Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 20 jan 2019, 05:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 21:07 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 12 mar 2014, 02:44
Inlägg: 30
Läste nyss tråden under om liknande fel men det är inte samma som mitt tror jag.

Min kupéfläkt slutade snurra helt rätt som det var och imman på framrutan blev fruktansvärd.
Jag har provat alla lägen på ACC panelen och säkringarna är hel, fläkten har Aldrig låtit illa och fungerade kalas tidigare idag när det var sol.
Är det olika fläktar fram och bak? i bak fungerar det och blåser rejält.
Annars borde problemet ligga i något spjäll eller får jag rätta mig i det tråkiga ledet och byta fläkt? :(

Tackar för svar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 21:38 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 682
Ort: Stockholm
SaabCDE94 skrev:
Läste nyss tråden under om liknande fel men det är inte samma som mitt tror jag.

Min kupéfläkt slutade snurra helt rätt som det var och imman på framrutan blev fruktansvärd.
Jag har provat alla lägen på ACC panelen och säkringarna är hel, fläkten har Aldrig låtit illa och fungerade kalas tidigare idag när det var sol.
Är det olika fläktar fram och bak? i bak fungerar det och blåser rejält.
Annars borde problemet ligga i något spjäll eller får jag rätta mig i det tråkiga ledet och byta fläkt? :(

Tackar för svar.

Hur långt har den gått med den fläkten? Om det är originalfläkten och den gått uppåt 30k mil så är det sannolikt att felet är att kolen är slut.

Är det kolen så brukar den hoppa igång lite sporadiskt (verkar glappa) innan den tar helt slut. Ett annat tecken innan kolen tar slut är att man upplever att den blåser dåligt och därför manuellt drar upp den, innan man insett vad som pågår, har detta inträffat?

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 21:47 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 12 mar 2014, 02:44
Inlägg: 30
Långmilare skrev:

Hur långt har den gått med den fläkten? Om det är originalfläkten och den gått uppåt 30k mil så är det sannolikt att felet är att kolen är slut.

Är det kolen så brukar den hoppa igång lite sporadiskt (verkar glappa) innan den tar helt slut. Ett annat tecken innan kolen tar slut är att man upplever att den blåser dåligt och därför manuellt drar upp den, innan man insett vad som pågår, har detta inträffat?


Den har gått 34k mil, kan även vara utbytt redan då den gått 29k när jag införskaffade den. Fläkten har aldrig strulat och har hela sommaren haft kraftigt blås och eftersom min AC "kyler dåligt" så har jag sänkt farten manuellt för att inte sitta i en storm.
Men bak i dörrarna blåser det för fulla muggar, är inte det samma fläkt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 sep 2015, 22:31 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 682
Ort: Stockholm
SaabCDE94 skrev:
Långmilare skrev:

Hur långt har den gått med den fläkten? Om det är originalfläkten och den gått uppåt 30k mil så är det sannolikt att felet är att kolen är slut.

Är det kolen så brukar den hoppa igång lite sporadiskt (verkar glappa) innan den tar helt slut. Ett annat tecken innan kolen tar slut är att man upplever att den blåser dåligt och därför manuellt drar upp den, innan man insett vad som pågår, har detta inträffat?


Den har gått 34k mil, kan även vara utbytt redan då den gått 29k när jag införskaffade den. Fläkten har aldrig strulat och har hela sommaren haft kraftigt blås och eftersom min AC "kyler dåligt" så har jag sänkt farten manuellt för att inte sitta i en storm.
Men bak i dörrarna blåser det för fulla muggar, är inte det samma fläkt?

Nej, det är inte samma fläkt i bakdörrarna om du menar dom. De fläktarna har separata utgångar från ACC:n (det är faktiskt olika utgångar för vänster och höger bakdörrsfläkt).

Se om fläkten hoppar igång de närmaste dagarna, om den gör det är det nästan säkert kolen. Körsträckan stämmer bra med utslitna kol, och utslitna kol brukar visa sig första gången under körning och inte vid start (som vanligt glapp brukar göra).

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17 okt 2015, 00:51 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 12 mar 2014, 02:44
Inlägg: 30
Fläkten hoppa aldrig igång igen så min glappade aldrig utan de rent utav dog bara.
Tänkte nu beställa en ny alternativt köpa från skroten men såg att man även kunde köpa Bosch fläktmotor med enbart motor och inte hela fadderullan, är det krångligt att flytta över själva fläkten till ny motor?
Och om man ska köpa på skroten finns det fler modeller än 9000 som har lika fläkt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17 okt 2015, 01:26 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 682
Ort: Stockholm
SaabCDE94 skrev:
Fläkten hoppa aldrig igång igen så min glappade aldrig utan de rent utav dog bara.
Tänkte nu beställa en ny alternativt köpa från skroten men såg att man även kunde köpa Bosch fläktmotor med enbart motor och inte hela fadderullan, är det krångligt att flytta över själva fläkten till ny motor?
Och om man ska köpa på skroten finns det fler modeller än 9000 som har lika fläkt?

Det är utbytbart mellan alla 9000, men motorn är lätt modifierad runt 95 (med bibehållet artikelnummer) för att minska kortslutningsrisken när kolen tar slut. Alfa 164 har samma fläkt (kanske även Fiat Chroma och Lancia Thema), om det nu är någon hjälp.

Det går att byta motor på fläkten, men det är två saker som kan hända, dels att den sitter för löst, dels att det blir obalans (originalfläktarna har ibland balanseringsvikter). Det verkar dock ha fungerat för många.

Med tanke på jobbet att byta har jag hittills bara satsat på originalfläkten med monterat fläkthjul: http://webshop.saabparts.com/9000-1985- ... 0/kupflakt

Alla piratfläktar med fläkthjul jag sett har haft öppna flatstiftskontakter, inte något jag skulle vilja ha i ventilationskanalen. Saab/Bosch-varianten saknar det problemet.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17 okt 2015, 18:45 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 09 nov 2012, 23:40
Inlägg: 68
Ort: Vagnhärad
Har en ny pirat fläkt komplett med hus liggandes för 300 riksdaler :wink:
köpt på sp. Finns i Vagnhärad.

/Nisse

_________________
Saab 9000 A50 2.3T 1997


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 10:31 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 22 apr 2017, 10:12
Inlägg: 1
Min fläkt har slutat fungera helt plötsligt likaså värmen. Har bytt ACC för trodde det var den men icke. Har kollat säkringarna men de verkar vara ok så kan det vara flkten ändå som bara lägger av helt plötsligt. ACC panalen fungerar med alla lampor och man kan justera om men det är helt tyst. Någon som har råkat ut för detta och har ngt svar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 25 apr 2017, 00:15 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 682
Ort: Stockholm
När kolen tar slut yttrar det sig på sanna sätt som generatorkolen, det slutar plötsligt fungera, sedan går det av och på några ggr pga. vibrationer och temperaturutvidgning innan det lägger av för gott.

Det kan dock vara andra saker som regulatorn, men fläkten är huvudkandidaten. Brukar ge sig runt 30k mil.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010