte riktigt som glykol. Kanske är någon ånga från någon olja eller något sånt? Borde inte vara det men man vet aldrig. Luktar inte bränt i alla fall, men det läcker lite olja här och var, och lite hamnar nog på avgassystemet. Det låter också som att det är ett hål någonstans i avgassystemet direkt under motorn, så det kanske kommer därifrån? Det är även så att när jag har kört en bit och bilen är riktigt varm och sedan stannar så ryker det lite från motorutrymmet. Verkar komma från området någonstans runt turbon. Kanske det har något med den konstiga lukten att göra? Jag vet inte vad det är som gör att det ryker. Det är riktigt varmt runt turbon, så det kanske är någon olja, eller?

Om min beskrivning inte duger så får ni gärna ta och lukta inuti bilen om ni ska till Saabträffen i Höör. ;)

Tack för svar!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme