Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 22 jan 2019, 10:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 31 jan 2012, 10:46 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Oj, var ska jag börja.
Nyreggad på detta forum idag! Men har en konto på STCS sedan tidigare, där jag också skapat en projekttråd med samma inledning som nedan.
Men bägge kommer uppdateras på samma sätt.
Jag har faktiskt och en projekttråd på elektronikforumet, men det är ju inte ett bilforum, så därför skapades projekttrådar här och på STCS. Dock är det tack vare Glenn där som jag startade detta konto och denna tråd här.
Han kan ha fått en scannad kopia av tryckt material av någon här. Så jag frågar efter samma sak först: Har någon vad som helst som handlade om 9000 jubileum, och 9000 tillbehörskatalog eller liknande så är jag väldigt sugen på detta!

Men mitt nick då: FormerMazda, detta är det första nick för forum jag nånsin skaffade mig, och det skaffade jag mig på STCS då jag köpte min första SAAB.
Innan hade jag ägt totalt tre styck mazda 626. Inget fel på dom bilarna egentligen. Men efter att min bror köpte en SAAB 9000 så undrade man vad man gjorde i nån annan bil.
Ungefär så kändes det.
Jakten började och snart stod jag där med en SAAB 9000 CSE A50 -97 med 2,3t (170hk konverterad till 200hk).
En goare bil på alla plan för de pengarna finns nog inte.
Denna bil mötte tyvärr sitt öde i ett dike efter ett möte med skogens konung.
Efter den så var det iallafall enkelt vad man skulle kolla på för biltillverkare, och min nästa bil blev en SAAB 9-5 2,0t SE (150hk "trimmad" med SAAB-trim till 190hk). Den rullar än i min ägo, och trots sina 25500mil så är inget av vikt bytt, så visst är jag nöjd. Men generellt så finns inte riktigt SAAB-känslan i den. 190hk känns inte riktigt som det borde. Och blinkersspaken glappar. Låter kanske löjligt, men det är ju ändå en premiumbil. Dumma GM.. Skyller allt på dom.

Med ovan ständigt om än lite, men ändå molandes i mig så har jag titt som tätt sneglat på 9k A50's igen. Det har dock aldrig blivit av då de stått sig i pris och jag har inte haft ekonomin riktigt. Men saker ändras och nu har de gått ner rejält i pris och min ekonomi upp. Så det är dags. Samtidigt så har jag märkt att 9k's i bra skick börjar bli tunnsått. Och är de fina i plåten så är det ofta sönderstylat.
Men så dök jag på en nu på blocket.

Den var på bilden fin i lacken, och ägaren utlovade att ingen rost eller defekter finns.
Mailade lite och fick ytterligare bilder, bestämde mig för att åka att titta på den. Det är ju ändå 28mil enkel resa för mig. Då när jag ringer nämner han en liten läcka på grenröret.
Nåväl, det hindrar inte mig. Jag packar sambo och mat och åker ner. På plats så ser bilen först ut precis så fin som jag hoppats. Men snart ser jag att förar dörren är sönderbruten. Detta hade han helt glömt. Jo tjena.
Och läckan som knappt hördes hörs tydligt, men är i skarven mellan downpipe och turbo. Är inte så orolig för detta heller.
Provkörningen gav däremot kluvna tankar, laddtrycket skenar och inget grundladd finns, alltså den skenar med tända bromsljus. Bilen har stått i ett halvår så med största sannolikhet är det wastegate som kärvat.
Funderar på om jag ens vill ha denna men bestämmer mig för det då det ju är en fin bil i övrigt, dessutom precis den jag vill ha med silver lack, och svart skinn med mockainläggen. Träinslag i ratten och den bara är så rätt i övrigt. Modellen är ju en SAAB 9000 CSE A50 2,3T (200hk).
Prutar lite då det ändå var lite som felade, så 14000kr fattigare åkte vi hem med bilen.

Väl hemma så gås bilen igenom ordentligt i kaross och invändigt. Eller ja, så ordentlig man är utomhus nu. Och då finns det lite bubblor i lacken vid ett antennfäste, och fem prickar på huven. Sen är det förardörren då, och den har mött framskärmen, så där finns lite. Annars inget.
Av det elektriska fungerar allt utom värmen i förarstolen. Tror dock det är knappen då bägge slingorna sällan är trasiga?
Sen hittade jag visst ett papper från Nordic Uhr i bilen. Intressant då ägaren inte trodde den var trimmad. Men efter lite efterforskning så visar det sig att farbror som köpt bilen ny mer eller mindre åkt direkt till Nordic med den, det skiljde 10dagar mellan första reg. och dagen då Nordic trimmade den. Så nu är det 240hk och 350Nm program i. Steg 2 innebär också rostfri halvsats. Tackar ingen nej till.

