Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 20 jul 2019, 08:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 369 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 28 okt 2009, 23:06 
Två stjärnor
Två stjärnor

Halloj! Ja jag är ny här inne. Men håller mest till på STCS. Har ett stort intresse för bilar. Dock så brinner jag för Saab och speciellt 9000. Har en 9000 Aero -94 och så denna då.

Projektet då? Jo har alltid haft i tanke på att skaffa mig en bra bil för att kunna köra på bana med. Och då är det med Saab Turbo Clubs träffar jag är ute på. Då jag inte har ekonomin för riktig racing. Min andre 9000 jag har vill jag inte riva ur inredningen i. Så jag letade efter en annan bil. Och då ville jag ha en 9000 CC och fann denna bilen för en rimlig peng.
Så denna bilen kommer jag att riva ur inredning, montera in en fullbur, byta ut långmotorn mot en kortmotor samt sätta i en växellåda med diffbroms, väghållningen skall fixas till, fixa rosten och TCS´n skall byggas bort. Ja listan kan göras lång med detta är iaf det mesta som skall göras.

Har inte så många bilder på åket. Men här har ni två stycken iaf. http://www.garaget.org/?car=174848

InläggPostat: tor 29 okt 2009, 08:37 
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

9K94 skrev:
Halloj! Ja jag är ny här inne. Men håller mest till på STCS. Har ett stort intresse för bilar. Dock så brinner jag för Saab och speciellt 9000. Har en 9000 Aero -94 och så denna då.

Projektet då? Jo har alltid haft i tanke på att skaffa mig en bra bil för att kunna köra på bana med. Och då är det med Saab Turbo Clubs träffar jag är ute på. Då jag inte har ekonomin för riktig racing. Min andre 9000 jag har vill jag inte riva ur inredningen i. Så jag letade efter en annan bil. Och då ville jag ha en 9000 CC och fann denna bilen för en rimlig peng.
Så denna bilen kommer jag att riva ur inredning, montera in en fullbur, byta ut långmotorn mot en kortmotor samt sätta i en växellåda med diffbroms, väghållningen skall fixas till, fixa rosten och TCS´n skall byggas bort. Ja listan kan göras lång med detta är iaf det mesta som skall göras.

Har inte så många bilder på åket. Men här har ni två stycken iaf. http://www.garaget.org/?car=174848

låter som ett ritkigt kul projekt.
behöver du delar som kortmotor o låda trionic system mm så har jag en a50 som skall plockas ned i delar.

har ett liknande koncept men kommer bygga på en cs men behåller långmotorn med trionic 5.2 =)

vad har du tänkt dig för koncept på motorn, chassi mm

tråden komer följas o hoppas på bilder och info 8)

9-5 SC 2003 automat - bruksis

InläggPostat: tor 29 okt 2009, 22:32 
Två stjärnor
Två stjärnor

Lusse skrev:

behöver du delar som kortmotor o låda trionic system mm så har jag en a50 som skall plockas ned i delar.

har ett liknande koncept men kommer bygga på en cs men behåller långmotorn med trionic 5.2 =)

Motospecen kommer att vara original i stort sett. Aero snurra, ev borttagning av balansaxlar, dock så skall det i ett lite värre program i motorstyrboxen än 225hk. Chassit blir bilstein stötisar med H&R 40mm sänkning. Blir nog lite powerflex bussningar med.

Vad för motor är det i den A50 då?

InläggPostat: tor 29 okt 2009, 23:43 
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

9K94 skrev:
Lusse skrev:

Motospecen kommer att vara original i stort sett. Aero snurra, ev borttagning av balansaxlar, dock så skall det i ett lite värre program i motorstyrboxen än 225hk. Chassit blir bilstein stötisar med H&R 40mm sänkning. Blir nog lite powerflex bussningar med.

Vad för motor är det i den A50 då?

2,3T 200hk

kommer du lätta bilen mycket eller bara lite lätt?

InläggPostat: fre 30 okt 2009, 06:12 
Två stjärnor
Två stjärnor

Lusse skrev:

2,3T 200hk

Okey. Inredningen kommer ju att åka ur. Men sen får vi se om det blir någon mer lättning. Har ingen aning om hur mycket man får lätta på en bil för bilprovningen.

Håller på nu att leta efter ett Aero paket till 9000 CC. Har kanske ett på gång. Får se om han är villig att sälja det bara. Hehe
Men det är iaf helt nytt om jag är rätt informerad. :D

InläggPostat: fre 30 okt 2009, 07:39 
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

9K94 skrev:
Lusse skrev:

2,3T 200hk

Okey. Inredningen kommer ju att åka ur. Men sen får vi se om det blir någon mer lättning. Har ingen aning om hur mycket man får lätta på en bil för bilprovningen.

