Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se
http://forum.saab9000.se/

Koppla förbi dimmer 9000 Cc -91
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=12&t=23386
Sida 1 av 1

Författare:  Bamik [ tor 29 nov 2018, 18:31 ]
Inläggsrubrik:  Koppla förbi dimmer 9000 Cc -91

Verkar som att dimmern till instrumentbelysningen har lagt av. Har kollat alla lampor och säkringar.
Någon som vet hur man kopplar förbi dimmern? Har letat runt men inte hittat något.

Tack på förhand!

Författare:  Timpa [ tor 29 nov 2018, 20:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Koppla förbi dimmer 9000 Cc -91

Prova att öppna den och gör rent motståndsbana som reglerar dimmer nivån.

Författare:  Långmilare [ tor 29 nov 2018, 21:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Koppla förbi dimmer 9000 Cc -91

Koppla förbi dimmern är ingen bra idé, dina instrumentlampor håller inte så länge då.

Den vanligast orsaken till att det är helt svart är att lödningarna släppt i reostaten. På en -91 kan det även vara förstärkarmodulen som den är kopplad till - det är däremot inte så vanligt att denna äldre modell ger sig (den senare 95-98 är mer felbenägen), så hämtas enklast från skroten om du inte kan löda om de sannolikt brustna lödningarna inne i reostaten.

Vid glapp i motståndsbanan så brukar det blinka till i något läge om man vrider på vredet.

Författare:  Bamik [ tor 29 nov 2018, 23:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Koppla förbi dimmer 9000 Cc -91

Tack! Ska försöka hitta en ny beg. online

Författare:  Långmilare [ fre 30 nov 2018, 01:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Koppla förbi dimmer 9000 Cc -91

Felsök först! Dra ut reostaten ur panelen och prova att bända lite lätt vid kontaktdonet för att se om det är glapp.

Författare:  Klubbdirektör [ fre 30 nov 2018, 22:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Koppla förbi dimmer 9000 Cc -91

Har samma fel på min dimmer. Bra tips!

Författare:  Långmilare [ sön 30 dec 2018, 03:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Koppla förbi dimmer 9000 Cc -91

Hmm, jag kostaterade just att reostatet på min -93:a började på att blinka vid låga inställningar på reostateten, så jag har nu reparerat den. Notera att reparationen nedan i praktiken antagligen bara är applicerbar om instrumentbelysningen blinkar ("skrapar") när man rör ratten - är den helt död är det sannolikt något annat fel.

Innan man startar, det behöves en lödkolv för att ta isär den, för man måste löda bort lamphållaren för att kunna ta loss pinnarna i reostaten. Det är blyat lödtenn som denna sitter med, inte oblyat.

Efter att ha lossat hakarna både i fram- och bakkant så för man löda loss lampan, använd tång eller krokodilklämma för att snurra av tråden medan man värmer med lödkolven. Håll sedan strömbrytaren med framänden neråt för att hjälpa lödtennet att rinna ner på spetsen (lödklump hindrar att lamphållaren kan tas bort), eller sug upp med lödfläta. Sedan drar man lamphållaren framåt.

Efter detta backar man ut kortet och metallplatta bakåt, sedan kan man lossa plastaxelm med de två metallryttarna. Efter studie av upptagningsytorna konstaterade jag att mina var slitna, så jag bände ut dem och bockade om dem så de fick andra vinklar och därmed nya anliggningsytor (samt blev något kortare, jag valde att brantare vikning så den träffar motståndsbanan någon mm närmare axeln, dvs. på ett oslitet ställe).

Inga kemikalier användes, detta då jag vet att kladd på banan brukar fånga upp damm.

Man bör passa på att löda om lödningarna för kontaktpinnarna på baksidan när man ändå har isär sakerna, de åldras med tiden.

------

När man ändå håller på byter man med fördel till en ny glödlampa om den gamla är slut, den är enkel att byta i hållaren. Den ska vara 12-14V 80-100mA, vilket är samma/tillräckligt nära som signallamporna i instrumentklustret (med undantag laddningslampan som är 2W) om man råkar ha en sådan liggande och skrota - normalt är de flesta signallamporna där i nyskick.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/