Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 19 jun 2019, 14:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Min första 9000 (A50 1997)
InläggPostat: ons 12 sep 2012, 08:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Hej!

Har smugit här på forumet sedan i våras då jag köpte min första 9k, har läst och frågat lite men inte förrän nu delat med mig av min egen bil. Det finns ju så många fina bilar här så jag ville snygga till den lite först, vill ju inte behöva skämmas för den! ;)

Jag pluggar i Uppsala men kommer från Borlänge, gör allt mekande i föräldrarnas garage så mitt bilfixande blir lite till och från beroende på när jag är hemma. Glömde kameran i garaget när jag flyttade ner men jag ska bjuda på lite bilder från (tyvärr dålig) mobilkameran:

Efter sista meksessionen:
Bild

Det är alltså en scarabégrön A50 från 1997, har rullat ca 24200mil i skrivande stund - köptes vid ca 23500 i Nynäshamn.
Jag är 11:e ägaren, har spårat upp en tidigare ägare på STCS som ägde bilen för drygt 8 år sedan. Första ägaren var en äldre ingenjör, däremellan verkar den passerat ett par bilhandlare, någon familj och ett par 1-2års ägare. Runt år 2002 fick den en 600nm koppling, TD04-turbo och aerostyrbox - kul upptäckt som jag inte visste vid köpet.

Köpte bilen på lite vinst och förlust för 8500kr, skicket var inte 100% - här nedan ser ni bilder som säljaren skickade. Visste att skärmarna gick att byta och att en del småfix behövdes göras men då jag förut haft en 900S -91:a såg jag mest framemot att ha ett nytt projekt att dona med så jag slog till.
BildBildBildBildBildBild

Anledningen att jag valde just en 9k var dels suget på en "ny" bil och att min familj ägde en 9000 2,3i i mina tonår, lärde mig köra med den och sedan dess har modellen fått en egen plats i mitt minne. Dock var det ju självklart att välja en turbo istället, nostalgi i all ära men..

Tog bilen till verkstad för att få den genomgången efter köpet, tycker det är skönt med ett proffsutlåtande innan man börjar ösa ut pengar, ingen farlig dom:
Bild

Detta har jag gjort under sommaren:
- Bytt olja (5w-40 Swedol helsyntet) + oljefilter
- Luft- , kupé- och bränslefilter
- Tändstift
- Båda tankbanden (någon latmask hade bytt det längre mot ett spännband, suck..)
- Bromsrör bak + bytt till stålomspunna slangar bak - de främre ligger kvar i paketet än så länge
- Silikonslang till vevhusvent + magnetventilen. Bytt till kralligare Norgren-backventil efter tips på Saabcentral-forumet (onödigt kanske, men rolig mod)
- Spolat kylsystemet, ny glykol och termostat (89°C SAAB original såklart)
- Nya skivor och belägg bak
- Bytt framskärmarna till rostfria begagnade i rätt kulör
- Ny ABS-sensor vänster bak (ABS-varning - vid undersökning hade något pucko klippt av vänsterkabeln och skarvat in på höger, suck igen)
- Lött om centrallåsreläet och bytt en dörrmotor, funkar klockrent nu
- Renoverat elantennen, det klassiska problemet att den fastnade halvvägs - inte nu längre

Så förhoppningsvis tackar bilen mig för kärleken och bjuder tillbaka med många sköna mil de kommande åren, väldigt nöjd i nuläget iallafall.

Ska fixa bättre bilder på dagsskicket, har hört att ni gillar foton här på forumet! :D

InläggPostat: ons 12 sep 2012, 12:03 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

I bästa välmening; Silikonslangarna till vevhusventet är ingen höjdare, lovar.

De samlar på sig en massa skit invändigt som täpper till och börjar sen läcka.

En onödig investering på en annars fin bil.

InläggPostat: ons 12 sep 2012, 12:45 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Hej Icecream!
Aj då, tråkigt att höra. Tar absolut ditt tips "i välmening", jag tycker bara det är bra att få lite pekpinnar från mer erfarna!
Bytte till silikonslang på min 900:a också, hörde då att det skulle vara mer beständigt och lättskött så gjorde därför lika nu. Håller mig till DO88's svarta slang så det inte sticker ut så mycket, gillar inte de andra skrikiga silikonfägerna. Kanske bör hålla ett öga på dem så att de inte sätter igen - det är ju lätt gjort att dra gummislang istället om det fungerar bättre.

Lägger som lite bonus med besiktningsprotokollet från i Fredags, skönt att jobbet med bilen lönade sig. Nu är det bara att åka ett år till. :)
Bild

InläggPostat: ons 12 sep 2012, 16:14 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

När du bytte skivor bak justerade du in "7mm" insex skruvarna jämt på båda sidorna ?
Ser lite ojämnt ut på besikt. protokollet. Har själv missat att ha samma "feeling" på justeringen.
(Om det är det som är orsaken)
Gillar färg kombinationen på bilen grön med beige skinninredning.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: tor 13 sep 2012, 08:32 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Timpa skrev:
När du bytte skivor bak justerade du in "7mm" insex skruvarna jämt på båda sidorna ?
Ser lite ojämnt ut på besikt. protokollet. Har själv missat att ha samma "feeling" på justeringen.
(Om det är det som är orsaken)
Gillar färg kombinationen på bilen grön med beige skinninredning.

:? :? VA!

Dom går inte å justera, bara dra åt.

Eller menar du 4mm insexen bakom skruvlocket som man justerar handbromsen med?
Och med släppt handbroms ska den lilla klacken på hävarmen ligga ca 1 mm från stoppinnen, annars e vajrarna felaktigt grundjusterade.

O då kan de bli lite ojämn bromsverkan bak.

InläggPostat: tor 13 sep 2012, 09:00 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Tänkte i de banorna med tanke på bromsvärdena, jag hade aldrig vare sig bytt bromsskivor, klossar eller justerat handbroms förut. Gissningsvis blev inte den lilla justerskruven (4mm jo) helt lika inställd på båda sidorna. Kvällsjobbade så kanske var jag starkare i armen på första sidan så hjulet upplevdes mer låst på andra när jag var trött? ;)

Ska kika på det och dubbelkolla högern.. Är osäker på hur exakt jag kollade hävarmsspelet också. Annars var jag nöjd, det är kul att lära sig nya moment!

Tack Timpa, gillar också färgerna och jag tror det blir ännu bättre när jag monterat träpanelen - tycker inte det beigea och svarta på brädan "gifter sig" så bra.

InläggPostat: tor 13 sep 2012, 09:04 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Apropå ingenting, vad finns det för folk kring Uppsala här på forumet? Brukar det vara några aktiviteter?
Om någon behöver en extra hand hemma i garaget är jag inte heller främmande att ställa upp, what comes around goes around.. Kan inte bjuda på särskilt hög expertis men lite armkraft och extra ögon står jag iallafall för!

InläggPostat: mån 24 sep 2012, 16:28 
Två stjärnor
Två stjärnor

Det där med att justera handbromsen är ju en enkel sak när man väl har kommit på ett knep.

Jag gör inte enligt verkstadshandboken. Jag gör som så att jag skruvar in skruven så att bromsen låser sig. Sen släpper jag på den lite så att bromsen ligger an lite(går att snurra på skivan).
Sen justerar jag vajrarna. Drar handbromsen till 1:a hacket, skruvar lite på justermuttern. Drar och släpper handbromsen några gånger.
Drar till 3:e hacket. Går ut och ser om bromsen har låst hjulen(när hjulen är monterade så är det enklare att se om bromsen tar). Går det fortfarande att snurra på hjulen, spänn vajern/arna lite till med handbromsen på 1:a hacket.

Har funkat varje gång inför besiktning. =)

mvh 9k94

InläggPostat: sön 04 nov 2012, 12:33 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Min kamera blev tydligen stulen, inte bortglömd så sommarens bilder är borta för alltid.. Trist att folk inte kan låta andras grejer vara!
Här kommer lite foton jag tog igår istället, har tvättat och städat ur bilen - avställning ett par månader framöver tyvärr. Längtar redan efter den igen.. :)
BildBildBild
BildBildBild

Jag har tvättat och smort in sätena med Ekoltvål och läderolja, därför ser de lite "svettiga" ut. Blir nog bra när de sugit åt sig, speciellt förarsätet var torrt som fnöske.. Oljan försvann inför ögonen på mig!
Dock en trist upptäckt - mitt värmepaket läcker nog: Immande rutor, blå glykol på golvmattorna och sjunkande kylarvätskenivå. Nåja, hade kunnat vara värre - blev orolig att toppen läckte första gången jag såg att nivån i expansionkärlet var låg. Bra att electrocomp lagt upp en så snygg guide för bytet, får roa mig med det där nån helg framöver.

Såhär fina var de gamla framskärmarna, smular rostbitar om dem fortfarande. Måste orka köra bort dem snart bara!
BildBild

InläggPostat: mån 18 feb 2013, 11:15 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Det är kallt som fasen i avställningsgaraget men jag kände ändå ett starkt behov av att fixa lite med bilen - här är resultatet:
BildBild

Min förra läderknopp höll på att skala av sig själv så detta var ett rejält uppbyte! Lite knepigt att få fast den då min träknopp bara var ett tomt skal, men jag lyckades rädda nylonfästet från skinnknoppen och fila till den så den rymdes i trähöljets innanmäte. Blev snyggt tycker jag och den sitter stabilt. Självklart fungerar backlåset! :)

InläggPostat: sön 24 feb 2013, 16:57 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Fläkthus och kupélement UTE, segerdans när allt låg demonterat och klart på garagegolvet. Inte ens en avbruten plastbit. :)
Löning på onsdag, då blir det att beställa friska delar!

InläggPostat: tis 26 feb 2013, 15:37 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Men, var är träpanelen nånstans?? He he. JAG tycker de e snyggt.
Förr i tiden trodde jag det var plastigt fuskträ, men så kom ja till skroten o fick se till min stora förfasning en dito i riktigt mörkt trä som nån idiot hade lyckats bryta av. Träfanerflisor under shellacken. Aha de är faktiskt riktigt trä. Min första CSE hade en hemsk fuskpanel som va pålimmade utanpå originalplasten. Denna fanns att köpa en gång, men de lossnar lätt o gnisslar o vibrerar. Kanske snyggt, men inte roligt i längden.Togs bort ur tillbehörssortimentet rätt snabbt.
Enda av mina bilar som saknar träpanel e 9-5;an nu. Aeron hade redan, utom runt ventilationsblåset på höger och ovan på dörrpanelerna. Fast det har 85;an blivit utrustad med. Tyvärr fanns det inte dörrfläktar bak förrän 87, tror jag. Dessa ligger i bakluckan omonterade. Går att snäppa loss fläktgallret från fläkten o stoppa i det avlånga hålet. Så det blir nästa projekt för mig.

Vad händer hos dig då? Har en träpanel över om intresse finnes.
Knoppen har du så de e väl bara å fylla på.

InläggPostat: tis 26 feb 2013, 18:06 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Hej icecream! Kul att få feedback från dig, ser dig som en riktig 9000kännare. :)
På din request svarar jag:
Bild

Så jag håller helt med dig, har kikat på bilder och tycker det mörka träet ser jättebra ut mot beige inredning, klart bättre än trist svart. Så de ska dit! Dörrlisterna efter att jag dämpat dörrarna, vill bygga diskret välljud. Instrumentsargen åker dit när mina miniatyrlampor kommit - ska byta trasiga glödisar i sätesvärmarreglagen bland annat. Hur får jag dit mittluckan bäst? Dubbelhäftande tejp? Tvåkomponentslim?

Mina planer är att imorgon när min första (!) lön som ex-student ramlar in ska jag beställa:
Nya styr- och spindelleder
Powerflex paket från neobros
Kupelement + fläkt
Byta även bromsslangarna fram mot stålomspunnet som ligger på hyllan sen i somras
Nya sommardäck i april ungefär

Plus lite annat, det är så kul att börjat jobba - äntligen kan jag kosta på bilen lite. Det har blivit väldigt snålt med bara studiemedel plus några överblivna pengar från sommarjobb. :)

InläggPostat: ons 27 feb 2013, 12:26 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Vänta nu, e de ditt träpaket på bilden? Eller. Snyggt iaf.
Frugans Aero-97 har panel, växelkrage o mittfackslock i det mörkaste träslaget från fabrik.
Inte ovanpå dörrsidorna, men jag tycker att de svarta original helskinnsidorna inte behöver denna extra trälist. Den försvinner liksom för mycket på svart.
En av de bilar jag har vård om är en Classic225-98 med beige helskinn, även dörrsidorna, och trälister på dom också, samt höger ventilationsgaller.
På den med den beiga inredningen e de riktigt snyggt.

InläggPostat: ons 27 feb 2013, 18:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Yes box, det är mina grejer och ligger ute i garaget och väntar på bättre tider.. :)
Har inte fått tag på höger ventilationsgaller men det kommer väl när något bra dyker upp.

Vad säger du om fästande av mittfacksluckan?

InläggPostat: tor 28 feb 2013, 12:12 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Man måste riva bort plasten på ovansidan o göra rent, sen ska den limmas med något lämpligt typ kontaktlim eller bättre.

InläggPostat: fre 01 mar 2013, 16:13 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Den här lilla klumpen kom på posten idag från England. Lägger upp den gamla bredvid som jämförelse. Klart fräschare eller? :)
Köpt för 800kr inkl frakt som "genuine SAAB blower motor with fan cage", jag tror faktiskt att den är äkta också. Lödda kontakter och inte flatstift som skruvats/speedparts.. Bra kvalitet på skarvar/lödningar och lika tung. Jämförelsevis är de väldigt lika. Det enda som oroar mig lite är att själva motorn inte har något BOSCH-nummer instansat däremot så har hjulet SAAB-märkning och nummer som är helt identisk med originalets.

BildBild

InläggPostat: fre 01 mar 2013, 17:52 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

De e nån själ därute som verkar ha god hand med den kinafabrik som bosch köpt tillverkning av under många år. Bosch själva har lagt ner beställningarna av denna motor sen nåt år tillbaka iaf. Najs. Lägg gärna upp VAR denna finns att beställa.
SP/Skruvats kommer jag inte köpa nåt mer iaf. De kommer från ProParts båda två = exakt samma produkt.

InläggPostat: sön 03 mar 2013, 20:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Ja så kanske det är! Jag köpte på ebay.co.uk från denna säljaren: ampex38 men jag vet inte om det var ett enstaka ex som såldes, verkar inte ha någon mer på siten just nu iallafall.
Vad bra, det ser absolut inte ut som ProParts versionen så då kanske oddsen är ännu bättre att det verkligen är en "äkta" del. Kan väl inte finnas så många pirataktörer som tillverkar samma del? Den här är som sagt väldigt lik originalet som jag plockade ut.

InläggPostat: tis 05 mar 2013, 19:20 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Den sista tiden så klistrades bara en lapp på motorn från kinafabriken bosch då använde, så din kan mycket väl vara originaltillverkad i den fabriken.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme