Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: mån 15 okt 2018, 18:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 29 dec 2017, 11:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Råkade igår ut för att bilen inte gick att starta trots varm och nyligen körd motor. Hade bråttom och låste upp bagageluckan med nyckeln vilket givetvis utlöste larmet eftersom bilen har VSS :oops: Kvitterade snabbt larmet och låste upp/larmade av. Sedan gick bilen inte att starta, blev bara ett kort "brrrr" som om tändningen fungerade kort under <1 sekund men ingen bensin kom fram till motorn. Försökte lyssna efter bränslepumpen men hörde inget. Kollade säkringarna till bränslepumpen och EDU/injection m.fl. Larmade på och låste och väntade 1 min innan larma av/låsa upp men samma problem. Försökte säkert ca 25 ggr på olika sätt. Till slut skruvade jag bort batterikabeln (-), väntade en minut och satte sedan tillbaka den. Tryckte fem gånger på larmknappen på fjärrdosan för att synka koden så larmdioden släcktes och sedan startade motorn som vanligt men med lite osäkert tomgångsvarvtal som det kanske blir efter batteriet varit bort kopplat. Finns det något mekaniskt relä till bränslepumpen kan ha blivit dåligt och behöver bytas? Kan det vara elektroniken i stöldlarmet under instrumentpanelen som börjar bli gammal? Fler som råkat ut för liknande startproblem? Bilen är en 9000 CSE 2,0t Classic -98 Nordic steg II med automatlåda och gått ca 17000 mil.

InläggPostat: ons 17 jan 2018, 13:52 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har tidigare haft ett par 9000, både med och utan vss samt kör just nu en 98:a.

Fenomenet efter du larmat av är samma som jag får när jag t.ex tankat och glömmer avaktivera startspärren innan jag startar, då går inte bränslepumpen - kanske har larmet tillfälligt blivit "förvirrat" och då inte släppt startspärren helt.

Då "nollställning" via batterikabel sedan fungerade och du kunde återaktivera larmdosan så är det troligtvis antingen bensinpump eller relät till pumpen (sitter bakom säkringarna ovanför handskfacket.

Att tomgången blev nervös beror precis som du säger att även motorstyrningen nollställts och den då ska justera in sig till din motor sett ifrån grundinställningen på kortet.

Har aldrig råkat ut för något liknande eller märkt att själva larmet krånglat, ej heller hört av andra att just kretskort/elektroniken till larmet skapat problem utan de grejorna verkar vara tåligare än andra bitar (t.ex. Centrallåsrelä).

Skulle samma problem uppstå igen så kolla så pumpen får spänning, är det spänning och pumpen inte går så är det troligtvis pumpbyte som gäller, är det inte spänning så är boven troligtvis relät.

Passa på och ta ett relä på skroten och testa så det funkar och ha det i reserv om situationen skulle uppstå igen (Vilket det brukar göra vid sämsta möjliga tillfälle....).

InläggPostat: ons 17 jan 2018, 15:20 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ok, tack för svaret. Ja centrallåsreläerna fick jag byta för några år sedan. Bra tips att plocka ett bränslerelä på skroten och ha i reserv i bilen. Får bli någon dag med bra väder.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme