Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 13 dec 2017, 13:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06 jan 2004, 02:17 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
efji skrev:
Är det någon som provat sånna här kemiska rostupplösnig (borttagning) medel? Och sånna här rost stoppare? Vore skoj och höra om sånt fungerar?


Har provat Biltemas "rostlösare" mest som en kul grej på en bromstrumma med ytrost. Fungerar? Nja, nu vet jag juh inte vad biltemas variant innehåller men att det reagerar med rosten är solklart... vad det sedan blir av det törs jag inte orda om. Lackade iaf trummorna sedan så får se nu snart hur pass bra det fungerat.

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 06 jan 2004, 11:10 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 21 okt 2003, 19:55
Inlägg: 122
Ort: Gävle
Oki låter ju spännande, du får tala om hur snabbt de börjar rosta igen =)

_________________
Saab 9000i -86


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09 jan 2004, 14:46 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 21 okt 2003, 19:55
Inlägg: 122
Ort: Gävle
Kanske en konstig/dum fråga men men vi kör.

Om man väl slipat och lyckats fått bort "all" rost hur målar man bäst då om det är en mindra yta exempelvis skrämkanten.
Ska man spraya och dimma ut det över den gammal lacken eller ska man maskera noga och bara spraya där det behövs. Vad ger bäst resultat? Om det nu är att maskera då lär man ju vara snabb om en plåtren detalj börjar rosta på 2 minuter (som någon sa tidigare) kan ju visserligen slipa av ytan lite lätt när man väl har maskert klart.

_________________
Saab 9000i -86


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09 jan 2004, 15:33 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
efji skrev:
Kanske en konstig/dum fråga men men vi kör.

Om man väl slipat och lyckats fått bort "all" rost hur målar man bäst då om det är en mindra yta exempelvis skrämkanten.
Ska man spraya och dimma ut det över den gammal lacken eller ska man maskera noga och bara spraya där det behövs. Vad ger bäst resultat? Om det nu är att maskera då lär man ju vara snabb om en plåtren detalj börjar rosta på 2 minuter (som någon sa tidigare) kan ju visserligen slipa av ytan lite lätt när man väl har maskert klart.


Ingen fråga är för dum... :wink:

Det viktigaste det handlar om är att täcka den ytan som du slipat ned... sen vilken metod du väljer är en smaksak, jag brukar personligen göra så att rör det sig om nedsidan dörren (utsidan nedanför listen) så slipar jag bort rosten, lägger på grundfärg och målar sedan hela delen nedanför listen för annars kommer man få en tydlig färgnyansskillnad om man inte lackar till en brytpunkt av nått slag. Är du med på förklaringen. Alltså, inte så viktigt hur du väljer att göra med grundfärgen bara det täcker den blottade ytan, du ska juh endå måla över det med vanlig bilfärg och då om man slipat bort rosten så det ser ut som en rund ring, lägger på frundfärg och sedan bilens färg så kommer det se skit ut.

Om du har några frågor mer (eftersom min förklaring är så virrig...) så kan du kontakta mig på icq

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 12 jan 2004, 22:47 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 30 maj 2002, 07:56
Inlägg: 41
Ort: Valdemarsvik
Håller på o fixar framskärmarna på min bil, har köpt ett par begagnade men hittade några småbubblor på insidan som jag nu ikväll har slipat bort med roterande stålborste (jag renslipade hela insidan av skärmkanten).

Tänkte göra som så att jag letar upp alla ställen där jag hittar småbubblor och sedan tvättar jag rent skärmen på insidan med förtunning så jag får bort limresterna från skumbitarna som sitter där o annat kladd, sen sprayar jag kallgalv på dom ställen jag slipat och slutligen målar jag hela insidan med boddy?

är detta en bra idé?? kom gärna med tips. :idea:

_________________
Det viktigaste är inte att vinna, det är att va snygg.
  • 9000CSE 2.3t -95 familjebilen
  • 9000Talladega -89 busbilen
  • 9000T -85 pendlarbilen (rasade 24/10 -05)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2004, 09:40 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

Blev medlem: tis 22 apr 2003, 22:44
Inlägg: 1141
Ort: Kalix (10mil ifrån Luleå)
Jag tycker att det är en väldigt bra rostskyddsguide..bra jobbat..

Själv har jag bara rost i dom f*rbannade dörrarna.. i nederkant såklart. Antingen så blir det att man inhandlar CS/CD dörrar som är galvade eller så får man väl helt enkelt få arslet ur vagnen och försöka göra någonting åt rosten i dörrarna! :wink:

_________________
Isak Johansson @ Röda faran: Saab 9000CC AeroTrionic 5.2 | Urspårat projekt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 apr 2004, 10:49 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 13 maj 2003, 13:59
Inlägg: 226
Skall fixa dörrarna på min 9000i cc 88 modell. Det är hål rakt genom på dörrarna. Efter att ha fixat hålen tänkte jag lägga på rostskyddsmedel. Är det nån som har erfarenhet av Biltemas tunnflytande rostskyddsmedel?
Hur mycket går åt per dörr?
Några rekommendationer på andra tunnflytande rostskyddsmedel?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 apr 2004, 16:40 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Erik_W skrev:
Några rekommendationer på andra tunnflytande rostskyddsmedel?


Jag brukar blanda trätjära och spillolja.

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 apr 2004, 23:20 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 13 maj 2003, 13:59
Inlägg: 226
backhead skrev:
Erik_W skrev:
Några rekommendationer på andra tunnflytande rostskyddsmedel?


Jag brukar blanda trätjära och spillolja.


Hur mycket går åt per dörr och hur länge håller skyddet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 23 apr 2004, 08:47 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Erik_W skrev:
Hur mycket går åt per dörr och hur länge håller skyddet?


Hur mycket det går åt är lite svårt att säga, brukar inte tänka på det men invändigt (för det är väl invändigt du skall smeta på?) i alla 4 dörrarna låt oss säga en burk, allt beroende på hur mycket man lägger på, hur noga man är, hur mycket/högt upp man täcker. Det håller länge.

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 23 apr 2004, 09:32 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 13 maj 2003, 13:59
Inlägg: 226
backhead skrev:
Jag brukar blanda trätjära och spillolja.


Tänkte smörja invändigt på dörrarna, alla 4. Vad har du för recept på trätjara_spillolja_gukkamojan? Hur många delar trätjara per del spillolja?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 23 apr 2004, 18:22 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Erik_W skrev:
backhead skrev:
Jag brukar blanda trätjära och spillolja.


Tänkte smörja invändigt på dörrarna, alla 4. Vad har du för recept på trätjara_spillolja_gukkamojan? Hur många delar trätjara per del spillolja?


Beror lite på hur du väljer att lägga på det. Kör man med spruta så har jag lite mer olja i eftersom det blir mer lättflytande då. Om man kör med pensel så brukar jag ha lite mer tjära i blandningen så den blir lite tjockare.

Det det handlar om är att trätjäran kryper in i alla skrymslen dvs den tränger in ordentligt, samt att den binder oljan till sig. Oljan då. Ja, om man tar en plåt o oljar in den så kommer den inte att rosta. Varför inte? Jo oljan blir som en skyddande, tät hinna, över plåten.

Finns många produkter att köpa färdigt, men det är denna metod jag rostskyddar mina bilar med och det håller som sagt bra, dom ställerna det rostar på så har man inte fått på nått. Om ni gör insidan dörrarna så se till att avtappningshålet inte blir igentäppt annars har ni flera liter vatten i dörren efter det regnat. Jag tycker personligen rostskyddsmedel man köper färdigt, det jag provat iaf, inte fäster ordentligt... det släpper.

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 apr 2004, 04:01 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 31 mar 2004, 23:07
Inlägg: 2692
Ort: Ronneby
Håller på med mina dörrar idag. Har tagit bort gummilisten längst ner.. Sen fram med maskiner och allt möjligt.. Först skrapade jag bort lacken. Så jag kom på rosten direkt. Sen tog jag och slipade. Slipade så hårt att jag nästan kom till metallen. Men sen orkade jag inte mer. Sen ska det på Rost stop, rostskyddspray. Sen ska jag lacka.!! Men det är inte så jobbigt. Jag tyckte det var rätt roligt och ligga i duggregn och fixa rost :wink: ..

_________________
> Saab 9000 2,3T -92 <
http://www.garaget.org/?car=31632
F.d saabägare, kör numera Volvo 850 T-5R T-Gul


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 apr 2004, 05:17 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 21 okt 2003, 19:55
Inlägg: 122
Ort: Gävle
Citera:
Jag tyckte det var rätt roligt och ligga i duggregn och fixa rost


Hur bra är det att ligga i duggregn och fixa rost, det är ju som att be om att fixa rost jätte snart igen. Du stänger ju in fukten.

_________________
Saab 9000i -86


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 30 apr 2004, 09:27 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 13 maj 2003, 13:59
Inlägg: 226
backhead skrev:
Jag brukar blanda trätjära och spillolja.


En sista fråga: luktar det mycket i kupen efter behandlingen med denna blandning?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 01 maj 2004, 19:23 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Erik_W skrev:
En sista fråga: luktar det mycket i kupen efter behandlingen med denna blandning?


Inget jag tänkt på faktiskt så svaret blir väl nej.

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06 maj 2004, 22:02 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 13 maj 2003, 13:59
Inlägg: 226
efji skrev:
Är det någon som provat sånna här kemiska rostupplösnig (borttagning) medel? Och sånna här rost stoppare? Vore skoj och höra om sånt fungerar?

Jag ringde och pratade med en anställd på rostskyddsinstitutet i dag:
http://www.corr-institute.se/index.html
Han sa kort och gott att roststoppare är verkningslösa.
Flera tips från honom:
Rosten stannar av om det inte tillförs syre/vatten. Syremolekyler är svårt att stoppa (dem tränger t.ex genom lacken). Altså är det vattnet/fukten kvar. Ett tips (för dem som inte vill köra trätjara + olja) är att använda underredsskydd/tröskelskydd på insidan av dörrarna istället för hålrumsolja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06 maj 2004, 22:06 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 13 maj 2003, 13:59
Inlägg: 226
Äsch, glömde en grej. Killen från korrosionsinstitutet sa att blymönja är suveränt (som har nämnts tidigare i denna tråd) och att det går att köpa om man har licens. Så om ni känner nån som har licens för att köpa sådana saker skaffa genom dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06 maj 2004, 23:59 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Mer exact, vilka sortes personer skulle det kunna vara som har licens? Ex på yrkeskategorier.

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07 maj 2004, 06:42 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 13 maj 2003, 13:59
Inlägg: 226
backhead skrev:
Mer exact, vilka sortes personer skulle det kunna vara som har licens? Ex på yrkeskategorier.

Tyvärr sa han det inte och jag glömde att fråga.
Men jag skulle kunna gissa på att det är yrkeskategorier som handskas med kemiska ämnen. Typ kemiföretag, kemilärare på skolor, banverket, kanske bönder.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010