Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 23 jan 2019, 04:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 04 mar 2013, 08:44 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Fick lite vårkänslor igår när solen sken och snön smälte.
Så nu väcktes han upp ur vinterdvalan!

Batteriet var precis soptomt, men husvagnsbatteriet ryckte in, sen var det bara att starta.
Dock lös ABS-lampan nu. Så det är väl bara att anta att en givare möglat eller nåt.

Men en liten varmkörningstur blev det allt, kändes bra på nåt vis! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 04 mar 2013, 13:56 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:29
Inlägg: 99
Ort: Borlänge
Vad kul! Kändes inte helt tråkigt att sitta bakom ratten igen va? :)

Min ABS-lampa lös också när jag tog bilen ur dvalan förra våren. Det var en sensor som givit upp andan - bara att byta trodde jag.. Men det var förra puckoägaren som fulskarvat vänster kabel in på höger sensor (som alltså skötte båda signalerna bakifrån). Så det fick bli lite återställande kabelkirurgi och sedan byte. Därefter slocknade lampan.
Så kolla under baksätet så du inte har en liten extra kabel, han kanske har varit där också! 8O

Nädå, skojar bara. Ha så roligt med bilen!

_________________
Saab 900S -91 (röd)
Saab 9000 A50 -97 (scarabégrön)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 04 mar 2013, 14:06 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Alltså, man skulle nog uppfattas som aningens knepig om man offentligt försökte beskriva i detalj alla känslor och tankar som far igenom en när man gör en så enkel sak som tar en sväng.
Lukten av den varma skinnklädseln, ljudet från motorn, känslan i alla reglage. Det är lätt att vara kär i en bil! :D

ABS kommer att ses över. Blir väl att kolla felkod först om det går. Sen mäta. Så får vi se.
Det ligger inte så högt i listan eftersom jag vill lyfta ut motorn först. Ska bara se till så inte WG-armen hoppar av hela tiden så jag kan känna på den ordentligt ett par gånger innan nåt sånt sker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 19:14 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
TechII, AutoCom o mekonomens PDS kan läsa ABS på 9000, fast TechII är säkrast. Alla från sent tillverkade 95;or o nyare går att läsa utan Isat-adapter, som enbart TechII hanterar.
ODB-kontakten sitter under ratten.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 04 maj 2013, 13:40 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Wohoo! Jag har hittat felet med det knepiga laddet!
Ända sen jag köpte den så har jag haft diverse problem med ladd. Det har skenat, inte funnits alls eller för lite.
Men så idag försvann även grundladd och då tvingade jag brorsan att låna ut sin APC-ventil, och vips! Grundladd och sjysst fulltryck!

Så nu ska en ny APC-ventil inhandlas, synd de är så dyra, men jag har inte viljat gå vidare med bilen innan jag vet om den går bra eller inte.

Det är förövrigt hur fränt som helst att ha T5-suite igång när man kör så man får se alla coola staplar greja. Inte för jag vet vad 80%av dom är till för/gör, men lite coolt är det ju!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 05 maj 2013, 10:50 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Passa på att byggom ECU till T7 ventilen och programera om frekv. med T5suite. (Se manualen)
Försökte köpa T5 ventilen på Mekonomen 2 ggr och båda var trasiga från början.
Tröttnade och fixade en T7 ventil från skroten. Den tickar på förfullt utan problem.
Skulle tillomed kunnat kosta på en ny från Saab är såpass billig.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 05 maj 2013, 20:05 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Finns det några nackdelar med T7-ventil mot T5ans? Läste nåt om att den väsnades mer?
Annars är det inte omöjligt.

Nåväl, idag sken solen och fick lust att pilla inredning, så passagerarstolen åkte ur för montering av slutsteget. Passade såklart på och gjorde väldigt rent där jag kom åt.
Men en sak, vad är de tre kontakterna till under stolen? Den stora är ju för värme och sånt, men de andra två? Inringat i rött:
Bild

Steget åkte på plats och även huvudenhet och CD. Sen varde det ljud! :D
Är dock inte helt nöjd med hur Cdn ser ut. det är liksom små skavmärken på den. Sen blev det mörkare ljus mot huvudenheten.
Tänker dock vara lite nöjd tills jag får tag på en i bättre skick.
http://rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/Reparationer/CD/stereo_mont.jpg
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 05 maj 2013, 21:09 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Kul med original ljudsystemet! Har du hunnit provlyssna än, nöjd?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 06 maj 2013, 06:06 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Såklart har man provlyssnat! :D
Och visst, nu är ju inte jag nån såndär audiofil, men visst fattas det en viss .. typ skärpa/klarhet/rymd vaffan dom nu säger mot ett modernt ljudsystem, men ändå så är ju ljudet enormt bra för ett original billjud!
Och gott om ompf är det ju också. Hur fränt som helst!

Edit: meningsbyggnad..


Senast redigerad av FormerMazda mån 06 maj 2013, 07:32, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 06 maj 2013, 07:22 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Hehe i stora drag bra alltså :) Ska ge mig på att montera mitt nu till helgen

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 06 maj 2013, 09:30 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Med T7 ventilen blir det lite diesel knatter vid accl. men det är ju modernt nu för tiden
och det stör inte så mycket man hör ju att den fungerar :? .

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 06 maj 2013, 09:41 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Det är så då ja.. Hm.

Tror det får bli så att jag köper en beggad T5-ventil och kör med först. Rasar den också så kanske det blir ombyggnation.

Ingen som har en fin till bra peng? :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 06 maj 2013, 14:39 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Då har man pratat med hov-lackeraren, alltså han som alltid lackat mina tidigare skador och idéer.
Lämnar jag upp bilen nedplockad på allt som är löst så står de för slipning och lackering. Allt jobb och material trodde han skulle landa på 14 000kr.
Känns väl som ett ok pris? :D

Förvisso så är det ett lite kompisrabbatspris, men det var ju därför jag åkte dit.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07 maj 2013, 19:01 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Jag skrämde igång min T5 ventil och körde med den i 2 år innan jag fick tummen ur och slet loss en T7a på skroten.
Så det kan vara värt ett försök. Plåten jag använde var från en Saab sprayfärgsburk så det var "genuin saab parts" där.
http://photo.platonoff.com/Auto/20070416.Saab_Trionic5_BPC_Dissection/

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09 maj 2013, 09:50 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Intressant att redan -90 hade kopplat för strömmatning till slutsteg under passagerarstolen. De e den lilla lösa kontakten. Den andra i hållaren är strömmatning till elstolen. Så de e inte så svårt. Fast de ser ut som din bil haft slutsteg under stolen från fabrik. Denna kabel sitter ju i kablaget mellan huvudenheten o steget.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09 maj 2013, 14:33 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Nu finns det kanske flera sorter, men jag satte i slutsteg nu, men då fick jag montera konsoll och kablage för det.
De kontakterna under stolen användes inte till detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09 maj 2013, 19:43 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 29 jun 2012, 21:21
Inlägg: 110
Ort: skåne 0418 omr
FormerMazda skrev:
Nu finns det kanske flera sorter, men jag satte i slutsteg nu, men då fick jag montera konsoll och kablage för det.
De kontakterna under stolen användes inte till detta.


Samma som jag har i min,även om det är generationen före (MY93)
Så tas all ström från mittkonsollen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 31 maj 2013, 23:20 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 19 nov 2012, 21:02
Inlägg: 71
Ort: Filipstad
Har du fått ordning på bakrutespolningen ännu? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 03 jun 2013, 06:33 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 31 jan 2012, 10:35
Inlägg: 59
Ort: Asby, Östergötland
Då har man varit på SAAB festival 2013, och det var bra det! För nu kom ny inspiration!

Min APC-ventil är ju trasig, så igår tänkte jag testa att renovera den. Jag gjorde som följer:
Mot botten finns en limskarv, med hjälp av en morakniv och en gummiklubba så delade jag på ventilen där.
Då ser man själva ventilkroppen med de dubbla solenoiderna, kablarna till denna är lödda, men rätt enkla att löda loss.
Sen delade jag på ventilkroppen och mycket riktigt så var det bara en bit kvar av det som varit en bricka. En burk zinkspray fick sätta livet till och ur denna klippte jag ur en ny bricka:
Bild
http://rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/Reparationer/APC/APC-1.JPG

Sen klämde jag bara ihop den igen och lödde dit kablarna. Tänk på vilken som satt var, annars blir nog funktionen knepig. :wink:
Lite superlim runt skarven där den delas verkar duga, tätar gör det nog ändå där.
Bild
http://rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/Reparationer/APC/APC-2.JPG

Passade såklart på att snygga till fästet för APCn, det var inte skönt för ögat..
Bild
http://rosenhill.eu/SAAB9KA50/Bilder/Reparationer/APC/APC-3.JPG

Resultatet? Faktiskt bättre än innan! Nu får jag ett högre ladd, men inte tillräckligt, så jag tror inte min sprayburksbricka gjorde jobbet tillräckligt..
Jag har ju byggt mig en CNC-fräs, jag skulle ju kunna fräsa ut en ur nåt bättre material så det tätar lite bättre. Eller se mig om efter en ny APC, det går ju det också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 04 jun 2013, 15:43 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Du gjorde brickan av stål/plåt som är magnetisk går sämre om det är aluminium
och så tunn som möjligt och platta till den ordentligt fram med slägga och städ.
Men lite ladd är bättre än inget...

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010