Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tor 20 jun 2019, 19:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 01 okt 2010, 13:36 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 01 okt 2010, 12:08
Inlägg: 2
Hur har det gått med skärmarna och bilen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 01 okt 2010, 17:44 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
cars4ever skrev:
Hur har det gått med skärmarna och bilen?

Slipar. slipar.. slipar...
SKA ha det klart i höst innan vintern..
Allt färgmaterial och grunder finns hemma..

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 06 okt 2010, 21:06 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 16 jul 2010, 08:53
Inlägg: 62
StigH skrev:
cars4ever skrev:
Hur har det gått med skärmarna och bilen?

Slipar. slipar.. slipar...
SKA ha det klart i höst innan vintern..
Allt färgmaterial och grunder finns hemma..


Hej!
Kul och givande tråd, nu vill man ju se pärlan.. bilder tack! :D

_________________
http://www.garaget.org/Saab-Mange


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 04 nov 2011, 21:30 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
ÄNTLIGEN...Jag har hittat vad jag ville ha..!
En 9000CS 2.3T, dvs en fulltryckare med nästan allt upptänkligt lull-lull..Enbart stora färddatorn saknas..(går det kanske att byta ut den enklare mot den stora versionen?)
Har nu varit ute och provkört alla upptänkliga modeller inkl en del 900 med 184hk som är rätt pigga men ändå känns lite lätt smäckiga?
2.0t 149hk är ingen direkt höjdare men 200 hk och 2.3 liter = bra drag.
Hustrun som körde hem bilen blev helt omvänd från sin tyska stjärna.."Nästa bil blir en SAAB"
Billigt blev det också, 4-siffrigt och 18000mil är inte fyskam, och jag slapp t o m betala för rost.
En del enkla elfel (tror jag) ingick, får väl återkomma i saken om jag stöter på patrull...

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 04 jan 2012, 04:57 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Så är det dax att börja om på nytt - med nytt objekt..
Orkade inte fullfölja det förra pga sjukdom/tidsbrist. (framtiden ?)
Men "nya" (nåja.) objektet har visat sig vara tämligen OK, det enda mer irriterande problemet är centrallåset som verkligen är lite hit och dit..
Med tanke på att det är random symptom så gissar jag på lödfel i reläbox, inte minst för att det finns en viss felkorrelation med utetemperaturen.
Ibl funkar larmet, men inte låsningen, ibland tvärtom.. :lol:
Till sommaren blir det väl att kolla/smörja upp låsmekanismerna i dörrarna och kolla låsmotorernas funktion..
Laddtrycksmätaren är också ur funktion. Slangfel??

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 23 jun 2012, 08:39 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Ja så vad det med det... :cry:
Besökte SBP med nya fyndet, Inge bra..
Min gamla -96 var helt rostfri undertill, nuvarande -95 betydligt mera angrepp, trots 15000mil skillnad i körstäcka??
Gjorde ett kanonjobb bak med bromsarna. Två nya ABSgivare, byte skivor och ok samt slangar och en bit bromrör (x2) också, rören just vid slanganslutningen såg inte SBP-fähiga ut,liksom... :roll:
Skarvade precis vid tanken med BT:s nya skarvkopplingar.
Rören var så rostiga att de brast när jag snäppte ur dem ur karossclipsen! Tur är bra att ha ibland.
Tyvärr borde jag nog ha tittat lite noggrannare på bromsrören, de som går längsmed under bilen var en solklar 2:a enl SBP, så det blir ett tvingande byte.
Men, ABS-lampan slocknade och ABS-en funkar nu..
Trots min i forumet vidimerade inkompetens på området lyckades jag med att fixa C-låset, varningsblinkers och en del knepiga "dålig jord"- ställen.
Nu är det bara en del skönhetsfel kvar, tempmätaren är för pessimistisk och turbotryckindikatorn är som fastfrusen och sen är ju laddningen lite väl sparsam. Kabelproblem eller generatorproblem? Vet inte, ännu.
Ska jag ändå byta multiremmen så kanske generatorn sitter bra till för en koll? 19K-mil? (På sista Volvon säckade generatorn efter 10K-mil..)
Om 5 mån är det ju vinterdags?

