Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 18 jul 2018, 17:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 18:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
Hej,för några dagar sen,så började det å ryka bakom accpanel å stereon,luktade apa kan ja säga.
Jag plockade ut stereon å kollade,men kunde inte se något uppenbart fel.Kupefläkten funkade ju fortfarande å jag hade bra värme i bilen,nu idag så är kupefläkten helt död,oavsett vilka knappar jag trycker på.Dom bakre fläktarna funkar däremot
Frågan är ju då om kupefläkten är skrot eller om acc panelen är trasig??

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 19:01 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 658
Ort: Stockholm
turbo skrev:
Hej,för några dagar sen,så började det å ryka bakom accpanel å stereon,luktade apa kan ja säga.
Jag plockade ut stereon å kollade,men kunde inte se något uppenbart fel.Kupefläkten funkade ju fortfarande å jag hade bra värme i bilen,nu idag så är kupefläkten helt död,oavsett vilka knappar jag trycker på.Dom bakre fläktarna funkar däremot
Frågan är ju då om kupefläkten är skrot eller om acc panelen är trasig??

Har bilen bensinvärmare, eller har haft? (Då är ventilationsfläkten annorlunda kopplad.)

Bakre fläktarna har egna utgångar från ACC-panelen, så det säger inget.

Kupeluftfläkten brukar hålla runt 30000 mil, sedan är kolen slut, men det brukar börja med att den har intermittenta fel och bara går ibland innan den lägger av helt. Har den haft intermittenta fel?

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 19:02 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 28 jun 2008, 15:40
Inlägg: 95
Du kan alltid tvångsköra fläkten genom att koppla den direkt till batteriet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 19:05 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
Hej,tackar för snabbt svar.Kupefläkten har aldrig krånglat tidigare,har inte kunnat tvångsköra fläkten heller.Är ingen bensinvärmare på den heller.Säkringar är kollade å hela.

Om nu kupefläkten funkar om man tvångskör den,är det acc panelen som e kass isåfall??

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 19:52 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 28 jun 2008, 15:40
Inlägg: 95
turbo skrev:
...

Om nu kupefläkten funkar om man tvångskör den,är det acc panelen som e kass isåfall??


Sannolikt ja --du kan dock vara säker på att fläktmotorn är ok.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 19:56 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
ok,men eftersom det kom rök inifrån panelen så e det ju något som är knas iallafall

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 20:00 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
får kolla imorrn hur kontakterna baktill acc panelen ser ut,kan ju vara det också

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 13:36 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
en fråga.om acc panelen e kass,hur vet man det? Tänkte eftersom om spjällmotorn e hel,så borde man väl höra något när det rör sig,vilket jag inte gör.är helt tyst,ingenting händer

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 15:51 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 658
Ort: Stockholm
turbo skrev:
en fråga.om acc panelen e kass,hur vet man det? Tänkte eftersom om spjällmotorn e hel,så borde man väl höra något när det rör sig,vilket jag inte gör.är helt tyst,ingenting händer

Man provar med en annan... Det är rätt många utgångar att mäta igenom, men de går sällan sönder på egen hand, så jag skulle börja med att kolla om ansluten urustning är hel (dvs. i ditt fall, fungerar fläkten). Enklaste sättet att kolla om något drivsteg gått är nog att öppna ACC:n och kolla om något drivsteg har brunnit (släppt ut den magiska röken), om man tittar på komponenternas plastkåpor brukar man lätt se om någon spruckit, ev. med sot och svedd text också.

Så börja du med att kolla om fläkten snurrar, om så är fallet så kan man hämta en ny panel på skroten och prova, sannolikheten för att slumpmässig ACC-panel på skroten är trasig är låg, de går sällan sönder. 90-94 fungerar, 90-93 har rätt parametrar för solinstrålningen genom glasen då -94 har HEAT-glas som kräver andra parametrar för korrekta temperaturer (troligen märker du inte skillnaden), tidiga 90 (märkta ROM version 1) saknar viss självdiagnos och 90-91 kräver annan inkoppling av bensinvärmare - men kort sagt, normalt funkar alla 90-94 tillräckligt bra.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 17:29 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
jadu röken va vit

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13 sep 2015, 17:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
jaha,tid för en update då.. Va nere i garaget för en stund sen å tillsammans med en polare så tog vi bort locket över akvariet.Felet med fläkten syntes nästan direkt.En av kablarna till själva boxen med en gul varningslapp på sidan,va uppbränd å av.kabeln som går direkt till fläkten va däremot helt.
Men någon som vet om själva fläkten går sönder om boxen ovanpå går sönder?? Vet int va den heter,men antar det är varvtalsgivaren för acc:n ??? ngn som kan bekräfta??

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13 sep 2015, 21:03 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 658
Ort: Stockholm
turbo skrev:
jaha,tid för en update då.. Va nere i garaget för en stund sen å tillsammans med en polare så tog vi bort locket över akvariet.Felet med fläkten syntes nästan direkt.En av kablarna till själva boxen med en gul varningslapp på sidan,va uppbränd å av.kabeln som går direkt till fläkten va däremot helt.
Men någon som vet om själva fläkten går sönder om boxen ovanpå går sönder?? Vet int va den heter,men antar det är varvtalsgivaren för acc:n ??? ngn som kan bekräfta??

Om du har tur är det en mekanisk skada på kabeln som gjort att den till slut brunnit av, det går trots allt 15A vid full fläkt (och ännu mer i startström).

Prova att tillfälligt sätta en 15A säkring där kabeln brunnit av och se om det håller eller inte.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13 sep 2015, 21:13 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
vet tyvärr ej hur man gör sånt me säkringar.Sen eftersom kabeln har tydligen gått av å själva kontakten är brunnen så,tror inte det funkar där

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14 sep 2015, 00:23 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 658
Ort: Stockholm
turbo skrev:
vet tyvärr ej hur man gör sånt me säkringar.Sen eftersom kabeln har tydligen gått av å själva kontakten är brunnen så,tror inte det funkar där

Låter inget bra. Det är väl bara att prova och köra fläkten direkt för att se om den är hel. Att styrmodulen brunnit kan vara både på egen hand och för att fläkten kortslutit.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14 sep 2015, 11:01 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
fläkten fortsatte å fungera i 2 dagar efter att styrmodulen gick sönder så ja tror nog att fläkten har klarat sig ändå

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17 sep 2015, 18:19 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
Jaha,dags för avslut på detta problem. Fick hjälp idag att byta varvtalsgivaren(tror den heter så) för acc:n.
Å vips när vi starta bilen så gick fläkten mycket riktigt igång igen.Dock behövdes göra 2 kalibreringar för å få rätt värme .
Så nu är det varmt å gott.

Tydligen så va själva kontakten till givaren sönderbränd pga ärjad kontakt,antar det blev kortis i kontaktstycket å att den sen elda av kabeln.Efter byte av kontakt å lite bättre kabel så funkar allt nu.

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 20:50 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
jaha gott folk,då var det dags igen.. Någon som kan visa hur man på ett enkelt sätt får isär fläkthuset?? Måste byta fläktmotorn,den som sitter nu är helt slut,börja lukta lite bränt,men jag stängde av acc:n helt.Kan inte se nå brända kablar eller nå,men vet att fläkten e helt slut.

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 30 okt 2017, 11:44 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 902
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=18&t=13708
Tyvärr så har bilderna försvunnit (som vanligt).

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 30 okt 2017, 19:14 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 658
Ort: Stockholm
Fast bilderna finns räddade av wayback machine: https://web.archive.org/web/20100820203 ... 18&t=13708

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 30 okt 2017, 23:46 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 14 aug 2002, 22:18
Inlägg: 69
oki,väldigt bra beskrivning. Men läste om någon som använde sig av fläktmotorn för kylarfläkten..Är det en bättre ide eller blir det för krångligt å få å funka??

_________________
Saab 9000 cde 2,3 turbo (griffin) 93:a


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010