Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: mån 20 aug 2018, 19:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 21:25 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 10
Hej går det att ta tidigare nämnda från en -89CD till min CC?
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 22:38 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 660
Ort: Stockholm
Det är ett annat kontaktdon på -92:ans strydon, men frånsett styrenheten tror jag att komponenterna samma och är bara att flytta (de fungerar precis likadant).

För styrenheten kan man göra en adapter, vilket många redan gjort eftersom -92:ans styrbox nästan alltid får problem med lödningarna med tiden - -89:ans håller bättre.
viewtopic.php?f=12&t=23037
http://www.9000aero.com/2011/11/sa-laga ... llare.html

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07 jun 2018, 04:47 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 10
Vad behöver jag skaffa för att eftermontera farthållare och infodisplay på en pärla som saknar detta från fabrik?
Tacksam för svar
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07 jun 2018, 20:25 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 660
Ort: Stockholm
Info-displayen, är din -92 CC en bil utan EDU (dvs. du har en analog klocka har inga knappar)?

I så fall är kabelstammen för instrumenten lite annorlunda, och jag vet inte riktigt vad som behöver göras - har aldrig sett en sådan bil utan EDU-knappar i klockan i verkligheten.

Rör det sig om SCC/DCC till en bil med EDU så är det bara att välja rätt version (SCC 90-93 eller DCC 90-91 passar).

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07 jun 2018, 20:35 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 10
Precis analoga klockan på min bil saknar knappar. Dock har den iaf ABS.
Då är det helt annan kabelstam med antar jag? :( Det vore ju riktigt tråkigt..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07 jun 2018, 22:07 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 660
Ort: Stockholm
ABS var standard -92.

Jag misstänker att du helt saknar optioner, eftersom det bara fanns några få på CC -92, och automatlåda eller ACC inkluderade EDU.

Det jag snabbt hittade, utom att bilar utan EDU har ett unikt huvudledningsnät, även att varvräknare och kombinationsinstrument (temp/tankmätare) är special. Sedan saknas nog givare i expansionskärlet och utetemp.

Farthållare verkar däremot inte vara ett problem att stoppa dit utan EDU - hastighetssignalen den använder kommer direkt från hastighetsmätaren och den är samma för både med och utan EDU.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09 jun 2018, 10:49 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 10
Okej så om jag skaffar farthållarboxen och rätt blinkersspak (funkar -89ans?) kan jag åtminstone få Cruise optionen.
Annars blir det kabelstam och ECU byte ända bak till skuffen?
Närmaste extrautrustning denna bil kan komma är väl askkoppsbelysningen :oops:

Men jag ska fixa till den så den ser extra ut, dock ingen bonsänk och sånt lök ☺


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09 jun 2018, 16:19 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 660
Ort: Stockholm
Byta huvudkabelstammen är inget jag skulle ge mig på... Undantaget är om man ska göra en helrenovering och rensar karossen för blästring eller så, för åtminstone kupéutrymmet i bilen kommer att se ut sådan ut innan du kommer åt allt - nästan allt är i vägen för byte.

Det är säkert enklare att tråda om det existerande systemet, men det är en hel del saker att fixa, vissa kablar ska flyttas mellan kontaktdonen på instrumentklustret utöver att lägga till EDU-kontakten. I praktiken måste du nog ha en donatorbil för att reda ut sakerna.

Blinkersspaken från -89:an fungerar korrekt elektriskt, men den har en varningsblinkersknapp som saknas på -92:an (och knappen fungerar inte som den ska, men har inte sönder något). Bättre att plocka upp rätt spak på en skrot än att fixa mekaniskt skulle jag tro.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 22 jun 2018, 09:00 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 10
Har precis sanerat glykol golv plus luftkanaler och bytt värmeelementet, bytt kamkedja vattenpump och lager, stolarna är lösa så är väl redan halvvägs där iofs. Men man måste väl byta datorn och massa annat med då antar jag?
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 22 jun 2018, 12:30 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 660
Ort: Stockholm
Om du syftar på att byta EDU:n så är det mycket lånt ifrån att komma åt hela huvudstammen.

Däremot så är det ett bra läga för att börja installera utrustning för farthållaren, som kompressorn, vackumslangar (speciellt den som passerar genom torpedväggen - se till att den inte ligger så den skavs sönder av någon kant), vakuum-dosan för gaspedalen och broms/kopplings-vakuumventilerna (dessa sitter i pedalstället).

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 22 jun 2018, 15:43 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 10
Har inte kvar donatorbilen tyvärr. Bara komplett motor, låda och hyffsat med interriörgrejer.
Men det är alltså rätt mycket vacuum och regulatorer som ska installeras då? Bortsett databoxen och blinkersomkopplaren vid ratten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 22 jun 2018, 16:02 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 660
Ort: Stockholm
Ja, farthållarsystemet i en -92:a är ett eget pneumatiskt system. https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =212266744

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 23 jun 2018, 00:43 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 10
F-n att jag skrotade CD-89an men orkade inte all rutten plåt och sånt :cry: Garanterat svårt att hitta en skönhet med fint farthållarsystem att plocka bort utan kvaddning. Blir väl rätt många mil om den finns där. Sällan man ser 9000 trubbisar alls numer :cry: , bara nyare raketnosare på vägarna. På demonteringarna bara populära opel astra kombi och annat subventionerat tattaskräp.

Enda jag har har tillgång till på rak arm är en -88ans 900 med Bosch och farthållarsystem på en 110hk 8 ventilsmotor.
Den funkar inte vad jag vet och inte tomgångsregleringen heller även om brytaren klickar vid vid spjällstängningen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010