Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 23 jan 2019, 04:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 31 aug 2012, 13:03 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Det händer inte mycket, men lite.

Jag har, efter en hel otrolig massa jagande, ändå fått tag i en original CD-spelare!
Den ska få en del kärlek först, rengöring och fix så den lyser också. Men den fungerar! Och ljudet original i en 9000 är ju helt fantastiskt bra egentligen.

Nåväl, en bild på testkörningen:
Bild
http://www.rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/Nya_Delar/20120831-NyCD.jpg

Som sagt, rengöring, reparation samt montage följer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 03 sep 2012, 10:26 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Gjorde en litet försök till reparation. Har inga så små glödlampor hemma, men väl 3mm LED med motstånd, fix och färdigt, bara att knö in i hålet där lamporna sitter. Så nu finns hopp om belysningen igen!

Lysdioden:
Bild

Passar i hålet, ish.
Bild
http://rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/Reparationer/CD/LED_i_disp_bak.jpg

Det lyser!
Bild
http://rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/Reparationer/CD/LED_i_disp_fram.jpg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 29 okt 2012, 12:48 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Uppdatering!

Det går lite sisådär nu. Vill ha en körbar bil innan jag fortsätter med resten.
Jag ville ju byta bort mitt steg 2 mot original, detta är ju vitsen med detta projekt; original.
Ut med annons på forum, och då var det en kille som hjälpte mig med detta, nu misstror jag inte honom, är heller inte arg/besviken eller annat, behöver bara lite input.
Detta hände:
* Killen fick bilder på mitt styrdon, VSS skulle fixa sig enbart med de siffror som står tryckta på donet.
* Det donet kom, befintliga monteras ur och nya in. Givetvis med batteriet frånkopplat.
* På med batteri, larma, larma av. Startförsök utan resultat. Misstänker att vigning krävs.
* En saab-mek tar med sig Tech2 ut och utför vigning. Går inte starta.
* I med gamla donet, går inte starta. Felkoder om "fel kod" och "ingen kod" kommer. Vi nollar, viger och har oss. Inget hjälper.
* Styrdonskillen ber om VSS, styrdon och nycklar. Har inget att förlora, så skickar detta. Får tillbaka grejorna som nu ska ha testats fungerande i en annan bil.
* I med allt igen, fortfarande går den inte starta. (Förtydligar går inte starta med att bränslepumpen inte går)
* Felsöker nu bränslepumpsrelä, detta får inte spolspänning. Byglar man så pumpen går igång så går det starta.

Frågor:
1 - Vad tror du är fel?
2 - Kommer ett styrdon utan VSS fungera?
3 - Skulle man inte lika gärna kunna ge bränslepumpen spänning med nyckeln i läge tändning?

Vill inte styra svar med detta, men saab-meken sa att det inte var ovanligt att en del styrdon kan pajja detta med immobilisering. Lösningen genom tiderna har varit att byta VSS-modul eller byta till styrdon utan VSS.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 03 nov 2012, 09:43 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
1; finns ingen "VSS-modul. Endast en funktion i larmenhet och Trionicbox.
Att kunna läsa ut denna ur numret på boxen går inte.

TechII kan inte av-immobilisera boxen, endast med T5-suite. Det går att kryssa i med TechII men det funkar inte när larmenheten fortfarande kräver bekräftelse för att häva startspärren.
Vad jag vet alltså.

Kan lika gärna vara din tändlåskontakt som givit upp. Man det luktar mjukvarufel nånstans. Också.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 04 nov 2012, 12:11 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Det är en viktig säkerhetsfunktion att pumpen stannar om motorn stannar, vid slangbrott med tändningen på (tex. vid en krock) kommer den annars att tömma hela bränsletanken ut på marken.

Du behöver hjälp av någon med T5-suite som kan reda upp VSS.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08 nov 2012, 08:09 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Nu fattar jag absolut ingenting, men jag är ganska glad också! :)

Som beskrivet innan så har jag haft lite småproblem med att styrdonet inte accepterat kod och därmed inte startat bränslepumpen. Med tjuvkopplad pump så har den dock alltid gått så fint så.

Men så igår fick jag en massa saker, och där ibland ett styrdon som brorsan ska ha till sin bil. Detta ska vara trimmat och utan VSS, så jag slängde i det i bilen för att testa, och när jag vred på tändning så startar pumpen! :D
Men det går inte att starta bilen ändå. :?

Fyllde i ännu mer bränsle, starthjälp med mera. Inget, tände till nån gång, men inte mer.
I med det styrdon som hittills bara gått tjuvkopplat för att testa om den går alls. Och bilfan startar! 8O

Så det don innan vägrat fungera fungerar nu klockrent med VSS och allt.

Problem solved, bilen fungerar igen. Vad som gjorde susen och vad felet var innan, det kommer jag nog aldrig få svar på.

Nåväl, nu fortsätter ju projektet!

Och det har handlats!
Begagnat:
4x bromsok
1x Turbo T25 i fint skick
2x huvudstrålkastare
2x främre bilnkers
1x map-sensor

Speedparts:
Ventilkåpspackning
Gummiskydd för luftningsnippel
Reparationssats Bromsok Fram
Reparationsats bromsok bak 900/9000
Bromskivor fram
Bromsskivor bak
Bromsbelägg fram
Bromsbelägg Bak 900/9000
Bromsvätska DOT4
Bakre länkarmsbussning
Lagerstöd framvagn
Gasfjädrar Motorhuv 9000 85-98
Reparationssats 9000 med AC (fläktrem)
Växelspaksknopp läder
Silver Bromsoksfärg
Sidoblinkers vita
Termostat / 89 °C

Så julen är räddad! :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 22 jan 2013, 08:25 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Som jag trodde så händer det inte mycket nu.
Bröllop, arbete och bister vinter hämmar ju lekandet lite.

Men igår så tog jag mig lite tid i källarn och blästrade ett av de bromsok jag köpt för att renovera, göra fina och ha klara till skruvandet sätter fart igen. Inte för att bilens ok var dåliga, men det får gärna bli finish på sakerna också.

Nåväl, jag börjar fundera på om det är lönt att lägga flera timmars arbete per ok när jag kan köpa en hel uppsättning nya ok på biltema (ATE) för 2600kr.
Är begagnade ok säljbara? Jag har ju egentligen 8 kompletta ok och fyra renoveringssatser liksom, borde väl ge nån krona tillbaka i projektet.

Vad tror ni?

Jo, ett par bilder också såklart. Bara för att bilder är kul.

Före blästring:
Bild

Efter blästring:
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 29 jan 2013, 07:31 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Det går väldigt sakta framåt, men det görs saker nu ändå och det är ju huvudsaken!
Faktum är att wheeler dealers är ett inspirerade program att titta på, sätter ofta fart efter ett sånt avsnitt.

Så igår blästrade jag ett till ok. Så bägge bak är blästrade nu, återstår fram oken.
Bestämde mig för att blästra, måla och renova istället för nya från biltema. Bättre jag spar de pengarna till annat på bilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 29 jan 2013, 09:57 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Fråga!

Var kan man hitta den tätningen som sitter för axeln till handbromsarmen, på motsvarande sida av handbromsarmen?

Hittar den inte som lös del, kanske inte finns som det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 29 jan 2013, 19:28 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Ne den finns inte som lös del, men fjädern finns.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 29 jan 2013, 22:09 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Så fånigt!
Det blir till att kolla efter nåt annat som gör samma jobb då..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 08:37 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Vinter och snö är väl planeringens tider antar jag, för 9000 står så snällt och väntar. Översnöad och dan.

Men jag har en idé om att lyfta ur motorn, dels för rengöring av densamma men också motorrummet. Sen ska turbon med stor sannolikhet bytas, lite öljesöl åtgärdas med mera.
När jag nämnde detta för polarna på lokala saab-meken så fick jag förklarat för mig att om jag ändå har motorn ur så vore det dumt att inte byta kolvringar och hona cylindrarna. Sen skadar det ju inte ta en kik på kamkedjan och självklart byta lamellen och slaven.
Där steg ju arbetsinsatsen en aning, men visst, ska jag ändå lyfta ur så vore det ingen dum idé kanske.

Delar:
Kopplingssats AERO sachs; länk ; 2780kr
Slang till kopplingen; länk ; 288kr
Rep.sats till slaven; länk ; 286kr
Rep.sats huvudcylinder; länk ; 83kr
Kolvringar; länk ; 890kr
Och en drös packningar som lär sitta lite här och var.

Låter det onödigt att göra jobbet om det fungerar i övrigt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 10:09 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Läste igenom tråden men det framgår inte hur långt den gått.

Personligen tycker jag det är omotiverat att riva isär en välfungerande motor som gått mindre än säg 30 tusen mil(?). Och att bara hona loppen och byta kolvringar kommer du heller ingenstans med, är det slitet är det ovalt och då skall det borras.

Öppnar du motorn ska du vara beredd på att:
- Mäta upp och ev plana toppen
- Ovalitetsmäta och borra cylindrarna (om det behövs)
- Nya kolvar och kolvringar
- Kontrollera och byta ramlagren

Gör ett kompprov och leakdown-test till att börja med så får du kvitto på hur sliten motorn är utan att öppna den.

Däremot kan ju yttre åtgärder som kopplingsbyte och kontroll och byte av kedjor och släpor vara vettigt.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 10:20 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Näe, den har ju förvisso bara gått 22600mil, så det kanske vore lämpligare att komptesta och om det inte visar på stora brister så vore det väl bara dumt.
Och den går ju utan missljud eller liknande. Dock går den inte som den ska idag, men turbon kan vara slut, för det är missljud när den börjar ladda. Bilen har också gått trimmad hela livet tills nu.

Det sölar lite vid toppen, men det kan lika gärna vara ventilkåpan. Toppen är heller inte dragen. Men det finns ju risk för att jag behöver ny toppackning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 26 feb 2013, 15:56 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Den lokala verkstan verkar vara vana vid hisingetraktorer o hitlerslädar.
En B2X4-motor som man behöver byta kolvringar på innan 35000 trimmade mil o slarv med oljebytena är inte så vanligt.

Kedjorna är ju dimensionerade att hålla 40000 mil om motorn e välvårdad för övrigt ska inte heller ge några bekymmer normalt Ta loss kedjespännaren när du tagit bort övre motor/generatorkonsoll. Lång 26mm hylsa, o mät upp den. E den ute mer än 15mm kan de va dags för kedjesats. Koppling byter man ju i ditt läge. Annars väntar man tills den börjar slira men har man motorn nere o den gått över 20000 så byter man.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 26 feb 2013, 16:01 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Dom uttryckte det som att det gjorde märkbar skillnad, även om det kanske inte var ett problem.
Själv har jag ingen aning, men faktum är att två olika personer här nu säger emot det verkstaden sa. Så nejsägarna leder ju. :wink:

Men det blir ett komptest, jag vet ju inget om skicket faktiskt.
Det lär väl stå i verkstadsmanualen vad det ska vara.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 26 feb 2013, 18:19 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:29
Inlägg: 99
Ort: Borlänge
Jag lyssnar hellre på gubbsen här, känns som att 9000-kunskapen här är hårt koncentrerad och lite djupare än hos en "allmänmeck". Men även solen har sina fläckar förstås..

_________________
Saab 900S -91 (röd)
Saab 9000 A50 -97 (scarabégrön)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 27 feb 2013, 12:17 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Tyvärr så drar ju det överdrivet dåliga ryktet gällande T7-motorernas hållbarhet med sig att ALLA saabmotorer e lika känsliga.
B2X4-serien är ju rena evighetsmaskinen i jämförelse, faktiskt.

Men en mätning av kamkedjesträckaren är ändå på sin plats, bara för att.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 27 feb 2013, 12:58 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
oooh, begreppen, jag säger T5 och T7 och menar då motorfamiljen 9000 och 9-5. Säger jag rätt då?

Hur som, att T5 är bättre än T7 är synpunkt att tåla mer/hålla längre är jag helt med på. Har alltid tyckt detta.
Jag tror dock inte verkstan ger tips om nya kolvringar för att motorn annars riskerar ras, utan snarare göra bra bättre.

Kamkedjan kommer som sagt kollas oavsett. Och ett komptest.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 28 feb 2013, 12:16 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
En motorrenoveringsfirma är att rekommendera vid ringbyte. Loppen måste honas då och de e inget jag gör själv.
Man kan faktiskt förkorta motorns livslängd om man byter ringar i onödan och inte kan hona 100% rätt.
Summa summarum, man byter inte ringar på en väl fungerande B234. Men kedjorna håller inte i all evighet o har man motorn nere så e de väl en lämplig sysselsättning.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010