Hej! Behöver akut hjälp med min gamla klenod. Det gäller min SAAB 9000i från 87.
Den vägrar starta pga ett gammalt opålitligt PDQ larm (eftermonterat ca 1992) av tidigare ägaren.
Bilen har startat som vanligt, inte varit något som helst bekymmer.. Men! Jag har en PDQ knapp till larmet, som även styr centrallåset. Idag när jag tryckte på PDQ larmdosan, mest för att testa om den fortfarande fungerar. Så vägrar bilen starta efter det.
Den är helt död, bortsett från att batteriet funkar, alla lampor, belysning, tuta osv fungerar. Men den vill inte starta, motorn går inte ens runt :/
Gissar på att det är ngt knas med startspärren, vad jag förstår är larmet kopplat till startspärren.
Frågan är: Kan man koppla bort startspärren helt??
Är det svårt att göra det?
Tillsammans med en kompis kopplade vi ur larmet, men! Vi förstod oss inte på startspärren.
Så vi gjorde det lite halvdant. Men Saaben funkade hur bra som helst utan larmdosan. Starta utan ngr som helst problem. Fram tills idag.. Då vi skulle prova larmet med dosan, Det blinkade till. Sedan gick vi & drack kaffe. Tillbaka 1 timme senare får vi problemet på "silverfat" Alltså bilen är död & vägrar starta. Startspärren lever ändå. HUR ska vi få bort startspärren??
(Ber om ursäkt att jag upprepade mig lite i inlägget) Är väl mest tankspridd nu & en smula förbannad på det här eländet! :/
Finns någon som har lite tips?
Vi har slängt in ett nytt Bosch batteri, så den biten har vi redan kollat så att säga.
Tacksam för svar!
/Med vänlig hälsning Mats
9000i från 87 ---2 ägare. Nästintill rostfri