Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 18 okt 2019, 09:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 01 jul 2015, 10:49 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 10 feb 2015, 23:19
Inlägg: 28
Ort: Sollentuna
Fick 2a på besiktningen på min 9000 idag. :( Pga dåligt ljus (svagt) men det var väl ljusbilden som man menade, men då borde det hetat diffus ljusbild. Hade det på känn, då jag igår stod i ett p-garage och försökte justera in stålkastarna utan att bli helt nöjd.

Den lykta som hade bäst reflektor och glas tyckte han var sämst. Den andra tyckte jag såg kass ut men han sa den var något bättre men inte godkänd.

Till saken hör att båda strålkastarna "hängde" i marken och reglermotorn funkade inte, pga mittre plastsnäppet gått av. Jag satte fast "pinnen" med några skruvar i det läge jag trodde den skulle vara. Jag noterade även att sladdarna var rätt "brända" och ena ljuset sviktade lite när jag rotade runt i lyktan.

Troligen kommer jag behöva göra mig av med bilen i höst, så inte sugen att slänga ut för mkt pengar.

De billigaste jag hittade på nätet var; http://magnusbildetaljer.se/Stralkastar ... 0-Cs-94-98

Min fundering är om min "fix" av fästpunkten var fel och helt kan ha sabbat ljusbilden, men iom den även var "svag" så kan det inte vara ända felet. Kan det vara så att lamporna är av dålig kvalitet, kombinerat med reflektorn sitter lite fel relativt glaset, kombinerat med dålig spänning vid lampan som gjorde detta, så det skulle räcka med att byta till bra glödlampor, fixa kablarna och se till att justerpinnen sitter rätt...

Tips om CSE belysning mottages tacksamt, då jag har en känsla av det är ett vanligt problem?

_________________
SAAB NG9-3 CAB 2004, SAAB 9000 CSE 1998
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower)
Tech2 och CombiAdapter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 01 jul 2015, 12:41 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 729
Ort: Stockholm
Det är två olika saker som händer med strålkastaren, dels blir själva glaset blästrat med resultat att ljuset inte kommer fram till rätt ställe. Byta glas är därför förväntat om det är originalstrålkastarna.

Den andra saken som inträffar är att reflektorerna blir dammiga, med likartade problem med ljuset. Dock, är strålkastaren 20 år gammal så sitter säkert metalliseringen av plasten släppt, med resultat att om man försöker torka bort dammet så får man med sig metalliseringslagret också.

Om man stoppar in 100W-lampor så kvaddar man reflektorerna, detta är nog orsaken till "bränd".

Om du är medlem i någon Saab-klubb har du antagligen bättre pris här, efter rabatter: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... alkastare/ , och du har antagligen större förståelse där om det uppstår problem. Produkten är troligen densamma, DEPO:s piratstrålkastare, och den har två kända problem:

1. Dels är huven över halvljuslampan direkt undermålig, det finns de som fått underkänt på helt nya DEPO. Man avhjälper detta genom att flytta lamphållaren för halvljuset från en original Hella-strålkastare, i mitt fall såg själva huvarna rätt rostiga ut så jag lät de stå med huvdelen i ett glas med kalkosan i några dagar, och sedan lackade jag huvdelen med 600C motorfärg, men det fungerar även utan åtgärd. Lacka bara inte själva sockeln där det behövs elektrisk kontakt! Äldre diskussion om denna: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... re-9000-CS

2. Parkeringsljuslampan har en konstruktion med en klen plastbricka som ger upp väldigt snabbt (har fått en som gav upp ), med resultat att det blir kortslutning. Från tråden nedan:

"I vårt fall höll den första några månader, den andra gick sönder redan vid montage...
För utomstående, det finns en vit plastbricka i som är (dåligt) gjuten i steg där innerdelen håller fast kontaktblecket mot botten av BA9s-lampan, och ytterdelen används för att fjädern ska trycka på den. När denna bricka delar på sig försvinner kontaktbleckets tryck mot lampan, och den kan rör sig fritt, med resultat att den oundvikligen får kontakt med fjädern, som då är elektriskt kopplad till den jordade cylindern som BA9s-lampan sitter i... Det jag alltså gjorde var att meka in en liten fjäder (tillkapad från en kulspetspenna) i centrum, och använde en hylsa från en gul kabelsko (min höll lagom dimension för att passa i röret, längden klipptes rätt) runt denna för att styra den mot centrum och för att undvika kontakt mot väggarna. Lösningen är inte riktigt klockren mekaniskt, man får se upp vid lampbyte, men den har funkat bra hittills"
viewtopic.php?f=12&t=22740

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 01 jul 2015, 14:53 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 10 feb 2015, 23:19
Inlägg: 28
Ort: Sollentuna
Huven.... När jag tänker efter låg det några plåtclips och skramlade i insatsen, och nu i efterhand misstänker jag det kan vara dessa huvar? Vad händer om de trillar bort?

_________________
SAAB NG9-3 CAB 2004, SAAB 9000 CSE 1998
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower)
Tech2 och CombiAdapter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 01 jul 2015, 16:25 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 729
Ort: Stockholm
johan_l skrev:
Huven.... När jag tänker efter låg det några plåtclips och skramlade i insatsen, och nu i efterhand misstänker jag det kan vara dessa huvar? Vad händer om de trillar bort?

Huvarna är det som sitter inne i lampinsatsen och skuggar delar av halogenlampa, och de är en integrerad del av lampsockeln. Kan inte ramla bort.

Utan huvar så har du helljusbild på halvljuset...

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 01 jul 2015, 20:48 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Säger bara, reflektorn, reflektorn, reflektorn..
Ena strålkastaren så riktigt illa ut och suddig ljus-mörkergräns.
En fabriksny enhet inköptes och monterades..
Lite pill med att få dit höjdjusteringen var det, men sen så..
Skillnaden går inte att beskriva! Så jag bytte den andra också, från skroten iofs men den var nog högst ett par år...
Plötslig hade jag riktigt ljus, både hel och halv..

När man ser en ny insats och en beg lysa samtidigt så syns skillnaden.
Den nya är nästan mörk och glittrar, den gaml lyser hela insatsen på..
I en ny blank insats reflekteras ljuset bort ur reflektorn, på en matt så stannar ljuset och reflektorn "blir belyst"

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 03 jul 2015, 23:24 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 10 feb 2015, 23:19
Inlägg: 28
Ort: Sollentuna
Kollade min lösa lykta (trasigt lyktglas) och den lilla "huven" är helt klart väldigt lik det som ramlade ur den andra lyktan som sitter i bilen. Vet inte hur jag bara kunde ignorera detta, men ibland har man för bråttom helt enkelt. Nu får jag helt enkelt skruva bort och kolla hur det ser ut i dessa två lampor.

Däremot borde ju det inte klassas som svagt ljus, utan fel ljusbild isåfall??? Och kanske är det inte borta på båda sidorna, utan bara på den sidan där glas och reflektor ser sjyssta ut men som ändå fick dåliga värden...

Men utan huv kan ju som sagt inte lampan funka alls?

Men HUR kan denna huv trilla av, eller sitter det "dubbla" huvar, en reflektor och en skyddshuv?

_________________
SAAB NG9-3 CAB 2004, SAAB 9000 CSE 1998
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower)
Tech2 och CombiAdapter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 03 jul 2015, 23:56 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 729
Ort: Stockholm
johan_l skrev:
Kollade min lösa lykta (trasigt lyktglas) och den lilla "huven" är helt klart väldigt lik det som ramlade ur den andra lyktan som sitter i bilen. Vet inte hur jag bara kunde ignorera detta, men ibland har man för bråttom helt enkelt. Nu får jag helt enkelt skruva bort och kolla hur det ser ut i dessa två lampor.

Däremot borde ju det inte klassas som svagt ljus, utan fel ljusbild isåfall??? Och kanske är det inte borta på båda sidorna, utan bara på den sidan där glas och reflektor ser sjyssta ut men som ändå fick dåliga värden...

Men utan huv kan ju som sagt inte lampan funka alls?

Men HUR kan denna huv trilla av, eller sitter det "dubbla" huvar, en reflektor och en skyddshuv?

Om du lossar de tre torx-skruvarna som den gjutna lamphållaren är skruvad i reflektorn med får du ut lamphållaren med huv. Jag hade nog fel i att huven inte kan lossna, men särskilt vanligt är det inte.

Reflektor och glas kan se ganska bra ut, till man jämför med en ny...

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 04 jul 2015, 08:15 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 941
Det kan sitta dubbla skydd på vissa årsmodeller både över och under.
Har aldrig blivit klok på vilka år bara...
Putsa upp glasen ordentligt och se till att ljusomkopplaren inte står i läge 1.
Reducerat halvljus...Nya lampor kan också lysa upp tillvaron.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 21:46 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 10 feb 2015, 23:19
Inlägg: 28
Ort: Sollentuna
Tog isär den "bästa" lampan (som besiktningen tyckte var sämst och som faktiskt hade sämre ljusbild, som bara hade en huv.

