Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 20 jul 2019, 08:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 15 jan 2011, 00:21 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 00:09
Inlägg: 17
Tänkte att man skulle starta en liten projekttråd om bilen. Vissa här känner säkert igen den.
Inhandla en hyffsat vass Saab 9000 i somras som kommer att användas mest för konbana och banköra. Är ju Saabnörd som min fru säger.
Bilen är en 88A (inge kat krav) utan taklucka och ac, byggdes av Jimmy Bronwaller http://www.srd-racing.com/ .
Bilen är byggd för banåka m samtliga bussningar utbytt till poly och bilsteindämpare fram och koni i bak.
Rensad på det mesta med 2 sittastill stolar i, skrapad i golv o lackad vit invändigt. Div nödvändiga mätare.

Spec motor 2010:
2,0 helt genomgången m uppborrade oljekaneler
I kammar
044 soppapump
IRX 450 turbo
Röda spridare
3 bars btr
2,5" tryckrör
Anpassade chip
98 oktan

Lådan är förstärkt m stum stålhylsa och div annat mumbo jumbo. Kopplingen slirade lite mot slutet så en 6 puckad sinter är inhandlad.


Var väl egentligen meningen att den skulle få gå så 2011 också.

Efter ett rejs i höstas mot en annan 9000 m ungefär liknande spec med blåst toppackning som följd så har ribban lagts något högre, kan väl tilläggas att jag vann.

Spec motor 2011
Fortfarande i stort sett nyrenoverad (gått endast ca 100 mil på två år)
Portad T5 topp av http://www.srd-racing.com/
Portat insug från en 2,oi (det delade)
Enem kammar 276 kammar, mekaniska lyftare och hårdare ventilfjädrar
Ställbara kammdrev från Trollspeed
IRX 450 turbo
Soppa system som tidigare (orginal förpump till catch sen en 044)
Var tänkt 630cc spridare men blir nog 750cc ist
E85
Styr system ev MS

Bilen är sen tidigare bromsad på E85 och 630:or gav då ca 410 i motor (m orginal toppen och I kammar, ordentligt påställt soppatryck) men kommer nog att prestera något bättre nu. Ska bromsas hos VM Performance i Västerås i vår.

Blir även ett 4 punkts bälte på förarplats och förstärkningsstag mellan hjus i bak.

Hann tyvärr bara med en konbanekörning förra året, Lunda i STCS Sthlm regi. Bilen funkade mycket bra i den mycket tight satta banan på helt sopslut däck :rita: ......fick åka hem på corden.

Lite pics då, har tyvärr inga garage bilder än men det kommer däremot lite actionbilder från Lunda.

Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Saab 9000 SRD


Senast redigerad av Söderwood tor 12 maj 2011, 15:15, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 SRD
InläggPostat: lör 15 jan 2011, 00:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 00:09
Inlägg: 17
Den sex puckade sintern dök upp i veckan likaså en moccaratt m 95mm djup. Likaså dyker nog min T5 topp upp närsomhelst. Ska skicka iväg svänghjul på lättning/planing och toppen för svetsning till Tg racing.
Nytt insug är även beställt idag, blir ett delat från en insprutare. Kommer vinna en del i bottenregistret med det.
Är väl så projektet står just nu.
Letar däck också lutar åt dom här http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So

Nån som har nån erfarenhet av dom?

_________________
Saab 9000 SRD


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 SRD "Banåka"
InläggPostat: lör 15 jan 2011, 11:40 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 feb 2008, 17:55
Inlägg: 286
Ort: Trosa
Ser riktigt bra ut det där :) , lycka till nästa säsong :)

_________________
Bilar jag äger.
Bruks bil Saab 9-3 Aero -01
Projekt bil Saab 9000 Talladega -89

http://www.garaget.org/saab_Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 SRD "Banåka"
InläggPostat: lör 15 jan 2011, 17:05 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
denna cc e riktigt trevlig!

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 SRD "Banåka"
InläggPostat: tor 10 feb 2011, 17:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 00:09
Inlägg: 17
Liten uppdatering men glömde naturligvis kameran hemma.
Påbörjad urmontering av låda för kopplingsbyte igår,allt lossat. Ska väl ev lyfta ur lådan på söndag. Svänghjulet ska bort skickar upp det till Jocke i Söderhamn (http://www.garaget.org/?car=98742, kolla in den helt sanslöst bygge) för lättning och planing. Hitta tyvärr en massa rost som måste svetsas när jag plocka bort inneskärmarna.

Nya insuget hemma.

Blir lite ändring ang toppen, lämnar iväg org 2,0 toppen för planing och kör med den i år och så byggs t5 toppen på sidan om. Allt för att få köra så mycket som möjligt i år och inte stressa ihop nåt. Tror att jag ev ska beställa ett x-rör från KL-racing också.

Funderar forfarande på däckval vetefasiken vad jag ska åka på för nåt??

Kommer dra igång ordentligt med skruvandet nu, så uppdateringarna kommer tätare med förhoppningsvis lite bilder också.

_________________
Saab 9000 SRD


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 SRD "Banåka"
InläggPostat: tor 03 mar 2011, 19:00 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 00:09
Inlägg: 17
Hmm gick ju bra med tätare uppdateringar och bilder :oops: ........men det har varit kallt brrr :(

Kopplingen är nu bytt och lådan ska skruvas tbx sen står det topp byte på listan. Lagade även rosten i framvagnen nu i helgen som var + den trilskandes förardörren som inte gick att öpnna vare sig utifrån el innefrån men nu funkar det iaf.
Råkade handla på mig en 2,3 lång topp med 268 kammar, hårdare ventilfjädrar mm som ska på tillsammans med ett "sugis" insug. Det som är kvar att handla är 630cc spridare sen så är det komplett.

Här i Gävle var det ca 7+ idag så nu längtar jag ganska rejält efter att få köra 9000 igen.

_________________
Saab 9000 SRD


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13 mar 2011, 20:07 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 00:09
Inlägg: 17
Så då var ännu en garage söndag slut.

Toppen revs av gick tyvärr inte helt smärtfritt men nu är den borta iaf. Visade sig att packningen hade gått på tvåans cyl.
2,3 långis toppen är iväg skickad på planing och bör komma tbx i slutet på nästa vecka. Min förhoppning är att den kan skruvas ihop nästa söndag igen.
Har även roat mig med att skruva i moccaratten.

Lite bilder då!.....ursäkta kvaliten är knäppt m mobilen.

Toppen borta
Bild

Packningen
Bild

Packningen
Bild

Kontoret
Bild

Racern
Bild

Garage polarens mkt fina bil (Saabmicke9000)
Bild

_________________
Saab 9000 SRD


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 SRD "Banbil"
InläggPostat: mån 14 mar 2011, 13:59 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
jaså bilen befinner sig i samma garage som saab_mickes :)

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 SRD "Banbil"
InläggPostat: mån 14 mar 2011, 23:28 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 00:09
Inlägg: 17
jonnielahti skrev:
jaså bilen befinner sig i samma garage som saab_mickes :)



Jepp, vi har ju hängt ihop i garaget i några år nu. Sen så firar vi 10 års jubileum som kompisar i år, stackars Micke :D
Blir en vända i garaget i morgon igen, ska plocka ren 2,0 toppen som ska användas som övningsobjekt för portning.

_________________
Saab 9000 SRD


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 SRD "Banbil"
InläggPostat: tis 22 mar 2011, 18:06 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 00:09
Inlägg: 17
Ny planad topp hämtas hem nu i kväll sen så har 630cc spridarna dykt upp så nu till helgen ska racern skruvas ihop igen :D
Är väl bara lite bekymrad hur det ska funka m ofjädrad sinter, provade en 9000 m likadan lamell som jag har och det var ju spännande :roll: . Är tur att det inte är bruksbilen iaf.
Fjäderbensstag i fram är inköpt och jag tänkte svetsa ihop ett eget till i bak sen försöka fixa nåt att fästa fyrpunktsbältet i.
Nya slitzade/borrade skivor är också inköpt då dom gamla var sopslut, funderar på att köpa redstuff belägg från england då det är halva priset inkl frakten mot att handla dom här i sverige.
Besiktningstid är beställt också till 3/5.

_________________
Saab 9000 SRD


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 04 maj 2011, 23:07 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 00:09
Inlägg: 17
Oj oj lång tid sen en uppdatering här.
Bilen är nu startad och provkörd, inte helt smärtfritt efter div problem men det löste sig till slut :D . Körde bara på grundladd 0,9 men den rörde väldigt bra på sig. Betyderligt piggare på låga varv med 2,3 topp och insug än tidigare 2,0 topp med tillhörande insug.
Lite småfix kvar innan besiktning som jag fick flytta fram till den 12/5 istället.
Det som ska fixas är oljeläkage vid oljeanslutningen till turbon, sätta i orginalstolar och byta bromsbelägg. Tror inte den kommer gå igenom men får förhoppningsvis åka 1 månad lagligt iaf, åkte obes förra året och det känns ju inte speciellt bra.

Första bankörningen närmar sig, blir en konbanekörning på Lunda flygfält ca 10 mil söder om Gävle som arr av stcs stockholms sektionen, ska bli kul att få prova dom nyinköpta r-däcken.
Kommer ev att arr bankörning på en 2,7 km lång bana i Söderhamn nån gång i juni så om nån är intresserad av lite banåka
så är det bara att höra av sig.

_________________
Saab 9000 SRD


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12 maj 2011, 15:22 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 00:09
Inlägg: 17
Räsern är besiktigad för första gången på två år så nu åker man lagligt :) ......iaf en månad.

Fick 3 skit tvåor på bältena bak, bälteslås bak och handbromsen. Hade räknat med några till faktiskt så jag blev mäkta förvånad när besiktningen var klar.
Konbane premiären för 2011 närmar sig, på söndag 15/5 är det körning med stcs sthlm på Lunda som ligger ca 10 mil söder om Gävle. Ska lämna in R-däcken (Dunlop Formula R) på montering och balansering i morgon, sen blir det åka av.

Så här långt funkar bilen bra har inga problem med hög temp på kylvattnet och den låter fint i motorn. Gick lite dåligt när den börja ladda men böt dom gamla stiften (7:or) till nya 8:or och nu funkar allt klockrent.

_________________
Saab 9000 SRD


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12 maj 2011, 19:43 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
trevligt :D knäppt att man måste ha bälten bak fastän de inte finns säte!

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12 maj 2011, 21:08 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
jonnielahti skrev:
trevligt :D knäppt att man måste ha bälten bak fastän de inte finns säte!


Bilen är reggad för 5 pers. Finns inget som säger att de måste sitta mjukt, bara de har bälte :mrgreen:

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12 maj 2011, 21:18 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 15 jan 2011, 00:09
Inlägg: 17
jonnielahti skrev:
trevligt :D knäppt att man måste ha bälten bak fastän de inte finns säte!



Ja det är helt sjukt. Var på väg att regga den för en passagerare men avstod de för det facila priset av 1400:-.

_________________
Saab 9000 SRD


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010