Håller på nu att leta efter ett Aero paket till 9000 CC. Har kanske ett på gång. Får se om han är villig att sälja det bara. Hehe
Men det är iaf helt nytt om jag är rätt informerad. :D

är inte alls kunnig inom reglerna som gäller för vikt vid bilprovning. men kna man ha helbur när man besiktigar?
ska bilen alltså vara gatreggad som en vanlig bil eller ska registrera om den?

du får slänga upp lite bilder så kanske det höjer motivationen här oxå så får jag fart på mig själv sen med mitt eget projekt =)

InläggPostat: fre 30 okt 2009, 15:19 
Två stjärnor
Två stjärnor

Lusse skrev:

är inte alls kunnig inom reglerna som gäller för vikt vid bilprovning. men kna man ha helbur när man besiktigar?
ska bilen alltså vara gatreggad som en vanlig bil eller ska registrera om den?

du får slänga upp lite bilder så kanske det höjer motivationen här oxå så får jag fart på mig själv sen med mitt eget projekt =)

Skall se om ja kan få ta några fler bilder på åket ikväll. Kommer inte börja riva med engång utan skall ställa på den och sedan åka till bilprovningen och se om man får en arbetsorder på den. hehe

Skall iaf ta och ställa på den ikväll så jag kan ta och tvätta den. Inte så kul att köra till garaget nu då det är en grusväg till det. Blött och jäkligt.

Men sen så skall jag leta rätt på framskärm och en dörr. Samt beställa Lemansblå sprayfärg på ANA så man kan börja slipa bort rosten som finns.

Återkommer med bilder. 8)

InläggPostat: lör 31 okt 2009, 17:24 
Två stjärnor
Två stjärnor

Ja nu så har man sett att man har missat att beskriva bilen lite lätt.

Men det är en Saab 9000 CC 2.3 Turbo från 1991. Bilen är togs i bruk 1990-12-12. Bilen har idag TCS, glastaklucka, grå skinn inredning med minne på förarstolen, DCC, ACC. Färgen är LeMans blå. Som verkligen är i behov av lite puts. :lol:

Har idag varit ute i det fina höstvädret och fotat bilen lite. Skall slänga in några då det var önskat.

Bild

Bild

Bild

Bild

Inför fotograferingen så blev bilen tvättad. Fick bort det värsta av bromsdammet på fälgarna i fram. Var ju kolsvarta. Sedan efteråt så åkte jag hem och dammsög rent bilen invändigt och dammade av panelen. Skall köra den nu så att funkar inför besiktningen som jag skall beställa. Så man får se vad som behöver åtgärdas. Hoppas att det inte är allt för mycket.
Så det blir till att åka till SDCC och köpa på mig lite olja och oljefilter. Sedan åka till ANA och köpa tändstift och luftfilter. Då skall det nog inte var några problem med avgasvärden. 8)

Det var allt för idag.

Mvh 9k94

InläggPostat: lör 31 okt 2009, 18:05 
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

se där ser ut att vara en trevlig bil

hoppas på en massa bygg bilder oxå.

ovanligt med en lemansblå CC eller?

InläggPostat: lör 31 okt 2009, 18:11 
Två stjärnor
Två stjärnor

Lusse skrev:

ovanligt med en lemansblå CC eller?

Kanske det är? För att vara ett 9000 freak så har jag noll koll där. Har bara sett denna i Lemans blå. Byggbilder kommer så fort jag börjar greja med denna. Har sagt att detta bygget får ta sin tid. Har en annan 9000 som också skall fixas i vinter. Har fullt upp här. Skruvarlusten saknas då inte. Det som jag längtar att få göra är att byta framskärm och dörrar på denna. Kommer säkert att få problem med språket några gånger. Men då är det bara att gå ifrån och sedan gå på det igen.

mvh Johan

InläggPostat: lör 31 okt 2009, 22:29 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Lusse skrev:

Man kan ha helbur när man bes:ar bilen, men om bilen ska gatreggas så måste buren vara bultad i bilen, EJ svetsad, plus att montering av bur kräver vägning och reg. besiktning, så det tillkommer lite kostnader...

Mina SAAB:ar på garaget.org
Projekttråd

InläggPostat: lör 31 okt 2009, 22:36 
Två stjärnor
Två stjärnor

peric skrev:
Lusse skrev:

Man kan ha helbur när man bes:ar bilen, men om bilen ska gatreggas så måste buren vara bultad i bilen, EJ svetsad, plus att montering av bur kräver vägning och reg. besiktning, så det tillkommer lite kostnader...