Bild

Min reservlampa hade bara en huv. Jag hade 2st huvar "över" som skramlat runt, men i vilka de suttit vet jag inte. Reservlampans huv trillade av när jag petade på den... Verkar inte speciellt robust.

Bild

Monterade en huv på den bästa lampan. Monterat ihop. Kan inte se någon jätteskillnad, jämför med min heller inte kanonbra halvljus ng9-3 och visst har den skarpare gräns och ev lyser lite starkare, men det är ju projektorljus som är helt annorlunda så svårt jämföra...

Vore kul att se en bild på ljusbilden på en OK 9000... Och veta hur dessa huvar ska sitta. Jag skulle kunna tänka mig att huven var problemet på den lampa jag micklat med nu, och kanske reflektorn på den andra.

Vore kul att veta, om jag fixar huvarna, sätter i fräsha lampor, om bilen kan passera genom besiktningen. Själv har jag kört kvällstid med denna bil kanske 3-4 gånger, då det är min "dagishämtarbil". Så behöver inget superljus...

_________________
SAAB NG9-3 CAB 2004, SAAB 9000 CSE 1998
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower)
Tech2 och CombiAdapter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 22:11 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 10 feb 2015, 23:19
Inlägg: 28
Ort: Sollentuna
Googlat lite... http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... t/1030233/

Bild
Bild

Man kan misstänka att det ska vara huv både uppe och nere?

Ska låta det mörkna lite till och gå ut och kolla lyset igen...

_________________
SAAB NG9-3 CAB 2004, SAAB 9000 CSE 1998
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower)
Tech2 och CombiAdapter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 22:41 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 729
Ort: Stockholm
johan_l skrev:
Tog isär den "bästa" lampan (som besiktningen tyckte var sämst och som faktiskt hade sämre ljusbild, som bara hade en huv.

Bild

Min reservlampa hade bara en huv. Jag hade 2st huvar "över" som skramlat runt, men i vilka de suttit vet jag inte. Reservlampans huv trillade av när jag petade på den... Verkar inte speciellt robust.

Monterade en huv på den bästa lampan. Monterat ihop. Kan inte se någon jätteskillnad, jämför med min heller inte kanonbra halvljus ng9-3 och visst har den skarpare gräns och ev lyser lite starkare, men det är ju projektorljus som är helt annorlunda så svårt jämföra...

Vore kul att se en bild på ljusbilden på en OK 9000... Och veta hur dessa huvar ska sitta. Jag skulle kunna tänka mig att huven var problemet på den lampa jag micklat med nu, och kanske reflektorn på den andra.

Vore kul att veta, om jag fixar huvarna, sätter i fräsha lampor, om bilen kan passera genom besiktningen. Själv har jag kört kvällstid med denna bil kanske 3-4 gånger, då det är min "dagishämtarbil". Så behöver inget superljus...

Bilden du har på reflektorn är det korrekta. Det är bara halvljuset som ska ha en huv, dess huvudsakliga funktion motsvarar avbländningen som sitter för halvljustråden i en H4-lampa.

Huven måste inte bara sitt rätt roterad, den måste också sitta på rätt avstånd från basen. Jag skulle rekommendera att du plockar huvar från Hella-strålkastare på skroten om den inte är komplett och monterad på lampsockeln.

Huven samspelar med de olika optiska fälten i glaset, så om huven täcker för mycket försvinner i första hand specialfält där en korrekt strålkastare ger extraljus, som t.ex. i fjärrfältet på högra sidan av vägbanan. DEPO piratstrålkastare har samma mönster i glaset men en enklare, läs dålig, huv. Byter man till DEPO bör man ersätta halvljusets lamphållare med Hellas.

Med reservation för att kameran lätt luras tycker jag att reflektorn ser lite matt ut? Är det en gammal strålkastare så kan det vara så enkelt att reflektorn hel enkelt gjort sitt. Har du tur så är det bara damm som sitter på samtidigt som metalliseringen fortfarande sitter tillräckligt bra för att man ska kunna putsa upp den, men tyvärr är det vanligt att en 20 år gammal reflektorn inte tål putsning utan metalliseringen släpper.

