Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 19 okt 2019, 00:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: sön 12 maj 2019, 17:36 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 941
På en lykta satt det 2 plast hylsor. Nu har en plasthylsa gått sönder och kortslutits mot lampsockeln :evil:
Plasten verkar inte hålla och fjädern är överdimensionerad. Kanske enklast att klippa av fjädern lite.
Din penn modifiering så måste hylsan runt fjädern vara flexibel iochmed att den har 12 volt på sig eller..
och isoleras i botten mot chassihylsan ?

Tyvärr så har dom avskärmnings skydden ärgat loss på Hella lamporna.
Går dom att hårdlöda kanske ?

Felkoden var först P0130 Lambda sensorn och efter nollning av den dök P0135 preheat lambda.
Joxade runt med kontakterna under reläboxen sen verkade det lungt.

Angående farthållaren är det någon "drive" signal från automatlådan som kan saknas ?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: sön 12 maj 2019, 19:05 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 729
Ort: Stockholm
Timpa skrev:
Din penn modifiering så måste hylsan runt fjädern vara flexibel iochmed att den har 12 volt på sig eller..
och isoleras i botten mot chassihylsan ?

Tyvärr så har dom avskärmnings skydden ärgat loss på Hella lamporna.
Går dom att hårdlöda kanske ?

Det ska inte behövas någon mer isolering än en yttre hylsa. Som jag minns det så styr kabeln fjädern mot mitten, så i botten behöver ingen isolering. Hylsan måste klippas till rätt längd så att det inte finns utrymme för mittpinnen att nå kanten, ja.

Löda är inte rätt idé, hämta nya på en självplockskrot, i de flesta fall klarar sig lamphållarna.
Timpa skrev:
Angående farthållaren är det någon "drive" signal från automatlådan som kan saknas ?

Det är tre kontakter för en manuell, en för bromsljuset som sitter uppåt (den som man måste ha 12mm ringnyckel för att få ut oskadd), och två som sitter horisontellt för resp pedal.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: fre 21 jun 2019, 07:54 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 941
Jag drabbades av samma problem som övriga Depo lyktor ägare.
Parkerings lamphållaren går sönder och i mitt fall kortslöts och blåste säkringen.
Det är plasthylsan som spricker tack vare att fjädern är lite väl över dimensionerad.
Bild
Så det blev en halverad fjäder från kulspetspenna som jag fick vidga vid botten.
Sedan la jag på epoxylim vid botten av den vit cylindern så att fjädern inte kommer åt lampkontakten.
Bild
Extra isolering runt med krympslang för säkerhets skull.
Bild
Det gick åt lite säkringar innan det blev klart.

Farthållaren är nu fungerande, en säkring som jag lyckats slarva bort var orsaken.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: fre 21 jun 2019, 13:52 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 729
Ort: Stockholm
Precis så jag moddat, med undantag av att de fjädrar jag använt inte behövt breddning (bara satt den oklippta, snyggare änden av kulspetsfjädern mot sockelns botten) och att jag tog plasten från en kabelskohylsa istället för krympslang, den viker sig inte och fyller ut lite bättre (lagom diameter från en billig gul hylsa som saknar metalldragavlastning):

Bild

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: tis 23 jul 2019, 08:59 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 941
Har modifierat DEPO lyktorna igen. Monterade in dom gamla Parkeringsljushållarna och fäste dom med hjälp av en skruv på huvudhållaren.
Ja ni förstår när ni ser bilden.
Bild

Sedan blev det utbyte av centrallåsmotorerna som har levt ett osäkert liv.
Det var lite pyssligt och jag lyckades även låsa en bakdörr i stängt läge så det blev att plocka av klädseln med stängd dörr.
Det går men är inte lätt.
Bild
Därefter lärde jag mig att hårdtesta motorerna utan klädsel och modifiera krokarna man fäster dom i. Man får kroka till dom lite extra.
Får se hur Kina motorerna håller men nu tjongar låsen igen ivilketfall.


Passade på att byta till kromhandtag och så här blev det.
Lite trixit med handtagen på framdörrarna för att behålla låsen det sitter lite tunna elkablar till den
men det går bra om man har tålamod.
Bild

Har också haft problem av och till med att EDUn och Temp och Soppa mätaren slocknar.
Lyckades pilla på EDU kontakten och dom kablarna och då kom det igång.
Tror att EDU kontakten kläms emot ventilations röret och därför kan strula.
Försökte provocera fram felet men det gick inte.
Så jag provar att lägga om kablarna lite, så får vi hålla tummarna att det fungerar.

Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: lör 21 sep 2019, 07:09 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 941
Har haft problem av och till med att EDUn och Temp/Soppa mätaren slocknar.
Lyckades pilla på EDU kontakten och dom kablarna och då kom det igång.
Tror att EDU kontakten kläms emot ventilations röret och därför kan strula.
Försökte provocera fram felet men det gick inte.
Så jag provar att lägga om kablarna lite, så får vi hålla tummarna att det fungerar.

Bild

Steg 1 gjorde att felet så gott som försvann. Endast enstaka droppouts.Lödde om EDU kontakten dom 3(4) större kontakterna.
Efter steg 2 så hoppas vi att problemet försvinner helt, vi får se hur det går i vår.

Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: sön 13 okt 2019, 16:08 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 941
Regnsensor uppgradering.
Har ju inte haft någon känslighets justering på 9000 installationen.
Så det var dags att fixa till det. Ett 1 Mohms pot. och 1 kohms motstånd monterades.
Enligt info. från KTH avhandlingen men det verkar inte stämma. 0-1,4 kohm verkar det vara i WIS.
Pot. sattes fast på baksidan av vindrutespaken med smältlim (tur att det inte syns framifrån)

Bild

Och så här ska de kopplas in.
Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010