Vad SBP skall krångla till det hela tiden. Tur att man har gjort en regbesiktning förut då. Fast det var för byte från automat till manuell växellåda. 8)
Sen skall man hitta något ställe som man kan beställa hem en bur också. Har börjat kika lite men de jag har hittat idag är en bit härifrån. :(

mvh Johan

InläggPostat: mån 02 nov 2009, 21:35 
Två stjärnor
Två stjärnor

Ja idag så har man varit och köpt nya torkarblad till bilen, samt nya tändstift. Imorgon blir det att köpa olja och oljefilter. Sen får jag göra en miniservice på bilen. Samt kolla över den så den kanske kan gå igenom besiktningen. hehe

Sökandet efter vänster framskärm går trögt. Inte en enda skrot här omkring har en 9000 CC framskärm. Sen så verkar det var ont om CC dörrar också. Men man får ju inte ge upp för det. Har lagt ut lite krokar om detta så jag får se vart det nappar.

mvh Johan

InläggPostat: mån 02 nov 2009, 22:42 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

dörrar kan du ta från vilken 9000 som helst, alla passar, samt passar även dörrarna från Fiat Croma (1985-96), men då är yttre handtagen annorlunda, men det är ju en enkel sak att byta...

Projekttråd

InläggPostat: tis 03 nov 2009, 06:14 
Två stjärnor
Två stjärnor

peric skrev:
dörrar kan du ta från vilken 9000 som helst, alla passar, samt passar även dörrarna från Fiat Croma (1985-96), men då är yttre handtagen annorlunda, men det är ju en enkel sak att byta...

Är det inte annorlunda hålbild för dörrlisten mellan CC,CD och CS? Har för mig att det är så. Att dom passar det visste jag, men tackar för infon om Fiat Croma :wink:

InläggPostat: tis 03 nov 2009, 08:24 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

jag kan kolla i kväll, jag har både cc och cs dörrar stående i garaget...

Projekttråd

InläggPostat: tis 03 nov 2009, 11:18 
En stjärna
En stjärna

peric skrev:
Är du säker på att det är så lätt att trycka dit Fiat-dörrarna?
Har en avlägset bekant som skulle göra det under 90talet, men han fick problem med dörrlåsen tror jag han sade....

Om jag inte vet fel så är det väl dessutom tunnare plåt i Fiatdörren, och fasen vet om krockbalken finns, eller är lika stark, så ur krocksäkerhetssynpunkt så skulle jag vara skeptisk till denna operation.
Men för en banbil så skulle den lägre vikten (om de nu väger mindre) göra gott

InläggPostat: tis 03 nov 2009, 16:24 
Två stjärnor
Två stjärnor

Ja nu så har man fått hem "Turbo-emblemet" som jag vann på Tradera. Så nu kan ja ta bort 2.3turbo emblemet(som jag tycker är fult), och köpa ett "9000-emblem" och montera det i ordningen 9000 Turbo på bakluckan.

Sen så väntar jag på besked om framskärm och dörr. Har frågat några jag känner och de skall leta lite hemma. Så jag väntar ivrigt på besked.

Peric: Vore fint om du hittar någon skillnad. :wink:

mvh Johan

InläggPostat: tis 03 nov 2009, 16:44 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Rodder76 skrev:
peric skrev:
Är du säker på att det är så lätt att trycka dit Fiat-dörrarna?
Har en avlägset bekant som skulle göra det under 90talet, men han fick problem med dörrlåsen tror jag han sade....

Om jag inte vet fel så är det väl dessutom tunnare plåt i Fiatdörren, och fasen vet om krockbalken finns, eller är lika stark, så ur krocksäkerhetssynpunkt så skulle jag vara skeptisk till denna operation.
Men för en banbil så skulle den lägre vikten (om de nu väger mindre) göra gott

Jag har bara gått på info jag fått från andra att de passar, med reservation för att handtagen är annorlunda - om detta även påverkar låsens placering, tja, det vet du säkert bättre än mig. Samma gäller även plåtens tjocklek, och eventuell krockbalk - mina efterforskningar har inte varit så djupa...
9K94 skrev:
Ja nu så har man fått hem "Turbo-emblemet" som jag vann på Tradera. Så nu kan ja ta bort 2.3turbo emblemet(som jag tycker är fult), och köpa ett "9000-emblem" och montera det i ordningen 9000 Turbo på bakluckan.

Sen så väntar jag på besked om framskärm och dörr. Har frågat några jag känner och de skall leta lite hemma. Så jag väntar ivrigt på besked.

Peric: Vore fint om du hittar någon skillnad. :wink:

mvh Johan

Det är skillnad på hålens placeringar vad gäller dörrlisterna. De sitter lägre på CC dörrarna än på CS... det går ju att fixa iockförsig....

Projekttråd

InläggPostat: tis 03 nov 2009, 21:31 
Två stjärnor
Två stjärnor

peric skrev:

Det är skillnad på hålens placeringar vad gäller dörrlisterna. De sitter lägre på CC dörrarna än på CS... det går ju att fixa iockförsig....

Okey då är jag med på hur det ligger till. Men får se om man kan få tag i en CD dörr. Enligt EPC så är CC och CD dörren samma 1990-93.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 369 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme