Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 18 okt 2017, 17:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Rostskyddsguide
InläggPostat: sön 01 feb 2009, 13:13 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 17 jan 2009, 09:31
Inlägg: 39
Ort: Jönköping
ivas skrev:
Strongman skrev:
Biltemas primer fungerar alldeles utmärkt, dock en aning "rinnig".
Annars är Hagmans sortiment helt underbart


Håller inte heller med dig. Haft mycket problem dom gånger jag provat deras primer.
Rinnig, dåligt rostskydd och resningar är några typiska problem.


Jag kan ju inte prata för biltemas produkter, men jag har aldrig upplevt några problem.
Använder oftast deras primer, och använder man den på rätt sätt så blir resultatet bra.
Vi rostlagade farsans skärmskanter för 5år sen, använde enbart biltemas produkter.
Ingen rost har kommit upp ännu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rostskyddsguide
InläggPostat: tis 05 aug 2014, 14:33 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 05 aug 2014, 14:30
Inlägg: 2
Vi gjorde alltid en årlig rostbesiktning av bilen. Då skrapade vi rost under alla skärmar vi kunde ta loss, bakom listerna på dörrarna, i hjulhusen och vid grillen... Detta gjorde att bilen höll länge och var nästan i bättre skick när vi sålde den efter 5 år än när vi köpte den...
=)

_________________
Skrotnisse


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rostskyddsguide
InläggPostat: fre 29 aug 2014, 21:02 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 27 aug 2014, 02:46
Inlägg: 2
POR15 fungerar bra om man först tar bort löst rost. Den används t ex för att tätä insidan av bensintanker till MC vid rostborttagningen.

En annan sak som är bra är fosforsyra. Först tar man bort allt löst rost, sedan penslar på med fosforsyra. Efter en stund blir allt kvarrestande rost (även osynligt) omvandlad till järnfosfid, som är en svart och rostskyddande ämnen som kan finslipas och grundmålas (man spolar bort ev rester av fosforsyran först med kallt vatten). Prov denna metod själv genom att låta en rostig spik ligga övernatt i Coca Cola, som innehåller forforsyra!

Bästa metod för rostiga lösdelar, som jag har använt själv, är elektrolys. Man behöver bara en plasttank av tillräcklig volym, några bitar armeringsjärn, vatten, natriumkarbonat, koppartråd och en bilbatteriladdare. instruktioner finns på flera ställen på nåttet. OBS! Ej för kromerat stål, då cancerframkallande hexakromater bildas i vattnet!

Till sist, talande om krom, ett bra tips för att ta bort ytrost på kromerade delar är aluminiumfolie och vatten. Doppa aluminiumfolie i vatten och använd som finkornigt våtsandpapper på de rostiga kromytor. Aluminiumfoljen och vattnet reagerar med rostet och bildar mikroskopiska partiklar aluminiumoxid som slipar bort rostet utan att skada kromet.

JanneH skrev:
Vill bara tipsa om en produkt som jag använder på rostiga ställen: Por15. Det är en rostskyddande, enkomponents grundfärg som enligt reklamen ska gå att måla direkt på rost efter att löst sittande dito avlägsnats. Jag är mycket skeptisk till den här sortens "undermedel" men efter att en tidning testat den med gott resultat beslutade jag att prova: Efter att ha slipat skärmkanterna på en gammal Volvo (lämpligt försöksobjekt, man vill ju inte offra en Saab... :wink: ) rengjorde jag och målade enligt anvisningarna. La sedan på vanlig spraybättringsfärg. Reparationen höll utan vidare ett år i ur och skur och inte minst salt utan antydan till rostgenomslag.
OBS! Devisen "inget kan ersätta ett gott underarbete" gäller alltid och inget undermedel kan ersätta det. Men för att fixa till bruksbilen tycker jag det verkar duga gott.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rostskyddsguide
InläggPostat: lör 30 aug 2014, 18:58 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2428
Senex skrev:
POR15 fungerar bra om man först tar bort löst rost. Den används t ex för att tätä insidan av bensintanker till MC vid rostborttagningen.

En annan sak som är bra är fosforsyra. Först tar man bort allt löst rost, sedan penslar på med fosforsyra. Efter en stund blir allt kvarrestande rost (även osynligt) omvandlad till järnfosfid, som är en svart och rostskyddande ämnen som kan finslipas och grundmålas (man spolar bort ev rester av fosforsyran först med kallt vatten). Prov denna metod själv genom att låta en rostig spik ligga övernatt i Coca Cola, som innehåller forforsyra!

Bästa metod för rostiga lösdelar, som jag har använt själv, är elektrolys. Man behöver bara en plasttank av tillräcklig volym, några bitar armeringsjärn, vatten, natriumkarbonat, koppartråd och en bilbatteriladdare. instruktioner finns på flera ställen på nåttet. OBS! Ej för kromerat stål, då cancerframkallande hexakromater bildas i vattnet!

Till sist, talande om krom, ett bra tips för att ta bort ytrost på kromerade delar är aluminiumfolie och vatten. Doppa aluminiumfolie i vatten och använd som finkornigt våtsandpapper på de rostiga kromytor. Aluminiumfoljen och vattnet reagerar med rostet och bildar mikroskopiska partiklar aluminiumoxid som slipar bort rostet utan att skada kromet.

JanneH skrev:
Vill bara tipsa om en produkt som jag använder på rostiga ställen: Por15. Det är en rostskyddande, enkomponents grundfärg som enligt reklamen ska gå att måla direkt på rost efter att löst sittande dito avlägsnats. Jag är mycket skeptisk till den här sortens "undermedel" men efter att en tidning testat den med gott resultat beslutade jag att prova: Efter att ha slipat skärmkanterna på en gammal Volvo (lämpligt försöksobjekt, man vill ju inte offra en Saab... :wink: ) rengjorde jag och målade enligt anvisningarna. La sedan på vanlig spraybättringsfärg. Reparationen höll utan vidare ett år i ur och skur och inte minst salt utan antydan till rostgenomslag.
OBS! Devisen "inget kan ersätta ett gott underarbete" gäller alltid och inget undermedel kan ersätta det. Men för att fixa till bruksbilen tycker jag det verkar duga gott.


Tack för bra tips!

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rostskyddsguide
InläggPostat: mån 25 apr 2016, 15:41 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 25 apr 2016, 09:44
Inlägg: 8
Nontouch skrev:
Vi gjorde alltid en årlig rostbesiktning av bilen. Då skrapade vi rost under alla skärmar vi kunde ta loss, bakom listerna på dörrarna, i hjulhusen och vid grillen... Detta gjorde att bilen höll länge och var nästan i bättre skick när vi sålde den efter 5 år än när vi köpte den...
=)


Det var väl kanske lite av en överdrift? ;)

Men jag håller med dig om att det är bra att göra en årlig koll över rosten (om man nu orkar) eftersom det faktiskt gör skillnad på livslängden på bilen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010