Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 11 dec 2018, 07:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 16:49 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 07 aug 2011, 20:22
Inlägg: 62
På en Saab 9000 aero från 97 har jag bekymmer med att titt som tätt slutar lampor i mätarhuset att lysa och det enda instrument som fungerar är varvräknaren. Jag ser ingen logik när det uppstår, men det brukar komma tillbaka om jag ger ovandelen av instrumentpanelen en lätt smäll.
Jag har därför plockat isär instrumentbrädan och kollat anslutningarna, samt tagit bort kablarna och satt dit dem utan förändring av problemet.
Känner någon igen felet eller har en idé om vad som kan vara lösningen?

_________________
Kör: Saab 9000 Cse 2,3T aut 1992


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 17:22 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 675
Ort: Stockholm
Nästa gång det händer, prova att försiktigt vrida ljusströmbrytaren till och från mellanläget (parkeringsljus). Om instumentbelysningen då tänds och släcks, är tändningslåset huvudkandidat. Dock borde även yttre belysning slockna för detta fall.

När instrumentbelysningen slocknar, hur är det med knappbelysningarna? Specifikt, slocknar bakgrundsbelysningen även i varningsblinkersknappen (den lampan brukar vara hel, och den använder en annan jordpunkt än instrumentklustret)? Är den fortsatt tänd kan man misstänka problem vid jordpunkten för instrumentklustret (G202).

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 15:54 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 07 aug 2011, 20:22
Inlägg: 62
Nu har jag testat och ingenting händer när jag vrider på ljusvredet, avseende redan slocknande belysningen
Däremot lyser varningslampans lampa, var finns jordpunkten g202?

_________________
Kör: Saab 9000 Cse 2,3T aut 1992


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 00:08 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 675
Ort: Stockholm
Hm,, jag vet inte vilket schema jag fick G202 ifrån, G8 heter den och sitter på förstyvningsbalken under vänster högtalargaller, om du lossar skyddet under instrumentbrädan och tittar upp mot hörnet ser du den, arbetslampa behövs. Det sitter en hel del på den skruven, f.ö., bl.a. en kabel till huvudjordpunkten G2 vid batterihyllan.

Kabeln dit går via en crimp J27 som sitter "Ca 360mm från EDUn (Huvudnät)" vilket jag antar betyder att den ligger i kabelstammen.

-- Senare

Det finns ett stort fel på teorin, varvräknarens jord går också via crimp J27 till G8.

Men däremot matas varvräknaren en annan väg än hastighetsmätaren till +159 fördelningsplinten som sitter längst till höger i handskfackets elcentrals undersida (fylld med gröna kablar avslutade med 6,3mm-flatstiftskontakter). Det är troligen en god ide att prova att vicka på dessa, det skulle kunna ha (långsamt) oxiderat under flatstiftskontakternas kontakt-flikar.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010