Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 29 jul 2014, 21:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 28 aug 2007, 22:21 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hejsan!

Ny på saab 9000 forumet är jag och jag hoppas ni kan vägleda mig lite.

Jag hade sedan tidigare en saab 99 från 84 norrlandskörd och helt super i karossen, gissa om jag blev förvånad då jag köpte en saab9000 (osedd) från 1995 och den har ordentliga rostangrepp.

Hur som helst så har jag tänkt försöka fixa upp karssonen på saaben, då den verkar hur fin som helst motormässigt.

Jag har läst rostkskydds guiden, men jag antar att det är fel ända att börja i och att jag först måste slipa rost etc.

Då jag är helt freaking grön på området rostlagning/bilmek så får jag använda mig av er expertis :]

Jag tänkte börja med något lätt parti exempelvis taket, där det tydligen rostat runt takräcketsinfästning, även en del "stenskott" på taket, och jag lyfte bort gummilisten som sitter mellan dörr och tak, bakom den döljde sig svetsen mellan takdörr och den var riktigt dålig.

Jag har köpt slippapper, en slipborst av någotslag som man monterar på borrmaskinen, grundfärg/rostskydd, orginallack och penslar.

Alla som har erfarenheter av dessa rostlagningar dela gärna med er av era erfarenheter. Jag vet inte om det är lämpligt som projekttråd då jag "bara" ska göra ett rostlagningsjobb dock på de flesta berömda partierna.

Frågor:

1. Behövs det någon spackling av "stenskotten" på taket?
2. Listen runt tak/dörr svettsen är uppbyggd av gummi och någon metall för att klämmafast, vad kallas den delen och kan man byta ut den?
3. är det hopplöst att fixarost på hösten/vintern utomhus?
4. Är jag dum som börjar med de "lätta" partierna och låter de mer angripna delarna vänta tills jag byggt upp lite kunskap och erfarenhet?

5. Någon som har en bra guid på framskärms rost fix? jag tror det kommer bli tuffast där och tänker nog vänta tills efter vintern med den biten. Har ni kvar plasten i hjulhuset eller tar ni lös den och behandlar med underredsmassa ?

Tack för eran expertis! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 29 aug 2007, 21:17 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Först och främst, välkommen hit!!

Jag har en del erfarenhet av båda rostlagning, spackling och lackering. Jobbat med detta tidigare.

Tyvärr får jag säga att det är svårt, mycket svårt att laga rost. I alla fall om det ska bli bra. Så som tak osv är väldigt svårt att få snyggt, om du inte sprutar om hela taket.

Saabs framskärmar som gillar att rosta, rostar innifrån oftast. Skulle du slipa/blästra går man ofta bara igenom. I regel får man hitta en ny/begagnad skärm. För rosten kommer tillbaka igen, och det ganska snabbt.

Men givetvis ska du pröva om du vill det. Bara slipa ner och ser till att du får bort all rost ur porerna. Var noga att göra rent med t.ex. thinner innan du lackar. Även siliconbortagning funkar bra.

Lycka till.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme