Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 25 jun 2019, 01:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 21 nov 2010, 18:19 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Upptäckte att jag hade för lite att göra så jag letade lite på blocket och hittade en silverfärgad 9000. Trodde att det möjligen kan vara en äkta A50, och när jag läser i regbeviset så är det mycket riktigt en sådan. Verkar ha gått c:a 16000 mil.

Med ledning av det vi snackade om tidigare så prutade jag hårt. :mrgreen:

Bild

Bild

Synd att de låtit rosten gå så långt, hade man tagit bubblet för ett par år sedan hade det varit en enkel sak, nu blir det lite värre, men jag ska hejda angreppet till att börja med, och så får vi se hur det ser ut sen.

Motorn har jag tänkt mig att modda till T7 magnetventil, och ladda på en 225-hästarsmapp med t5suite. Om någon har rätt kablar och grejer för att fixa det så tar jag gärna emot hjälp här om ett par månader.

Burndown fas 1
- Rosten
- Allmän kontroll bla nån drivaxeldamask som ska vara på fallrepet
- Vinterdäck
- Växellänkaget har problem med femmans läge
- Inredningen och lädret behöver städas och smörjas

Fas 2
- Magnetventil från T7, och modda styrboxen
- Mappa för c:a 225hkr
- E85 framåt våren kanske

Sen innan sommaren ska den mest troligt säljas av till någon på endera detta forum eller stcs, sen åker jag nog MB igen.

EDIT: Ska bort till förmån för nytt projekt

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Senast redigerad av torakef mån 06 jun 2011, 16:43, redigerad totalt 6 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 09:18 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Va det den som stått o mått illa i Åkersberga. Ser lika rostig ut iaf.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 09:57 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Nej upplands-väsby har denna gått i sedan iaf 2001 och en kort vända i rinkeby.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 11:42 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Inte kan den ha rullat många meter i min hemtrakt och rinkeby befinner jag mig, å yrkets vägnar, i rätt ofta, så där borde man sett den. Jag ser faktiskt sånt, speciellt när det gäller misskötta exemplar.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 12:58 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
f*n va rost 8O
lycka till, kommer att följas :)
mycke bilder när du jobbar sen va? :D

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 13:05 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Icecream skrev:
Inte kan den ha rullat många meter i min hemtrakt och rinkeby befinner jag mig, å yrkets vägnar, i rätt ofta, så där borde man sett den. Jag ser faktiskt sånt, speciellt när det gäller misskötta exemplar.


Jag har ett papertrail med fakturor och kvitton från 2001 till 2010, och den är ägd och servad i Upplands-Väsby under den tiden.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 14:15 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
jonnielahti skrev:
f*n va rost 8O
lycka till, kommer att följas :)
mycke bilder när du jobbar sen va? :D


*Så* mycket rost är det inte så att man behöver ta till svordomar. Karossen är i bra skick förutom två skärmkanter och längst ned på luckan. Sen finns det säkert en massa överraskningar undertill, men vad jag sett hittills verkar det ok.

Jag gick på de två angripna skärmkanterna och bakluckan med stålborste i vinkelslip i går kväll, och det var ju inte mycket metall kvar i den värst angripna skärmkanten, vänster bak.
Man borde nog bygga lite ny innerskärm och svetsa dit en ny skärmkant, men det här är ett experiment och ingen originalrenovering så det blir att lappa med alunät och glasfiber. Frugan börjar redan ifrågasätta om jag är vid mina sinnens fulla bruk, så bilen måste fort ut och bevisa att den funkar från A till B också.

Bakluckans nederkant och den andra angripna skärmkanten var mycket lindrigare, där behövs i princip ingen annan åtgärd än rostätare och sen nytt ytskikt.

Det var två trevliga överraskningar också
1. Hittade min gamla Haynes-bok till 9000 i en låda på övervåningen
2. Fina sommardäck Michelin Energy Saver sitter på. Köpte såna till min E240 i våras, jäkla bra däck!

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22 nov 2010, 14:47 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
ingen rost i framskärmarna då? :?

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 23 nov 2010, 13:02 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
jonnielahti skrev:
ingen rost i framskärmarna då? :?


Lite.

Bild

Jag har som sagt använt roterande stålborste i rondellen, avverkar otroligt effektivt jmf borrmaskin, och sen klippt bort allt som är perforerat eller för tunt.
Så här ser vänster bak ut:

Bild

Det bruna inne i skärmen är inte rost, det är nån typ av rostskyddsbehandling. Jag har använt rostätare och primer, använder pensel för att applicera tycker det är överlägset sprayprimer när man behöver komma åt på underliga ställen.

Och luckan, här var det ganska lindrigt:

Bild

That's it.

Fick igång stereon, en kenwood med snurrande front, men när fronten väl snurrat fram visade det sig att enheten var hjärndöd, allt bara lyste, så jag fick gå och hämta en sån här från garderoben:

Bild

En MB Audio 10 CD, fick med den med E240:n i låda, men den har legat i garderoben sen dess. Lyssnade på P1 och det gick bra. :-) Väldigt klart och fint ljud i dessa huvudenheter, men inte mycket effekt, så man får spela på låg volym.

I kväll kan det eventuellt bli fråga om lite rekonstruktiv plastikkirurgi.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 23 nov 2010, 15:02 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
de va en hel del rost du 8O
men bagageluckan har verkade ha klarat sig mycket bättre! :)

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 24 nov 2010, 09:26 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Började plasta i går, men kom igång sent eftersom barn skulle passas, och så fick jag mitt i allt plocka isär tvättmaskinen för en liten strumpa hade sugits in i pumpen och blockerade den.

Sen plöjde jag trionic-manualen 200 sidor eller vad det är, och installerade EPC på en dator.
Laddtrycksmätare verkar vara på ingång också. :)
Effektmålet är nu uppgraderat till 225hkr, det är tydligen vad som skall vara möjligt med min hårdvara.

Update: laddtrycksmätare är INTE på ingång. Vill inte förskottsbetala till folk jag inte känner, och säljaren ville inte använda internetgirot av okänd anledning.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 24 nov 2010, 22:49 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Är nog totalt sett mer jobb att plasta kontra att sätta ekonomiplåt, men nu hade jag plast hemma, så det här låg närmast till hands. Gör man jobbet noggrant så håller det några år.

Man börjar med att klippa till alunät eller glasfibermatta som hålet man skall lappa plus ett par centimeter i vardera riktning, men inte större än den yta man gjort iordning och primat. Sen slabbar man glasfiberspackel på lappen och smaskar fast den över hålet, eller som här från baksidan.
Bild
När första vändan härdat tätar man alla hål och gör den slutliga utformningen. Sen byter man till PP100 eftersom glasfiberspackel är mycket tungslipat.
Bild

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 25 nov 2010, 11:46 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
se där ja :D
nu har du en skärmkant igen :D

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 26 nov 2010, 23:54 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Inga bilder idag, men jag har fått lite gjort sen sist, lädret har fått sig en dammsugning och uppsmörjning, och så har bilen stått med vinäger 2 nätter för att bota röklukten.
Vinterdäck på stiliga plåtfälgar, ni vet de där silverfärgade med många små runda hål :lol: har inhandlats idag efter jobbet, och så har jag slipat ned plasten och dragit på sprutspackel. Men nu kan jag inte göra något åt just det på ett tag, för nu skall frugan ha garaget på nätterna till sin bil, och jag behöver tina upp min egen merca, den ser ut som ett isberg på rymmen.
Hjulmuttrarna på framhjulen fick jag inte lös, det är första gången på säkert 20 år som jag gått bet, hade originalnyckeln plus ett halvmeters rör, och det räckte till bakhjulen, men fram var fanimig omöjligt, jag tog i så originalnyckeln blev deformerad och sned. Ska se om jag kan få tag i en mutterknackare i morgon.
Har inhandlat drivaxeldamasker med, idag på lunchen, såg på besiktningsprotokollet från i maj att de var dåliga. Hur fan resonerar man om man kör omkring med en bil med skadade damasker? Nu har den ju inte gått stort mer än ett par hundra mil sedan besiktningen men ändå?!? Fattar man inte att knutarna pajar? :cry:
Som sista lite tråkiga överraskning upptäckte jag att det sitter på en svart tändkassett. Såg ju det det första jag gjorde när jag öppnade huven, men jag hade "glömt" att T5 måste ha röd kassett. Så nu blir det att inhandla en sådan med.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 27 nov 2010, 15:14 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Chansade på att en däckfirma var öppen för att knacka loss hjulskruvarna fram idag. Två man fick jobba en halvtimme så jag fick valuta för pengarna kan man säga. Först provade de med vanlig mutterdragare - hände ingenting.
Sen provade de att slå med slägga på en långhylsa och igen med mutterdragare - noll av åtta skruvar lossnade
Större slägga och större mutterdragare, sån 700Nm - hände ingenting
Slägga, dorn följt av stor mutterdragare - nada

Här började de misströsta, killarna, och undrade vad de skulle göra sen.

Sen kom problemets lösning, ett fälgkors för lastbil med 3/4 hylsfäste, krafthylsa och ett meterlångt fyrkantsrör, och ena killen håller i och den andra häver sig på röret - pang, pang, pang så var alla loss. Tur att jag inte åkte och köpte egna grejer som jag tänkte först, hade varit bortkastad tid.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 27 nov 2010, 22:10 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
fick ta min cse till gummiverkstan jag jobbade på i höst och ta loss bultarna med en polare, tjöt på lite när de lossna 8) och lukta väldigt fränt :lol: så nya bultar köptes sedan, och de avhjälpte problemet :D de som satt på var dessutom väldigt mjuka och slitna, original 9000bultar, nya e m14 1,50 med 60graders kona och 30 mm lång gäng. :wink:

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 28 nov 2010, 22:19 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Skulle byta drivaxeldamasker idag...
När jag börjar lossa de stora muttrarna till drivaxlarna ser jag att det är grader och deformering på den vänstra muttern som om någon bankat på den - börjar då granska damaskerna noggrannare och ser att det inte är något fel på dem! De har alltså bytt, men inte satt kvitto i pärmen. :D
Så började fippla med växellänkaget istället, visade sig att sprinten till knuten inte var islagen hela vägen, försökte klämma in den med stor polygrip, rörtång och en liten tving, helt utan framgång. Då försökte jag pressa ut den istället, fick bygga ett verktyg av två m8-skruvar och två plattjärnsbitar, och med det försökte jag pressa in en m5-skruv för att pressa ut sprinten... möjligen framkomlig väg men jag blev trött på att hålla på för, ja ni vet hur jävla trångt det är där bakom motorn. Slutade med att jag fixerade en kort m5skruv och sprinten med en slangklämma istället, det blev lite bättre, femman går att lägga i utan problem nu.

Så förutom slipa och topplacka skärmkanterna är bilen brukisklar ... trodde jag - när jag skulle låsa bilen nu ikväll upptäckte jag att bakdörren inte går att låsa, varken med centrallås eller med knappen. Knappen går inte ned, verkar vara något strul med länkaget. Så jävla tråkigt, hade ständiga liknande problem med 94:an jag hade, blir så trött på 9000:s lås och dörrar :evil:

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 29 nov 2010, 18:13 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 19 mar 2009, 19:10
Inlägg: 182
Ort: Stockholm
När verkstäderna skruvat hjulbultarna tokhårt (att vissa aldrig lär sig ställa ner hjulmutterdragaren när bultarna ska dras åt...) eller de rostat fast brukar jag ta en utdragbar teleskopisk hulmutternyckel och skruva ihop med övre delen av skaftet på trädgårdsspettet. Behövs ca 8st slangklämmor av bra kvalitet i lite större storlek varav två sätts närmast kröken på hjulmutternyckeln. Då får man en 1,6 m hävarm med bra tyngd längst ut i spettet plus den egna kraften. Bra att också spraya in lite rostlösningsolja vid bultskallarna. Brukar också låta pang, pang, pang, pang när bultarna lossar. Förvånad gängorna fortfarande håller. Får vara glad 9000 har M14-bultar.

_________________
-------------------------------
SAAB 9000 CSE A50 och Classic


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 29 nov 2010, 18:23 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2631
Ort: Örnsköldsvik
sniclas skrev:
När verkstäderna skruvat hjulbultarna tokhårt (att vissa aldrig lär sig ställa ner hjulmutterdragaren när bultarna ska dras åt...) eller de rostat fast brukar jag ta en utdragbar teleskopisk hulmutternyckel och skruva ihop med övre delen av skaftet på trädgårdsspettet. Behövs ca 8st slangklämmor av bra kvalitet i lite större storlek varav två sätts närmast kröken på hjulmutternyckeln. Då får man en 1,6 m hävarm med bra tyngd längst ut i spettet plus den egna kraften. Bra att också spraya in lite rostlösningsolja vid bultskallarna. Brukar också låta pang, pang, pang, pang när bultarna lossar. Förvånad gängorna fortfarande håller. Får vara glad 9000 har M14-bultar.

ett problem du slipper om du byter till nya bultar :)

_________________
Vw Passat -15 https://www.garaget.org/?car=405948


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 29 nov 2010, 23:27 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Smorde låslänkaget med WD-40, nu funkar det igen, även centrallåset.

Lite av en otursdag idag, frugan backade på ena mercan med den andra mercan, tryckte in hela dörren, och så bet jag sönder en hörntand när jag åt musli. Inga problem att hitta saker att lägga pengar på med andra ord. :(

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010