Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: mån 09 dec 2019, 19:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 08:51 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Tutan i bilen fungerar inte. Trodde först att felet låg i ratten, men nu har jag en ny ratt och problemet kvarstår. Felet kanske är jättelätt att hitta, men vart börjar jag? Finns det en separat säkring för tutan? (har inte bilen här).

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 10:37 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 736
Ort: Stockholm
Klubbdirektör skrev:
Tutan i bilen fungerar inte. Trodde först att felet låg i ratten, men nu har jag en ny ratt och problemet kvarstår. Felet kanske är jättelätt att hitta, men vart börjar jag? Finns det en separat säkring för tutan? (har inte bilen här).

Det finns två säkringar, en för signalkretsen (matad från tändningen via main relay +54) och en för kraftkretsen (från batteriet +30). Dessutom så kan "main relay" spöka vilket jag precis råkat ut för, men då släcks inte ABS-lampan och fläkten går inte. På min -93:a så går signalkretsen även till lykttorkarna, medan kraftkretsen delar med elbakrutan (inte så enkelt att testat så här på sommaren). Båda kan alltså passera under radarn.

(Jag mekade ratt på min bil igår...)

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 11:59 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Långmilare skrev:
Klubbdirektör skrev:
Tutan i bilen fungerar inte. Trodde först att felet låg i ratten, men nu har jag en ny ratt och problemet kvarstår. Felet kanske är jättelätt att hitta, men vart börjar jag? Finns det en separat säkring för tutan? (har inte bilen här).

Det finns två säkringar, en för signalkretsen (matad från tändningen via main relay +54) och en för kraftkretsen (från batteriet +30). Dessutom så kan "main relay" spöka vilket jag precis råkat ut för, men då släcks inte ABS-lampan och fläkten går inte. På min -93:a så går signalkretsen även till lykttorkarna, medan kraftkretsen delar med elbakrutan (inte så enkelt att testat så här på sommaren). Båda kan alltså passera under radarn.

(Jag mekade ratt på min bil igår...)


Vilka två säkringar är detta alltså, vad står det på dem i säkringspanelen?
ABS-lampan släcks och fläkten går så vitt jag vet, men vilket är "main relay"?

Att byta ratt gör mycket för helhetsintrycket, om det var det du gjorde :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 13:08 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 736
Ort: Stockholm
Klubbdirektör skrev:
Långmilare skrev:
Klubbdirektör skrev:
Tutan i bilen fungerar inte. Trodde först att felet låg i ratten, men nu har jag en ny ratt och problemet kvarstår. Felet kanske är jättelätt att hitta, men vart börjar jag? Finns det en separat säkring för tutan? (har inte bilen här).

Det finns två säkringar, en för signalkretsen (matad från tändningen via main relay +54) och en för kraftkretsen (från batteriet +30). Dessutom så kan "main relay" spöka vilket jag precis råkat ut för, men då släcks inte ABS-lampan och fläkten går inte. På min -93:a så går signalkretsen även till lykttorkarna, medan kraftkretsen delar med elbakrutan (inte så enkelt att testat så här på sommaren). Båda kan alltså passera under radarn.

(Jag mekade ratt på min bil igår...)


Vilka två säkringar är detta alltså, vad står det på dem i säkringspanelen?
ABS-lampan släcks och fläkten går så vitt jag vet, men vilket är "main relay"?

Att byta ratt gör mycket för helhetsintrycket, om det var det du gjorde :)

Jag justerade rattläge och bytte till en ratt som såg likadan ut, men som har elvärme... Tillverkad för länge sedan av mig.

Säkringarnas placering (och troligen kretsar) är årsmodellberoende, på -97:an verkar de sitta annorlunda än på min icke airbagförsedda -93:a, i motorrummet: http://personalmanual.com/1997-saab-900 ... g-diagram/

Är det en airbag-bil så är nog spiralen huvudmisstänkt, f.ö.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 21:01 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Långmilare skrev:
Jag justerade rattläge och bytte till en ratt som såg likadan ut, men som har elvärme... Tillverkad för länge sedan av mig.

Säkringarnas placering (och troligen kretsar) är årsmodellberoende, på -97:an verkar de sitta annorlunda än på min icke airbagförsedda -93:a, i motorrummet: http://personalmanual.com/1997-saab-900 ... g-diagram/

Är det en airbag-bil så är nog spiralen huvudmisstänkt, f.ö.


Min är en -90 utan airbag. Så det är alltså i nån av säkringsboxarna i motorrummet jag skall kolla?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 17:55 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 736
Ort: Stockholm
Klubbdirektör skrev:
Min är en -90 utan airbag. Så det är alltså i nån av säkringsboxarna i motorrummet jag skall kolla?

Aha, det var din bil, på din sitter säkringarna säkert i handskfacket, har inte -90 manualen här, på en -92:a och -93:a är det säkring 7 ("Strålkastartorkare, signalhornskontakt") för signalkretsen och 21 ("Elektroniskt spällhus, signalhorn") för kraftmatningen. Du ska höra reläet när du trycker på knappen. Mäter du på signalhornskontaken i ratten ska du har jord på den ena sladden, 0 ohm, och c:a 150 ohm mot tändning på den andra, reläspolen. Båda går via släpring, men troligen kan du fuska dig runt problemet om det är jorden om det bara är jordens släpring som utgått.

Som kuriosa kan jag meddela att när jag höll på med min ratt så tog det ett tag att konstatera att polariteten på släpringarna var omvänd på min -93 jämfört med min gamla -90 (spelar ingen roll om man bara har tutkontakt, men en hel del roll om man har elvärme via samma kabel...)

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15 maj 2016, 19:25 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Långmilare skrev:
Klubbdirektör skrev:
Min är en -90 utan airbag. Så det är alltså i nån av säkringsboxarna i motorrummet jag skall kolla?

Aha, det var din bil, på din sitter säkringarna säkert i handskfacket, har inte -90 manualen här, på en -92:a och -93:a är det säkring 7 ("Strålkastartorkare, signalhornskontakt") för signalkretsen och 21 ("Elektroniskt spällhus, signalhorn") för kraftmatningen. Du ska höra reläet när du trycker på knappen. Mäter du på signalhornskontaken i ratten ska du har jord på den ena sladden, 0 ohm, och c:a 150 ohm mot tändning på den andra, reläspolen. Båda går via släpring, men troligen kan du fuska dig runt problemet om det är jorden om det bara är jordens släpring som utgått.

Som kuriosa kan jag meddela att när jag höll på med min ratt så tog det ett tag att konstatera att polariteten på släpringarna var omvänd på min -93 jämfört med min gamla -90 (spelar ingen roll om man bara har tutkontakt, men en hel del roll om man har elvärme via samma kabel...)


Tack, okej då kollar jag de säkringarna först. Steg två, vart sitter reläet, är det bland övriga bakom handsfacket?

Dum fråga kanske, men går det att testa spänningen med en vanlig glödlampa, typ en blinkerslampa, de är ju stora och lätta att handskas med.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15 maj 2016, 22:51 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 736
Ort: Stockholm
Blinkerlampa är ingen bra idé att mäta med, men allra billigaste multimetern räcker gott. Harald Nyborg har en på utförsäljning för under 50:-, Jula har för runt 100:-. Eller om man orkar vänta en månad så kan man köpa från aliexpress för 25:-... http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 33650.html

Reläet sitter bakom handskfacket, men det är inte så sannolikt att felet sitter där, min gissning är att felet antingen sitter runt rattstången eller vid tutan. Klickar reläet?

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16 maj 2016, 19:45 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Långmilare skrev:
Blinkerlampa är ingen bra idé att mäta med, men allra billigaste multimetern räcker gott. Harald Nyborg har en på utförsäljning för under 50:-, Jula har för runt 100:-. Eller om man orkar vänta en månad så kan man köpa från aliexpress för 25:-... http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 33650.html

Reläet sitter bakom handskfacket, men det är inte så sannolikt att felet sitter där, min gissning är att felet antingen sitter runt rattstången eller vid tutan. Klickar reläet?


Kan få låna en multimeter, såg att de fanns ett gäng Youtube-filmer om hur man använder dem för att mäta ohm, får kolla på det.
Är inte vid bilen igen för än om några dagar, så kan kolla allt först då.
Vad skulle felet runt rattstången kunna vara?
Ja kanske har tutan rostat eller kontakterna där ärgat.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16 maj 2016, 20:32 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 736
Ort: Stockholm
Du kan börja med att använda spänningsmätning för felsökningen. De ställen som är mest felbenägna är nog själva tutan och släpringarna (när nu knappen redan är kontrollerad).

Visst kan det vara reläet, men att det avlider tvärt är ovanligt.

Men börja med och lyssna på reläet, hör du klickandet så ligger problemet sannolikt i tutan (mät spänning i signalhornets kontakter), hör du det inte så bör nästa steg att kolla vara i närheten av släpringarna.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19 maj 2016, 22:18 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Okej, då har jag kommit en bit på vägen i felsökandet.
Alla säkringar var hela.

Bild
Kretsen kring tutan verkar vara hel. Resistansen pendlade lite men i snitt låg den strax över 70. Är det OK?

Bild
Däremot i tutkontakten fick jag inte fram någon resistans alls..

Bild
Inte heller i kabeln. Det kändes konstigt, eller ska man inte kunna få det?

Sen försökte jag även lyssna efter reläets klickande ljud, men jag kunde verkligen inte höra någonting. Stängde av fläkt för att verkligen kunna lyssna.

Nu har jag uteslutit några felkällor. Men det känns samtidigt som man hittat flera tänkbara fel?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19 maj 2016, 23:05 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 736
Ort: Stockholm
70 är säkert reläspolen. Ser bra ut på plussidan av tutkontakten alltså. Den andra ska mäta när 0 ohm mot jord, men har du tändningen av är det ingen större skillnad att mäta mot jord och mäta mot plus.

Om du mäter mellan de röda sladdarna vid kontakten ska du alltså också få runt 70 ohm (reläspolens resistans).

Kortsluter sladdarna när tändningen är på ska du få ett klick (och ett tut om tut-sidan är hel).

Stämmer ovanstående mätningar, men du inte får ett klick så ska detta betyda fel på tutkontakten i ratten, vilket du kan kolla om du får 0 över tutkontakten när du trycker på den (vilket du alltså inte får vid fel på tutkontakten).

Tutsidan:

Du ska få något lågt värde, kanske 10 ohm, när du mäter direkt på tutan, det ser alltså ut som tutan utgått.

Att mäta ohm på sladden till tutan ger inget vettigt resultat, det du avläser tyder inte på något fel på sladden till tutan.

Du kan sätta multimetern på spänning (troligen behöver då tutkontakten eller dess jord fixas först, inget kommer att hända om inte reläet slår) och se om du har 12V där när du trycker på tutkontakten. Detta kan du i.o.f.s. testa med en lampa också, den kretsen tål belastningen, och blinkerslamphållaren bör passa rakt av på kontaktdonet.

Jag skulle säga att du troligen har två fel, tutkontakten (eller dess jord), samt själva tutan.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21 maj 2016, 20:33 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Då var felet äntligen hittat. Testade att kortsluta kablarna som du sa, sätta dem mot varandra - med tändningen på. Och då tutade bilen utan problem :) Alltså låg problemet i själva tutknappen. Tog isär den, svårt att veta men troligen hade fjädern hoppat lite snett. La den till rätta igen, satte ihop tutknappen.. Vips nu fungerar tutan som den skall igen.

Tack för alla tips Långmilare, har varit mycket nyttigt!

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 aug 2016, 21:12 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 07 mar 2016, 19:49
Inlägg: 17
Får man hänga på den här tråden? På min 98:a fungerar tutan ibland inte. Om man då slår ifrån tändningen och försöker igen så funkar det oftast. Var börjar jag att leta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 aug 2016, 23:23 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 736
Ort: Stockholm
Antingen är det slumpens skördar vid glapp, eller så är det något relaterat till tändningslåset. Det jag har haft på min bil när tändningslåset var marginellt var att huvudrelät för tändningen ibland inte slog på som det skulle (för högt spänningsfall), men detta resulterade i (som mest synlig konsekvens) att ABS-lampan inte släcktes. Typiskt gick allt på så fort bilen började röra sig och reläet skakade till.

Har du inte problem med ABS-lampan samtidigt så går ligger sladden för tutan som kopplar in spiralen bara några cm från tändningslåset, det är möjligt att vibrationerna när du vrider på tändningen kan vara det som ger utslag.

Den första frågan är dock, när det inte fungerar, hör du signalhornsreläets klick ifrån säkringscentralen bakom handskfacket? Testa detta innan du gör något annat, för att inte förstöra testresultatet. Klickar det så är signalsidan hel, och felet sitter på kraftsidan. Inget klick så sitter felet på signalsidan av. Testet halverar alltså mängden saker som måste felsökas.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16 aug 2016, 06:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 07 mar 2016, 19:49
Inlägg: 17
Stort tack för vägledning, Långmilare! Jag får börja där.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 02 sep 2016, 19:44 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 07 mar 2016, 19:49
Inlägg: 17
Inget klick där inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 03 sep 2016, 18:14 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 943
Leta upp reläet i motorutrymmet och se om du kan skifta plats.
Och om du stannar och vrider på ratten kommer tutan igång så tyder det på glapp i släpringen vid ratten.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/9000/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/13756.pdf
Det är ju inte så mycket som kan vara fel.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Senast redigerad av Timpa sön 09 okt 2016, 07:40, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 03 sep 2016, 18:23 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 736
Ort: Stockholm
Henko skrev:
Inget klick där inte.

Då skulle jag lossa rattkåpan och kontrollera vid den gråa 2-poliga kontakten för spiralen vid tändningslåset (fyra torx underifrån om jag minns rätt, kontakten lossas genom att man trycker in haken på kontaktens ena kortsida med en instrumentmejsel). Låt bli den orange eller gula airbaganslutningen.

Sedan kan man prova att mäta om man har spänning över pinnarna i kontakten eller om kortslutning av dem drar reläet med tändningen på, alternativt ohm-mäta med tändning av - i riktning mot reläet för att se om reläet går att dra, i riktning mot ratten för att kontrollera tut-knappen och spiralen.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 08:19 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 07 mar 2016, 19:49
Inlägg: 17
Alltså, jag bytte hela den där tändlåskontakten hyfsat nyligen. Jag har begränsade möjligheter o kunskaper att skruva. Kanske lika bra att låta en mek kolla på det.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010