Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tor 23 okt 2014, 11:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 'Trasig' bakruta
InläggPostat: lör 17 nov 2007, 12:58 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Fick inga svar i projekt-tråden, så jag försöker här:

Citera:
Ja ja

Så har bilen varit hos ivas under en vecka och nu är den underredsbehandlad och fin! Cool Tack ivas!

Har nu i helgen mekad lite själv och insåg att bakrutan är kass; nästan varje bana har något slags skada, undrar hur de lyckats med det. Om det nu är ålders-slitage eller om de har använd fel material när de försökte rengöra insidan vet jag inte, men på många banar ser man ju att den strömledande delen verkar borta, bara lite gul-aktig färg kvar. Jag mätte med Fluken och det stämmer nog att de flesta inte leder ström längre, de tar stopp förr eller senare.

Tror nog inte att det skulle fungera med sån silverlack eller vad det nu var, det var dessutom ganska dyr vad?

Så frågan är, hur fixar man billigast? Är det på något vis så att försäkringen hoppar in på detta? Det ÄR ju farligt att inte kunna se genom bakrutan... vad kostar ny bakruta över huvudtaget? Eller kan man få tag på begagnad-service nånstans?

Tacksam för tipps!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 17 nov 2007, 14:59 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Finns renoveringssats till dem på bla. Clasolson, mycket pill men å andra sidan så får du igång hälften av banorna så underlättard det ju en del ni i vinter. Någon försäkring lär knappast gälla på sånna saker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 17 nov 2007, 15:26 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för svaret! Och pilla gillar man nog, man kan ju åtminstone sitta i bilen medan man håller på ;)

Har du möjligtvis namn/länk till produkten?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 nov 2007, 13:51 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har pyllat lite med det och jag tror att jag har fått några banor att fungera igen nu. Men det är ganska stora skador på en del, typ flera cm. Vetefan vad förra ägaren har gjort :/

Var inne hos glasfirma och fick höra att 'bara glaset' gick på 5077kr, då tillkommer moms och arbeteskostnader säkerligen :?

Nån som vet om det finns billigare alternativ? Kan man köpa begagnad bakruta nånstans och få den monterad? Isåfall, vart ska man?

Bor i Uppsala.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 nov 2007, 19:09 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Använd försäkringen för glas skada,,, betala självrisk,,, Då fixar ju glasis rubbet

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 nov 2007, 21:11 
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Köp en begagnad lucka i rätt färg och släng dit, är nog både enklast och billigast

http://drive.to/ccr

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 22 nov 2007, 21:56 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för svaren!

Jag skulle direkt ta det på försäkringen, om de täcker det? Kollade upp villkoren idag men de undvikar att uttala sig om det. 'Trasig glas' osv visst... jag vet ej? I mina ögon är värme-elementen en av de viktigaste funktionaliteten av bakrutan, är de trasiga så betraktar jag rutan som trasig. Men vet ej om försäkringen håller med... har iF helförsäkring nu, det ingick på våran Blocket Bilgaranti eller vad det nu heter. Sedan blir det halvförsäkring hos Länsförsäkringar.

Helt ny (begagnad) baklucka är säkert intressant det med, men hur lätt är det att få tag på rätt färg? Kollade idag och om jag minns rätt var det färgkod 234 på chassin. Inredning H24. Ljusblå metallic skulle jag säga, bilder finns här:

viewtopic.php?t=13689

Om någon har något liggandes eller vet något liggandes hör gärna av er! Bildemo ringde jag och de tar runt 2000kr för hela bakluckan. De hade dock ingen i rätt färg. Och jag antar det blir ganska dyr att måla om en.

Eller om någon vet hur man ska fixa detta på försäkringen får ni gärna skicka PM.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 29 nov 2007, 21:53 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

krossa rutfan och byt på försäkring. annnars om du vill göra det lagligt, så åker du till glasfirma eller ringer försäkringsbolag och frågar vilka krav som gäller för att kunna byta ruta. som variant, så åker du till glasfirma, och säger som det är, att du har försäkring och vill byta, så borde dem ju fixa det på nåt sätt (om dem nu krossar den själva eller om dem har annan system)...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 29 nov 2007, 23:03 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Vi var inne idag för att byta den, på försäkringen (vi fick göra det till en fiktiv spricka i rutan för de ville inte stå för att nästan alla värmeslingor var rejelt skadade - de påstår att inte alla bilar har värme i bakrutan. Men fan jag betalar ju försäkringsavgift baserad på VÅRAN bil eller hur!? Och då SKA vi ha fungerade värme i bakrutan eller hur?!). Men killen ringde mig en 15 min efter att tjejen hade lämnad bilen där och påståg att han hade mätt spänningen eller vad än och att rutan var hel :?

Hälften av slingorna ser ju förjävligt ut men han sa rutan såg helfin ut och att han 'hade jobbat med bilrutor över 20 år så om han säger att den är hel så är den hel'. Det skulle vara fel på strömkabeln sa han, rutan fick ingen spänning. Och så påstog han att det inte går att mäta motstånd eller med ljudsignal om det leder över huvudtaget - man skulle mäta spänning :S Själva rutan hade spänning till och med, sa han, men inte fick den något från kabeln från bilen. meh

Nu vetefan jag inte vad han höll på med. Han påstog även när jag ringde tbx (fick fundera lite på saker och om jag ändå ville byta rutan eller ej) att det inte fanns något försäkringsärende inlagda. Det är såklart alltid möjligt att försäkringen klantar till det, men jag vet inte... det hela verkar lite konstigt men tjejen vände väl och hämtade bilen igen och så har jag tagit fram Fluken och mätt strömmen med bakrutevärmen påslagen, och får 4.5A. Samma får jag om jag provar med annan batteri på hathyllan som är kopplad direkt på rutan, med inget annat kopplat. Och då är det, som förut, några banor som fungerar längst ner samt en högst upp.

Hur som helst de ser väl inte mig igen där mera (om jag inte måste) och vi får väl behålla de 2000kr självrisk och fixa det på annat sätt. Jag märkte imorse att jag i alla fall lyckades fixa nån bana med sån där silverlim. Och Bildemo här har en baklucka i rätt färg med en bakruta som jag mätte på och verkade helt ok. Dock vet jag inte hur svårt det är att byta luckan och få allt på rätt plats. De hade klippt kablar och allt. Och så var tyvärr lacken inte så fin, en del repor och dyllikt. Men 1200kr ville de ha för den, det var helt ok annars. Det är bara att jag inte hade transport till luckan, samt ingen egen lagerplats/arbetsplats.

Får väl fundera lite på saker.

Fattar inte vad de höll på med där i alla fall. Antingen så vet han verkligen inte vad han gör vad det gäller elektronik eller så ville han utav något anledning inte byta rutan. Men konstigt var det. Har inte ringt försäkring mera för att kolla med de, orkar inte mera faktiskt. Vi tjänade 2000 spänn idag. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 30 nov 2007, 02:13 
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

jag hade inte tagit deras baklucka om de klipp kablar mm inte en repig och sönderklipt lucka aldrig.

min lucka för 700 kr är i kanon skick visst i fel färg samt en del banor precis i mitten inte funkar (skall dock mätas upp och kollas var det brister). ingen klippt kabelstam och MED bakrutetorkare.

men visst fel färg så man få lacka om men det får du även göra med den från skroten då den var repig och sånt. inte så fint med en repig lucka på en fin bil i övrigt

men det är bara vad JAG tycker :)

9-5 SC 2003 automat - bruksis

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 30 nov 2007, 18:01 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag märkte idag att jag har fått ordning på några banor i alla fall, så ska väl försöka och fixa en par st till, så får det duga.

Men kolla med rutan du; är det mindre skador i banor är det lätt fixad med sån silverlim! Problemet på våran är att det är flera cm på flera ställen så då blir det inte sååååå snygg/lyckat. Men som sagt är det småskador är det faktiskt lätt att fixa. Det var mest därför att jag tappade intresse för luckan faktiskt. Ganska onödigt att byta hela rubbet och få fel färg och ha ff dålig med bakrute-vision :P

Det som är problemet är väl transporten. Samt montering av luckan.

Men det är ingen bråttom vi kan väl se om tillfället dyker upp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 30 nov 2007, 20:42 
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

hehe jag kollar när jag får tid :wink:

9-5 SC 2003 automat - bruksis

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme