Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 22 jan 2019, 09:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 19 mar 2009, 19:25 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Nu tänkte jag störa ordningen en smula med ett projekt som ska utföras av en glad men total SAAB-9000-amatör, dock inte helt borta på bilar/mc. M a o det finns alltid risk för ett stort antal klanterier och grova misstag av undertecknad. :mrgreen: Så le och bli (skade)glada..! :mrgreen:
Obj är en cirrusvit 9000CS -96 med många mil i bagaget men motor/drivlina tycks vara i bra skick.
Bilder kommer så snart som möjligt.
Kommer att göras i två steg.
Steg 1 är att passera SBP felfritt. Kan min 99:a från -83 göra det (jo då blankt papper!) ska väl en -96 kunna göra det också!
Detta ska vara klart till 1:a april!
Steg 2 blir de visuella sakerna. Lite rost på framskärmarna, ser inte omöjligt ut att slippa byta dem. Lackning av dem sen.
Elspeglar båda sidor ur funktion, diskutabel funktion på centrallås. Går inte at låsa via förardörr. AC nog ur funktion (inte säker?)
Ljuddämpare bak saknas och motsvarande fäste mot mellanrör borta.

Fick en kopia av sista bes protokollet från SBP. Där fanns en del "bra att veta" som bromsskivor bak dåliga, skyddsbälg på drivaxel dålig och värst, länkarm/lagerstöd korrosion.
Måste nog kolla belysning fram, båda sidor..
Sen har ju förre ägaren rivit ur slutsteg i skuffen "något slarvigt".. bilder kommer på det.. :evil:
Så plats för överraskningar av alla slag.. :D

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: fre 20 mar 2009, 22:43 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Nu har man varit och rota i bilen. Ytterspeglarna är ok nu.
På 1:a bilden syns ett par 10kvmm kablar i skuffen, helt spänningssatta, upptäckte det när jag kastad in ett fälgkors..fyrverkeri!!
Nr2 dags för nya skivor och belägg.
Nr3, tändstift var nog ingen större utgiftspost hos förre ägaren. Bilden visar det bästa!
Bilaga:
DSCI0001A.JPG
Bilaga:
DSCI0004A.JPG
Bilaga:
DSCI0006A.JPG

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: lör 21 mar 2009, 00:02 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
StigH skrev:
Nr2 dags för nya skivor och belägg.

Jag tycker jag har sett de där skivorna förut... i en dokumentär från dykningarna till Titanic! :lol:

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: lör 28 mar 2009, 19:40 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Trots ett halvuselt väder med regn, nu har han (?) CS:en fått nya skivor och belägg bak.
Lätt som en plätt..med en del hjälp från forumet.
Måste nog göra om jobbet senare, nåt pucko har lyckats kvadda packningarna som skyddar bromskolvarna. Helt förstörda (bild saknas..) funkar över sommaren men med Vägmästarens Specialblandning m/vinter, (50/50 salt/vatten), så lär de sitt väl fastrostade vid nästa besiktning..
Biltemas sats med insex/torx nycklar (10-982) gjorde god tjänst.
Hittade ett avgasmellanrör med ljuddämp för 400pix som ska på i morgon.
Fynd! Max 200mil, knappast ens smutsigt.

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Senast redigerad av StigH ons 01 apr 2009, 08:57, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: ons 01 apr 2009, 08:06 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Nu har det mekats igen..Fick en ny tid hos SBP inte 1/4 utan 2/4. En dag till.
Överraskning ovanför katten. Värmeskyddet rejält sönderbränt. Måsta jag fixa NU? eller sen?
Big surprise var ett mycket glappt framhjulslager (ca 10m mätt på fälgen..) som jag med hjälp av hjälpsamma på forumet lyckades byta. Satt hårt så prövade med värme och avdragare utan resultat. OK tänkte jag vi tar den ultimata lösningen, skärbrännaren! (Har tagit bort lager i andra situationer på det sättet) Började skära bort bitar men efter en stund blev ju lagret så varmt så, "vi prövar med avdragaren en gång till" och se, det lossnade! Lite hjälp med huggmejsel i skarven bidrog nog också.

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: tor 02 apr 2009, 14:16 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
...också har SAAB-en blivit uppskattad av SBP...
Dvs GODKÄND! :mrgreen:

Så nu blir det till att pyssla med "det visuella". Rejäl tvätt (användning av "lack-cleaner") och polering. Biltemas röda flaska, "cleaner" funkar alldeles utmärkt. Använde den på 99-an som stått i vedrök under ett år. Avfettning, bensin, aceton(!) funkade inte..
Vax ovanpå efteråt förstås.
Spackling och omlackering av framskärmar, dörrnederdelar mm..

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: mån 06 apr 2009, 16:05 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Grattis!

Än så länge har det varit en orgie i rost på bilderna i tråden... vi hoppas även på lite vackrare bilder framöver!

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: mån 06 apr 2009, 21:05 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
backhead skrev:
Grattis!
Än så länge har det varit en orgie i rost på bilderna i tråden... vi hoppas även på lite vackrare bilder framöver!

En bil som står still i tre månader under fukttid (sk "vinter") blir rostig..särskilt på normalt obehandlade ytor, typ skivor.
Inga klagomål på det totalt upprostade värmeskyddet till katten?? Se bild.
Bes mannen mumlade något om "korrosionsangrepp på bärarmslager" och adderade en kommentar till "bra-att-veta"...
Han påstod att det var nästan regel att man ALLTID gjorde det på 9000?
Que?
Kombinationen aluminium-stål är ju iofs kemiskt mycket olämplig, Al-et "offrar sig" ju vid en ev korrosion i saltmiljö..(Hur tänkte dom på SAAB egentligen?? Och om..?)
Borstade rent och kollade noga på lagringarna innan bes, inte såg de så illa ut enligt min ödmjuka uppfattning?
Samma bra-att-veta dök f ö upp på ett bes papper som var 7000mil gammalt, därav min undran?

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: ons 08 apr 2009, 18:03 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Var ute och körde idag och då började voltmetern att sacka. Visar nu 13.9V vid marschvarv, inte ens lite extra varvtal får den att gå upp mot 14.2-14.4V som det var tidigare.
Börjar väl med en "El Cheapo lösning" - byter batteri. Det som monterat nu tycks vara lite trögt.
Ska också mäta spänningen över batteripolerna med egen multimeter (litar mer på den är på den inbyggda).
Funkar inte det får det väl bli till att misstänka kolborstefel - och försöka ta ut generatorn via framskärmen.. :cry:

Nån som har något bättre förslag???

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: ons 08 apr 2009, 18:49 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Vet inte vad "kolborstefel" är för nått men Laddningsregulatorn skulle jag byta först och främst...

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: tor 09 apr 2009, 15:25 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
backhead skrev:
Vet inte vad "kolborstefel" är för nått men Laddningsregulatorn skulle jag byta först och främst...

Om Big Daddy Upstairs och Glocalnet tillåter ska jag försöka lägga in mitt inlägg en gång till.. :evil:
Nu är det fixat..
Felet? Skratta gärna, men skruven till jordkabeln på batteriet var inte åtdragen (aldrig rört den....) :mrgreen:
Borde lagt märke till detta tidigare, startmotorn tycktes vara lite trött.
Nu funkar allt perfekt. 14.3-14.4V

(Kolborstar = kolen som går mot kollektorn på generatorns rotor. Uttrycket kommer från äldre tider då man faktiskt använde en borstliknande pryl för el-överföring till roterande detaljer på mot/gen.
Samma sak heter olika ber på vilken bransch man jobbar i!)

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19 apr 2009, 14:20 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Så hände det som jag hoppades INTE skulle hända..
I långa backarna på E4 utmed Vätterstranden och med farthållare på, så börjar kopplingen slira på 5-an... :evil:
Knäckte jag kopplingen med de 8 vedlassen á 1.5 ton???
Fanns ingen antydan till slirning vid min provkörning innan köpet.
Haynes avfärdar ett kopplingsbyte på 2 sidor.. :?:
Tittar jag i andra SAAB-fora så snackar man om 8-10K för jobbet på verkstad.
Skrotas eller repareras det är frågan just nu???
Är k-byte ett hemmajobb?
Finns ju två alt.
1. Man lyfter ur hela motor+vxl-paketet uppåt
2. Man tar ur lådan nedåt med motorn på plats.
Ett tredje alternativ finns förstås, en bra verkstad/person som gör jobbet till ett mycket rimligt pris..(Hint: Jag är ingen "pappersmänniska som kräver dok på alla ekonomiska transaktioner".. :roll: )

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 20 apr 2009, 10:49 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

Blev medlem: fre 17 jan 2003, 03:14
Inlägg: 1117
Ort: s-tälje
StigH skrev:
Så hände det som jag hoppades INTE skulle hända..
I långa backarna på E4 utmed Vätterstranden och med farthållare på, så börjar kopplingen slira på 5-an... :evil:
Knäckte jag kopplingen med de 8 vedlassen á 1.5 ton???
Fanns ingen antydan till slirning vid min provkörning innan köpet.
Haynes avfärdar ett kopplingsbyte på 2 sidor.. :?:
Tittar jag i andra SAAB-fora så snackar man om 8-10K för jobbet på verkstad.
Skrotas eller repareras det är frågan just nu???
Är k-byte ett hemmajobb?
Finns ju två alt.
1. Man lyfter ur hela motor+vxl-paketet uppåt
2. Man tar ur lådan nedåt med motorn på plats.
Ett tredje alternativ finns förstås, en bra verkstad/person som gör jobbet till ett mycket rimligt pris..(Hint: Jag är ingen "pappersmänniska som kräver dok på alla ekonomiska transaktioner".. :roll: )


om man vill orkar åka en bit så finns det två pöjkar som håller till (tyvärr en bit ifrån dig i södertälje) som gör sådant billigt och bra 8) kolla under off topic (jobb utföres)

_________________
9000 CS 2.3T 93:a T5.2 - ban/gatbil
9000 Talladega (äkta) 89:a - orginal renovering
9000 CD AERO (äkta) - orginal renovering
9-5 SC 2003 automat - bruksis


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: tis 21 apr 2009, 04:25 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 17 jan 2009, 09:31
Inlägg: 39
Ort: Jönköping
Hejsan Stig. Vart i Jönköping håller du hus?
Jag kan rekommendera PA bilverkstad (Preem Åsenvägen), där får du ett kopplingsbyte för ca 3000kr + material givetvis.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: tis 21 apr 2009, 15:13 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Strongman skrev:
Hejsan Stig. Vart i Jönköping håller du hus?
Jag kan rekommendera PA bilverkstad (Preem Åsenvägen), där får du ett kopplingsbyte för ca 3000kr + material givetvis.

Bokat tid nu..
Lite dyrare blev det dock..Har just DU spec priser??
(Tyckte att de sade 5h arb tid)

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: tor 30 apr 2009, 18:56 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Så nu har jag hämtat bilen med ny koppling. Inte gratis precis men ändå rätt ett rimligt pris.
Inte riktigt nöjd, dragläget är mycket långt ner..
Får se om några dagar när lamellen slitit in sig mot svänghjulet..
Nu är det "bara" centrallåset och klimatanläggningen som krånglar. Påfyllning kanke??
Plus framskärmarna.
Om jag tar fram alla gamla plåtknackarskills som jag hade för 25 år sen :roll: kanske man kan knacka en ny skärmkant?? Eller två?
Är marknaden så liten att den ekonomidelen inte lönar sig?? :?: Bakskärmkant finns ju. (500:-)
Med tanke på hur många 9000 som rullar med rostiga framskärmar..
Mekonomen har fö inte skärmar till CS, bara till äldre 9000 för 3500:- plus minst en tusing i lackering/grundning
Gånger två...
Kanske man t o m skulle kunna köpa "fel skärm" och skära ur skärmkanten och skarva in?????

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: tor 04 jun 2009, 17:39 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
StigH skrev:
Så nu har jag hämtat bilen med ny koppling. Inte gratis precis men ändå rätt ett rimligt pris.
Inte riktigt nöjd, dragläget är mycket långt ner..

Dragläget har nu justerat in sig. Helt Ok nu.
Antagligen måste lamellecentrum anpassa sig till ytan på svänghjulet.

Men, var på ACC-systemkontroll idag. Det KAN ju bli en varm sommar man vet ju aldrig.. :mrgreen:
Det sk "torkfiltret" läckte, faktiskt så man kände att det blåste....
Systemet tryckprovades med kvävgas, tryckluft är no-no för ändamålet då den innehåller fukt.
Av nån anledning var systemet tomt på gas också? :roll:
Burken sitter iaf längst fram t h i motorrummet, under kompressorn. Sannolikt rostskadad?
Kostar runt 500:-
Blir att införskaffa en sån och sen ev göra en "GDS-tryck-test". Gasol (50/50 prop-butan)går nämligen alldeles utmärkt att använda, faktiskt både som kylmedium och testgas!
Med tanke på att 4 flaskor kostar 60:- på Biltema kan det vara en lämplig metod för "hemtest".
Finns ju liksom några ställen till som kan läcka.. :mrgreen:

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: tor 16 jul 2009, 09:52 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Har börjat pilla med AC:n..
Sent omsider, mycket annat som krävt min tid.
Införskaffat ett "torkfilter", nytt, 500pix och en beg koppling till kompressorn.
Nu ska vi montera allt och försöka kolla om systemet är tätt.
Det var det inte tidigare, liksom. :lol:
En orsak till att man sabbat (klippt kablarna) befintlig koppling?
Kompr mår ju inte så bra om det saknas gas i systemet.
Lagom till hösten lär det väl vara klart? :mrgreen:

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: fre 17 jul 2009, 23:22 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
StigH skrev:
Lagom till hösten lär det väl vara klart? :mrgreen:


Kör hårt!

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: lör 18 jul 2009, 07:31 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
backhead skrev:
StigH skrev:
Lagom till hösten lär det väl vara klart? :mrgreen:
Kör hårt!

Tack! Behöver lite uppmuntran. :mrgreen:
Kan ju inte ett sk-t om hur en AC är uppbyggd och har inte heller nånsin pysslat med sånt.
(Hittills har det gått bra med att öppna sidorutan.. :lol: )
Det kommer att ta tid.
Har iaf förstått att klimatanläggningar inte är underhållsfria och kräver kontroll. Alla system läcker, mer eller mindre och att det, i bästa fall, kureras med påfyllning av kylmedium.. À 600:- liter..
Tur att Internet finns för oss okunniga - och inte minst - all snälla och kunniga här i forumet som gärna hjälper oss..

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010