Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 21 sep 2018, 22:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Smattrande T7 magnetventil
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 09:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 19 dec 2017, 15:30
Inlägg: 3
Min bil är en 9000 cse 2,3 ltt, försedd med en box tagen från en fulltryckare som konverterats till att passa T7- ventilen. Efter några veckors körning så hörs nu ett frenetiskt smattrande, som ökar och minskar i takt med varven på motorn.
Vet någon om detta är normalt och om funktionen ev inte påverkas av detta?
En liten brasklapp är dock att ljudet från ventilen bara hörs med huven lyft och ej under körning, så det är inte något som stör, men är mest fundersam över om den funkvara så ar som den ska,..kan vara så att den hela tiden låtit så här, då jag efter montering av T7an för första gången i går kväll lyfte på huven med motorn igång!?
Konverteringsjobbet och nya ventilen är utfört och köpt av Maptune och dom kan ju sitt jobb..
Nån som kan ge besked?
Mvh Thomas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 22 dec 2017, 11:08 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 904
Det finns en fix I mjukvaran för att få den att smattra mindre vid tomgång men om den later vid
olika varvtal har du nog fått en ljudlig T7 ventil.
Är den ordentligt gummi upphängd så att den inte ligger emot något ?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 23 dec 2017, 20:36 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 19 dec 2017, 15:30
Inlägg: 3
Tack för svaret Timpa, den är helt ljudlös vid tomgångsvarv men vid ca 2000 varv börjar den låta och ökar sedan med varven, den var väl inte helt riktigt upphängd, den hängde något snett men inte mot något hårt som därigenom gett den anledning att låta så här, inte kan den tagit skada av att inte vara helt upprätt monterad!?
Att ev på ventilen sätta kablarna fel kanske kan ha nått med saken å göra..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 08:53 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 904
Har du gjort mjukvaru förändringen för T7 ventilen ?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 11:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 19 dec 2017, 15:30
Inlägg: 3
..jodå, Maptune utförde konverteringen av boxen, från T5 till T7.
Sett på olika forum att många råkat ut för detta, men inte hittat ett entydigt svar..
I grunden är det väl så att ventilen får diffusa signaler om huruvida den ska öppna eller inte..,öppnar-stänger-öppnar...osv, därav smattret!?
Eller oxå misslyckas den med att styra det som ska styras sas..,är det ventilen som säger åt wastgaten att öppna typ..,den kanske isf har kärvat fast..
Har varit ut och kollat så wg-axeln rör sig och det gör den..
Vid närmare koll i kväll så hörs smattret till största delen då gasen släpps och den sas varvar ner!
Det kanske inte är något att bry sig om, funktionen kanske ändå är ok, dock låter det lite märkligt
Har aldrig tidigare engagerat mig i bilar, har bara tutat å kört, men har blivit SAAB-frälst på gamla dar.. :)
Någon mer än Timpa som hört talas om trilskandes ventiler!?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010