Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 23 jan 2019, 03:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 09:56 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Polarns 95;a ger mig krupp. Lampan lyser direkt, avbrott båda givarna bak, men techII säger permanent fel huvudreläkrets.

Har bytt båda reläerna samt dioderna under reläplattan från donatorbil utan fel. Fortfarande samma fel.

Krupp.

Lampan lyser konstant om en givare är avbrott i för den kan inte köra självtesten.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 16:56 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Skulle man, teoretiskt ,kunna koppla in 1000 ohm motstånd iställe för givarna ?
För att få systemet att gå vidare.... :roll:

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 26 feb 2013, 15:49 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
1054 Ohm vid stillastående har det varit i åratal. Och ja det borde gå. Spelar ingen roll hur man placerar mätstiften i kontakten.
Har aldrig prövat men teoretiskt, ja.
Gjorde som på min gamla som hade samma fel, ryckte allt ur ABS-reläboxen o besiktigade utan anmärkning. Hehe.
De roliga va att när ja satte i allt igen efter nåra veckor så lös inte lampan förrän man kört en stund, fick läsa felkod givare vänster fram kortslutning. Och sen funka allt när den va bytt.

Tillfällighet??

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 28 feb 2013, 20:05 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 12 feb 2009, 23:17
Inlägg: 22
Ort: Stockholm
Ryckte reläerna och säkringarna till ABSen så rullade den idag igenom utan att få anmärkning på den punkten :)

Det som blev 2a på var rost på ett bromsrör som jag missat och att handbromsen på vänster sida inte tog så bra. Så det blir till att inhandla en ny vajer! 4 nya lagerstöd får de bli också då dom nuvarande knappt existerar längre :roll:

Snackade lite med förra ägaren idag som sa det att AC:n funkade galant i somras! Lagom oväntat då V70n jag sålde till förmån för denna inte hade en fungerande AC :P

_________________
Saab 9-5 SE B205R -99 Banbilen
Saab 9000 CSE 2.0t -97
Saab 9000 CS 2.0i -95
Saab 9-5 SE 2.0t -01 Sambons pendlarracer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 01 mar 2013, 11:37 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Polarns kärra gick också igenom på samma lilla fusksätt. Också igår. Fan va ni på samma ställe?? Han pendlar mellan norrtälje o stan så de e väl möjligt iaf.

Men samtidigt, om man kopplat ur ABS elektriskt o inga lampor lyser så borde väl det vara godkänt? Eller?

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 01 mar 2013, 12:58 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Om bilen har ABS skall lampan tändas och släckas.

Bilar utan ABS kan ha annat utförande vad avser bromskraftfördelningen vilket kan göra att bakhjul låser först, och de får de aldrig göra.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 01 mar 2013, 16:33 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
Timpa skrev:
Skulle man, teoretiskt ,kunna koppla in 1000 ohm motstånd iställe för givarna ?
För att få systemet att gå vidare.... :roll:


Tveksam till att det skulle funka.
När bilen börjar rulla ska boxen få signaler från alla 4 hjulen. Signalen är en 4-kantspänning 0-12V och någon sådan lär knappast motståndet ge ;)
Är signalen felaktig eller saknas tänds lampan när bilen börjar rulla.

Icecream skrev:
Polarns 95;a ger mig krupp. Lampan lyser direkt, avbrott båda givarna bak, men techII säger permanent fel huvudreläkrets.

Har bytt båda reläerna samt dioderna under reläplattan från donatorbil utan fel. Fortfarande samma fel.

Krupp.

Lampan lyser konstant om en givare är avbrott i för den kan inte köra självtesten.


Hade ett liknande fel på det gamla systemet. Där fastnade också självtesten och satte felkod på "huvudventil". Orsaken var jordfel till ventilpaketet. Samtliga in/utloppsventiler delar på en gemensam jord så den är väldigt vital för funktionen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 01 mar 2013, 17:48 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Jo nåt sånt. Men ska byta hela ABS-enheten till våren.
Gamla MkII va faktiskt lättare o felsöka. Permanent fel i huvudreläkrets kan tydligen vara vad som helst på MkIV utom givare. Bara ABS-enheten som inte är bytt. Just nu.

Och om detta fel uppstår så uteblir självtesten och det lyser med fast sken så fort man slår på tändningen.
En 9000 får inte den av torakef befarade låsningen i bakbromsarna, som typ hitlerslädar kan råka ut för, faktiskt om man kopplar ur enheten elektriskt. Som tur är.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 01 mar 2013, 18:41 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 12 feb 2009, 23:17
Inlägg: 22
Ort: Stockholm
Bilen besiktades i Okvista i Vallentuna 8 på morgonen :)

Oavsett vilket är bilen fullt körbar och beter sig inte konstigt, men ABSen ska självklart lagas. Men det blir nog under sommaren när jag slipper gräva fram -95an för att låna delar...

