Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 22 nov 2017, 15:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 22 jul 2017, 13:14 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 15 okt 2015, 06:04
Inlägg: 4
Två år och 5000 mil med min andra 9000 A50/200 hk (17000 mil på mätaren nu).

Från donatorn (min gamla som skrotades efter 41000 mil)

Bromsskivor fram
Mellanrör avgas
Strålkastare
Nackstöd
Inredning bagageutrymme
Solskydd
Småsaker från inredning & reglage
(Har sparat tändkassett, bränslepump och startmotor)

Sedan har jag bytt

Vattenpump
Damasker bägge fram
Hjullager bägge fram
Bromsskivor och ok bak
Bränslefilter
Skärm fram med lack
Bältessträckare passagerare (SRS-lampan lyste)
Band till tank bägge rostiga och bytta
Bromsrör bak
Kontaktdelen till tändningslåset
Efterdragit topplock
Fyllt AC

Jag undrar ju om är värt det. Vad går sönder nästa gång? Bilen går väldigt fint i motor och låda, kan lätt köra Stockholm Dalarna på 0.65 liter/mil. Bara lite rost i en skärmkant bak, annars fin även under.

Frågan är vad skulle jag ha i stället?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 22 jul 2017, 22:46 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Hej! Du verkar ha bytt mer än jag! (se min tråd under din)
Med donatorbil blir det alldeles för billigt för att ens tänka tanken på nåt annat.

Men jag blir nyfiken på "efterdragning av topplocksskruv", är det vanligt förekommande att det behövs? Vad hade du för felsymptom på det?

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 25 jul 2017, 08:58 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 15 okt 2015, 06:04
Inlägg: 4
Den fuktade lite olja mot topplocket, fick rekommendation att efterdra topplocket


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 25 jul 2017, 13:47 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 633
Ort: Stockholm
jem skrev:
Två år och 5000 mil med min andra 9000 A50/200 hk (17000 mil på mätaren nu).

Från donatorn (min gamla som skrotades efter 41000 mil)

Bromsskivor fram
Mellanrör avgas
Strålkastare
Nackstöd
Inredning bagageutrymme
Solskydd
Småsaker från inredning & reglage
(Har sparat tändkassett, bränslepump och startmotor)

Sedan har jag bytt

Vattenpump
Damasker bägge fram
Hjullager bägge fram
Bromsskivor och ok bak
Bränslefilter
Skärm fram med lack
Bältessträckare passagerare (SRS-lampan lyste)
Band till tank bägge rostiga och bytta
Bromsrör bak
Kontaktdelen till tändningslåset
Efterdragit topplock
Fyllt AC

Jag undrar ju om är värt det. Vad går sönder nästa gång? Bilen går väldigt fint i motor och låda, kan lätt köra Stockholm Dalarna på 0.65 liter/mil. Bara lite rost i en skärmkant bak, annars fin även under.

Frågan är vad skulle jag ha i stället?

Jag skulle säga att det mesta är servicegrejor, även gamla bilar slits och behöver regelbunden service.

Följande skulle jag säga:
Bromsskivor fram - typiskt varannan gång man byter belägg
Mellanrör avgas - vart 5:e år tills man skaffar rostfritt
Strålkastare - byte eller renovering vart 10 år, glas blästras och reflektorn får trafikfilm över sig
Vattenpump - 10-15k mil mellan bytena
Damasker bägge fram - dessa bytes typiskt på grund av skador, något som slagit upp mot dem så det beror lite på hur man kör
Hjullager bägge fram - när de går så går de, ingen anledning att byta preventivt, inte ovanligt med originallager kvar när de skrotas
Bromsskivor och ok bak - slitdel, eller kanske snarare anti-slitdel - rostar ofta så funktion försvinner om man använder bilen för lite
Bränslefilter - denna ska bytas var 8 eller 10k mil enligt serviceplan
Skärm fram med lack - rost antar jag?
Bältessträckare passagerare (SRS-lampan lyste) - detta är rätt ovanligt
Band till tank bägge rostiga och bytta - inte ovanlgt men de flesta brukar klara sig från att någonsin byta
Bromsrör bak - rost på dessa drabbas i princip alla gamla bilar av, men efter byte till kopparnickel så behövs det aldrig mer
Kontaktdelen till tändningslåset - detta är ett standardfel, men kommer oftast inte förrän runt 30k mil. De går dock ofta att rekonditionera om det kniper
Efterdragit topplock - att topplockspackningen på 9000 ger sig efter 20 år är mycket vanligt, det är en ålderskrämpa, tur om det räcker med efterdragning
Fyllt AC - var glad att du inte har värre problem, AC-system brukar i största allmänhet vara lite struliga

Om du räknar bort slitdelarna så är det inte mycket att klaga på, tycker jag.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 26 jul 2017, 09:03 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 15 okt 2015, 06:04
Inlägg: 4
Långmilare skrev:
Om du räknar bort slitdelarna så är det inte mycket att klaga på, tycker jag.
Ja, jag håller med. Hoppas ju topplocket inte ger sig, då blir det dyrare.

Gjorde nog nästan allt jag listade på min gamla A50 också, dessutom
byte huvudkopplingscylinder
tändkassett
bränslepump
startmotor
motor recirkulationsspjäll
nytt värmepaket (läckte)
byte ABS-givare
avgassystem

Frågan är var jag hittar mer bil för mindre kronor/mil?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010