Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 22 sep 2018, 02:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 27 nov 2016, 00:18 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej! Behöver akut hjälp med min gamla klenod. Det gäller min SAAB 9000i från 87.
Den vägrar starta pga ett gammalt opålitligt PDQ larm (eftermonterat ca 1992) av tidigare ägaren.
Bilen har startat som vanligt, inte varit något som helst bekymmer.. Men! Jag har en PDQ knapp till larmet, som även styr centrallåset. Idag när jag tryckte på PDQ larmdosan, mest för att testa om den fortfarande fungerar. Så vägrar bilen starta efter det.
Den är helt död, bortsett från att batteriet funkar, alla lampor, belysning, tuta osv fungerar. Men den vill inte starta, motorn går inte ens runt :/
Gissar på att det är ngt knas med startspärren, vad jag förstår är larmet kopplat till startspärren.
Frågan är: Kan man koppla bort startspärren helt??
Är det svårt att göra det?
Tillsammans med en kompis kopplade vi ur larmet, men! Vi förstod oss inte på startspärren.
Så vi gjorde det lite halvdant. Men Saaben funkade hur bra som helst utan larmdosan. Starta utan ngr som helst problem. Fram tills idag.. Då vi skulle prova larmet med dosan, Det blinkade till. Sedan gick vi & drack kaffe. Tillbaka 1 timme senare får vi problemet på "silverfat" Alltså bilen är död & vägrar starta. Startspärren lever ändå. HUR ska vi få bort startspärren??

(Ber om ursäkt att jag upprepade mig lite i inlägget) Är väl mest tankspridd nu & en smula förbannad på det här eländet! :/

Finns någon som har lite tips?
Vi har slängt in ett nytt Bosch batteri, så den biten har vi redan kollat så att säga.

Tacksam för svar!
/Med vänlig hälsning Mats

9000i från 87 ---2 ägare. Nästintill rostfri :)

InläggPostat: fre 02 dec 2016, 16:51 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Startspärren bryter troligen styrsignalen till startmotorn så tricket är väl i så fall att bygla den kopplingen.

Man det kan ju även blivit fel på tändplattan i tändningslåset eller startmotorn eller .....

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme