Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 20 jan 2019, 06:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: lör 29 jun 2013, 13:50 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
AUC, AQS (Air Quality Sensor) eller Luftkvalitets Sensor kärtbarn har många namn....
Och en bild säjer mer en tusen ord....
Bild
En ljussensor sitter och kontrollerar statusen på AQS sensorn. Sensorn inkapslad för omgivningsljus
vid luftintaget utanför kupefiltret. Om den skulle indikera på dåligluft gul eller rött så kopplas
recirkulationen in sålänge som luften är dålig eller max 5 min.. Programmet läser också av om
recirk. är aktiv eller inte.
BildBild
Placerat en ledgrafindikering bredvid turbomätaren.
(Lite ljussvag på bilden.)
Bild
Programmet finns på Bloggsidan.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: fre 19 jul 2013, 19:01 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Liten uppdatering av Mjukvaran som aktiverar 5 min timer även för Manuellt aktiverad recirkl.
så att man inte glömmer bort den och kvävs...här skulle man kunna tänka sig en fuktsensor som får
hålla koll på när det är dags att inaktivera recirkulationen men det blir i version 3.
Den klena indikeringen bytes ut mot en lysdiod som kan skifta från grönt till rött som jag monterade
in i ACC enheten (här blev det nästan felborrat inte lätt när man ska tänka spegelvänt och borra.)
Den blinkar grönt vid uppvärmnings fasen och blinkar rött när AQS visar "gult" och ger fast rött sken vid "röd" nivå.
Bild
Jag kan väl säga att vi har väldigt bra luft i Sverige har inte lyckats få den att indikera gult mer än vid testning......
Får väl åka ner till Rhurområdet i Tyskland för att få dålig luft det är väl där BMW och Mercedes testar sina AQSer.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: mån 22 jul 2013, 15:09 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Får ta tillbaks det där med Ruhrområdet. Efter att jag placerat AQS sensorn brevid inloppet vid filtret dröjde det inte länge föränn jag fick den att visa rött (typisk att det var bakom en 9-5a....).
Satte dit ett litet plast tak så att den inte ska bli blöt vid regn.
Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: ons 07 aug 2013, 08:23 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
LED listerna som satt i Reflexrampen har blivit monterade i kupen som golvbelysning.
Blev en tjuvkoppling under reläboxen för att norpa innebelysningsström.
Så nu kan man se det skitiga golvet, jippi.
BildBild

Varför jag tog bort LED belysningen i Reflexrampen var att för att det blev en lite modigare belysning....fast jag har en avstängningsknapp som fortfarande är i AV läget tillsvidare....
BildBild

Borrade hål i bakpanelen och monterade små glödlampor som jag målade lite svart i toppen på
så att det inte skulle bli skarp direktbelysning. (orsaken till att inte välja LED var att det blev för skarpt ljus.) Vilket min bild motsäger men kameran ljuger.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: ons 07 aug 2013, 09:02 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 01 aug 2010, 16:13
Inlägg: 61
Ort: Eskilstuna
Underbart att läsa om alla projekt och tester :) Fortsätt så :) Mvh

_________________
Saab 9000 CSE 2.0t A50 -97 - Nuvarande bil
Saab 9-5 Aero -04
Saab 9000 CS 2.0t -96
Saab 9-5 SE 2.0t -98
Saab 9000 CSE 2.0t -96
Saab 9000 T16 -87
Har även haft andra bilar som Volvo, Mercedes, Opel, Toyota


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: sön 29 sep 2013, 10:21 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Automatisk ljusnivåreglering.
Tänkte att det skulle vara smidigt med lite automatik istället för den manuella justeringen som man alltid glömmer att justera till frustration för mötande. Givaren för nivå avläsningen är en kopia på dom jag sett på Bildelsdatabasen. En potentiometer med lite länkarmar. Jag tog en gammal pot. ifrån en radiostyrenhet som slaktats tidigare och länkarmar ifrån en beg. vindrutetorkare. Man tager vad man haver. Monterade pot. på tankbandet och länkarmar fäst vid bakaxeln.
Pot.(10kohm inte så noga) matas med +5 volt och Jord i ändlägena. Signalen ut matas in på Analog ingång 2 på Arduinokortet.
Bild
Sedan blev det att ersätta motstånden i den befintliga justeringen med egna. Det blev ett färdigt reläkort till Arduino. För den som undrar varför jag kopplade det första relät inv.så att den är aktiv jämt. Är det för att den ska ställa in sig i "normal" nivå oavsett strömförsörjning mm
BildBild
Programmet läser av nivån 3 sek. efter start och justerar då in rätt nivå. Vet inte hur riktiga nivåregleringar fungerar men tanken är att man lastat in det som ska med och sedan startar och åker iväg. Om man vill ändra nivån så trycker man in knappen x antal ggr tills den ställer in sig på den nivån man vill ha. Sista steget (5 knapptryckningen) så gör den en ny avläsning av nivån om man vill. Det gäller väl att man står hyfsat still när man gör det och inte stutsar runt på någon skogsväg.
BildBild
PS. Den större gröna dioden kopplade jag till halvljusautomatiken så att det blev en tydligare indikering när halvljuset är aktivt.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: sön 29 sep 2013, 13:56 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Kul lösning och innovativt sätt att lösa det på :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: tis 01 okt 2013, 22:20 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
På mina mercedes med xenonljus är regleringen hela tiden aktiv, kör man i ett gupp så reglerar strålkastaren så fort den kan.

Men du kan väl sampla några gånger i sekunden och ta medelvärdet som inparameter till regleringen?
Och nu när du fixat reglering borde du leta upp några gamla strålkastare med utsliten reflektor och sätta in ett par xenonprojektorer. Kan bli riktigt bra även om man låter fresnellinserna i glaset vara klar.

Så här har jag gjort på min C180:
Bild

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 19:43 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Hmm tål att tänkas på....
På xenon bilar finns det väl någon slags vinkelgivare vid framhjulen som håller koll på om den står plan eller inte.
Vet inte om det krävs för att göra besiktningsgubbarna glada. Har du märkt om din reglerar när du kör i backar ?

Fick frågan om jag trodde den skulle gå igenom besikt. med det jag gjort och det jag vet dom kan klanka ner på
är att halvljus automatiken ska ha släckta baklampor ,vilket är idiotiskt så man kanske inte behöver nämna den funktionen.
Osäker på backljusen i främre blinkerserna också. Får väl göra en omröstning på bloggen det är dags i December :lol:

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 21:59 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Timpa skrev:
Hmm tål att tänkas på....
På xenon bilar finns det väl någon slags vinkelgivare vid framhjulen som håller koll på om den står plan eller inte.
Vet inte om det krävs för att göra besiktningsgubbarna glada. Har du märkt om din reglerar när du kör i backar ?

Mercedes reglering funkar som så att det finns givare på höger bärarm fram och på höger bärarm bak och en styrenhet räknar om det till en signal till strålkastarna. På plan väg pekar strålkastarna alltid c:a 50 m framför bilen oavsett om man åker i nedförsbacke eller uppför, eller i ett gupp.

Men jag framhåller att givare bak är viktigast - om man tittar på hur viktfördelningen ändras så är det ju väldigt svårt att lasta framtill, föraren sitter ju alltid i bilen när den körs och längst fram sitter motorn, så i princip den enda vikt som tillkommer framför b-stolpen är en passagerare. Bak däremot kan du ha 0-1-2-3 passagerare, bagageluckan kan det lastas i, bensintanken innehåller allt mellan noll och 55kg. Dessutom bländar den ju inte om du lastar ned fram, bilen måste tiltas bakåt för att blända.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 22:06 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Timpa skrev:
Fick frågan om jag trodde den skulle gå igenom besikt. med det jag gjort och det jag vet dom kan klanka ner på
är att halvljus automatiken ska ha släckta baklampor ,vilket är idiotiskt så man kanske inte behöver nämna den funktionen.


Så som jag tolkar lagstiftningen så finns det inget krav på att bakljusen skall vara släckta, bara att de får vara släckta. Automatisk växling mellan DRL (eller varselljus som det hetat de senaste 40-50 åren) och halvljus förstår jag inte varför det inte skulle vara okej. Så länge ljusen kan tändas manuellt vid besiktning och halvljus inte kombineras med några andra ljus (förutom p-ljus) så bör de släppa igenom.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: lör 05 okt 2013, 09:06 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Låter bra med lagtolkningen :D och sensorn bak verkar ganska stabil för att reglera "live".
Men man kanske behöver "analog" reglering istället för dom 4 steg som nu är.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: tor 21 nov 2013, 19:01 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Subwoofer (snikvariant).
Man tar en gammal subwoofer från ett trasigt Creative 5.1 system.
Hittar ett förstärkar kort från ett annat system matar den med befintligt dragna 12 volt och styrkablar
(fanns när jag köpte bilen) via ett relä sedan upptäcker man att
man får in generator knitter och letar då upp ett ännu äldre Mobira filter för 12 volt.
Bild
Resultatet blev en lite klen bas (har max styrka på subutgången)
men det blir bättre än utan bas. Pop pop itopp pop...

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: lör 11 jan 2014, 11:17 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Det blev en liten julklapp, jippi. Servomotor till Arduinokortet.
Så då har det blivit en konvertering av nivåregleringen till en analogjustering. Servomotorn styr en potentiometer på 1k. och den regleras mellon 0-300 ohm. Programvara har fått sig en uppdatering också.
Den läser av nivån med ca. 15 sek intervaller och är det samma stabila nivå så justerar den servoläget.
Bild
Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: sön 23 feb 2014, 18:41 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Nu i vinter har jag saknat någonslags belysning i rattknapparna.
Så nu när våren närmar sig så sitter 2 gröna lysdioder bakom rattknapparna en på varje sida.
Bättre sent en aldrig..
Bild
Dom ersätter det 2,2kohm motståndet som sitter parallellt med knapparna.
Se schema från tidigare inlägget om rattknapparna..
Jag kopplade bara bort en sida av motståndet så jag vet var jag har det om man ångrar sig. Där kopplades minus på dioden.
Bild
Under kortet nära yttersidan borrad jag ett 5mm hål för lysdioden, fick byta till en ljusintensiv diod 18000 mcd.
Så att den lyser upp ytterkanten av knapparna ordentligt.
Bild
På den andra sidan av motståndet kopplas 2 gula kablar in en till diodens positiva sida och den andra över till den andra knapp satsen. Där den gula kopplades in direkt på diodens positiva sida också. Och sedan en svart kabel till en jord punkt på den sidan.
Bild
Man får klippa bort lite plast så att man inte klämmer kablarna till
dioderna.
Bild
Det svettiga är väl att koppla bort batteriet och demontera krockkudden. Man kan demontera knapparna med krockkudden kvar men batteriet ska kopplas bort ändå.
Jag har inte behövt modifiera mjukvaran för andra spänningsnivåer på rattknapparna så rent teoretiskt skulle man kunna modifiera knapparna i og95an och og93an på sammasätt men dom kanske har snävare toleranser på nivåerna och det är inget jag provat. Man kan ju passa på att göra rent dom guldpläterade kontaktytorna när man ändå är där och grottar.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: fre 28 feb 2014, 20:00 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Litet billigt tips för er som ska byta H1 lampor.
Köp Osrams 3 års garanti lampor kopiera kvittot och arkivera det väl.
Efter 1,5 år när dom går sönder går ni till butiken och begär pengarna tillbaka.
Och så kan man köpa ny för pengarna och hålla på så tills man tröttnar
(eller tills Osram gör riktiga lampor som håller i 3 år).

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: fre 28 feb 2014, 20:39 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Timpa skrev:
Litet billigt tips för er som ska byta H1 lampor.
Köp Osrams 3 års garanti lampor kopiera kvittot och arkivera det väl.
Efter 1,5 år när dom går sönder går ni till butiken och begär pengarna tillbaka.
Och så kan man köpa ny för pengarna och hålla på så tills man tröttnar
(eller tills Osram gör riktiga lampor som håller i 3 år).


Haha ja att spara kvitton är inte dumt :D
Dum fråga, men vart sitter det H1 på 9000 CS, parkeringsljusen?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: fre 28 feb 2014, 23:25 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Klubbdirektör skrev:
Timpa skrev:
Litet billigt tips för er som ska byta H1 lampor.
Köp Osrams 3 års garanti lampor kopiera kvittot och arkivera det väl.
Efter 1,5 år när dom går sönder går ni till butiken och begär pengarna tillbaka.
Och så kan man köpa ny för pengarna och hålla på så tills man tröttnar
(eller tills Osram gör riktiga lampor som håller i 3 år).


Haha ja att spara kvitton är inte dumt :D
Dum fråga, men vart sitter det H1 på 9000 CS, parkeringsljusen?


Helljus och halvljus har varsin H1-lampa.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: lör 01 mar 2014, 18:50 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 29 jun 2012, 21:21
Inlägg: 110
Ort: skåne 0418 omr
Klubbdirektör skrev:
Haha ja att spara kvitton är inte dumt :D


:roll: Scanna eller plasta in kvittot i så fall -
för efter 12 mån ser man knappast vad det står på det :lol:

Klubbdirektör skrev:
Dum fråga, men vart sitter det H1 på 9000 CS, parkeringsljusen?

4 x H1 Hel/halvljus samt 2 x H3 till de som har dimljus


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: lör 01 mar 2014, 20:15 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
spiggen skrev:

:roll: Scanna eller plasta in kvittot i så fall -
för efter 12 mån ser man knappast vad det står på det :lol:


Ja om de är kassakvitton så kan ens bevis snabbt vara borta :D

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010