Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 21 nov 2018, 20:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 01 jul 2018, 17:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 12
Hej! Har 2 svartbeiga 9000 framstolar som ska fixas upp. Behöver byta stoppningen i sittdynorna. Finns det att köpa någonstans, någon guide att följa så jag slipper ha sönder dem?
//Mvh Saabglad! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 jul 2018, 10:12 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 669
Ort: Stockholm
Skumdynorna har aldrig funnits att köpa separat från Saab. Jag skulle nog leta upp passagerarsäten med fungerande värmedyna på skroten och använda dem, de flesta passagerarsäten är sparsamt använda. Dyna och värmekudde är samma på passagerarsidan, däremot finns några olika stols- och årsmodeller.

Det är meningen att man ska kunna avlägsna klädselpåsen för att kunna byta värmedynorna, detta är de enda inre reservdelarna som Saab sålt.

För att lossa sittdyneklädseln så behöver man först stifta ur kontaktpinnarna (3st) för värmedynan (BGS CE-91 fungerar utmärkt om man låter bli att dra hårt i kabeln innan man bottnat verktyget i kontakthuset, finns också Biltemas kit med i biltemas urstiftningsverktygssats) och lossa  (helst backa, vrida med en 1.0 mm instrumentmejsel i buntbandslåset fungerar) buntbanden. Fota eller skriv upp pinnnummer för resp kabel.

(Nedan gäller åtminstone senare årsmodeller, vet inte om det finns skillnader på tidiga.)

Sedan hakar man av de runt 10 st krokar/pinnarna under dynan som drar klädselpåsen mot skumdynan samt den i bakkant för svepet.

Därefter lossar man de 2 eller 4 ringklämmorna i framkantens metallstänger - förslagsvis öppnas de så de i stort behåller den runda formen (men större diameter) så man kan montera tillbaka dem genom att snurra dem runt metallstängerna. För varianten med fyra klämmor, ge akt på hur de sitter med plastlisten.

Sedan drar man klädseln uppåt i framkant för att haka ur metallramen ur bakkant. Om man tar bort plastskyddet på sidan förstår man hur i-hakningen fungerar, men behövs inte för att urhakning/hakning ska kunna göras.

När detta är gjort lyfter man bara av skumdynan.

Tillbaka på samma sätt, haka på pinnarna i klädseln för att sedan fiska upp dem genom skumdynan med en tång.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 jul 2018, 17:43 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 12
Tack då är det inte allt för jobbigt. Vet du om det är svårt att hitta en fin framdyna? Ska också försöka öppna bältena som ser fula ut och ta från 2 nya men 2cm kortare. Kan man öppna det svarta höljet utan att spräcka det måntro?
Tack! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 15:42 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 06 jun 2018, 21:13
Inlägg: 12
Kan man öppna den svarta plastbälteslåskåpan som skyddar bälteslåsmekanismen i stolen?
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 19:49 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 669
Ort: Stockholm
Om du menar bälteslåset är det limmat och är inte avsett att vara öppningsbart. Om man försöket öppna det så går det sönder, om man har lite tur så blir det bara på ett sådant sätt att det går att limma ihop igen. Har bräckt upp en för att titta, ser inte ut att vara nåt man ska försöka med utom i nödfall. Det finns flera versioner av det, men huvudsakligen är det med eller utan belysning (belysningen försvann mitt under MY93) samt elstol eller inte.Samma på vänster och höger sida.

Så tipset är att åter att leta upp en bra passagerarstol på skroten och ta låset därifrån.

Det enda som går att byta på bälteslåset är den röda knappen, där rekommenderar jag en osliten knapp ifrån baksätet - många mittplatsbälten är aldrig användas (själva låsen går inte flytta mellan platserna med undantag av förar/passagerarstol). Knappen kan bytas på plats med 2-3 skruvmejslar, en stor flatmejsel och 1-2 instrument-flatmejslar på exakt 1.4 mm (varken mindre eller större fungerar). Instrumentmejslarna använder man som kil för att släppa fästhakarna (så långt ner som möjligt på det röda vid sidorna, trycks in runt 1 cm), sedan lyfter man så nära rakt upp med den stora flatmejseln man kan, omväxlande på de båda sidorna för att inte bryta av plasten.Så fort man passerat hakarna plockar man bort instrumentmejslarna.

Byte av hela bälteslåset (på rätt sätt) innebär också urstiftning och öppna buntband på samma sätt som värmedynan.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010