Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: mån 20 okt 2014, 10:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Centrallåset fungerar ej
InläggPostat: tor 08 mar 2012, 15:05 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej
Jag har en Saab 9000 CDE -95 som centrallåset inte fungerar i.

Vad kan vara felet?. Det fungerade förut, men har lagt av helt nu.

Det finns en knapp som enligt manualen ska vara för centrallåset, den sitter i mittkonsollen. Det står "Lock" på den, men när man trycker på den så hörs ett litet ljud från dörrarna men ingen dörr låser sig eller låser upp sig.

Jag har provat allt möjligt med knappar inne i bilen men har nu insett att problemet är svårare än så.

Så några frågor då...

Finns det en säkring för centrallåset?
Hur vet jag om den säkringen är trasig eller svag och behöver bytas?

Finns det någon styrenhet till centrallåset? Om Ja, vart sitter den?

Om det inte är någon säkring eller styrenhet, vad är det då som kan vara felet?

Är centrallåset vakuumstyrt? För jag har ingen nyckel med knappar på.

Manualen som följde med hjälpte inte ett dugg, så jag hoppas ni kan hjälpa mig.

InläggPostat: tor 08 mar 2012, 15:25 
Två stjärnor
Två stjärnor

Jag kan svara innan du blir utskälld för att inte använda sök funktionen. :twisted:
Byt säkring så vet du att den inte är dålig eller trasig....
Centrallås enheten sitter under ratten på vänstersida under panelen över luftkanalen....
Glas klart :wink:

InläggPostat: tor 08 mar 2012, 15:51 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Timpa skrev:
Jag kan svara innan du blir utskälld för att inte använda sök funktionen. :twisted:
Byt säkring så vet du att den inte är dålig eller trasig....
Centrallås enheten sitter under ratten på vänstersida under panelen över luftkanalen....
Glas klart :wink:

Sökte men blev inte klokare för det.

Hade väl hoppats på ett mer specifikt svar. Vilken säkring är det?. Fanns ingen säkring som det stod "centrallås" på.

Samt om det är centrallås enheten som krånglar, vad finns det att göra då?

Jag har inte bilen i vardagsrummet direkt så de vore bra å veta om det går någon slang eller kabel till eller från den enheten?
Hur den nu styr låset? Är det elektroniskt eller vakuumstyrt etc etc?

Manualen jag fick med är som sagt värdelös, den är inte specifikt skriven för saab 9000 cde. Så allt stämmer ju inte till 100%.

InläggPostat: tor 08 mar 2012, 20:37 
Två stjärnor
Två stjärnor

En länk till en guide för centrallåsenheten.
http://kjelectronic.com/centrallock.html
Oftast räcker det att löda om reläerna, annars köp ny från skroten.
Och säkringen borde heta centrallock nånting nr.15 om jag minns rätt :?

InläggPostat: tor 08 mar 2012, 22:06 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Timpa skrev:

Tack så mycket!. Tittade där låsenheten ska sitta å fy fan vilket ormbo.

Säkringen var på nr.16 men den gjorde ingen skillnad, satt i en ny säkring men låset fungerade ändå inte.

Ska se om dom har en fungerande sån på nån av bilskrotarna här, annars blir de väl till att renovera den gamla.

Det lär säkert vara den det är fel på, men märkte även en annan sak idag. På passagerarsidan när jag vrider för att låsa upp så rasslar det i bakdörrarna och lampan i taket bak flimrar.

Måste nästan riva interiören och titta så att inget kärvar också. Hoppas inte det är allt för svårt.

Snabb fråga, tillhör bakluckan samma centrallåsenhet som förar och passagerardörrarna?
Eller är det en enskild enhet till bakluckan?. För när jag öppnade den idag så lät den inte riktigt frisk den heller.

InläggPostat: fre 09 mar 2012, 09:17 
Två stjärnor
Två stjärnor

Vinnie skrev:
Timpa skrev:

Ormbo? EN låda, två reläer, lossa med en låpsbricka. Kan det bli enklare? Elektroniken i lådan kan du inte göra något åt..
Säkringen var på nr.16 men den gjorde ingen skillnad, satt i en ny säkring men låset fungerade ändå inte.
Ska se om dom har en fungerande sån på nån av bilskrotarna här, annars blir de väl till att renovera den gamla.
Renovera, möjligen att löda om/kolla upp reläerna.
Det lär säkert vara den det är fel på, men märkte även en annan sak idag. På passagerarsidan när jag vrider för att låsa upp så rasslar det i bakdörrarna och lampan i taket bak flimrar.
Har du ingen fjärr så är det strömbrytaren i dörrlåsen som gäller, finns på båda sidor
Måste nästan riva interiören och titta så att inget kärvar också. Hoppas inte det är allt för svårt.
Riva interiören? Möjligen att du behöver lossa dörrklädslarna för att kontrollera funktionen hos låsmotorerna.Snabb fråga, tillhör bakluckan samma centrallåsenhet som förar och passagerardörrarna?
Eller är det en enskild enhet till bakluckan?. För när jag öppnade den idag så lät den inte riktigt frisk den heller.
Bakluckan har eget låssystem. Öppnas med indirekt med nyckel (som aktiverar låsmotorn) eller med knappen i vä framdörr (funkar den??)

InläggPostat: fre 09 mar 2012, 12:58 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

StigH skrev:
Vinnie skrev:
Timpa skrev:

Ormbo? EN låda, två reläer, lossa med en låpsbricka. Kan det bli enklare? Elektroniken i lådan kan du inte göra något åt..
Renovera, möjligen att löda om/kolla upp reläerna.
Har du ingen fjärr så är det strömbrytaren i dörrlåsen som gäller, finns på båda sidor
Riva interiören? Möjligen att du behöver lossa dörrklädslarna för att kontrollera funktionen hos låsmotorerna.Snabb fråga, tillhör bakluckan samma centrallåsenhet som förar och passagerardörrarna?
Bakluckan har eget låssystem. Öppnas med indirekt med nyckel (som aktiverar låsmotorn) eller med knappen i vä framdörr (funkar den??)

Konstig quote du gjorde blev mycket text men i alla fall...

Jo ormboet jag prata om va inte menat till centrallås enheten, men under ratten va de sladdar hejvilt. Ska väl sitta nån panel eller ljudisolering över?. Får kolla på det iaf.

Jag har ingen fjärr. Vad menar du strömbrytaren i dörrlåsen?. Är dom i dåligt skick eller är det normalt att det rasslar lite och lampan i taket flimrar?

Jo jag menade såklart dörrklädslarna. Är det ett svårt jobb eller lätt fixat?

Ja knappen som öppnar bakluckan fungerar, men när man öppnar med nyckel bak så va de nåt oljud som lät, kan inte beskriva riktigt hur det lät, men de lät inte normalt.

Men tack för hjälpen. Jag ska leta ny c-lås enhet på skroten först, annars ska jag höra med en polare som är mekaniker om han kan ta sig tid att renovera den gamla enheten.

InläggPostat: fre 09 mar 2012, 14:06 
Moderator
Moderator

har en centrallåsstyrenhet över som fungerar, pm om du är intresserad, enklare än att börja löda om :)

InläggPostat: fre 09 mar 2012, 14:44 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Skickat pm jonnielahti...

Men idag när jag va ut å öppna dörren så fungerade centrallåset. Men sen fungerade det inte mer efter det.

Om centrallås enheten är trasig, då ska väl inte centrallåset fungera alls?

Vad fan kan det vara då tro?

Ska i alla fall ta loss dörrklädseln å kolla så inget kärvar samt smörja. Får se om kanske det hjälper.

InläggPostat: fre 09 mar 2012, 19:30 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Va ut en sväng å hämta in jobbdatorn. Gissa vad som hände, IGEN. Centrallåset fungerade.

Men samma som förut, när jag skulle låsa så låser sig bara den dörr jag har nyckeln i.

Less jag blir. Ja jag får ta å ta lös dörrklädseln å kolla.

Hur vet man om en låsmotor gått sönder?

Bakluckans låsenhet fanns en på skroten så jag ska ta å köpa den vid tillfälle, bad han hålla den.

Men bakluckan är mitt minsta problem, jag fraktar ALDRIG något där bak så...

När det är dags för dörrklädseln att åka av så ska jag passa på att ta några bilder. Mest så nån av er möjligvis kan identifiera om något är galet. För jag vet inte hur det ska se ut alls.

InläggPostat: ons 28 mar 2012, 12:29 
En stjärna
En stjärna

Vanligast när det är centrallåsenheten är just att den funkar till och från, jag har lödit om dom stora lödpunkterna på två st och skrämt liv i dom igen :D

InläggPostat: ons 28 mar 2012, 19:06 
Två stjärnor
Två stjärnor

"Men bakluckan är mitt minsta problem, jag fraktar ALDRIG något där bak så..."
Det är väl bara vid besiktningen man öppnar för att vifta med varningstriangeln :D

InläggPostat: fre 30 mar 2012, 05:25 
Två stjärnor
Två stjärnor

Timpa skrev:
"Men bakluckan är mitt minsta problem, jag fraktar ALDRIG något där bak så..."
Det är väl bara vid besiktningen man öppnar för att vifta med varningstriangeln :D

Vet inte vad SBP anser idag just om bakluckan, nya regler kommer ju ständigt, men alla dörrarna skall vara öppningsbara..
Nästan säker på att dit problen är i styrboxen under ratten. LÖDPROBLEM! (ett av mina spec områden..)
När man maskinlöder kort så skall helst alla lödningar bli bra. Är iaf tänkt så. :mrgreen:
Men när det finns större massor typ relän på 20 gram blir det problem.
Förvärmer man så mkt att lödningarna blir perfekta, då bränner man sönder småkomponenterna så man lägger sig ofta i underkant, därav de vanligen mindre goda resultatet och "senföljande" problem.
Lödningarna ska ju inte bara vara en elektrisk kontakt, de skall ju också hålla reläet på plats! Inklusive alla vibrationer under sådär 20000mil...
Vibrationer och lödning är en hel vetenskap..
(Jag tog ur min box (enkelt) lödde bort reläna, mätte upp dem (en växlingsfunktion) lödde tillbaka dem och nu funkar allt, utom hö bakdörr där motorn eller nåt korroderat ihop, "knappen" går inte att rubba)
Boxen kostar ny drygt 2 papp (lär dessutom vara svår att få tag i) så en del jobb lönar sig, se i länkarna hur du byter relän, eller be nån elnörd hjälpa dig med finliret på kortet.
En yrkesmässig gissning är att 95% av problemen med krånglande boxar är på relänivå, elektroniken klarar sig nog.
Vanligast är dåliga lödningar nästdärefter brända relän, pga kärvande låsmotorer

Nu vet du läget.... :lol:

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 09:28 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Sitter små switchar vid låscylindern i dörrhandtagen fram samt även i själva låskistorna på alla dörrar.
Om det är avbrott eller fel på nån av de kontakterna, kärvat kanske funkar inte C-låset heller. Har fått smörja upp och även byta allt sånt under åren man hållit på.

Inte alltid C-låsenheten som strular.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme