Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 20 jan 2019, 06:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: mån 12 maj 2014, 19:28 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
"GPS tracking med GSM tracking."
Kryptisk rubrik men jag köpte en sånhärninga liten lattjo pryl.
Bild
Som visade sig att den använder GSM masterna som positionering.
Man kan skicka SMS till den för att få positionen som svar eller om
man går in på hemsidan för att se positionen, funkar hyfsat bra.
Den kostar inte så många kronor, man får det man betalar för.
Sen tänkte jag modifiera den med att byta ut SOS knappen mot ett
relä som aktiveras vid larm. Men med ytmonterade småknappar och dålig syn
så lyckades jag sprätta bort knappen ihop med kopparbanan den satt på....
Provat den med att den ska ladda under körning men efter en vecka fick
man ett SMS om dåligt batteri. Så kopplade in den för konstant laddning
och den drar 11mA med uppladdat internbatteri. Det borde bilbatteriet klara.
Sen gäller det att gömma den på något smart ställe utan att tappa GSM signalen.
Men det avslöjar jag inte vart den hamnat i bilen :lol:

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: mån 12 maj 2014, 21:10 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Kul pryl! Vart köpte du den?

Skulle också vilja ha den till det du beskriver i så fall, kan du inte modifiera en till :roll: :D

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: tis 13 maj 2014, 17:43 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Hittade den på 24.se men det blev ingen modifiering. Det finns dyrare som
är gjorda för montering i bil men då blir det ingen utmaning.
Tror det är bättre att skaffa en gammal smartphone med GPS och Avast liknande programvara
http://www.avast.com/sv-se/free-mobile-security#tab3
och ett billigt SMS abonnemang.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: tor 29 maj 2014, 08:23 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Filbytesvarning-Döda-vinkeln-varning eller vad det nu heter.
Det var egentligen bara ett laptopbatteri jag skulle köpt från 24.se men det blev ett backvarningssystem till.
Det var ju Rea.... Monterade 2 av sensorerna på sidan av bakre kofångaren och aktiverar dom med blinkersspaken.
Bild
Bild
Nu är ju inte ultraljudsensorer det bästa att ha vid högrefarter, räckvidden blir kortare
och vid lägrefarter så kan man få lite tjuvlarm vid häckar och staket i villaområden. Men man slipper vrida på nacken nu när man kryssar igenom köerna...he he.
Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: tor 29 maj 2014, 15:57 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Du är verkligen uppfinningsrik! :D