Mitt mål med denna bilen är att få den i så bra skick som jag förmår. Vissa detaljer ska bytas för visuellt bättre utseende. Men det är i stil med vita skärmblinkers.
Sen ska chassie få sig en funderare. Men då är det på sin höjd ett AERO-chassie som åker på. Vill inte ha en stötig låg bil. Det är inte kul i längden. Funderar på speedparts chassie som sänker 10mm. Låter som ett AERO-chassie?
Även bromsar kan få sportbromskit från speedparts. Men det är ju för att man får slitsade skivor och EBC-greenstuff runt om för 3600kr. Billigt som tusan. EBC-greenstuff dammar minde än vanliga belägg också, så det är också en fördel.

Annars är det original som gäller. Men utrustning från SAAB som gick att få ska letas reda på. Det finns i mängder där ute, bara att leta. Och har du nåt, tveka inte, sälj det till mig.

Bilder kommer tas på bilen, och framstegen kommer läggas upp här om intresse finns.
Det finns ingen tidsplan, detta kan mycket väl vara mitt livsprojekt. Men jag är sugen så mycket kommer nog hända inledningsvis.

InläggPostat: tis 31 jan 2012, 14:59 
Moderator
Moderator

Välkommen till forumet :)
låter trevligt, men upp med lite bilder :)

InläggPostat: ons 01 feb 2012, 07:16 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tackar!

Jodå, bilder kommer!
Men i ren frustration över att jag inte kom upp på nån ramp här i närheten så skickade jag in den till saab-verksta´n här för genomgång av underredet. Det blev ungefär samma peng ändå som att hyra en hall med lyft. Preem är helt pengagalna här i stan..

För tanken är att gå igenom bilen grundligt och skapa en lista på saker jag vill byta, sen i lugn och ro leta rätt på det och skaffa hem det. Sen börja skruva med den.

InläggPostat: fre 10 feb 2012, 09:18 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Välkommen da.

Men var i vårt avlånga land hittas din skönhet då?

Förresten Aero-chassiet på 9k har jag för mig är ca 15mm lägre endast.

Men 25mm är helt okej både komfort och väghållningskänsla.

InläggPostat: sön 19 feb 2012, 12:05 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Vädret är emot mig..
Hela vintern har det varit milt och hyffsat torrt. Men när jag väl köper mig den här bilen så blir det kallare än vad det varit på hela vintern, och snö på det.
Men igår så tog jag tag i det, fram med högtryckstvätten och sköljde av det värsta. Det ser lite roligare ut, och det är lättare att urskilja vad som är smuts och inte.
Självklart skulle det förstås regna och snöa om vartannat, så det blev bara en enkel fotografering i all hast, ingen djupdykning i vad jag vill göra med bilen, och fortfarande har jag inte kommit åt nån ramp för kolla under. Ska nog bygga en egen till sommaren..

Hur som helst, här kommer det bilder! (länkat till oskalade bilder)

Framifrån, inte mycket att säga.
Bild
http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/20120218-innan_fix/20120218-001.JPG

Bakifrån, inte mycket att säga där heller. Den skarptsynte ser dock ett annat slutrör än original.
Det beror på Nordic steg 2. Inte original, men rostfritt, så det får nog sitta kvar.
Bild
http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/20120218-innan_fix/20120218-002.JPG

Närbild motorhuv, stenskott.. Men det borde vara rätt enkelt att fixa.
Bild
http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/20120218-innan_fix/20120218-005.JPG

Närbild skärm, skrapsår mellan listerna, kommer av att dörren hänger. Dörren ska dock bytas, varför syns i nästa bild.
Bild
http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/20120218-innan_fix/20120218-006.JPG

Närbild förardörr. Nån som hade svårt att skilja på mitt och ditt.. Dörren ska bytas, det är nog enklast. För den är uppbruten vid rutan också, så dörren är "full av vatten".
Bild
http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/20120218-innan_fix/20120218-007.JPG

Inredningen, Svart skinn med mocka-inlägg och flygplansloggan i ryggstöden. Träinlägg i ratten. Precis det jag letade efter.
Inga skador att tala om, skinnet är lite slitet på förarstolen, men jag tror att en lädervård kommer göra stor skillnad. Sätesvärmen i förarstolen funkar inte heller, men eftersom varken rumpan eller ryggen fungerar så tror jag på annat fel än själva stolen. Annars fungerar allt.
Bild
http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/20120218-innan_fix/20120218-011.JPG

Inredningen bak också, bara för att.
Bild
http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/20120218-innan_fix/20120218-012.JPG

Ett skapligt skitigt motorrum. Det ska putsas en del här.. Wastegate har hängt sig, och apc ventilen trillat loss. Vetilkåpepackningen fuktar lite också. Annars i fungerar allt.
Bild
http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/20120218-innan_fix/20120218-015.JPG

Det var bilderna inledningsvis. Bilen lämnades in för genomgång hos lokala saab-verkstan också. Gillar dom grabbarna, de gör bra jobb och är inte dyra i pris.
Så för en jäkligt grundlig genomgång tog de bara 220kr.
Listan blev som följer - med min kommentar vad jag tänkt:
Vindruta sprucken - byts
Skivor fram - byts
Klotsar fram - byts
Slang tankpåfyllning av - kollas upp, luktar inget och läcker inget trots full tank.
Parkeringsbromsvajer hänger - hängs upp
Parkeringsbromsvajer kärvar - den har stått länge..
Alla lagerstöd slut - gissade detta, byts
Däck fram olagliga - vinterdäck. Ska inte åka vinterväg.
Höger damask - byts
Länkarmsbussningar fram - gissade detta, byts
Längsgående bromsrör - byts
Vänster främre bromsrör - byts
Avgasgummin - byts
Magnetventil lös - sätts fast..
Gasfjädrar motorhuv - byts
Broms kärvar - stått länge, men renoveras
Motoroljan mycket dålig - ska skölja och byta olja
Parkeringsljus vänster fram - alla lampor på bilen ska bytas
Blinker fram vitt sken - alla lampor på bilen ska bytas
Läkage mellan turbo-downpipe - fixas
Skyltbelysning trasig - alla lampor på bilen ska bytas
Parkeringsljus bak - alla lampor på bilen ska bytas
Bromsljus bak - alla lampor på bilen ska bytas
Sidoblinkers lös - ska bytas till vita original
Laddtryck skenar - kärv wastegate
Bakrutespolning fungerar ej - kollas upp och lagas
Frikopplar dåligt - ? Har inte hittat detta.
Multirem - byts
Spännare multirem - byts
Vakuumslangar - byts
Oljeläkage "plugg" ventilkåpa -byts
Oljeläkage ventilkåpa - packning byts

En diger lista kan tyckas, men mycket är ren service och normalt slitage. Sen har den stått länge, så en del beror på det.
Ekonomin finns, det är
16kkr undansatt till detta. Sen kommer det ju pengar löpande varje månad.

Dåså, detta var början på resan! Mer ska hittas och så fort väder tillåter börjar saker fixas!

InläggPostat: sön 19 feb 2012, 12:45 
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Påminner lite vagt om en bil jag hade förra vintern :wink:

Stolens värmeslingor är seriekopplade, så det räcker med ett kabelbrott så blir det kallt sen, men följ denna guide så löser det sig: viewtopic.php?f=18&t=18364

Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!

InläggPostat: sön 19 feb 2012, 17:22 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Jag tycker den ser fin ut! Dom är snygga i silver. Har haft en -98 225 hk i silver.

InläggPostat: mån 20 feb 2012, 08:02 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Jag håller på å gör precis tvärtom.

Dödar en A50-97;a. Silver.

Inredning o front sålda. Behöver du en fräsch dörr, PM;a.

InläggPostat: tor 29 mar 2012, 18:44 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tro't eller ej, men jag har tagit mig lite tid till bilen idag! :D

Jag misstänker ju WG-klockan, den är nämligen ihopsvetsad, alltså burken mot gaveln, och ser allmänt ofungerande ut. Så utan vidare felsökning byttes denna mot en som suttit i en 9-5 om jag inte är helt fel ute. Dock var armen mycket längre, säkert två cm, så jag trodde inte på det direkt. Och mycket riktigt så bygger den inte ladd alls nu.
Men det är ju bra också, för då är ju iallafall WG fungerande.

Men är det nån som vet hur lång armen ska vara på WG-klockan?
Och vad har jag för turbo? Garret, men vilken? Original var bilen en 2,3T (200hk)

Jo, jag har testat APC-ventilen också, blåst och sugit och mätt. Allt verkar ok, dock är inte R helt tät mot W och C. Ganska, men inte helt.
Ventilen surrar o lever också när man torrgasar lite..

InläggPostat: fre 30 mar 2012, 14:15 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

200hk har T25 turbo. Det var det väl på 9-5an med antagligen?

Vet tyvärr inte hur lång armen ska va man se till så att du har en som tillhör t25an så blir det lättare :)

Mvh

InläggPostat: ons 02 maj 2012, 10:41 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

torakef skrev:

Är detta förra ägaren alltså?

I övrigt så står projektet oerhört still just nu. Det är för mycket annat som måste bli klart först innan jag har tid med denna.
Men tanken är väl att så smått jobba med att få den till att ladda vettigt.

En sak som dock inte stämmer med att det bara är WG-klockan är att den trots innan skenade i ladd så är den oerhört seg på att bygga ladd. Inga direkta oljud från turbon i övrigt, men det kanske är dags att kolla upp den, den KAN ju vara slut den också.

InläggPostat: ons 02 maj 2012, 12:36 
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

FormerMazda skrev:
torakef skrev:

Är detta förra ägaren alltså?

Icke. Min var rostigare, plus (när jag sålde den) modifierad till T7 MV och mappad för E85. Klicka på länken i min sig.

Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!

InläggPostat: fre 04 maj 2012, 20:02 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ah, ok.

Kul tråd! Du besitter ju helt klart en talang för rostjobb.
Vill du tjäna pengar? :lol:

InläggPostat: lör 05 maj 2012, 10:23 
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

FormerMazda skrev:
Ah, ok.

Kul tråd! Du besitter ju helt klart en talang för rostjobb.
Vill du tjäna pengar? :lol:

Nej fy fan jag hatar rost! :|

Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!

InläggPostat: mån 21 maj 2012, 11:08 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tjohej!

Jag har faktiskt pysslat lite med bilen!
En vänlig forumist skickade mig en "ny" WG-klocka, och nu i ledigheten tog jag mig tid att byta. Och titt på fasen! Den reglerar laddtryck ju!
Dock började den med typ 0,2bars GLT. Så det var bara att börja skruva. 0,03bar per helvarv har jag hittat på stora internet, så 7 varv skruvades. Detta gav dock bara ett hekto till. Ytterligare 3varv skruvades, men utan skillnad.
Så mitt GLT just nu toppar 0,3bar, och det känns som klockan är så kort den kan vara. Det skulle gå att byta stoppmutter mot en kortare, då kan jag nog få in armen ytterligare, men jag tror inte det är mitt problem.
Jag har en avgasläcka mellan turbo och downpipe, men den borde inte påverka så mycket?

Bilen är trimmad till steg 2 hos Nordic. Och max-ladd har varit 0,8bar med nya WG-klockan, men han backar illa kvickt. Gissar på att en service, BF98 och en adaption kan nog göra susen på det.

Men hur känns det att inte få mer i GLT på så vis som beskrivet ovan?

InläggPostat: ons 23 maj 2012, 12:36 
Två stjärnor
Två stjärnor

Du skall ha som minst 2mm förspänning på wg-armen. Sen så tror jag på att Magnetventilen spökar för dig. Har du kollat upp waste gate porten om den går lätt eller kärvar. Samt kollat upp waste gate portens anläggningsyta i turbon?

Mvh 9k94

InläggPostat: ons 23 maj 2012, 12:49 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Du skall ha som minst 2mm förspänning på wg-armen = att när WG porten är stäng så ska en icke "påkopplad" WG-arm vara 2mm för kort?

WG-porten känns inte kärv, anliggningen kan jag dock inte svara på.
MV har jag mätt spolarna i = ok. Sen har jag sugit och blåst i den = ok (som jag tror).

Men förspänd är han inte idag, det är nog precis dock.
Ska justera in den ytterligare då, tack för tipset!

InläggPostat: ons 23 maj 2012, 13:27 
Två stjärnor
Två stjärnor

FormerMazda skrev:
Du skall ha som minst 2mm förspänning på wg-armen = att när WG porten är stäng så ska en icke "påkopplad" WG-arm vara 2mm för kort?

Du skall vara tvungen att dra lite i waste gate-armen för att få på den på waste gate-porten. ;)

Dvs att hålet på armen skall blunda lite mot pinnen på porten. =)

InläggPostat: ons 23 maj 2012, 13:29 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Underbar info!

Återkommer med resultat, kan ju bli pill med detta i helgen rent av! :D

InläggPostat: ons 23 maj 2012, 16:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

FormerMazda skrev:
Underbar info!

Återkommer med resultat, kan ju bli pill med detta i helgen rent av! :D

Dokumentera gärna med bilder på hur du gick till väga. Ska själv göra denna procedur framöver.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme