Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 23 okt 2019, 01:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 243 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: mån 12 nov 2012, 20:02 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
hastighetsgivaren eller plastdrevet på diffen, somdriver denna, som gett upp.
Eller instrumentfel.

Med din tur är det säkert lådan som behöver rivas eller bytas.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: tis 13 nov 2012, 22:22 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
tack för den :/


hur kollar jag lättast om det är i lådan som felet sitter?

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: ons 14 nov 2012, 07:06 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: ons 28 okt 2009, 20:09
Inlägg: 641
Ort: Skövde
RgOlsson skrev:
tack för den :/


hur kollar jag lättast om det är i lådan som felet sitter?


Det du gör är att du plockar bort hastighetsgivaren och sen tar du bort hastighetsdrevet som sitter under givaren. Oftast så är det det drevet som är slut. Eller drevet på diffen. Det drevet som sitter i under finns i två utförande. Ett vitt och ett svart. Det svarta är hårdare än det vita vilket inte är bra. Då blir det så att drevet på diffen går sen istället.

//9k94

_________________
Mina bilar på garaget.org
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: ons 14 nov 2012, 09:52 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Nu har du ju inte nån kortmotorlåda så det ska vara det svarta rakskurna drevet på givaren.
Faktiskt vanligare på kortmotorlådan med snedskurna drevet att drevet på diffens kronhjul släpper.

Givaren är ju 2 delar. På långlådan är det inte ovanligt att tappen på givarens drev, so går upp i sensordelen, går av. Men man tar en liten tång o fiskar upp denna ur lådan.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: ons 14 nov 2012, 18:29 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Okej, skall forska lite i detta,

har inte tid just nu men återkommer när jag tagit och kollat.


ni kanske kan hjälpa mig med en sak till.


bilen laddar bara 11volt.

har bytt grenerator och ingen skillnad,

skall jag testa byta igen eller? jag kan ju bara tänka mig att det är generatorn som är sönder, för mäter man på generatorn och chassit så får jag ca 11.5 volt som mest

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: ons 14 nov 2012, 19:04 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: ons 28 okt 2009, 20:09
Inlägg: 641
Ort: Skövde
RgOlsson skrev:


bilen laddar bara 11volt.

har bytt grenerator och ingen skillnad,

skall jag testa byta igen eller? jag kan ju bara tänka mig att det är generatorn som är sönder, för mäter man på generatorn och chassit så får jag ca 11.5 volt som mest


Mätt upp på generatorn eller på batteriet? Om du har mätt på batteriet så rekommenderar jag att du mäter på generatorn för att se att den levererar 14V ungefär. Om inte är den slut.

Annars så kan det vara dåliga laddkablar som går mellan generator och batteri. Åtgärd på det ser du här. http://kjelectronic.com/laddning.html

mvh 9k94

_________________
Mina bilar på garaget.org
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: mån 19 nov 2012, 21:22 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Jag har mätt både på batterit och på generatorn, det är liten skillnad mellan dom, lite högre på generatorn,

jag har bytt kablen, trodde först det var den som var dålig men när jag ohm mäter den så vissar den 0 i resistens så kan ju inte vara den då.

vill igentligen bli av med bilen men går ju inte att sälja :/

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: fre 20 dec 2013, 20:04 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Nu skall jag börja på bilen igen, så kommer väl uppdatera lite framöver,


Skall byta växellåda, koppling, slavcylinder, fixa bromsar, avgassystem, hastighetsmätaren, inredningen, generatorn laddar inte som den skall + mycket mer, så man kan få ut den till sommaren =)

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: fre 20 dec 2013, 22:41 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
RgOlsson skrev:
Nu skall jag börja på bilen igen, så kommer väl uppdatera lite framöver,


Skall byta växellåda, koppling, slavcylinder, fixa bromsar, avgassystem, hastighetsmätaren, inredningen, generatorn laddar inte som den skall + mycket mer, så man kan få ut den till sommaren =)



Härligt! Så grymt trevlig som den är så förtjänar den att komma ut till sommaren :D

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: fre 20 dec 2013, 22:48 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Ja, Sist den var på vägen var 2010 och då körde jag ca 150mil.

Men tror jag har fått rätt på motorproblematiken, så nu är det bara resten kvar :/

Var snabbt och kollade en sak jag kom på varför generatorn laddar dåligt.

När jag Ohm mäter mellan motorn och - på batterit så har jag 0 Ohm men tar jag mellan generatorn och - så har jag 10 Ohm, Kanske får bättra på jordningen där och se om det blir bättre. har ju pulver lackerat alla fästen så är nog inte den bästa jorden.
Bild

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: mån 23 dec 2013, 18:36 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Idag bestämde jag mig för att ta reda på om det är jordningen som är felet till att generatorn bara laddar ca 11volt.

hade ca 10 Ohm i resestans mellan generatorn och minus polen,
plockade av generatorn och ersatte den med en nästan ny som jag hade liggandes,
Bild

Tog av fästen på motorn och tog bort pulverlacken som var mellan fästena och motorn, och på med massa kopparpasta, dit med generatorn igen och nu har jag 0.2Ohm i resistans,

Efter att bilen inte varit igång på lite mer än 1 år, så var det dax att se resultatet, mot min förvåning startade hon direkt, utan att en ända ventiltryckare knackar =)

Och resultatet var bra =) ca 14.4V om man mäter på generatorn, och ca 14.3 om man mäter på batteriet.

Bild
Bild

Då var iallafall ett problem borta, nu återstår det bara 9364785st kvar,

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: mån 23 dec 2013, 18:45 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Tänkte byta kammarna idag, köpte för länge länge sedan av en på stcs som han sa var saabs bästa orignal kammar, men idag inser jag att det är det inte

dessa kammarna 7509201 / 7509219,

när jag läst lite så 7509201 är någon konstig med 8,65 och 6,65 i lyft, 2mm skillnad på varanan,
Det måste ju vara en jävla eftekt förlust,

Den vill man ju inte stoppa i?

då byter jag bara till 7509219 exhust kammen, och behåller intake kammen?

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 20:29 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Kollade idag upp varför hastighets mätaren inte fungerar.

Kom iallall så lång att det inte är något elektroniskt, tog upp givaren ur lådan och snurrade på den, då rörde det sig på mätaren,

så blir till att riva ner lådan.

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 21:46 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
RgOlsson skrev:
Kollade idag upp varför hastighets mätaren inte fungerar.

Kom iallall så lång att det inte är något elektroniskt, tog upp givaren ur lådan och snurrade på den, då rörde det sig på mätaren,

så blir till att riva ner lådan.


Trist! Min 9000 har ett litet lustigt fenomen som också är kopplat till hastighetsmätaren, den funkar utmärkt de första milen men sedan dör den helt, om man ställer bilen några timmar så funkar den plötsligt igen.

Angående kammarna, är det turbo kammar från 86-87?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: fre 27 dec 2013, 13:44 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
pershav skrev:
RgOlsson skrev:
Kollade idag upp varför hastighets mätaren inte fungerar.

Kom iallall så lång att det inte är något elektroniskt, tog upp givaren ur lådan och snurrade på den, då rörde det sig på mätaren,

så blir till att riva ner lådan.


Trist! Min 9000 har ett litet lustigt fenomen som också är kopplat till hastighetsmätaren, den funkar utmärkt de första milen men sedan dör den helt, om man ställer bilen några timmar så funkar den plötsligt igen.

Angående kammarna, är det turbo kammar från 86-87?


Hmm konsigt fenomen,
Men jag behöver ha tag i det svarta drevet till hastighetsgivaren, har det vita nu och det är fel, är annat drev på diffen :/

Det är ju inte dom turbo kammarna, dom turbo kammarna jag har är från 85-86 alltså för tidigt

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 17:41 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Idag plockade jag av lådan för att hitta felet.

Bild

Kan vara rätt glad att allt har precis varit av så var inga större problem med att demontera sakerna,

Bild

Men när jag fick av lådan så hitta jag problemet, men inte lösningen :P

det vita drevet passar inte i hålet i lådan som det skall sitta i botten, konstiga är att det har suttit där innan lådan renoverades, har testat med en annan låda jag har liggandes och där funkar det.

Bild

Nu väntar jag på att jag skall hitta någon som vill sälja en låda till mig som fungerar och en 600nm tryckplatta.

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 16:50 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Skulle man slänga på en lådan man hade liggandes så man kan besikta bilen,

När jag väl fått på lådan inser jag att mellanaxelen jag kört med innan är fel,

Fattar ju 25mm, Bild

Fick dra till skroten och skaffa en som är ca 295mm, får se om det blir bättre,

visste inte att att det var skillnad på dom.

Bild

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 21:06 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Så nu är det problemet löst.

fick tag i en mellanaxel som var 25mm längre, på skroten, och nu blev det bra. så nu har vi lärt oss det. att det finns 2 olika längder.
Bild

Och inte nog med det. efter att jag letade efter lite saker hemma så hittade jag ett hastighetsgivare drev, och döm om min förvåning att det var annorlunda gentemot det andra som inte passade min låda. hade jag bara hittat detta innan hade ett problem varit löst då med,

Bild

så nu har man lärt sig det med, skall man ha diffen från en -86 turbo så skall man ha drevet på givaren med,

Nu skall jag bara få iväg den lådan och se om någon hittar felet varför den är trög växlad.

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 23:23 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2519
Att det skall behöva vara så många olika varianter på delarna.. Här är en lista över lådnummer: http://forum.saabturboclub.net/viewtopi ... 61&p=34809 ..vet dock inte vad som skiljer mellan olika nummer när det är till samma motor t.ex. men dreven verkar ju kunna vara en sån sak t.ex.
Blir själv lite fundersam över den lådan jag köpt som enligt uppgift skall ha suttit i en -91 men inte har de numret (GM 75402) som jag trodde den skulle ha. Får hoppas att den passar med allt :?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 9000 Airflow
InläggPostat: sön 05 jan 2014, 11:37 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 27 jun 2006, 19:56
Inlägg: 267
Ort: Bara
Tycker mer det är en djungel med alla lådnr, men hittade på stcs forum något liknande det du länkade till.

köpte en 9000 2.3T -93 för ett år sedan billigt för att ta ur växellåda och t5.2 systemet,

Men det visade sig att det var ju inte den lådan det skulle vara i.

_________________
http://www.garaget.org/?car=43951


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 243 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010