Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 29 jul 2014, 07:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 26 jun 2010, 23:06 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej vill först börja med att be om ursäkt ifall detta har behandlats i en annan del av forumet men jag har inte lyckats hitta det, varken via översikt eller sökfunktion. Sen vill jag poängtera att jag inte har någon mekanisk erfarenhet av bilar sen tidigare.

Jag köpte en SAAB 9000 CDE 2,3t från -94 som gått 30000 mil. Nu när vi skulle fira midsommar på landet så bara dog bilen tvärt efter en tids kökörning. När vi öppnade huven så såg vi inget konstigt men vi kände en frän doft, som om någon elkabel hade smält eller kortsluts. När vi bogserat bort bilen och låtit den kallnad så lokaliserade vi doften till en kabel. Nämligen den som går in till motorblocket för att styra tändstiften. När vi kopplat loss kablarna, satt tillbaka dem igen för att kolla ifall någon säkring gått, och skulle testa att starta bilen. Så började alla lampor blinka och dörrarna låstes och bilen började tuta.

Värt att notera är att det är ett larm från carguard i bilen också. Jag har pratat med lite folk om vad det kan vara men ingen har haft möjlighet att kolla på bilen än.

Är det någon här inne på forumet som känner igen problemet och tror sig veta en lösning som är värd att testa och som inte kostar skjortan. Jag tog lite bilder på kabeln som ansluter till motorn ifall det hjälper och skrev även ner ett serienummer som hette 4114013 P.B.T.P vet ej ifall det hjälper.

Är extremt tacksam för alla svar som jag kan få här igenom.

tack på förhand

mvh Tobias Björkgren

InläggPostat: sön 27 jun 2010, 07:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Prova att byta tändkassetten som kabeln går till ( den röda delen längst upp på motorn).
Brukar bli denna symptomen när den ger sej, luktar bränd elektronik och den startar inte.
Kostar mellan 500-1000 kr på skroten. Finns säkert billigare på blocket.

InläggPostat: sön 27 jun 2010, 07:47 
En stjärna
En stjärna

Ibland om man har riktigt tur kan man få hjälp av någon i närheten om man skriver vart men befinner sig.
Känner du någon med en saab med röd DI-kassett kan du kanske låna i felsöknings syfte.
Problemet med larmet beror nog på låg batterispänning efter era startförsök.
Hoppas allt löser sig.
Alla röda DI kassetter fungerar utom de riktigt tidiga som har en fast kabel i kassetten, det ska vara ett kontaktstycke i ändan av kassetten.

InläggPostat: sön 27 jun 2010, 08:12 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för svaren. Bilen befinner sig på Ljusterö för tillfället, så det är ju lite jobbigt att få sig en titt med en mekaniker.

Bra tips där med att låna en kassett.

Behöver man byta kabeln som går till kassetten också?

Tack för de snabba svaren.

/Tobias

InläggPostat: sön 27 jun 2010, 08:26 
En stjärna
En stjärna

I regel behövs inte kabeln bytas.
Det är ett klassiskt kännetecken att det luktar bränd elektronik när DI-kassetten går sönder, jag har själv aldrig behövt byta kabel.

InläggPostat: mån 28 jun 2010, 11:49 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

I nödfall, dvs för att ta bilen hem kan även en svart tändkassett från 9-5/9-3 användas. Det är inte att rekommendera att köra med fel kassett men det funkar alltså som nödlösning.

InläggPostat: tor 05 aug 2010, 20:35 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Robin skrev:
I regel behövs inte kabeln bytas.
Det är ett klassiskt kännetecken att det luktar bränd elektronik när DI-kassetten går sönder, jag har själv aldrig behövt byta kabel.

precis detta hände mig också. lämnade in den på en icke saab verkstad. Han sa att det stod mobilizer i hans dator när han kollade... han visste dock inte vad han skulle göra... fick boksera den till saab verkstad.. de löste det snabbt... tändkassetten.. kostar 2800 ny... köpte en begagnad på blocket 400 inkl frakt.. bytte den på 10 min. sen går den som en klocka.. de sa på verkstaden att det är viktigt att byta tändstift när man gör detta...

ha det gott och lycka till

Johan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme