Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se
http://forum.saab9000.se/

Vanliga fel saab 9000
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=11&t=7271
Sida 1 av 1

Författare:  wunderbaum [ tor 13 jan 2005, 11:59 ]
Inläggsrubrik:  Vanliga fel saab 9000

Tänkte att vi kanske skulle försöka få ihop en liten lista med vanliga fel, som kan vara bra att ha med sig/tänka på om man ska köpa en ny 9000
då börjar jag med några stycken:
ABS Pump/Givare
Bränslepumpar
Centrallås
Def oljetrycksgivare (Kortmotorn)
Def. Kupéfläktsmotor
DI-Kassetter Går sönder
Dålig termostat
Dålig toppackning
Dåliga motorkuddar (Övre)
Ej fungerande AC
Elektriskfönsterhissar
Farthållare
Huvudcylinder till koppling + slang till densamme
Instegsljus
Kamkedjerassel (2.3L)
Kärvande dörrhandtag (Invändigt/Utvändigt)
Kärvande Handbroms
Kärvnade Bakbromsar
Luftnipplar som går sönder
Läckande packningar till Vattenpump
Läckande Ventilkåpspackning
Läckande värmepaket
Länkarmslagringar (heter de så) Vittrar sönder
Rost i dörrarnas underkanter
Rost i nederkant av huv + baklucka
Rost i skärmkanter
Rost runt takluckan
Slappa bakre länkarmsbussningar
Slappt vxllänkage
Solskyddet på förarsidan
Spindelleder
Spolarvätska som rinner ut (def. Backventil)
Spruckna drivremmar
Stolsvärme ej fungerande samt lampor till dessa
Svaga Vxllådor
Temperaturmätare (Gäller senare CS)
Trasig Spjällmotor recirkulation
Trasigt strålkastarmotorer

Fyll gärna på med mera som ni kommer på

Författare:  Bolero [ tor 13 jan 2005, 16:54 ]
Inläggsrubrik: 

Problem med ljusrelä, rotor, tänning.

Mvh // Rasmus

Författare:  Erik_W [ tis 25 jan 2005, 21:20 ]
Inläggsrubrik: 

Kan vi inte sätta upp en prislista också för att åtgärda felen? Är ju relevant för den som skall köpa en begagnat Saab att veta hur mycket han/hon skall pruta på priset.

Kupefläkten har jag bytt själv. Det brukar vara kolen som är slut i motorn.
Tidsåtgång för att byta själv med en kompis till hjälp (svårt att klara med bara 2 händer): 1/2 dag om det är utan AC 1 dag om det är med AC
Pris för kolen 50 spänn på OKQ8

Kärvande handbroms lämnade jag in på verkstad en gång innan jag lärde mig att justera själv. Pris på verkstan 400 kr.

Författare:  jensan [ fre 15 apr 2005, 20:26 ]
Inläggsrubrik:  annat fel

Ett annat vanligt fel på saab speciellt 9000 från 88 och däromkring är att allting runt framrutan rostar och den tillslut blir så illa så rutan börjar spricka inte roligt....köpte min 9000 i januari rutan var lite spräckt, sen börja det spricka mer o mer, var tvungen att fixa dit ny plåt innan det kunde sättas dit ny ruta, farsan hade samma problem med sin 9000.

Författare:  street [ lör 13 aug 2005, 11:19 ]
Inläggsrubrik: 

tomgångs regulator som kärvar (även på peugeot m.fl men jag tycker att det är vanligt på 9000 iaf)

Författare:  jaycee [ lör 01 okt 2005, 10:46 ]
Inläggsrubrik: 

flackig tomgång, tycker jag verkar vanligt...

Författare:  andrey_500SWE [ sön 03 sep 2006, 19:26 ]
Inläggsrubrik: 

DI-kassett
kopplingsslavcylinder
lagerstöd fram

detta hämtade jag vå våran hemsida

Det är vanligt med oljeläckage vid styrservobehållaren

Nedre muttern till grenröret bak brukar lossna

Rostskadade och slitna bromsskivor både fram och bak (det fick jag uppleva!)

Rostskadade och slitna bromsskivor både fram och bak (även det har jag på min)


Parkeringsbromsen bak har ofta ojämn verkan och är svag. Oken kärvar (Jepp, det också)

Läckage från vattenpumpen är vanligt

Oljeläckage från motor och växellåda är den vanligaste anmärkningen på Saab 9000

kan lägga till att jag bytte kupeéfläkt på min CD och att rutramen fram har rost. 70-80% av alla bilar har det, speciellt om rutan byttes nån gång tidigare

Författare:  Colan [ mån 21 maj 2007, 20:23 ]
Inläggsrubrik: 

Lägger till en sak (som jag tror inte står ännu)

Rost - Plåt
Under kofångaren bak sitter en plåt, kallad bakplåt som är punktsvetsad med chassit (finns på saab som reservdel). Denna har en förmåga att totalrosta även på en bil som ser rostfri ut. Bara stoppa in handen under baken på bilen och känna.

Författare:  Strongman [ mån 09 mar 2009, 05:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vanliga fel saab 9000

rikard_e skrev:
ser mer ut som listor över saker som kan gå sönder.. men men
är inte tändkasseten en svag sak?


Både ja och nej.
På min f.d 9000 så körde bilen 26.000mil innan första tändkasseten gav upp, helt okey siffra enligt mig.

Men kan förstå om folk köper en bil för under 10.000kr, då är det rätt surt att punga ut ca 2000kr för en ny TK.
Men i överlag är det inga problem med dem.

Författare:  Experten [ tor 12 mar 2009, 11:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vanliga fel saab 9000

Listan med fel stämmer ganska bra för jag har reparerat saab bilar sen 1989 och märkt att man inte åtgärdar fel på en modell. Ta lagerstöden på 9000 som man borde bytt ut omedelbart.
Det gäller även kamkedjan där man använt ett fabrikat som man hela tiden vetat att den kommer att gå av men ändå monterat den på nya bilar.
Trots listan är senare modeller av saab 9000 betraktad som en bra bil och det beror på att många haft en 9000 tidigare och vad vad som kan hända och åtgärdar i tid.

Författare:  Slättabjörnen [ sön 15 mar 2009, 12:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vanliga fel saab 9000

Experten skrev:
Listan med fel stämmer ganska bra för jag har reparerat saab bilar sen 1989 och märkt att man inte åtgärdar fel på en modell. Ta lagerstöden på 9000 som man borde bytt ut omedelbart.
Det gäller även kamkedjan där man använt ett fabrikat som man hela tiden vetat att den kommer att gå av men ändå monterat den på nya bilar.
Trots listan är senare modeller av saab 9000 betraktad som en bra bil och det beror på att många haft en 9000 tidigare och vad vad som kan hända och åtgärdar i tid.


:?: :?: :?: :?: :?:

Lagerstöden?
Hur ofta behöver varje ägare byta dessa? Det är ju inte varje år precis. - Snarare med 5-6 års intervaller.
Inte speciellt svårt eller kostsamt.

Kamkedjan?
Sant är att på B234 motorn fram t.om 93 var det problem med felhärdat drev på vevaxeln som gjorde att det blev haverier.
När dessa drev åtgärdades blev det bättre.
Beträffande B202 motorn brukar kedjetransmissionen hålla mellan 15 000 och 25 000 mil. Det är väl inte dåligt?
När sedan kortmotorn kom 94 var väl problemen från den tidigare B234 motorn borta. Eller hur?
Hur länge håller en kedja på M-B exempelvis? :roll:
Audi's bekanta problem med kamkedjor på V6'orna?
Sekundära kedjan på 4 cyl Audi?

I övrigt stämmer listan bra med vad som KAN hända på 9000.
Å andra sidan stämmer den ännu bättre med vad som händer med SAMTLIGA bilmärken.
Då talar jag med yrkesmässig erfarenhet sedan 1975. (M-B, Audi, Simca samt DKW)
Sedan 76 arbetat på heltid med Saab.
Åren 88-99 berikat min erfarenhet med samtliga i Sverige förekommande bilmärken. (t.om skruvat med RR och Bentley).
Så sett som speciellt konsumentupplysande för just 9000 är den inte.

Författare:  saab9000t [ fre 22 jan 2010, 17:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vanliga fel saab 9000

Är det ingen som har haft med innertaket? Det brukar ju kunna hänga ner..

Författare:  Slättabjörnen [ lör 23 jan 2010, 13:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vanliga fel saab 9000

saab9000t skrev:
Är det ingen som har haft med innertaket? Det brukar ju kunna hänga ner..


Precis som jag sett på ex.vis äldre Hondor, Audi's och Passater. Alltså inte typfel relaterat till Saab 9000.

Författare:  Memma_k [ tor 22 apr 2010, 21:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vanliga fel saab 9000

Finns en strömställer som är märkt TCS om man har det. Ett annat lite mera "komplicerat" sätt är att kontrolera om man har ett elektroniskt gasspjäll (TCS) eller om man har ett vajerstyrt spjäll. Har hört nånstans att modeller utan turbo och ltt varianter har inte TCS som standard. Stämmer det?

Författare:  Garfield [ ons 26 maj 2010, 16:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vanliga fel saab 9000

Stämmer att de första årsmodellerna med TCS saknade avstängningsknapp. För att fixa detta behövdes knapp och en ny styrbox samt lite kabeldragning om jag inte minns fel.

Författare:  saabv4 [ fre 30 nov 2012, 21:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vanliga fel saab 9000

Är det ingen som har nämt strålkastarna än????

På CS modellerna så blir reflektorerna dåliga! På alla mina CS har jag varit tvungen att byta och några begagnade finns knappt att få tag i då nästan alla är dåliga. Dyrt!

Författare:  Icecream [ lör 01 dec 2012, 19:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vanliga fel saab 9000

Är ju en förslitningsskada som alla bilmärken drabbas av. Gamla CD-lysena va typ tre gånger värre. Fast så blir de när fransmän, Valeo, tillverkar saker för nordiskt saltklimat.
Förut va de Hella som gjorde lysena men den kvalitén saknar jag.

Författare:  Turbosäker [ ons 03 dec 2014, 16:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vanliga fel saab 9000

Såg att spindelleder fanns med på listan, men vill ändå trycka på det en gång till. Vet inte hur många gånger spindellederna glappade för oss på besiktningen. Alltid samma problem... Så se upp för dessa när ni ska till besiktningen.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/