_________________
Saab 9-5 SE B205R -99 Banbilen
Saab 9000 CSE 2.0t -97
Saab 9000 CS 2.0i -95
Saab 9-5 SE 2.0t -01 Sambons pendlarracer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 mar 2013, 09:35 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Han va där vid tiotiden också.

hade.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 10 apr 2013, 07:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 12 feb 2009, 23:17
Inlägg: 22
Ort: Stockholm
Nu är bilen godkänd och får rulla på svenska vägar 1 år till!

Och det har ju varit väldigt bra väder, så nu har sommarhjulen åkt på, och då tog jag faktiskt hjulen från sambons gamla bil då det va bättre däck. Blev helt okej trots att det är 15 tum!

Bild

Bild

Men ett knakande ljud har dykt upp i framvagnen, skulle gissa på att det är dom näst intill obefintliga lagerstöden som är boven. Men skulle också kunna vara någon utav fjäderbenslagrena.

Som tur är har jag sambons gamla bil som väntar på skrotning med nya främre fjäderben, sänkningssats, sjyssta toplagringar etc. Sen så ligger det 4 nya lagerstöd i bilen, måste bara köpa nya momentstag till krängsningshämmaren. Försökte byta lagerstöd för ett tag sen men insåg då att momentstaget kommer gå av när jag försöker lossa muttern.

Väntar på en liten leverans från Västerås i form av en tanklucka och turbovinge :) Bara hitta någon som kan lägga lite lack på grejerna så bilen slipper se ut som ett lapptäcke :P

_________________
Saab 9-5 SE B205R -99 Banbilen
Saab 9000 CSE 2.0t -97
Saab 9000 CS 2.0i -95
Saab 9-5 SE 2.0t -01 Sambons pendlarracer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 30 aug 2013, 15:37 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 12 feb 2009, 23:17
Inlägg: 22
Ort: Stockholm
Jippi, check engine lyser och felkoden säger att temperaturgivaren på insugsröret inte hänger med längre... Så nu ska jag försöka få tag i en beggad sådan!

Men känns som att jag kan ha ett spår på mina små misständningar vid kraftigare accelerationer! :)

_________________
Saab 9-5 SE B205R -99 Banbilen
Saab 9000 CSE 2.0t -97
Saab 9000 CS 2.0i -95
Saab 9-5 SE 2.0t -01 Sambons pendlarracer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15 dec 2013, 10:42 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 12 feb 2009, 23:17
Inlägg: 22
Ort: Stockholm
Här var det länge sen det hände något, bytte tempgivare så nu lyser inte check enginge längre. Misständningarna visade sig bero på slangen mellan BTR och insuget. Den va alldeles platt så de va inte mycket vaccum som gick i den slangen... :P

Så nu kan man trycka full gas och ha ett jämnt och fint register hela vägen :)

Har under tiden också monterat vinge på bilen, tyckte den såg lite tråkig ut utan!

Bild

Igår var jag upp till Västerås en sväng där det blev lite småfix med bilen :)

Bland annat fräschade Owla till ena fjärrkontrollen.
Bild

Och då det inte finns en knappjäkel så lös på panelen inleddes projekt lampbyte :)

Bild

Nu måste jag bara beställa lampor till alla övriga knappar och reglage! Någon som vet om det går att byta lampa i reglaget som ställer strålkastarhöjden? Den va nämligen inte lätt att få isär... :P

Han hjälpte mig också med lite utläsning av felkoder på ABS då lampan nu har lyst i över 1 år :roll:
Visade sig att givaren höger fram är paj, har för mig den gav rätt mätvärde när jag var på och mätte med multimetern. Så få kolla lite närmare på det innan jag beställer en ny givare...

Men sen hittade vi också att innertempgivaren är kortsluten, så den byts vid tillfälle när jag fått tag i en ny :)

Näst på tur står då att kontrollmäta alla kablar till givaren höger fram, men också att montera skinninredningen som jag köpt.
Går på semester om 1 vecka så då ska jag förhoppningsvis hinna med att fixa lite :)

_________________
Saab 9-5 SE B205R -99 Banbilen
Saab 9000 CSE 2.0t -97
Saab 9000 CS 2.0i -95
Saab 9-5 SE 2.0t -01 Sambons pendlarracer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15 dec 2013, 11:33 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Här kan du se hur man byter lampan i sätesvärmarknappen, känns som det borde gå till på samma sätt i ljusnivåknappen;
http://kjelectronic.com/seatheater_lamp.html

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15 dec 2013, 20:12 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 914
Och jag brukar köpa lampor (10st.) från kjell.com. Subminiatyr och miniatyr så har man båda sorterna.
Brukar alltid vara fel sort man sitter med när man pillat isär allt.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010