Själv har jag köpt nya reflektorer, dessa inkluderar nya huvar, och glas till båda sidorna till min bil, men stoppat in dem i gamla hus. Det enda bekymret med ett gammalt hus är plastbussningen till den övre centerfästpinnen för reflektorn, men man kan ta aluminiumstången från den manuella justermekanismen för hörnfästpinnen (på en skrotad strålkastare) och stoppa dit lite nylonmuttrar och två olika storlekar nylonbrickor för att ersätta den.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08 jul 2015, 23:09 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 10 feb 2015, 23:19
Inlägg: 28
Ort: Sollentuna
Jo, jag är med på att bara halvljuset har huv och hur ljusbilden ska se ut, har fått se mycket ljusbilder på jobbet så principen fattar jag (även om det kanske inte verkade så i första inlägget), men det verkar ska vara huv både uppe och nere. Man kunde tänkt att huven bara satt så ljuset som bländar begränsas. Men när huvarna föll ut så fattade jag nog inte det var huvar. Ska även sägas att jag är föräldraledig och sådant här mek görs ofta under stress. Det jag trodde jag skulle fixa var att ordna reglermotorerna (vilket visade sig vara den mittre infästningen till reflektorn) och inte förrn kvällen före besiktningen så insåg jag att ljusbilden inte var så sjysst, men chansade...

Verkar otroligt känsligt hur lampan sitter, vickade lite på ena lampan och ljusbilden ändras rejält på bara lite - lite granna skillnad. Har inte monterat ned den andra lyktan för att kolla huven på den, ska se om jag kan se om den är komplett imorrn. Det var den lyktan jag hade isär, och jag TROR inte det trillade ut nåt ur den. Men där är reflektorn sämre, och jag försökte rengöra den men det blev inte bättre. Men jag TROR det sitter huv både uppe och nere när jag kikat in i lampan, vilket skulle stämma med att jag hade 2 lösa huvar... Lampan på bilden ovan har jag inte haft isär förut, dvs den lampa med kass ljusbild och bara en huv. Den lampa jag bytte ut helt hade trasigt glas och kass reflektor så den sket jag i hur den såg ut.

Bilen har gått 18.000. Ena lampan är ju bytt, den är sämre. Lyktglas på den som sitter original är inte nämnvärt blästrat.

Jag tror jag ska ta och köpa ett par nya "märkes" lampor och trycka i och kolla om det gör skillnad.

Som jag fattat så är det rätt olika hur detta med belysning bedöms, och vad som skrivs som anmärkning. Jag tycker faktiskt inte nu när jag jämfört att det är så väldigt svagt ljus, snarare inte så bra ljusbild. Men är den inte bländande och inte skitkass så tycker jag en 2a är lite överdrivet. Men gissar även att har man väl fått en 2a så är de kinkigare... Jag har ju i alla år besiktigat en gammal 6v bubbla, den har dessutom inte asymetriskt ljus. Där kan man snacka om svag belysning. Baklamporna har besiktningsmannen en gång fått sitta på huk med kupade händer runt lampan och jag bromsade. Men alltid gått igenom.

Om man åker in på en ny "full" besiktning, ser de vad man fick 2a på tidigare?

Och, ja, jag är medlem i STCS. Minns inte rabattsatserna, vad kod A innebär. Bökigt de inte skriver ut det. Om A betyder 10% så kostar ju lampan 900kr st vilket är rimligt iofs och skulle jag behålla bilen vore det inget snack om att byta...

_________________
SAAB NG9-3 CAB 2004, SAAB 9000 CSE 1998
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower)
Tech2 och CombiAdapter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 00:46 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 729
Ort: Stockholm
johan_l skrev:
Jo, jag är med på att bara halvljuset har huv och hur ljusbilden ska se ut, har fått se mycket ljusbilder på jobbet så principen fattar jag (även om det kanske inte verkade så i första inlägget), men det verkar ska vara huv både uppe och nere. Man kunde tänkt att huven bara satt så ljuset som bländar begränsas. Men när huvarna föll ut så fattade jag nog inte det var huvar. Ska även sägas att jag är föräldraledig och sådant här mek görs ofta under stress. Det jag trodde jag skulle fixa var att ordna reglermotorerna (vilket visade sig vara den mittre infästningen till reflektorn) och inte förrn kvällen före besiktningen så insåg jag att ljusbilden inte var så sjysst, men chansade...

Nu förstår jag vad du menar. Huven ska bara var en metalldel som är vikt med 2st 90°-böjar, så de lösa huvar du har är trasiga delar. Delen du länkade till består alltså enbart av två bockade plåtar, en gjuten sockel och 2 nitar.

Det finns två infästningar för reflektorn i mitten, den under är reglermotorn (som går att flytta till DEPO) och den övre är den där plastbussningen brukar vittra sönder.
johan_l skrev:
Bilen har gått 18.000. Ena lampan är ju bytt, den är sämre. Lyktglas på den som sitter original är inte nämnvärt blästrat.

Jag tror jag ska ta och köpa ett par nya "märkes" lampor och trycka i och kolla om det gör skillnad.

Det är först när man jämför med en ny (helst original) som man inser hur dåliga de gamla var. Man kan säga att om man börjar tycka att ljusbilden är dålig på en 9000, så är den dålig. Med nya glas och reflektorer brukar det bli stor skillnad. Även om den nya är DEPO, men du måste skaffa en hel huv (dvs. sådan du ) från en Hella för att vara säker på att den går igenom, vissa nya DEPO har så dålig huv att de inte ens klarar besiktningen.

Lampan är sannolikt inte ditt besiktningsproblem heller, problemet är att så mycket ljus åker iväg någon annanstans än dit det ska när man har dålig reflektor och/eller glas.
johan_l skrev:
Som jag fattat så är det rätt olika hur detta med belysning bedöms, och vad som skrivs som anmärkning. Jag tycker faktiskt inte nu när jag jämfört att det är så väldigt svagt ljus, snarare inte så bra ljusbild. Men är den inte bländande och inte skitkass så tycker jag en 2a är lite överdrivet. Men gissar även att har man väl fått en 2a så är de kinkigare... Jag har ju i alla år besiktigat en gammal 6v bubbla, den har dessutom inte asymetriskt ljus. Där kan man snacka om svag belysning. Baklamporna har besiktningsmannen en gång fått sitta på huk med kupade händer runt lampan och jag bromsade. Men alltid gått igenom.

Om man åker in på en ny "full" besiktning, ser de vad man fick 2a på tidigare?

Och, ja, jag är medlem i STCS. Minns inte rabattsatserna, vad kod A innebär. Bökigt de inte skriver ut det. Om A betyder 10% så kostar ju lampan 900kr st vilket är rimligt iofs och skulle jag behålla bilen vore det inget snack om att byta...

Åtminstone där jag besiktigar brukar de vara rejält dåliga innan de underkänner. Har bytt strålkastare som besiktningen godkänt eftersom jag tyckt de varit för dåliga, och efter bytet konstaterat att min känsla var rätt. Fast kör man bara i stan så spelar det ju mindre roll.

Om du skaffar DEPO, utöver huven så måste du fixa parkeringsljusets lamphållare (se beskrivning ovan), du kommer att få kortis där annars...

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 22:03 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 10 feb 2015, 23:19
Inlägg: 28
Ort: Sollentuna
Huven jag försökte klämma dit och sätta lite snabblim på lossnade ganska direkt... Nu ösregnar det, annars skulle jag kollat ljusbilden igen hur det blir utan huv (glömde det innan jag mekade isär lampan men nu har jag chansen igen). Är ljusbilden helkass nu (och var dräglig med huven på plats tyckte jag), så försöker jag nog få tag på EN beggad original eller ny lampa samt en lampsockel med hel huv. Annars så får det bli nya lampor, hoppas man får igen lite av det när man säljer bilen. Smärtar lite att behöva sälja den, men blir ännu gladare när jag kör ng9-3 cabben som även frugan gillar. Kanske kan jag hitta en smart parkering / förvaring i vinter, så kan jag skjuta upp det till nästa sommar :)

Jag TROR det var ljusbilden han faktiskt borde anmärkt på med "diffus ljusbild" istället för svagt ljus, mängden ljus och reflektorernas skick är säkert dåligt mot en ny, men jag tycker trots allt de inte är så dåliga att man inte skulle få det att lira "good enough". Man kan ju inte lägga hur mycket bök som helst på detta, men även med nya pirat verkar det ju vara endel bök så...

_________________
SAAB NG9-3 CAB 2004, SAAB 9000 CSE 1998
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower)
Tech2 och CombiAdapter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 04 aug 2015, 20:29 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 10 feb 2015, 23:19
Inlägg: 28
Ort: Sollentuna
jag har skaffat 2st beg kmp lampor från skroten, billigare än "depo" och mindre mek med ljusviddsreglermotoer som ska flyttas osv. Dock inte garanterat den klarar bes, men jäkligt mkt bättre än förra. Tror det var kombinationen ljushuvar trasiga, reflektorer inte super (om än ej kassa) och att fästet för reflektorn lossnat. Jag inser att jag haft fästet i fel läge och fått justera väldigt mkt för att få ljuset på rätt höjd. Ska ut i kväll och testa hur det ser ut, men tidigare såg det bra ut. ser det bra ut blir det justering och besiktning inom ett par dagar... :) :)

_________________
SAAB NG9-3 CAB 2004, SAAB 9000 CSE 1998
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower)
Tech2 och CombiAdapter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010