Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 07:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rostskyddsguide
InläggPostat: tis 23 dec 2003, 14:13 
Administrator
Administrator

Tänkte skriva ihop en liten rostskyddsguide till äldre Saab 9000 bilar som jag tänkte lägga ut under "Tips" kategorin.
Tänkte behandla följande områden:
1. Dörrar
2. Skärmar
3. Trösklar
4. Tak

Vill gärna ha ideér på hur man kan rostskydda dessa områden samt om ni har fler delar av bilen utöver dom fyra jag har nämnt.
Skriv på! (Skriva gärna siffra framför så jag vet vilket av områdena de behandlar.)

Inläggsrubrik: Re: Rostskyddsguide
InläggPostat: ons 24 dec 2003, 13:20 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Nu kommer jag slänga ur mig lite vad jag brukar göra själv bara...

1. Byt plåten, rostskydda invändigt ordentligt jag brukar använda trätjära blandta med olja, det krypoer in överallt.
Se till att dräneringshålet i dörren är öppet och inte igenkorkat av gäggan du anävnder inne i dörren, om inte blir dörren vattenfylld vid regn.

2. Byt plåt, rostskydda från insidan... eller enklast köp en ny eller rostfri skärm.

3. Se förfarande på punkt 1 o 2

4. Hur f*n lyckas man få taket att rosta? Kör mycket i saltvatten?

Har man tillgång till plåt och svets.... BYT DEN ROSTIGA PLÅTEN. Att smeta på spackel o plastic padding, även om man gör ett hästarbete med underarbetet så kommer rosten tillbaka förr eller senare. Dessvärre brukar det komma förr. Alla som gett sig på att rostlaga en äldre VW, Opel eller ford vet precis hur det är.

Hammarlack är jättebra, på rätt ställe. Tänk på att ytan inte blir vidare "show" om ni förstår och billackerare tillåter inte att bilen hamnar i deras lackbox då det är sillikon i hammarlacken.

Blymunja (eller blymönja?) är det absolut i särklass bästa grundfärgen som gick att få tag på. Gick därför den är förbjuden sen några år i svea rike pga att den är giftig både för natur o människa. Man brukar med fördel kunna hitta en 10 år gammal burk i typ morfars garage. Antagligen går det att hitta på en semesterresa i Polen eller motsv NIC-land. Jag har aldrig fått tillbaka rosten på dom ställerna jag använt mig av denna grundfärg, fastän jag bara slipat ner rosten och inte heller täckmålat senare med vanlig färg.

Tennspackla är en bra metod, dock en svår sådan konst. Funkar bra vid bockade ytor, inte på en öppen yta på dörren då den kan slå sig av värmen. I korta drag... Värm plåten till en viss temp. Gör rent med syra som man lägger på, fräter bort allt skit. Vaxduk som man smälter tennet på, sen drar man på det på ytan som man ska ha spacklad.

Enklast möjliga är blästra (eller slipa som tusan), (nu beskriver jag ett lagande av ett hål.) Ta bort liter mer plåt runt rosthållet så du är säker på att det är färsk plåt du har kvar. Glassfiberväv( matta) o sen glasfiberspackel... slipa, finare spackel, slipa, grundmåla, baslack sen klarlack. Klart enklaste, vid små hål behöver man inte ha nått på baksidan utan bara att smälla på med spackel. Man bör som sagt ta bort all rost runtomkring hålet.

Nu har jag bara tagit saker ur skallen i en salig blandning så du får ta ur dom bitarna du anser dig ha nytta av. om du har några funderingar så är det bara att fråga.

InläggPostat: tor 25 dec 2003, 12:00 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

backhead skrev:

Jadu... Har man taklucka så kan det förekomma. Har tyvärr fått det själv.
Lacken slits i kanterna vid öppning och stängning, och dessutom är taket mycket vekare.

Det var sprickbildning runt luckan i plåten på min bil när jag köpte den, men det är nerslipat och igenspacklat och lackat.
Men det hade inte kommit så mycket rost i sprockorna ändå, trots att det var som upplagt för rostangrepp...

InläggPostat: tor 25 dec 2003, 14:47 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Alming skrev:
backhead skrev:

Jadu... Har man taklucka så kan det förekomma. Har tyvärr fått det själv.
Lacken slits i kanterna vid öppning och stängning, och dessutom är taket mycket vekare.

Det var sprickbildning runt luckan i plåten på min bil när jag köpte den, men det är nerslipat och igenspacklat och lackat.
Men det hade inte kommit så mycket rost i sprockorna ändå, trots att det var som upplagt för rostangrepp...

Ok. inte min mening att låta "uppnosig". :wink:

Jag har då aldrig stött på en bil med rostigt tak, dock har jag inte heller granskat en 9000 med taklucka. Min Bubbla som jag renoverar just nu har taklucka... den är över 30 år gammal och har rullat många mil på både salt och vatten. Skulle inte tro att den är särskillt välomhändertagen tidigare. Golven är helt sönderrostade men vid/runt takluckan är det hur fint som helst. Dock är lacken bortskrapad av allt fram/tillbaka åkande. Det förvånar mig att det är fritt från rost där... framförallt nu när jag hör att din relativt nya (beror på vad man jämför med :) ) 9000 har rostangrepp där.

Senast redigerad av backhead tor 25 dec 2003, 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 25 dec 2003, 14:48 
Administrator
Administrator

Japp med rost i tak så menar jag främst runt takluckan men även runt takräckets infästningspunkter under gummilisterna som kan vara en känslig punkt.
Tack för en utförlig text backhead! Har själv kört liknande rostskydd från insidan på mina dörrar och bakskärmar. Har även behövt tennspakla ena bakskärmen så nu ska den in på lack snart.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 26 dec 2003, 21:53 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Använd karosseri schitt el sikaflex i takräckeshålen.
Då slipper man risken att taket "trilllar in" och att det rostar hål o översidan av dörrarna håller längre.

9000t -87 full utr. nerplockad i mollekyler 270km/h (mätaren räcker inte till).
MVH Midis

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 27 dec 2003, 18:31 
Administrator
Administrator

Midis skrev:
Då slipper man risken att taket "trilllar in"

Vad menar du?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 27 dec 2003, 18:48 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Midis skrev:
Då slipper man risken att taket "trilllar in"....

8O Jag som inte trodde saabarn rostade nästan alls vid taket... nu när du nämner "trillar in" så blir jag nästan lite rädd här... miss i konstruktionen av Saab? Blir ingen bil med taklucka nåmer för min del :P

Skämt åsido.... exact vad menar du som klubbdirektören skrev?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 28 dec 2003, 14:38 
En stjärna
En stjärna

Att sandblästra i kupén (takluckan) är ingen hit. Tejpade in allt i byggplast m.m. men hela bilen är ändå full med ett antal kilo (tämligen kraftig överdrift) sand som fastnat över allt...

Som jag skrivit tidigare så var det stopp eller nästan stopp i dräneringsrören från min taklucka, varför mycket vatten stannade kvar i "vattenkanalerna" i takluckekassetten. Där är takplåten bockad i kanterna (kring takluckehålet alltså) och dubbel, vilket är ett ypperligt ställe för vatten/fukt att bearbeta. Likaså mellan takplåten och de veckade plåtstagningarna om finnes framför luckan. Där har mitt tak rostat igenom inifrån och i denna dubbla bockade kant runt hela hålet.

Om man läser säljesannonser på gamla 9000 kan man ganska ofta finna sådana där takluckan inte går att öppna (som min var). Detta tror jag i 90% av fallen beror på att plåten rostat kring luckan så att denna klämts fast!

Detta om rost i taket, som alltså enligt min hypotes är ganska vanligt.
Jag har som sagt blästrat det mesta (går inte riktigt att få bort allt mellan plåtarna utan att ta bort den ena, och det går ju inte om man inte avser svetsa om hela taket), och sedan målat med Alcro Protect komplexbildande Zinkfosfatprimer och Grund- och täckfärg. Detta var i somras, och det är väl ännu för tidigt att utvärdera resultatet (ingen synlig rost ännu). Takluckan fungerar nu i alla fall.

Ang. takräckshålen har jag noterat att det är tämligen mycket rost kring dessa på min bil. Alltså, hålen består av någon gängad hylsa, men kring dessa under gummilisten ett antal cm bakåt och framåt är det mycket rost.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 28 dec 2003, 18:07 
Administrator
Administrator

PH skrev:
Om man läser säljesannonser på gamla 9000 kan man ganska ofta finna sådana där takluckan inte går att öppna (som min var). Detta tror jag i 90% av fallen beror på att plåten rostat kring luckan så att denna klämts fast!
Precis detta hände min pappas gamla 9000 i -88 som han hade i mitten på 90-talet, elmotorn orkade helt enkelt inte dra luckan då den var fastklämd.

Min tacklucka är dock helt rostfri bortsett från lite ytrost vid skenorna som man ser när man öppnar luckan, men detta är ju lätt åtgärdat då de är synligt å lätt att komma åt. Att den är så fin beror nog på att bilen rullat i tyskland halva sitt liv, sen har ja ställt av den i vinter för att försöka fortsätta hålla samma skick på den.

