Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 22 jan 2019, 09:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 29 nov 2018, 18:31 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 29 nov 2018, 18:28
Inlägg: 4
Verkar som att dimmern till instrumentbelysningen har lagt av. Har kollat alla lampor och säkringar.
Någon som vet hur man kopplar förbi dimmern? Har letat runt men inte hittat något.

Tack på förhand!

_________________
*96 v4 -69*
*9000 Cc -91*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 29 nov 2018, 20:26 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Prova att öppna den och gör rent motståndsbana som reglerar dimmer nivån.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 29 nov 2018, 21:58 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 682
Ort: Stockholm
Koppla förbi dimmern är ingen bra idé, dina instrumentlampor håller inte så länge då.

Den vanligast orsaken till att det är helt svart är att lödningarna släppt i reostaten. På en -91 kan det även vara förstärkarmodulen som den är kopplad till - det är däremot inte så vanligt att denna äldre modell ger sig (den senare 95-98 är mer felbenägen), så hämtas enklast från skroten om du inte kan löda om de sannolikt brustna lödningarna inne i reostaten.

Vid glapp i motståndsbanan så brukar det blinka till i något läge om man vrider på vredet.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 29 nov 2018, 23:49 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 29 nov 2018, 18:28
Inlägg: 4
Tack! Ska försöka hitta en ny beg. online

_________________
*96 v4 -69*
*9000 Cc -91*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 30 nov 2018, 01:28 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 682
Ort: Stockholm
Felsök först! Dra ut reostaten ur panelen och prova att bända lite lätt vid kontaktdonet för att se om det är glapp.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 30 nov 2018, 22:43 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Har samma fel på min dimmer. Bra tips!

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 30 dec 2018, 03:11 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 682
Ort: Stockholm
Hmm, jag kostaterade just att reostatet på min -93:a började på att blinka vid låga inställningar på reostateten, så jag har nu reparerat den. Notera att reparationen nedan i praktiken antagligen bara är applicerbar om instrumentbelysningen blinkar ("skrapar") när man rör ratten - är den helt död är det sannolikt något annat fel.

Innan man startar, det behöves en lödkolv för att ta isär den, för man måste löda bort lamphållaren för att kunna ta loss pinnarna i reostaten. Det är blyat lödtenn som denna sitter med, inte oblyat.

Efter att ha lossat hakarna både i fram- och bakkant så för man löda loss lampan, använd tång eller krokodilklämma för att snurra av tråden medan man värmer med lödkolven. Håll sedan strömbrytaren med framänden neråt för att hjälpa lödtennet att rinna ner på spetsen (lödklump hindrar att lamphållaren kan tas bort), eller sug upp med lödfläta. Sedan drar man lamphållaren framåt.

Efter detta backar man ut kortet och metallplatta bakåt, sedan kan man lossa plastaxelm med de två metallryttarna. Efter studie av upptagningsytorna konstaterade jag att mina var slitna, så jag bände ut dem och bockade om dem så de fick andra vinklar och därmed nya anliggningsytor (samt blev något kortare, jag valde att brantare vikning så den träffar motståndsbanan någon mm närmare axeln, dvs. på ett oslitet ställe).

Inga kemikalier användes, detta då jag vet att kladd på banan brukar fånga upp damm.

Man bör passa på att löda om lödningarna för kontaktpinnarna på baksidan när man ändå har isär sakerna, de åldras med tiden.

------

När man ändå håller på byter man med fördel till en ny glödlampa om den gamla är slut, den är enkel att byta i hållaren. Den ska vara 12-14V 80-100mA, vilket är samma/tillräckligt nära som signallamporna i instrumentklustret (med undantag laddningslampan som är 2W) om man råkar ha en sådan liggande och skrota - normalt är de flesta signallamporna där i nyskick.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010