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 23 jun 2012, 10:49 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Kolla slangen mellan torpedväggen och ut till motorn om turbomätarn e dö.

Skruvarna på instrumenthusets baksida kan va lite lösa efter alla år av vibrationer.
Tempgivaren på sidan av toppen har jag fått byta på alla 3 9000 jag f.n. ägt senaste året.
Och läckande termostat ger låg tempindikering också.

Så lite skruvande blir det i vilket fall som helst.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 03 jul 2012, 19:15 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Icecream skrev:
Så lite skruvande blir det i vilket fall som helst.

Skruvande pågår...
Lossa/sänka ner tanken gick ju ljuvligt lätt. Inget fastrostat!
Viktigt dock att tömma tanken först, blir lissom lättare i fler aspekter.
En långhylsa nr 13 hade dock suttit bra att ha hemma..Skruvarna som håller tankbanden är låååånga, men lite juckande med ringnyckel funkar det också fast tar lite längre tid.
Så i morgon blir det byta bromsrör och ffa att hitta kitet med verktyg för att kona bromsrören..
Ska ha nipplar och rörskarvar hemma. Tror jag.
8 m bromsrör lär räcka..

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 CSE 2.3T -95
InläggPostat: fre 20 jul 2012, 12:40 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Så har man använt bilen på en kortsemester..
Konstaterade att mina bilar inte gillar "en viss stad", händer alltid nåt, stort eller litet.
Denna gång slutade bältesinfästningen för föraren att fungera. Gick inte att trycka ner och låsa fast bältet.
Löste sig ändå, "Staden" hade en bilskrot som tog 50 spänn för biten när jag mont bort den själv.
Av personalen och omgivande bilar att döma så gick pengarna direkt till ukrainska maffian.. :D
Konstaterade också att generatorn laddar "sådär".
Skulle gissa att det går med plus under körning men knappast så mkt mera.
Kan man gissa på slitna kol? Efter 19Kmil?Underlättar det att lossa gen om man tar bort innerskärmen? Rätt trångt ju.
Multiremmen ser, iaf visuellt, rätt bra ut. Får väl lyssna/känna på mellanhjulen också när allt är väck.

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20 jul 2012, 20:50 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 929
Är det inte bara kabeln från generator som ärgat ?
Vilken stad är det som vi ska undvika ? Vågar du avslöja det ?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20 jul 2012, 22:30 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Timpa skrev:
Är det inte bara kabeln från generator som ärgat ?
Vilken stad är det som vi ska undvika ? Vågar du avslöja det ?

"Staden" är Karlskrona, är född där och på regelbundna besök då den enda kvarvarande av gamla generationen finns där... (92år och kristallklar i huvudet)
Felet kan iofs vara ärgad ut-kabel, ska rycka lite i den och spraya, det kan ju funka.
Men kolen brukar vara på upphällningen efter så många mil..

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21 jul 2012, 08:43 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
19k mil. Mnjae en kombo av år och slitage påverkar ju.

Haft 35000-milare med fungerande generator innan de gett upp, fast då blir de oftast byte av hela generatorn.
Kollektorbanan är då så nersvarvad att nya kolen inte får kontakt.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21 jul 2012, 09:00 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Icecream skrev:
19k mil. Mnjae en kombo av år och slitage påverkar ju.

Haft 35000-milare med fungerande generator innan de gett upp, fast då blir de oftast byte av hela generatorn.
Kollektorbanan är då så nersvarvad att nya kolen inte får kontakt.

Finns ju en årstid som kallas "vinter" och som kräver lite mer av acken och när inbyggda voltmätaren visar 13.9V med kall generator efter start och 13.6 med varm är det nån vajsing. Batteriet blir aldrig fulladdat, vilket märks.
Har jämfört dessa värden med vad jag "manuellt" mätt på batterpolerna och de överenstämmer rätt väl.
Detta ska lösas iaf. På ett eller annat sätt, varför inte göra ett gediget jobb och gå igenom gen inför nästa säsong?
Gen på gamla CS:en är helt OK efter 37000 mil men där har jag ju ingen historik. 14.2- 14.3V på panelen, helt Ok.
("Nån" har fö snott min airbag från den bilen, låg lös i bilen.. :twisted: Området hade besök av "turister" från andra sidan Östersjön i våras. :twisted: )

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 01 jul 2013, 09:52 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Nu kan denna tråd avslutas...
Min 9000 CS -96 kommer att avsluta sitt liv i veckan på en lokal skrot. :( , samma skrot återfår därmed en hel del detaljer som finns på bilen..
Synd, nästan ingen rost förutom framskärmarna men motivationen, och ffa orken (sen 2011 stammis på onkologen) att upprätthålla livet på en 130hk snikmodell saknas, tyvärr.
Ersättningen är sen 2012 en 9000 CSE 2.3T, -95, lätt modif, enl förre ägaren.

Edit: Startade just upp den efter 8 mån stillastående inför färden till sista vilan, = plåtpressen.
Igång på andra försöket och går perfekt.. :(
Nu ska det bara kollas om det finns bromsar...

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 01 jul 2013, 23:17 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 02 apr 2003, 15:11
Inlägg: 24
Kan Du inte slakta den själv då? Sitter mycket "bra att ha saker" på den.
Du kommer snart att behöva köpa saker på skroten igen, och då hade det varit bra med dessa delar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 02 jul 2013, 22:43 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Procedomani skrev:
Kan Du inte slakta den själv då? Sitter mycket "bra att ha saker" på den.
Du kommer snart att behöva köpa saker på skroten igen, och då hade det varit bra med dessa delar.

Säkerligen...
Men orken finns inte just nu ( se inlägget kl 9:52) och jag vill ha bort prylar...
Det räcker med att jag med nuv bil slant på bromsen i nedförsbacke (bar foppatofflor..ja jag vet..) och tryckte in ett bakre hörn mot ett träd. :(
Minst ett drygt heldagsjobb att fixa.

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 29 aug 2013, 17:32 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Nu, äntligen har jag fått tummen ur och sänt min 1996 CS till bilhimlen.. efter 37Kmil..
Stått stilla på gården i över ett år..*skämssmiley*
Sista sommaren den rullade blev det en längre repa genom Tyskland utan problem och utan nån oljeförbrukning öht..
Smög försiktigt upp till slutstationen i mörker, 9km..
Ingen bes/förs/skatt. Fast det visste ju inte bilen.. :roll:

Nu är det CSE:n 2.3T, som gäller. Justerat handbroms och ska byta hö främre bromsok+ skiva. Vä byttes förra året.
En del skrotar är bra att ha att göra med. Två nästan nya framskivor + två justa ok med nya belägg - 200:- tillhopa!

Nu återstår bara nån miljon småfel.. :twisted:
Ny termostat
Turbotryckmät funkar inte
Läck i koppl pedal
etc
etc..

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11 sep 2013, 18:50 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Besök på SBP idag.
Underkänd, att pos ljus fram "ej funktion".. Behöver dock inte återkomma.
Nåja, båda funkade iaf när jag kollade i söndags. .
På vä sida hade lampan tydligen smällt på vägen till SBP..... :mrgreen:
men hö fungerade iaf när jag kollade på SBP. Strunt i det.
Med tanke på min slutsiffra, en 3:a var det nog hög tid för besöket. :roll:

Bromsarna som jag jobbat hårt med - helt perfekta.
Identisk bromsverkan på båda sidor.

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010