Inläggsrubrik: Blästring
InläggPostat: tis 30 dec 2003, 18:51 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Hej!
Vill bara påpeka ett par saker om blästring.

Det som ovan nämnts av någon är att sanden tar sig in överallt. Och det är riktigt. Har man hållit på i ett stängt rum (garage tex) med sandbläster, bör man kolla hur det ser ut i luftfilterburken innan man drar igång smällan. Detta även om blästringen har skett i helt andra änden av bilen.

Det andra är hur man hanterar blästern. VAR FÖRSIKTIG! Inte för att jag tror att någon är så dum att han/hon blästrar sig i handen eller så. Utan för att plåt som bombarderas med sandkorn sträcker sig och slår sig. Blästrar man en slät plåt noggrannt så är den knölig som lugn sjögång på vatten sen. Jag lovar att man blir besviken.

För det tredje: det kan hända att man bäddar in rosten. Det mesta kommer så klart rasa av, men en del kan man alltså komma att sluta in i plåten på grund av att man fläker upp den i mikroskopiska flagor och kan vika ner samma flagor över rosten innan man hunnit få bort den.

Till sist skall man vara snabb att skydda den nakna plåten. Eftersom man bankar bort allt skydd och knölar till plåten så den ser ut som sandpapper, så har man plötsligt fått dubbelt så stor plåtyta, som är HELT OSKYDDAD. Jag såg nåt reportage för ett antal år sedan om SAABs karosserifabrik. Där hade en herre fått ett uppfinningspris för en detalj som skulle eliminera stillestånd på transportbandet där tomma, plåtrena karosser transporterades till lackeringsverkstaden. Stod bandet still i mer än två minuter började karossen rosta... Kom ihåg det.

Gott slut och gott nytt!
Erik, Stockholm

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 30 dec 2003, 21:32 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Kan göra ett tillägg där om blästring, finns lite olika typer av sand att få tag på. Ett jättebra sand är zinksand, innehåller som namnet antyder zink. Tänk på att börja inte med detta sandet då zinket har en tendens att lägga sig ovanpå rosten, kör med vanlig sand förts o främst... sen kan zinksanden användas med fördel!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 31 dec 2003, 12:05 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Förlåt att jag dröjde med svar jag har varit iväg ett par dar :lol:
Att tacket trillar in menar jag takinredningen, när det regnar så tränger vattnet ner mellan listen och in i tackräckes hålen, har man tacklucka som läcker kan det gå vatten den vägen. Jo vattnet ringer in i tacket och rinner bak till bakrutan och efter ett tack så schappar innertaket, det var det jag menade jag ber om ursäkt om jag skrämde nån :?

Gått nytt år på er

MVH Midis

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 31 dec 2003, 12:08 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Om ni ska bästra använd glas sand el silicon sindikit el vad fan det heter. finns även glas sidykat (sorry vet inte hyr det ska stavas jag ska kolla det jag har en 5l dumk i bilen kostade mara 120 kr på Vimek

MVH Midis

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 01 jan 2004, 15:34 
Administrator
Administrator

Nu har jag sammanställt en rostskyddsguide! Ni hittar den under Tips avdelningen (http://hem.passagen.se/s9000/tips13.htm).
Kom gärna med kommentarer!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 01 jan 2004, 15:58 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Tycker det är skitbra att en sådanhär "enklare" (som det nu endå är...) guide inom vissa områden, däribland rostskydd/lagning, görs!

Hoppas på fler guider inom olika områden i framtiden... allt ifårn hur man byter bromsskivor till kabeldragning för stereon och byte av drivknut.

Mycket bra koncept!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 01 jan 2004, 22:46 
Administrator
Administrator

Kanon, bra att den duger! :D

Är inte så bra på att meka så om någon annan vill skriva ihop en guide som behandlar något annat område får dom gärna göra det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 02 jan 2004, 15:19 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Verkligen bra guide!!

kan skriva ihop en guide angående kupéfläktbyte (för bilar med acc)
vart ska jag skicka den??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 02 jan 2004, 18:42 
Administrator
Administrator

Läste igenom nu och såg att de fanns en del skrivfel, får rätta till dom.

>>>JerkanT16 De skulle säkert uppskattas! Skicka den till mig när du är klar: admin@saab9000.se

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 03 jan 2004, 21:56 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Är det någon som provat sånna här kemiska rostupplösnig (borttagning) medel? Och sånna här rost stoppare? Vore skoj och höra om sånt fungerar?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme