Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se
http://forum.saab9000.se/

Projekt turbokonvertering
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=13&t=19478
Sida 5 av 6

Författare:  Timpa [ sön 07 jul 2013, 10:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Försök att läsa ut felkoden för Check Engine så håller vi tummarna att den kommer igång.
Det går väl att läsa ut blinkningarna med att jorda en kontakt vid motorhuven.
Jag gjorde så på min gamla -89a.

Författare:  turboblondie [ sön 07 jul 2013, 21:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Var ju bara armen till wg-n som hoppat av då jag missat låsningen :lol:
Laddar som den ska nu och går nästan som den ska fast lågvarv är den lite ryckig men bara ibland och när den e varm så ligger tomgången som den ska men inte när man startat direkt...
Check engine står kvar

Författare:  turboblondie [ tis 09 jul 2013, 22:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Haha var en hel hög med felkoder :lol:
2 stift satt fel på spjällkontakten så nu funkar tomgången med :P
En felkod var signal från ac och en om att blandningen var för fet men kan det ha med spjällkontakten att göra?

Författare:  turboblondie [ tis 10 sep 2013, 19:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Med massa flipp fram och tillbaka så går bilen och har slukat massor mil i den med turbo :D
Dock borde jag nog skaffa en kabelhärva till en icke tcs bil då felkoder finns kvar...
Får bla en felkod om att ingen komunikation med spjällkontakten och efter att testat med 3 andra och mätt kablar några ggr så finns felkoden kvar 8O
Bilen går bra förutom när den e kall då finns tomgång på ca 3-400 rpm och stannar oftast men efter bara nån km så ligger den stadigt på 1000 rpm och går klockrent...
Stannar jag med varm motor och startar igen så ligger tomgången lite lågt men efter bara några sekunder så rättar den till sig :)
Den går riktigt bra och laddar på som in i 8)
Laddar runt 1.2-1.4 utan kat och 3" rör hela vägen och hur jag än plågar stackaren så vägrar den dricka mer än 0.9/milen (uppmätt flera ggr) och detta kan man knappast klaga på :lol:
Borde kanske ta reda på art,nr på samtliga givare och sånt så kanske problemet löser sig :?

Författare:  Klubbdirektör [ tis 10 sep 2013, 20:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Kul att det lirar!
Vad tror du tomgångsproblemet beror på.? Har också lite strul med min tomgång.

Författare:  Timpa [ ons 11 sep 2013, 07:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Kan det vara någon tempgivare som ställer till det ? Kan det vara felkoder man måste ha Tech 2 för att nolla ?

Författare:  turboblondie [ ons 11 sep 2013, 20:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Kollar blinkkoder :wink:
Tja en givare kanske eller har jag fel givare eller nåt

Författare:  turboblondie [ tor 12 sep 2013, 20:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Lade märke till i morse att den gick som en förgasarmotor man inte dragit ut choken på ungefär alltså med kall motor

Författare:  turboblondie [ tis 22 okt 2013, 19:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... f6de9f.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... def932.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 25ce26.jpg

Börjar bli tid för lack nu :D

Författare:  turboblondie [ lör 15 feb 2014, 11:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Bild

Bild

Bild

Bild


Snart så :D

Författare:  Klubbdirektör [ lör 15 feb 2014, 14:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Härligt! Lagom till våren :D

Författare:  turboblondie [ tor 27 feb 2014, 15:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Bild

Bild

Lite har hänt nu :D

Författare:  Klubbdirektör [ tor 27 feb 2014, 16:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Fräscht med en vit bil som är ny i lacken! :D
Personligen tycker jag att du bör lacka CS-spoilern och nedre delen på bakre kofångaren samt tröskellådorna bakom bakre hjulen för att få en konsekvent nivå på den vita linjen runt om bilen, att bara ha sidokjolarna vita och inte övrigt i samma nivå vitt ser lite lustigt ut.

Författare:  turboblondie [ sön 30 mar 2014, 09:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Äntligen hittat tomgångsfelet :D :D :D :D :D
Spjällkontakten var helt fel (från gamla t16)
Bytte spjällhus till ett från Trionic som tydligen var rätt
Gamla spjällkontakten indikerar bara helt öppet/stängt spjäll medans nya arbetar helt annorlunda
Eftersom det var en antispinnmotor jag satt i så var det ingen spjällkontakt från början...
Imorgon ska den till bilprovningen och jag undrar hur detta ska sluta då bilen inte e typad med turbo och det saknas kat 8O

Författare:  turboblondie [ mån 31 mar 2014, 22:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

HC-halten aningen hög och co-halten aningen hög det var allt bilprovningen ojade sig om...
Blev kallad miljöbov då min kat hade rymt 8O

Författare:  turboblondie [ lör 19 apr 2014, 07:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Fick mina fälgar äntligen :)

Bild

Bild

Författare:  turboblondie [ lör 11 okt 2014, 08:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Hänt en hel del på senaste tiden :)
Rev ut all inredning igen och då menar jag allt och all kabel med sen sattes en härva in från en -96 så nu lörs det med Trionic 5.5 minsann :)
Råka byta turbo till en mitsa 16t och en vänlig själ fixade med programvaran så detta blev ganska kul...
Börjat så smått att byta bussningar i framvagnen till polyuretan
Bakvagn kommer bytas till en renoverad och lackad fast troligen inte förrän till våren
Stötdämpare runt om ska även dom bytas
Vill ju ha en komfortabel brukis på 300 häst :)

Bild
Vevaxelgivaren

Bild
Röda ok passa inte till orange fälgar

Bild
Vingarna lackade och monterade

Författare:  turboblondie [ sön 10 maj 2015, 22:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Jaha blev växellåderas igår :roll:
Rev ner låda, koppling och svänghjul så packbox byts med när allt är nere...
Passar även på att byta kopplingslang..
Satt en 45 låda och fick tips om att 40 lådan skulle tåla mer mos...
Letar låda febrilt just nu men verkar dött :(

Författare:  Timpa [ mån 11 maj 2015, 07:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Du får lägga in köpes annons lite överallt på Saab klubbarna.
Du får köra försiktigt med klenoden när du fixad ny låda.

Författare:  turboblondie [ mån 11 maj 2015, 20:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Projekt turbokonvertering

Bild

Rengjort och ny packbox isatt :)
Väntar på lönen så ny koppling kan handlas bara :roll:

Sida 5 av 6 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/