Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 19 jun 2019, 14:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: fre 24 jul 2009, 10:25 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tor 13 apr 2006, 21:12
Inlägg: 926
Ort: Uppsala
StigH skrev:
backhead skrev:
StigH skrev:
Lagom till hösten lär det väl vara klart? :mrgreen:
Kör hårt!

Tack! Behöver lite uppmuntran. :mrgreen:
Kan ju inte ett sk-t om hur en AC är uppbyggd och har inte heller nånsin pysslat med sånt.
(Hittills har det gått bra med att öppna sidorutan.. :lol: )
Det kommer att ta tid.
Har iaf förstått att klimatanläggningar inte är underhållsfria och kräver kontroll. Alla system läcker, mer eller mindre och att det, i bästa fall, kureras med påfyllning av kylmedium.. À 600:- liter..
Tur att Internet finns för oss okunniga - och inte minst - all snälla och kunniga här i forumet som gärna hjälper oss..


Nja.. Det där med att alla system läcker vet jag inte riktigt om det stämmer.
Ett helt fräscht ac-system ska inte läcka. Det är ett slutet system och ska heller inte behöva fyllas på med köldmedia.
Behövs köldmedia fyllas på har det läckt och således är något sönder, mer eller mindre. Ibland behöver man inte ens byta nåågot utan det räcker med ny fyllning som räcker i några år.

Däremot kräver ju AC´n viss service och underhåll då det står helt still under vinterhalvåret i 99 fall av 100.

_________________
9000 2,3T -93 Nordic steg 3
259hk / 380nm på hjulen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: fre 24 jul 2009, 10:44 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 mar 2003, 13:50
Inlägg: 1497
Ort: Norrhult
ivas skrev:
Nja.. Det där med att alla system läcker vet jag inte riktigt om det stämmer.
Ett helt fräscht ac-system ska inte läcka. Det är ett slutet system och ska heller inte behöva fyllas på med köldmedia.
Behövs köldmedia fyllas på har det läckt och således är något sönder, mer eller mindre. Ibland behöver man inte ens byta nåågot utan det räcker med ny fyllning som räcker i några år.

Så tyckte jag också tills jag fick förklarat för mej att allt faktiskt läcker. Gasen diffunderar igenom gummislangar. Det tar lång tid, kanske 10-15 år tills tillräckligt mycke gas har försvunnit för att det ska märkas. Väldigt ofta är ju något faktiskt sönder men som du säger, ibland räcker det med att bara fylla på gas.

_________________
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 29 jul 2009, 18:18 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Bytte idag ut den lilla fläkten/tempsensorn på instr panelen mot en fräsch och tyst sådan..
Såg då ett svart kontaktdon under rattstången med en gummituta påmonterad. Fullt synlig utifrån
Liknar lite en scart-kontakt.
VAD är det för något?
Sökte lite i forumet och det är inte till farthållare, det finns redan en (fungerande..)

Edit: Ur annan tråd: OBD2-kontakten sitter under ratten, vid knäna ungefär.
Right???

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 25 nov 2009, 17:58 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Ut i regnet och jobba..
Ska byta lite ljusprylar inför SBP-besöket. Blev ju förbjuiden att visa mig med de reflektorerna på SBP en gång till..
Fick iaf tag på en nästan ny vä-strålkastare komplett.
Och det var lätt som en plätt.. att byta.
Lossa blinkers. Skruv (nr10) innanför. Lossas.
Lossa grill, (2 st torx T25) finns en skruv till insatsen innanför den..
Lossa två torx T25 i ovankanten på insatsen.
Lossa kablar och spraya dem..
Montera ihop..
Och vilken skillnad i ljus! T o m höjdinställningen funkar.
Nu ska jag bara byta reflektorn på högersidan. Rätt mycket pill innan den är lös men gör man på rätt sätt funkar det.
I mitten på insatsen sitter ett par vita nylonclips som man försiktigt böjer unden en "pinne" på så lossar de.
Justerningstängerna (2st) som sitter med "kula i nylonclips" ploppar man ur med viss försiktighet så inget går sönder..

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: ons 25 nov 2009, 21:54 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 sep 2009, 08:01
Inlägg: 111
Ort: Hemmesdynge
StigH skrev:
Bes mannen mumlade något om "korrosionsangrepp på bärarmslager" och adderade en kommentar till "bra-att-veta"...
Han påstod att det var nästan regel att man ALLTID gjorde det på 9000?
Que?
Kombinationen aluminium-stål är ju iofs kemiskt mycket olämplig, Al-et "offrar sig" ju vid en ev korrosion i saltmiljö..(Hur tänkte dom på SAAB egentligen?? Och om..?)
Borstade rent och kollade noga på lagringarna innan bes, inte såg de så illa ut enligt min ödmjuka uppfattning?
Samma bra-att-veta dök f ö upp på ett bes papper som var 7000mil gammalt, därav min undran?


Jag menar att SAAB _verkligen_ tänkte i det här fallet. Det är ju bra mycket "roligare" att byta bärarmslagret än att byta bärarmen. Eftersom alu:et "offrar sig" så innebär det ju att det är den som ryker först, men bärarmen klarar sig rätt bra. Helt enkelt smart ;)

_________________
SAAB-listan: 9-3 cab 00, 900 2,0T US 96, 900 T-grön 91, 9000T 89 .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: tor 26 nov 2009, 09:32 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Bärarmarna ja. Har faktiskt funderat på det. Väldigt många og900 och andra bilar av andra fabrikat, har börjat få avrostade sådana eller rostangrepp i infästningen.
Alubitarna i 9000 gör ju sitt jobb, för jag kan inte påminna mig om att jag sett en enda avrostad bärarm på 9000. Några stukade har man ju sett.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: tor 26 nov 2009, 16:57 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Icecream skrev:
Bärarmarna ja. Har faktiskt funderat på det. Väldigt många og900 och andra bilar av andra fabrikat, har börjat få avrostade sådana eller rostangrepp i infästningen.
Alubitarna i 9000 gör ju sitt jobb,.

Jag tänker inte byta, såvida inte SBP krånglar förstås..
Tittade på dem (alubitarna) idag och inte såg de spec korroderade ut?
Nu sitter iaf en nästan ny ljusinsats på plats på vä sida och en utbytt (beg..) reflektor på höger.
T o m höjdinställningen surrar vackert. En pryl till som börjar fungera :mrgreen: (se sign nederst)
Lyser bättre än förut, utom för mina mottrafikanter för lysena dom pekar i alla riktningar så en nyinställning lär väl vara på sin plats.
Bil mot vägg 5 m bort och sen 5cm nedåtlut på väggen.
Har funkat för mig i 40 år hos SBP.
Ska se om jag hinner få nya skärmen inkl färg 153 på plats på vä innan SBP, om inte får jag väl mont dit listen ändå, ovanpå rosten..
Man kan faktiskt få anmärkning pga "vassa kanter".. :?:

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: fre 27 nov 2009, 08:35 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Lägg ett lager silvertejp ovanpå ev. vassa kanter. Räckte för mig men då hade 92;an de bredare kantlisterna också. Ena bilen pajjade så det va bar å sätta i batteri o åka till sbp med den. Gick igenom förutom ett bromsrör som byttes samma kväll. Och de garvade åt min tejp :)

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: fre 27 nov 2009, 09:03 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Icecream skrev:
Lägg ett lager silvertejp ovanpå ev. vassa kanter. Räckte för mig men då hade 92;an de bredare kantlisterna också. Ena bilen pajjade så det va bar å sätta i batteri o åka till sbp med den. Gick igenom förutom ett bromsrör som byttes samma kväll. Och de garvade åt min tejp :)

Köper dom verkligen det på SBP?? Har just nu ingen innerskärm på vä sida då jag ska byta skärm.
Har iaf beställt 1liter färg nr 153, lösningsmedelsbaserad inkl alla tbh. Var lite trögt, dom ville först inte sälja sånt till privatpersoner. Tydligen nya lagar sen jag höll i en spruta sist.
Lyckligtvis har jag ju en firma som inkuderarl pyssel med "fordonsrelaterade arbeten", då funkade det :mrgreen:

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: fre 27 nov 2009, 10:04 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Ja och hade ingen innerskärm så listen va bara skruvad med brickor för jag ville visa att ja bytt bromsrör då de vart en villkorad sen förra bes. Fästet till slangen, clipset va totalkass men de satte bara det den gången. SBP som brukar vara så gnälliga på sånt. Fått igenom en cd med upptejpade kanter bak, 2 år på raken. Får inte vara vasst.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: tis 06 apr 2010, 09:21 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Icecream skrev:
SBP som brukar vara så gnälliga på sånt. Fått igenom en cd med upptejpade kanter bak, 2 år på raken. Får inte vara vasst.

Jaha då var besöket på SBP klart - nästan..
Återbesök krävs.
1.Gick inte att just ena strålkastaren, mekanismen kuggade över.."Lågt ställd"
2. "Kärvande och svag P-broms". Lutar åt ett par nya ok bak. Möjligen, kan en uppsmörjning hjälpa men kolvarna var lite sådär redan förra året.. :roll:
3. Låsmekanismen i ena bak dörren kärvar. "dörr går ej att öppna"
4. Ena bältet bak kärvade "kontroll ej utförd" Trol korroderat under vintern..

SÅ lite pyssel blev det som ska vara klart före 6 maj...
nr 1 är enkel,

Nr 2 är mer arbete och pengar..
Nr 3 och 4 är mest lite extrajobb..

Sen brast ett avgasfäste mitt under bilen på färden dit (Eksjö..) Det var OK igår..
Sen kom ett konstigt fel.. Hela bakrampen var svart när jag kom till stn..Ingenting lyste.?
Räckte med att slå av och på belysn så tändes allt igen.. *räddad*
"Röda" ljusrelät i motorrummet kanske???
Miljövärdena är helt Ok, men Lambda är på gränsen 1.03. Börjar L-sonden ge upp?

Frågade om lagerstöden. SBP är numera betydligt mer toleranta, De måste nu vara vara trasiga eller rejält glappa!

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Check engine blink
InläggPostat: lör 10 apr 2010, 14:05 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Långkörning i veckan på hemvägen började den gå illa, kändes som 3.5 burkar var i drift..
Nu hade man ju släp också, ca 1500kg så det var tungt..
Check engine lyser med "tre blinks" code..
Enligt detta:
Fault code - Fault Corresponding ISAT codes
2 Manifold absolute pressure sensor P0105 P0106 P0107 P0108
3 Intake air temperature sensor P0110 P0112 P0113
4 Coolant temperature sensor P0115 P0117 P0118
5 Throttle position sensor P0120 P0121 P0122 P0123
6 Lambda (oxygen) sensor P0130
7 Fuel-air mixture P0170 P0171 P0172
8 EVAP valve (ELCD) P0443 P1443 P1444 P1445
9 Internal ECU fault P1651 P1652 (check ground, connectors)

så är det "sensor för in luft" som krånglar..

VAR hittar jag den??

Ähh sökning ger :roll: .."Svart plastbox på insug röret..."
http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 70953.html
(Inlägget får står kvar..)

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: lör 10 apr 2010, 21:30 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 sep 2009, 08:01
Inlägg: 111
Ort: Hemmesdynge
På insugsröret. Sitter bara en enda sensor där. Följ alla rör från turbon mot motorn, hittar du en sensor så är det den.

_________________
SAAB-listan: 9-3 cab 00, 900 2,0T US 96, 900 T-grön 91, 9000T 89 .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: lör 10 apr 2010, 22:23 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
3 Intake air temperature sensor P0110 P0112 P0113
har en liggandes, pm vid intresse :wink:

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: ons 14 apr 2010, 18:39 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
bollman skrev:
På insugsröret. Sitter bara en enda sensor där. Följ alla rör från turbon mot motorn, hittar du en sensor så är det den.

Nu är den bytt. :D
"Check engine" försvann gm att lyfta batterikabeln..
Nu är iaf DET problemet väck..
Analyserade enheten lite. Tycks vara en glastermistor med resistansen ca 1K vid 20 grader.

Vinterdäcken (dubblösa) byttes också mot "riktiga" däck, känns som en ny bil, en helt annan väghållning..
Sen hittade jag en vä skärm i nästan nyskick på skroten, dessutom demonterad och i rätt färg! 8O
Priset törs jag inte ens mumla om. Billigt är bara förnamnet.. :mrgreen:

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: ons 14 apr 2010, 19:24 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
StigH skrev:
bollman skrev:
På insugsröret. Sitter bara en enda sensor där. Följ alla rör från turbon mot motorn, hittar du en sensor så är det den.

Nu är den bytt. :D
"Check engine" försvann gm att lyfta batterikabeln..
Nu är iaf DET problemet väck..
Analyserade enheten lite. Tycks vara en glastermistor med resistansen ca 1K vid 20 grader.

Vinterdäcken (dubblösa) byttes också mot "riktiga" däck, känns som en ny bil, en helt annan väghållning..
Sen hittade jag en vä skärm i nästan nyskick på skroten, dessutom demonterad och i rätt färg! 8O
Priset törs jag inte ens mumla om. Billigt är bara förnamnet.. :mrgreen:

trevligt :D

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En stackars 9000CS..
InläggPostat: ons 12 maj 2010, 13:53 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Huvaligen....Nu har jag till slut en bil godkänd av SBP utan något problem...
Bytte båda ljusinsatserna och justerade höjden på ett ungefär, finjust var tänkt att göras vid bes.
Men, som alltid... Justermekanismen på hö sida gick sönder vid bes och då kom första 2:an.
Avhjälptes med en ny höjdreglermotor ur "privata lagret"
"Handbroms svag" - inte oväntat. Blev av privata skäl tvingad att snabbt bes utan egna förebyggande-insatser och så gick det som det gick..
Felet kurerades med två helt nya bromsok bak. Inte billigt men bra blev det...
Vä bakdörr går inte att öppna. en 2:a till.
Låsmotorn hade pajat i låst läge och knappen på dörren hade korroderat.. *suck*
Ny låsmotor finns.
Nu väntar jag bara på bättre väder så blir det behandling av dörrar med rostmedel på insidan och omlack på alla under gummilisten.
Ska även bli genomgång av alla låsmekanismer inför kallare årstiden
Lite lack på motorhuven och en del ställen på karossen ffa vid fönsterlisterna.
Byte av framskärmar också.

Nu är man lätt glad över att man har en tråkig vit solidlack så man bara behöver lacka där det behövs... :mrgreen:

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12 aug 2010, 17:47 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Äntligen!
Jag har hittat en höger framskärm i nästan nyskick...äntligen! Lyckades rädda den i sista minuten på skroten innan den blev platt!
Alzheimern hade tidigare visst slagit till i gubben stenhårt, så plötsligt hade jag köpt 3 st vänsterskärmar - men ingen höger... :roll:
Tyvärr i fel färg, nån rödaktig metallic kulör så det kommer att behövas lite extra underarbete, ljusgrå grund t ex, innan jag kan lägga på min färg nr 153, cirrusvit.
Ska ju bli bra väder och "andra halvan" jobbar i helgen, så möjligheter till framsteg finns..

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19 aug 2010, 16:37 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Annars så brukar vänsterskärmarna vara svårast att hitta tycker jag men du verkar lyckas iaf :)

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 20 aug 2010, 21:00 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
backhead skrev:
Annars så brukar vänsterskärmarna vara svårast att hitta tycker jag men du verkar lyckas iaf :)

Det har visst ändrats det där..
"Förr i världen" när vägarna var sämre (en del grus) var det högerskärmen/högersidan som tog mest stryk nu har det blivt vänstersidan..
Varför?

Har nu iaf fåt fram en schysst grundfärg, eg en mycket lätt "filler" som man anv på beg lack, färg grå.
(Ska försöka komma igång snarast med lackn men hustruns bil (och SBP) pockar också på uppmärksamhet, haft en del vibrationer i bromspedalen vid bromsning. Bytt en skadad skiva som kastade lätt, nu ska jag byta hjullager (429:-) på andra sidan, ska räcka, hoppas jag.
Ett ljud som låter "krossa kex" i hjullagret är nog inte så bra.. :roll:)

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010