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: lör 14 jun 2014, 08:11 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Nytt experiment till sommaren. Solpanel med fläkt.
Har haft en solpanel tillövers efter ett annat litet projekt och tänkte att det är bättre att den ligger i bilen istället för garaget. Funderade vidare och det skulle väl vara bra att få lite luftrotation i kupen nu när det förhoppningsvis blir varmare. Med ett litet extra batteri och laddning av det vid körning och med solpanelen. Kompletterat med elektronisk termostat som aktiverar fläktarna vid ca.50 C. Samt ett batteriskydd från Biltema för att förhindra djup urladdning av batteriet.
BildBildBild
Har redan bytt fläktarna mot en radialfläkt som jag hoppas har ett högreflöde.
Sen gäller det att man kommer ihåg att parkera bilen med rumpan mot solen så att solpanelen håller
igång fläkten. Den verkar tömma batteriet ganska snabbt 2-3 tim och jag vill nog inte hiva i något större batteri.
Vi får se hur det går med allt i sommar.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 08:25 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Största möjliga tyssssstnad.
Har tidigare försökt mosa in lite ljudisolerande material här och där i kupen men utan större förbättring. Passat nu på att montera en skumisolering bakom bakre främre hjulhuset.
Bild
Ljudappen "Buller" visar ingen förbättring men själv tycker jag att dom högstafrekvenserna har minskat.
Men nu irriterade jag mig på vindbruset vid dörrarna så jag provade att montera
en gummi platta mellan förardörren och bakdörren där det är en lucka samt lagt i en
gummislang för att se om listen kan täta bättre. Och det hjälper lite marginellt.
Får köpa på mig lite svart gummislang så blir det mer diskret.
Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: fre 25 jul 2014, 14:45 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Intressant. Har också funderat på mer ljudisolering, men svårt att veta om det verkligen göra något skillnad. Tycks ju bli lite iaf.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: ons 30 jul 2014, 18:52 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Det är svårt att isolera i efterhand och veta vad och var ljudet smiter in. Det var därför jag var nyfiken på dina
bussnings byte och även nya "mjuka" däck kan göra sitt. Är sugen på att testa att limma dit isolering i mina gamla däck
ala Continental. http://teknikensvarld.se/continental-lanserar-tysta-dacken-contisilent-118016/
Men däckfirmorna tar betalt allt för av och på montering och balansering så det är nog inte värt att testa.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: ons 30 jul 2014, 19:00 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Ratten har varit sliten redan när jag köpte den så jag gjorde den mer sliten
för att få någonslags mocka stil på den.....Grovt sandpapper och svart skokräm är det jag fuskat med.
Bild
Sedan slaktades ett trasigt tangentbord för att ta hand om bakgrunds belysningen och såga av den.
Kopplade ihop den med LED-listerna som går på innerbelysningen. Det blir fint i vinter mörkret.
Blev inte den finaste fastsättningen bakom skylten men jag vill ha den demonterbar på ett enkelt sätt.
Men som tur är syns inte det utifrån.... :oops:
Bild
Sedan har motorutrymmet fått lite uppfräschning. (Ni får inte detalj granska bilden....)
Man ska betrakta helheten. :)
Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: lör 16 aug 2014, 10:15 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Tänkte lyxa till det lite för baksätes passagerarna med Kylfläkt och Baksätesvärme.
Fick tag i en bunt med värmetråd som ger ca.37-40 grader vid 12 volt.
Monterade på dom på ett plastnät för att hålla dom på plats.
Bild
Sedan blev det en brutal enkel monterings metod snitta upp baksidan och montera nätet.
Tråcklade sedan ihop det igen. Det går att montera bort klädseln men det är knöligare att
komma åt att montera nätet ändå. Det är bara sittytorna som fått värme, vi får snåla lite...
Bild
För att styra värmeslingorna köpte jag ett Timerkort på Kjell & co. och kopplat det så att
när man aktiverar värmeslingorna så värmer den i ca. 30 min och stänger sedan av sig.
Allt för att man inte ska glömma den påslagen. Sedan kan man trycka knappen åt andra hållet
för att avaktivera värmen om det blir för hett. Det är lite fel knappar på bilden lägre ner.
Bild
En fläkt monterades också tidigare i somras för att få lite mer kalluft där bak.
Det har ju inte fungerat så bra tidigare. Två lägen med 2 hastigheter på fläkten som sattes på
baksidan av "kylfacket".
Bild
Och ett schema för inkoppling. För mitt minne är lite dåligt. (hoppas jag ritat rätt bara)
Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: lör 16 aug 2014, 11:07 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Varmt och gott :)
Ligger slingan under eller ovanför skumgummit?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: sön 17 aug 2014, 07:46 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Ovanför, vi får se hur det sedan funkar i praktiken...

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: sön 26 okt 2014, 19:55 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 01 jan 2012, 17:58
Inlägg: 26
Hej, tänkte höra om din sumpvärmare funkar bra? Använder du den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: mån 27 okt 2014, 12:41 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Noop, den gick sönder efter 1,5 år. "Rump" värmaren i baksätet fungerar bättre.
Provade att sätta dit en slangvärmare ifrån Biltema för 1 månad sedan och den har
redan brunnit upp. Får börja leta efter kvittot till den....

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: tis 11 nov 2014, 20:55 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Nu till vintermörkret kändes det som att det var tillslut dags med en Xenon konvertering.
HR1 lampor med 4300K och 35 Watt (E-godkända) som man förhoppningsvis kan glida igenom besiktningen med....
Fungerade bra om man inte slarvade med en kabelsko infästning som lossnade efter endag och släckte en lampa.
Sedan kan jag rekommendera att inte byta reflektor när det är kallt.
Torra och gamla plastfästen håller inte i kyla , körde med värmepistol för att inte alla delar skulle paja.
Tur man har reservdelsbil att plocka ifrån...
Så här blev resultatet, Xenon vs. Halogen
Bild
och drivdonen satte jag under lampan (hoppas dom klarar spolarvätska ifrån strålkastartorkarna...
Bild

Uppdatering 2014-12:
Hade något glapp på ena sidan så bytte plats på ballasterna.
Gjorde samtidigt en hängränna av en plastflaska som jag skar sönder och
monterade under torkararmens axel så att vattnet rinner ner bakom kofångaren.
Det små strular med lamporna så nu har Halogen lamporna monterats igen.
Man märker verkligen av skillnaden nu när man blivit bortskämd med Xenon ljuset. :cry:

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Senast redigerad av Timpa mån 15 dec 2014, 19:34, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 14:21 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
TPMS Tyre Pressure Monitoring System eller nåtsånt..
Det har ju blivit lag på att måste ha däcktrycksövervakning på nya bilar så
man får väl inte vara sämre att man fixar det och hänger med i utvecklingen.
Teorin är att man kontrollerar ABS signalerna under en viss tid och ser om ett
däck snurrar fortare än något annat. Och den får räkna fel ett antal gånger under en viss tid
innan en felindikering ges. Här labbar jag med antal och tid för att undvika falsklarm men ändå
kunna indikera på lågt lufttryck. Detta krävde att man fick förnya sig ned ett
Arduino Leonardo kort som har fler interupt kanaler som kan räkna snabba pulser.
ABS signalerna tog jag inifrån ABS boxen Pin 48,47,46,och 45.
Vänster Fram, HF, VB & HB och sedan med ett litet förstärknings steg (FET transistor) in till Leonardo kortet.
ABS boxen var väl tillsluten men det gick att lossa locket efter att man forcerat det sega limmet.
BildBild
Nu kör jag med en display som visar värden och
larmar vid fel men tanken är att jag ska ha 4 lysdioder för varje däck som lyser rött vid fel och ger en kort larmsignal.
Det blev lite dålig bild på LCDdisplayen men den räknar pulser väldigt fort.
BildBild

Uppdatering 2014-12: Vid test så dyker det upp sporadiska larm när ett däck har 1,8 bar (VB) jämfört med 2,3 bar på dom övriga. (22 % diff.)
Kan få lite falsklarm nångång men det är svårt att hitta gränsen när den ska larma...

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Senast redigerad av Timpa tis 16 dec 2014, 18:39, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: lör 15 nov 2014, 20:07 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Jag har labbat lite med Ardiono Leonardo jag med, men har ingen egentlig aning om hur mycket processorkraft den lille rackarn har.

Nu när du har jackat in dig i hjulsensorerna och det snart blir vinter skulle du kunna fixa TC om arduinon orkar. Om något av framhjulen drar iväg, börja med att bryta ett relä till magnetventilen om det finns turbotryck, och bränslet om det fortsätter spinna.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: mån 17 nov 2014, 19:08 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Låter som en bra utveckling med att TC styrning men att bryta soppapumpen ger en fördröjning på 20-30 sek innan man tappar trycket och får effekt. Men kanske att fimpa insp.ventilerna en kort ögonblick utan att det tar tvärstopp.
Sedan som utveckling på det så skulle man prova med att fimpa en cylinder när man kommit upp i 110 på motorvägen för att snål köra den...

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Vector
InläggPostat: ons 19 nov 2014, 17:04 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Du klipper spridarens jord eller matning till cylinder efter cylinder med ett litet multirelä. Viktigt att du klipper helt så att den inte går snålt och börjar spika.

Apropå bränsleavstängning och snålkörning såg jag en på ett forum som hade satt en knapp i ratten så han kunde stänga spridarna i nedförsbackar, tanken var att han skulle kunna ha gasspjället öppet för att få mindre pumpförluster och alltså lägre motorbroms. Sen kan man ju utöka med att stänga av AC-kompressor och batteriladdning under de tider när motorn går med dålig verkningsgrad. Tror det redan är så att AC:n slås av vid fullgas för att få bättre acc.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010