Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se
http://forum.saab9000.se/

Rostskyddsguide
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=11&t=3079
Sida 4 av 4

Författare:  Strongman [ sön 01 feb 2009, 13:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Rostskyddsguide

ivas skrev:
Strongman skrev:
Biltemas primer fungerar alldeles utmärkt, dock en aning "rinnig".
Annars är Hagmans sortiment helt underbart


Håller inte heller med dig. Haft mycket problem dom gånger jag provat deras primer.
Rinnig, dåligt rostskydd och resningar är några typiska problem.


Jag kan ju inte prata för biltemas produkter, men jag har aldrig upplevt några problem.
Använder oftast deras primer, och använder man den på rätt sätt så blir resultatet bra.
Vi rostlagade farsans skärmskanter för 5år sen, använde enbart biltemas produkter.
Ingen rost har kommit upp ännu.

Författare:  Nontouch [ tis 05 aug 2014, 14:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Rostskyddsguide

Vi gjorde alltid en årlig rostbesiktning av bilen. Då skrapade vi rost under alla skärmar vi kunde ta loss, bakom listerna på dörrarna, i hjulhusen och vid grillen... Detta gjorde att bilen höll länge och var nästan i bättre skick när vi sålde den efter 5 år än när vi köpte den...
=)

Författare:  Senex [ fre 29 aug 2014, 21:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Rostskyddsguide

POR15 fungerar bra om man först tar bort löst rost. Den används t ex för att tätä insidan av bensintanker till MC vid rostborttagningen.

En annan sak som är bra är fosforsyra. Först tar man bort allt löst rost, sedan penslar på med fosforsyra. Efter en stund blir allt kvarrestande rost (även osynligt) omvandlad till järnfosfid, som är en svart och rostskyddande ämnen som kan finslipas och grundmålas (man spolar bort ev rester av fosforsyran först med kallt vatten). Prov denna metod själv genom att låta en rostig spik ligga övernatt i Coca Cola, som innehåller forforsyra!

Bästa metod för rostiga lösdelar, som jag har använt själv, är elektrolys. Man behöver bara en plasttank av tillräcklig volym, några bitar armeringsjärn, vatten, natriumkarbonat, koppartråd och en bilbatteriladdare. instruktioner finns på flera ställen på nåttet. OBS! Ej för kromerat stål, då cancerframkallande hexakromater bildas i vattnet!

Till sist, talande om krom, ett bra tips för att ta bort ytrost på kromerade delar är aluminiumfolie och vatten. Doppa aluminiumfolie i vatten och använd som finkornigt våtsandpapper på de rostiga kromytor. Aluminiumfoljen och vattnet reagerar med rostet och bildar mikroskopiska partiklar aluminiumoxid som slipar bort rostet utan att skada kromet.

JanneH skrev:
Vill bara tipsa om en produkt som jag använder på rostiga ställen: Por15. Det är en rostskyddande, enkomponents grundfärg som enligt reklamen ska gå att måla direkt på rost efter att löst sittande dito avlägsnats. Jag är mycket skeptisk till den här sortens "undermedel" men efter att en tidning testat den med gott resultat beslutade jag att prova: Efter att ha slipat skärmkanterna på en gammal Volvo (lämpligt försöksobjekt, man vill ju inte offra en Saab... :wink: ) rengjorde jag och målade enligt anvisningarna. La sedan på vanlig spraybättringsfärg. Reparationen höll utan vidare ett år i ur och skur och inte minst salt utan antydan till rostgenomslag.
OBS! Devisen "inget kan ersätta ett gott underarbete" gäller alltid och inget undermedel kan ersätta det. Men för att fixa till bruksbilen tycker jag det verkar duga gott.

Författare:  Klubbdirektör [ lör 30 aug 2014, 18:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Rostskyddsguide

Senex skrev:
POR15 fungerar bra om man först tar bort löst rost. Den används t ex för att tätä insidan av bensintanker till MC vid rostborttagningen.

En annan sak som är bra är fosforsyra. Först tar man bort allt löst rost, sedan penslar på med fosforsyra. Efter en stund blir allt kvarrestande rost (även osynligt) omvandlad till järnfosfid, som är en svart och rostskyddande ämnen som kan finslipas och grundmålas (man spolar bort ev rester av fosforsyran först med kallt vatten). Prov denna metod själv genom att låta en rostig spik ligga övernatt i Coca Cola, som innehåller forforsyra!

Bästa metod för rostiga lösdelar, som jag har använt själv, är elektrolys. Man behöver bara en plasttank av tillräcklig volym, några bitar armeringsjärn, vatten, natriumkarbonat, koppartråd och en bilbatteriladdare. instruktioner finns på flera ställen på nåttet. OBS! Ej för kromerat stål, då cancerframkallande hexakromater bildas i vattnet!

Till sist, talande om krom, ett bra tips för att ta bort ytrost på kromerade delar är aluminiumfolie och vatten. Doppa aluminiumfolie i vatten och använd som finkornigt våtsandpapper på de rostiga kromytor. Aluminiumfoljen och vattnet reagerar med rostet och bildar mikroskopiska partiklar aluminiumoxid som slipar bort rostet utan att skada kromet.

JanneH skrev:
Vill bara tipsa om en produkt som jag använder på rostiga ställen: Por15. Det är en rostskyddande, enkomponents grundfärg som enligt reklamen ska gå att måla direkt på rost efter att löst sittande dito avlägsnats. Jag är mycket skeptisk till den här sortens "undermedel" men efter att en tidning testat den med gott resultat beslutade jag att prova: Efter att ha slipat skärmkanterna på en gammal Volvo (lämpligt försöksobjekt, man vill ju inte offra en Saab... :wink: ) rengjorde jag och målade enligt anvisningarna. La sedan på vanlig spraybättringsfärg. Reparationen höll utan vidare ett år i ur och skur och inte minst salt utan antydan till rostgenomslag.
OBS! Devisen "inget kan ersätta ett gott underarbete" gäller alltid och inget undermedel kan ersätta det. Men för att fixa till bruksbilen tycker jag det verkar duga gott.


Tack för bra tips!

Författare:  Flipp_Flopp [ mån 25 apr 2016, 15:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Rostskyddsguide

Nontouch skrev:
Vi gjorde alltid en årlig rostbesiktning av bilen. Då skrapade vi rost under alla skärmar vi kunde ta loss, bakom listerna på dörrarna, i hjulhusen och vid grillen... Detta gjorde att bilen höll länge och var nästan i bättre skick när vi sålde den efter 5 år än när vi köpte den...
=)


Det var väl kanske lite av en överdrift? ;)

Men jag håller med dig om att det är bra att göra en årlig koll över rosten (om man nu orkar) eftersom det faktiskt gör skillnad på livslängden på bilen.

Sida 4 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/