Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 11 dec 2018, 07:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 02 okt 2017, 16:21 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Hej!

Letar ACC/värmereglage enhet, och strömställare/reglage i mittkonsol till elhissarna som jag satt in (snott ett par CD-dörrar), till min CC55D -91. Och nu kanske jag har fått tag i detta. Dock kommer det från en 9000 T16; CD65M -92. Frågan är, är detta kombatibelt; kan jag sätta delar från denna CD i min CC?

Tack på förhand!

InläggPostat: mån 02 okt 2017, 20:10 
Två stjärnor
Två stjärnor

Inte alls rakt av.

Dels har din -91 ett R12-system och -92:an borde ha ett R134a (standard för svensk marknad B234L), dels är dragningen för AC-systemen ändrad, på en -92 sitter bl.a. torkmedelsbehållaren i en ny utpressning i högerskärmen istället för vid evaporatorn.

R12 och R134a kylmedel är inkompatibla (men det är å andra sidan troligt att ditt R12-system är konverterat).

Du kan varken flytta delar eller systemet rakt av. Det har funnits ett eftermonteringskit med R134a till -91 och tidigare, men det systemet har aldrig funnits monterat från fabrik och svårhittat - sitter bara på bilar med eftermonterad AC, vilket troligen betyder majoriteten bilar med AC men utan ACC på svensk marknad - priset på ACC var för det mesta nersatt till samma som AC (vilket gjorde att endast ett fåtal hade enbart AC från fabrik), men ACC gick inte att eftermontera - och eftermontage gjort efter sommarn -92 fick sannolikt R134a.

De hyfsat goda nygheterna är att om du modifierar skärmväggen (inte trivialt, studera skillnaderna, flytta en bit plåt från donatorn?) går ett fungerande R134a-system (till skillnad från det på -91) att lyfta i sin helhet utan att släppa trycket (man bör dock vara två man vid sista momentet av urplockningen/första av inmonteringen). Man måste dock lossa/koppla ur kylare och intercooler. Ett R134a-systemen är klart tillförliligare än R12 eller konverterade R12.

InläggPostat: mån 02 okt 2017, 22:11 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Jag är nybörjare på att skruva själv så jag förstår inte exakt vad du talar om. Jag trodde att det bara var kontakterna som var den väsentliga skillnaden mellan årsmodellerna och att det som har samma kontakter det passar, typ.

För att försäkra mig om att vi pratar om samma sak (jag kan ha slängt mig med felaktiga termer och bringat missförstånd) slänger jag upp ett par exempelbilder ...

Bild

Bild

Nå, om vi nu talar om samma sak, vilka modeller och årsmodeller bör jag sikta på?

InläggPostat: tis 03 okt 2017, 01:59 
Två stjärnor
Två stjärnor

Nu läste jag alldeles för slarvigt, och associerade med själva AC-aggregaten. Glöm föregående kommentar.

Det som sitter i kupén är kompatibelt så länge man inte försöker styra ACC:ns el/bensin-värmaringång (vilket jag antar att du inte tänker göra - ovanligt idag), det på bilderna ska alltså bara vara att flytta.

InläggPostat: tis 03 okt 2017, 07:25 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Okej. Lugnt. Mina formuleringar är nog inte de mest självklara alla gånger. Ja, det på bilderna är exempel på de delar jag söker. Detta är dock inte mina egna bilder utan exempel från Bildelsdatabasen.

Men alltså, jag kan ta dylika delar från en T16 CD från 92 och sätta i min CC från 91 utan problem; kontakterna är likadana? :?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme